Bing 14mm: wat veroorzaakt nu het na-ijlen gas?

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
HansKarel
Berichten: 396
Lid geworden op: 23 nov 2020, 19:38
Gegeven waarderingen: 25 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren

Bing 14mm: wat veroorzaakt nu het na-ijlen gas?

#1 Bericht door HansKarel » 17 sep 2022, 14:22

Ik heb diverse topics doorgelezen maar ik kom nergens de oorzaak tegen:
Ik gebruik een 1/14/99 uitgerust als 1/14/991 i.c.m. een 15.73.81 blokcilinder getuned tot 4 pk ( naar voorbeeld 15.73.87).
Sproeier (Bing origineel) 74. Sproeierbuis 2.20, gasnaald 3 (46-053) op 2e van boven ingesteld.
Dit rijdt fantastisch zowel halfgas als volgas.
Is ook dezelfde afstelling als op de Luxemburgse Kreidler met 15.73.87 blokcilinder zat dus dat kan wel kloppen.
Maar als ik opschakel van 2 naar 3 en 3 naar 4 dan blijft de cilinder even op 5000 tot 6000 toeren hangen.
Knijp je na volgas de koppeling in dan ook even van 8000 direct terug naar 5000 - 6000 en dan pas terug naar 2000 toeren.
Bij koude start met choke ingedrukt even 10 seconden 4000 toeren en dan terug naar 2000.

Ik heb al diverse dingen geprobeerd: andere gasnaald, andere sproeier, andere instellingen op de gasnaald.
Ik kan het wel kwijt raken maar dan moet ik een gasnaald nr. 2 gebruiken.
Maar dan loopt ie net wat minder lekker volgas.

Ik zou dus graag buis 2.20, naald 3 en sproeier 74 blijven gebruiken maar wat veroorzaakt dan dat na-ijlen tussen de versnellingen in?
Heeft iemand daar een verklaring voor? Naald en sproeier zijn nieuw.
Met een 17mm bing ovaal heb ik dit nooit gehad maar dan loopt ie me veel te hard...

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Bing 14mm: wat veroorzaakt nu het na-ijlen gas?

#2 Bericht door Caspar » 17 sep 2022, 15:39

Inderdaad een euvel van de 14mm Bing.
Het zit hem er in dat hij in deellast relatief arm loopt , dan gaat hij jengelen.
Zaak is dus om hem in deellast iets rijker te zetten.
Je kunt naaldsproeier 2.22 van een 1/14/992 proberen.
Check ook of het brandstofnivo in de vlotterbak niet wat te laag is , dat wil ook wel eens voorkomen.

Ik ga er voor het gemak vanuit dat jouw carburateur niet gaar is / speling heeft.

HansKarel
Berichten: 396
Lid geworden op: 23 nov 2020, 19:38
Gegeven waarderingen: 25 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren

Re: Bing 14mm: wat veroorzaakt nu het na-ijlen gas?

#3 Bericht door HansKarel » 17 sep 2022, 15:50

Ik denk niet dat ie gaar is, Caspar, want ik kan dat jengelen wel weg krijgen door inderdaad te experimenteren met naald nr. 2 in plaats van 3.
Maar in mijn beleving loopt ie gewoon mooier met naald 3 op dat jengelen/ na-ijlen of hoe het ook mag heten na dan.
Als ie dus in deellast iets rijker moet dan zou ik eerst nog naaldstand 4 van boven kunnen proberen.
stand 3 maakte geen verschil.
Ik heb hier ook nog een 2047a liggen. Kan nergens vinden of die groter is dan een 2.20 en met het oog niet te zien.
Morgenmiddag tussen de buien door nog maar s wat uitproberen. naaldsproeier 2.22 heb ik helaas niet liggen.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Bing 14mm: wat veroorzaakt nu het na-ijlen gas?

#4 Bericht door nozems » 17 sep 2022, 21:26

Nou een tweetact loopt vaak het lekkerst als hij niet te ruim staat afgesteld.

Wat jij beschrijft herken ik zelfs terug van mijn standaard rs indertijd. Die had dat soms ook, vooral als het weer wat frisser wordt buiten. Maar een hogere naaldstand danwel de luchtregelschroef indraaien loste dat probleem op echter liep hij dan ook minder fijn in deellast.

Echter is het altijd reden om dit te controleren, en eventueel te verbeteren

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60281
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Bing 14mm: wat veroorzaakt nu het na-ijlen gas?

