Kreidler Enduro

Grasbaan & Cross 50 CC
Plaats reactie
Bericht
Auteur
retteketet
Berichten: 1007
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Kreidler Enduro

#301 Bericht door retteketet » 18 mei 2022, 22:03

Ben héél benieuwd mannen. Ik heb namelijk een mooie geforceerde kap maar vermoedelijk ook van een later type dan de eitank. Ook maar eens kijken in het onderdelenboek van de eitank, ik zou die ergens moeten hebben, wat Bertus bedoelt.
Kort off topic: Andy, mijn straatfiets is eigenlijk een LF welke is omgebouwd naar een directe 5 bak met "kleine breitwand". De rechterkap sluit ook hier niet strak an. Ik heb de originele afstand houders gebruikt. Hoewel een imitatie vind ik toch wel vreemd dat ook hier er zo'n duidelijke kier is. Heb jij een tip?

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3054
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 799 keren

Re: Kreidler Enduro

#302 Bericht door Flocke » 19 mei 2022, 01:36

b.bonk schreef: 18 mei 2022, 17:25
Andy schreef: 18 mei 2022, 17:21 Hoi, dat komt omdat de eitank frame anders is dan van de rm/rmc. Je kan beter dan een eitank kap aanpassen, die zit wel strak tegen je frame aan.

Andy,
is de geforceerde kap van een eitank anders dan de geforceerde van een lh andy ?
Kann eigentlich nicht sein, die rechte Verkleidung hat zum Beispiel in der 1965er ET-Liste (Eitank) die selbe Teilenummer wie bei der TM (ET-Liste 1969-74).

Und die linke Verkleidung ist ab 1966 gleich (Eitank), ab 1966 wurde die umlaufende Sicke herausgenommen, die Optik etwas geglättet, aber der Anschluß zum Rahmen wurde nicht geändert.

Gruß

Carsten


Bildschirmfoto 2022-05-19 um 01.28.23.png
Bildschirmfoto 2022-05-19 um 01.28.23.png (534.82 KiB) 3035 keer bekeken
Bildschirmfoto 2022-05-19 um 01.31.09.png
Bildschirmfoto 2022-05-19 um 01.31.09.png (379.19 KiB) 3035 keer bekeken

retteketet
Berichten: 1007
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Kreidler Enduro

#303 Bericht door retteketet » 19 mei 2022, 12:41

Hallo Carsten, danke Dir für die klare Antwort!!!! Übrigens, wenn Du in der Eifel wohnst, komm mal vorbei. Ich wohne in der nähe von Sittard.

Nota bene, ik weet dat ik voor de meesten (te) diep in het verre zuiden woon maar als je in de buurt bent....

retteketet
Berichten: 1007
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Kreidler Enduro

#304 Bericht door retteketet » 19 mei 2022, 12:55

Mijn kameraad heeft een gerestaureerde eitank staan, op zolder. Volgende week ook maar eens bij hem kijken want nog steeds begrijp ik niet waarom géén énkele kap, ook die van een rijwind gekoelde welke er op zitten voor de keuring niet, strak tegen het frame komt. Niet links en niet rechts. Behalve dan als ik links andere afstand bouten/houder gebruik.

Heb er overigens nog een probleempje bij en dat is de kettinggeleider welke normaliter vlak voor het achtertandwiel wordt gemonteerd. Mijn grasbaner heeft ook zo'n geleider. Kom ik nog op terug.

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3666
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 231 keren
Ontvangen waarderingen: 511 keren

Re: Kreidler Enduro

#305 Bericht door b.bonk » 19 mei 2022, 18:34

achteraf had u toch ook de enduro mee moeten nemen , dan
had het nu gepast.
omdat u zonder afwerk bies gaat rijden zal er altijd iets van een kier blijven.
aangezien de enduro om te rijden is en niet gaat voor de ori kampioen schappen.
een grote dop aan de buitenkant scherm houden en een kleinere aan de binnenkant
dan timmert u de bevestegingsgaten contra.
dus in plaats dat die naar binnen staan naar buiten. dan is er maar zo een halve cm gewonnen

retteketet
Berichten: 1007
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Kreidler Enduro

#306 Bericht door retteketet » 19 mei 2022, 19:38

Tja Bertus, achteraf is men altijd slimmer....Om misverstanden te voorkomen, ik ga wel met een (zwarte) afwerkbies rijden. Aan de hand van de straatfiets zie ik echter dat dat niet voldoende is. Ik ben overigens een echte bureauhengst en snap niet goed wat je bedoelt met een grote dop enz.enz. Mijn kameraad is veel meer een techneut en hij zal het wel snappen, denk ik. En héél misschien kom ik je toch wel lastig vallen met de enduro bij me....Des te langer c.q. vaker ik het lees des te beter begin ik het overigens toch te begrijpen, althans dat geloof ik. Maar e.e.a. is opnieuw wel een bevestiging dat ik een juiste beroepskeuze heb gemaakt.
Nog even iets anders, voordat je mij in levende lijve had gezien sprake je mij aan met jij en jou aan. Wil je dat aub volhouden?

