Remplaat

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
PTR
Gegeven waarderingen: 21 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: Remplaat

#26 Bericht door PTR » 23 apr 2024, 19:58

Melvin schreef: 23 apr 2024, 01:21 Ik denk dat ik daarvoor de remplaat met de as in de draaibank zet en dan de klok erop. Kan die afgesteld worden en daarna het wiel in.
Is een mogelijkheid.
Vastzetten in de achterbrug of voorvork en daarna afstellen vond ik zelf makkelijker.
Naderhand centreren doe je door tijdens het vastzetten de rem in te knijpen.

Enzo-tvdzijden
Expert
Gegeven waarderingen: 984 keren
Ontvangen waarderingen: 2340 keren

#27 Bericht door Enzo-tvdzijden » 23 apr 2024, 20:02

Rem in knijpen tijdens vastzetten van de wielen
is voor mij al jaren een standaard handeling

Enzo

Melvin
Gegeven waarderingen: 50 keren
Ontvangen waarderingen: 145 keren

#28 Bericht door Melvin » 23 apr 2024, 22:10

PTR schreef: 23 apr 2024, 19:58
Melvin schreef: 23 apr 2024, 01:21 Ik denk dat ik daarvoor de remplaat met de as in de draaibank zet en dan de klok erop. Kan die afgesteld worden en daarna het wiel in.
Is een mogelijkheid.
Vastzetten in de achterbrug of voorvork en daarna afstellen vond ik zelf makkelijker.
Naderhand centreren doe je door tijdens het vastzetten de rem in te knijpen.
Hoe doe je dat dan? Je ziet/merkt toch niet of er 1 of 2 voeringen aangrijpen? Ik heb het nu over het afstellen van het asje hè. Niet het centreren.

PTR
Gegeven waarderingen: 21 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren

#29 Bericht door PTR » 24 apr 2024, 23:04

Plaatje plaatsen wil (nog) niet lukken. Nu even zo:
De remsleutels hoeven normaal alleen afgesteld te worden als de rem of de remvoering zijn vernieuwd. De remvoeringen verslijten normaliter gelijkmatig, dus blijft de verdeling ook gelijk.
De dubbel oplopende rem herken je aan de twee remsleutels die aan elkaar verbonden zitten.
Beide sleutels moeten zo zijn afgesteld dat beide remsegmenten gelijk en even hard aandrukken. Dit doe je door de stang tussen beide sleutels zodanig af te stellen dat dit zo is. Als je de scharnierpen uit 1 van beide sleutels eruit haalt, kun je controleren of dit zo is.

Zoals ik eerder zei (en Enzo bevestigd), zet je een trommelrem vast met de rem ingeknepen om deze te centreren.
Als blijkt dat de rem dan, voor je de steekas vastzet, uit het midden drukt, weet je dat de remverdeling niet goed is.
Je kunt het ook merken omdat een niet gecentreerde rem (als bij deze duplex rem de stangen niet zijn goed staan of, bij een simplex rem de remsegmenten niet goed zitten) dat de rem laat of niet vrij komt.

Plaats reactie