#5 Bericht door Enzo-tvdzijden » 17 sep 2022, 21:42

HansKarel schreef: 17 sep 2022, 15:50 Ik denk niet dat ie gaar is, Caspar, want ik kan dat jengelen wel weg krijgen door inderdaad te experimenteren met naald nr. 2 in plaats van 3.
Maar in mijn beleving loopt ie gewoon mooier met naald 3 op dat jengelen/ na-ijlen of hoe het ook mag heten na dan.
Als ie dus in deellast iets rijker moet dan zou ik eerst nog naaldstand 4 van boven kunnen proberen.
stand 3 maakte geen verschil.
Ik heb hier ook nog een 2047a liggen. Kan nergens vinden of die groter is dan een 2.20 en met het oog niet te zien.
Morgenmiddag tussen de buien door nog maar s wat uitproberen. naaldsproeier 2.22 heb ik helaas niet liggen.
Bijlagen
8B500B60-A982-4F72-8C6E-2E07D72F7F95.jpeg
8B500B60-A982-4F72-8C6E-2E07D72F7F95.jpeg (92.11 KiB) 1518 keer bekeken

HansKarel
Berichten: 396
Lid geworden op: 23 nov 2020, 19:38
Gegeven waarderingen: 25 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren

Re: Bing 14mm: wat veroorzaakt nu het na-ijlen gas?

#6 Bericht door HansKarel » 18 sep 2022, 13:33

Ja dat lijstje ken ik, Thierry, maar waarom staat daar de 1/14/991 niet tussen?
Als ik Kreidler Wiki raadpleeg (en ook elders ergens gelezen) dan hoort er achter een 15.73.87 blokcilinder (4pk) een 1/14/991.

Weet iemand waarom Bing naast de 2.20, 2.22, 2.24 reeks ook ineens een 2047A naaldsproeier heeft bij de 14mm carb's ?
Die heb ik nog liggen. Zou die toevallig qua doorsnee opening in de buurt van 2.22 of 2.24 komen? Dan zou ik dat nog s kunnen proberen i.p.v. de 2.20 die ik nu gebruik.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60281
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Bing 14mm: wat veroorzaakt nu het na-ijlen gas?

#7 Bericht door Enzo-tvdzijden » 18 sep 2022, 13:47

2.20 is meer voor de grote sproeiers
Bijlagen
neueNummernBingKreidler.pdf
(22.76 KiB) 55 keer gedownload

HansKarel
Berichten: 396
Lid geworden op: 23 nov 2020, 19:38
Gegeven waarderingen: 25 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren

Re: Bing 14mm: wat veroorzaakt nu het na-ijlen gas?

#8 Bericht door HansKarel » 18 sep 2022, 14:25

Thierry, nou kom ik helemaal aan het twijfelen.
Volgens Kreidler wiki zit een 15.73.87 op een Kreidler K54/406 gemonteerd en hoort daar een 1/14/991 achter.
Als ik daarvan de gegevens opzoek dan kom ik op sproeier 74, naald 3 en sproeierbuis 2.20 uit.

Kijk ik op een carburateurlijst van Kreidlerparts dan blijkt achter diezelfde K54/406 een 1/14/132 te horen. En die heeft weer naald nr. 1 ipv 3 en buis 2047A ipv 2.20. (Wel sproeier 74)
Omdat ik een (naar voorbeeld van die 15.73.87) getunede blokcilinder heb......welke 14mm zou erachter moeten?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60281
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Bing 14mm: wat veroorzaakt nu het na-ijlen gas?

#9 Bericht door Enzo-tvdzijden » 18 sep 2022, 14:30

Bijna alle 14 mm lopen ori beroerd op Duitse modellen.
Ze zijn gedrosseld ! naar 40 km met grote sproeiers en klein luchtfilter met ook nog een inzet

Je moet het dus zelf bepalen voor een felle kreidker te krijgen.

Enzo

HansKarel
Berichten: 396
Lid geworden op: 23 nov 2020, 19:38
Gegeven waarderingen: 25 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren

Re: Bing 14mm: wat veroorzaakt nu het na-ijlen gas?

#10 Bericht door HansKarel » 18 sep 2022, 16:14

Ja dat ze beroerd lopen op de duitse modellen weet ik.
Maar die K54/406 met 4 pk blokcilinder 15.73.87 zou origineel een 14mm hebben.
En dat is volgens de gegevens een 1/14/991 en weer ergens anders staat 1/14/132.
Weet iemand welke het moet zijn? Dan kan ik dat als leidraad gebruiken.

HansKarel
Berichten: 396
Lid geworden op: 23 nov 2020, 19:38
Gegeven waarderingen: 25 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren

Re: Bing 14mm: wat veroorzaakt nu het na-ijlen gas?