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10241
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 327 keren

Re: Kreidler Enduro

#307 Bericht door Andy » 19 mei 2022, 21:19

Hier fotoos van de LF kap en eitank kap. Zie het verzetje...

Andy,
Bijlagen
kap.jpg
kap.jpg (65.95 KiB) 2971 keer bekeken
kap 01.jpg
kap 01.jpg (85.09 KiB) 2971 keer bekeken

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3054
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 799 keren

Re: Kreidler Enduro

#308 Bericht door Flocke » 20 mei 2022, 00:06

Andy schreef: 19 mei 2022, 21:19 Hier fotoos van de LF kap en eitank kap. Zie het verzetje...
Andy,
Ist der "verzetje" nicht darin, weil das Innenteil aus Aluminum an der Stelle sitzt und wenn das Innenteil montiert ist, dass dann das Blech an der Stelle gerade durchgeht ?
Der Versatz ist unten im Bild zu sehen (gelber Pfeil), genau dort endet das Innenteil aus Aluminium.
Der Rahmen hat an der Stelle keinen Versatz, also kann ja nur das Innenteil den Versatz auffüllen, ansonsten wäre vorn ein großer Spalt zwischen Blech und Rahmen.

Wenn das neuere Blech diesen Versatz nicht hat, liegt es vielleicht daran, dass bei den neueren Blechen ein Innenteil aus Kunststoff verbaut wurde, welches eine andere Form haben könnte.

Seltsam ist in jedem Fall, dass die Teilenummer für das Blech sich seit 1966 nicht mehr geändert hat.
Oder zeigt Dein Bild ein Eitank-Blech von vor 1966 mit der umlaufenden Prägung (rote Pfeile) ?

Vor 1966 hatte die Eitank noch die um den Lufteinlass umlaufende Prägung (rote Pfeile) und hatte deswegen eine andere Teilenummer, wurde ab 1966 geglättet.

Gruß

Carsten



Bildschirmfoto 2019-02-15 um 01.22.40.jpg
Bildschirmfoto 2019-02-15 um 01.22.40.jpg (181.17 KiB) 2963 keer bekeken

retteketet
Berichten: 1007
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Kreidler Enduro

#309 Bericht door retteketet » 20 mei 2022, 10:53

Mogelijk bouw ik mijn Looman replica terug van een 66'er naar een 65'er. Die was nog geforceerd gekoeld. daarbij kan ik goed gebruiken wat jullie nu laten zien!

De originele rijwind schermen sluiten ook niet strak aan. Voor de keuring boeit mij dat niet zo en direct daarna leg ik ze toch weg. Omdat ik uiteraard offroad ga vind ik het echter wel belangrijk dat in ieder geval de kleine rechter goed strak tegen het frame aankomt. De enduro zuigt namelijk NIET via het frame aan. Ik gebruik wel het originele zwarte filterhuis en het liefst blijf ik dat doen, ook na tuning. De vraag of dat mogelijk is want dan moet ie wat vrijer "ademen". Als ik echt moet overstappen op een groot (schuim)filter hoop ik dat ie past. Maar eens kijken in de topics die in dit forum er over zijn volgeschreven....als ik mij goed herinner ging het speciaal wel over "straatfietsen".

Klopt het dat de Mustang Cross (wedstrijd uitvoering) op een gegeven moment, in een overgangsjaar, samen met de van Veen Junior in een en dezelfde klasse reed? Mij lijkt dat voor de Mustangs het credo van een niet getuned blok toen is losgelaten om concurrerend te kunnen zijn. Hoe hebben die dat dan opgelost met een groter luchtfilter? Zijn daar foto's van?

buell killer
Berichten: 368
Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:19
Gegeven waarderingen: 19 keren
Ontvangen waarderingen: 16 keren

Re: Kreidler Enduro

#310 Bericht door buell killer » 20 mei 2022, 11:55

retteketet schreef: 20 mei 2022, 10:53 Mogelijk bouw ik mijn Looman replica terug van een 66'er naar een 65'er. Die was nog geforceerd gekoeld. daarbij kan ik goed gebruiken wat jullie nu laten zien!

De originele rijwind schermen sluiten ook niet strak aan. Voor de keuring boeit mij dat niet zo en direct daarna leg ik ze toch weg. Omdat ik uiteraard offroad ga vind ik het echter wel belangrijk dat in ieder geval de kleine rechter goed strak tegen het frame aankomt. De enduro zuigt namelijk NIET via het frame aan. Ik gebruik wel het originele zwarte filterhuis en het liefst blijf ik dat doen, ook na tuning. De vraag of dat mogelijk is want dan moet ie wat vrijer "ademen". Als ik echt moet overstappen op een groot (schuim)filter hoop ik dat ie past. Maar eens kijken in de topics die in dit forum er over zijn volgeschreven....als ik mij goed herinner ging het speciaal wel over "straatfietsen".

Klopt het dat de Mustang Cross (wedstrijd uitvoering) op een gegeven moment, in een overgangsjaar, samen met de van Veen Junior in een en dezelfde klasse reed? Mij lijkt dat voor de Mustangs het credo van een niet getuned blok toen is losgelaten om concurrerend te kunnen zijn. Hoe hebben die dat dan opgelost met een groter luchtfilter? Zijn daar foto's van?
Misschien word je hier wat wijzer: viewtopic.php?t=33611

retteketet
Berichten: 1007
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Kreidler Enduro

#311 Bericht door retteketet » 20 mei 2022, 13:21

Goed gedaan Marcel (Buel Killer)!! je hebt blijkbaar vandaag meer tijd dan ik....

buell killer
Berichten: 368
Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:19
Gegeven waarderingen: 19 keren
Ontvangen waarderingen: 16 keren

Re: Kreidler Enduro

#312 Bericht door buell killer » 20 mei 2022, 13:27

retteketet schreef: 20 mei 2022, 13:21 Goed gedaan Marcel (Buel Killer)!! je hebt blijkbaar vandaag meer tijd dan ik....
gewoon kreidler twinair luchtfilter op zoeken en er komt al wat, nog geen minuut

retteketet
Berichten: 1007
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Kreidler Enduro

#313 Bericht door retteketet » 20 mei 2022, 13:43

Zo, even pauze kunnen nemen om .e.e.a. door te lezen want het is niet alleen slechts een zoekterm inkloppen Marcel. Maar eens kijken t.z.t. wat Chris in huis heeft...

buell killer
Berichten: 368
Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:19
Gegeven waarderingen: 19 keren
Ontvangen waarderingen: 16 keren

Re: Kreidler Enduro

#314 Bericht door buell killer » 20 mei 2022, 13:55

retteketet schreef: 20 mei 2022, 13:43 Zo, even pauze kunnen nemen om .e.e.a. door te lezen want het is niet alleen slechts een zoekterm inkloppen Marcel. Maar eens kijken t.z.t. wat Chris in huis heeft...
Wou net garnaal tegen je zeggen, maar nu geef je toch een verstandige opmerking :mrgreen:
Laatst gewijzigd door buell killer op 20 mei 2022, 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.

buell killer
Berichten: 368
Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:19
Gegeven waarderingen: 19 keren
Ontvangen waarderingen: 16 keren

Re: Kreidler Enduro

#315 Bericht door buell killer » 20 mei 2022, 13:55

retteketet schreef: 20 mei 2022, 13:43 Zo, even pauze kunnen nemen om .e.e.a. door te lezen want het is niet alleen slechts een zoekterm inkloppen Marcel. Maar eens kijken t.z.t. wat Chris in huis heeft...
Wou net garnaal tegen je zeggen, maar nu geef je toch een verstandige opmerking :mrgreen:

retteketet
Berichten: 1007
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Kreidler Enduro

#316 Bericht door retteketet » 29 mei 2023, 12:44

Heh,heh heel lang geen tijd en zin gehad maar nu is ie zo goed als klaar voor de RDW (motor)keuring. Er moeten nog steeds een paar tankstickers op en ná de keuring komt er een ander achterlicht op.
Ik wil hierbij Bertus nogmaals bedank bedanken voor het maken van passende motorschermpjes!!!!


eigen enduro moet eigenlijk nog ander achterlicht op + de tankstickers (1).jpg
eigen enduro moet eigenlijk nog ander achterlicht op + de tankstickers (1).jpg (85.67 KiB) 967 keer bekeken
eigen enduro moet eigenlijk nog ander achterlicht op + de tankstickers (2).jpg
eigen enduro moet eigenlijk nog ander achterlicht op + de tankstickers (2).jpg (90.08 KiB) 967 keer bekeken

retteketet
Berichten: 1007
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Kreidler Enduro