#11 Bericht door HansKarel » 20 sep 2022, 19:02

Nou hehe ik ben eruit.
Heb naald nr. 1, 2 en 3 geprobeerd in combinatie met sproeierbuis 2.20, 2.22 en 2047A.
Uiteindelijk kom ik uit (althans bij de huidige buitentemp) op 2047A met naald 1 op 3e plaats van boven gemonteerd. Alles met Bing sproeier 74 dan daar loopt ie volgas het lekkerst op.
Heb alleen gasschuif nr. 12. Als ik een gasschuif nr. 2 had gehad dan kom ik uit op carburateur 1/14/132 en dat staat in de carburateurlijst van Kreidlerparts inderdaad bij de K54/406 en dat is volgens mij een 4 pk uitvoering.
Zou er dan een fout in Kreidler Wiki staan, want daar kom ik voor de 4,2pk blokcilinder 15.73.87 uit bij carburateur 1/14/991 en die is wezenlijk anders met naald 3 en buis 2.20.
Hoe het ook zij....voorlopig weer tevreden.
Deze gebruikers waarderen HansKarel voor dit bericht:
Caspar (20 sep 2022, 19:07)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
vlatro
Berichten: 2580
Lid geworden op: 13 mei 2004, 17:54
Locatie: Balen, België
Gegeven waarderingen: 392 keren
Ontvangen waarderingen: 153 keren
Contacteer:

Re: Bing 14mm: wat veroorzaakt nu het na-ijlen gas?

#12 Bericht door vlatro » 21 sep 2022, 19:06

Als je spreekt over een K54/406, dan is het altijd moeilijk om de originele setup te achterhalen.
K54/406 was een typecode voor exportmodellen. Voor zover mijn documentatie reikt werd deze gebruikt voor Luxemburg en Noorwegen.

Als je op KreidlerWiki kijkt naar BING carburateur 1/14/991, dan zie je onderaan inderdaad de daarbij passende modellen staan.
Helaas heb ik (voorlopig) enkel documentatie gevonden van het Noorse model. Hierbij hoort inderdaad cilinder 15.73.87, maar het Noorse model had slechts 2,5pk.

2022-09-21 18_47_00-Window.png
2022-09-21 18_47_00-Window.png (45.67 KiB) 1088 keer bekeken

Het model uit Luxemburg - waar jij over spreekt - had 4pk. Hier ook enkele topics waarin deze opdook:
https://kreidler.nl/forum/viewtopic.php?f=23&t=49932
https://kreidler.nl/forum/viewtopic.php?f=23&t=49494


Ik kan niet bevestigen dat hierop een BING 1/14/132 gemonteerd zat.
Maar deze zat vast en zeker wel op enkele Belgische modellen in 70km/h uitvoering (K54/408), deze hadden ook 4pk.

Wel is het zo dat volgens de documentatie van BING zelf; deze 1/14/132 o.a. op de K54/406 gemonteerd werd:
https://www.bingpower.de/en/service/tuning-manuals/
2022-09-21 19_36_47-Tuning manuals _ BING Power Systems GmbH.png
2022-09-21 19_36_47-Tuning manuals _ BING Power Systems GmbH.png (32.97 KiB) 1083 keer bekeken
De combinatie van de Mahle 15-73-87 cilinder en de BING 1/14/132 zou dus zeker kunnen kloppen voor het Luxemburgse model, maar helaas heb ik hiervoor onvoldoende (betrouwbare) gegevens om dit te documenteren op KreidlerWiki.
Ook een folder van de Luxemburgse K54/406 lijkt onvindbaar/onbestaande.

Succes verder en groeten,

Gert (van KreidlerWiki)

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Bing 14mm: wat veroorzaakt nu het na-ijlen gas?

#13 Bericht door Caspar » 21 sep 2022, 19:43

Goede aanvullende informatie Gert
Deze gebruikers waarderen Caspar voor dit bericht:
vlatro (21 sep 2022, 19:48)
Waardering: 9.09%

HansKarel
Berichten: 396
Lid geworden op: 23 nov 2020, 19:38
Gegeven waarderingen: 25 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren

Re: Bing 14mm: wat veroorzaakt nu het na-ijlen gas?

#14 Bericht door HansKarel » 21 sep 2022, 21:27

Dankjewel Gert, ja de informatie over de 1/14/132 had ik wel gevonden maar het duurde even voor ik erachter kwam dat achter een 15.73.87 mogelijk deze carb hoort en geen 1/14/991.
Ik heb inmiddels verschillende naalden en naaldsproeiers dus ik kan beide maken en inderdaad, de 991 was geen succes maar de 132 wel.
Kan dus wel kloppen dat de 991 achter een 2,5pk hoort en 132 achter 4pk want dat het ik tenslotte ook ongeveer.

Plaats reactie