#317 Bericht door retteketet » 30 mei 2023, 08:51

De inspiratie voor de vorm van de motorschermen heb ik opgedaan aan de hand van de Formule Cross. Ik weet nog niet of ik met het linker scherm blijf rijden maar rechts in ieder geval wel, vanwege het luchtfilter. Kan ook zo maar het grote standaard scherm zijn van de kleine Breitwand overigens. Allemaal afhankelijk van wel of niet straks rijden met een (zwaar?) getunede cilinder met een Bing 18 of 22m kroondop en uiteraard een expansie van normaliter Chris van Homoet zijnde mijn "huistuner" sinds nu bijna 5 jaar.
Nota bene, het monteren van de linkerkap viel nog niet mee...een eitankframe heeft geen boring in het frame voor de montage van dit type kap. Bij een geforceerde koeling zit de kap vast d.m.v. de drie bouten rondom de ontsteking. Wij hebben dus een m6 boring gemaakt en wilden gebruik maken van de lange bout welke ook bij de latere frames wordt gebruikt. Die is 72 mm inclusief het gedeelte met draad. Helaas had ik geen oude en originele meer liggen dus in de welbekende onderdelenhandel zo'n bout besteld. Helaas, de bout was niet vast te draaien en "zwabberde" gewoon alle kanten op. Bij vergelijking met een originele korte bout van Kreidler bleek dat het boutdraadgedeelte van de nieuwe dunner was dan bij de originele. Scheelde een 0,06mm. Op een ander adres nog een nieuwe besteld maar weer hetzelfde resultaat. De oplossing was het kopen van draadeind van 6mm bij Hornbach plus koppelmoeren van 30mm en 15mm. Nu is alles perfect en de nieuwe bouten liggen bij het oud ijzer.

Gebruikersavatar
Richard B
Berichten: 1628
Lid geworden op: 07 sep 2002, 22:45
Locatie: Bussum
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 99 keren

Re: Kreidler Enduro

#318 Bericht door Richard B » 08 jul 2023, 21:42

mooie enduro kreidler leuk om de ontwikkelingen te volgen,je kunt een 60cc overigens vaak nog prima met een standaard luchtkoker gebruiken

retteketet
Berichten: 1007
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Kreidler Enduro

#319 Bericht door retteketet » 09 jul 2023, 08:42

Bij een standaard 50 of 60cc zal dat zeker zo zijn. Normaliter gesproken rijd ik straks met een getuned blok en dan hangt het m.i. af van de mate van tuning hoeveel lucht ie dan nodig heeft. In mijn geval wordt er niet lucht aangezogen via het frame, het frame is gezandstraald. Het lijkt wel zo omdat ik gewoon nog de originele rubber aanzuigbuis gebruik maar de opening in het frame is dichtgemaakt. Wel zijn er gaten geboord in de buis maar aan de achterkant (framezijde) waardoor je ze niet ziet... Verder zit er zo'n Twin Air punt filtertje in. Mocht ik bijvoorbeeld met een min of meer zwaar getunede cilinder gaan rijden voorzien van de 22mm kroondop overweeg ik om twee extra openingen te maken achter in de rubber aanzuigbuis. Black Mamba had/heeft daar een nette oplossing voor. Zegt Chris van Homoet dat dit toch nog te weinig is vervalt de aanzuigbuis en komt er een groot Twin Air filter voor in de plaats maar of zo'n filter wel achter de kap past? Bovendien doe ik dat liever niet vanwege het zware aanzuiggeluid! Op mijn grasbaan Looman Kreidler 1967 replica rijd ik met een 22 Dellorto plus Twin Air filter in een zgn. emmertje en dat maakt me toch een herrie...en dat wil ik niet op de openbare weg of tijdens een endurorit met motorvrienden continu aan mijn gehelmde hoofd hebben. Andere gebruikers van de openbare weg ook niet trouwens.

retteketet
Berichten: 1007
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Kreidler Enduro

#320 Bericht door retteketet » 09 jul 2023, 09:56

Eenvoudige oplossingen!Dit puntfiltertje als voorbeeld wordt uiteraard niet meer gebruikt. In de aanzuigbuis zit keurig een nieuwe. Overigens, Chris van Homoet uit Soest (HS) prepareert al meer dan 20 jaar mijn offroad Kreidlers waaronder mijn grasbaan sinds kort deze enduro.
eenvoudige oplossing.jpg
eenvoudige oplossing.jpg (47.08 KiB) 738 keer bekeken
eenvoudige oplossing  2.jpg
eenvoudige oplossing 2.jpg (62.46 KiB) 738 keer bekeken
eenvoudige oplossing  3.jpg
eenvoudige oplossing 3.jpg (28.49 KiB) 738 keer bekeken

retteketet
Berichten: 1007
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Kreidler Enduro

#321 Bericht door retteketet » 09 jul 2023, 10:00

Voor de poets- en polijstfanaten, ik vind patina mooi en ben absoluut niet van de mooier dan nieuw gerestaureerde offroad machientjes. Mijn Looman ziet er bijna net zo gebruikt uit als de originele (zie betreffende topic) en de enduro is ook niet spic en span.

Plaats reactie