John Bos brengt Kreidler weer tot leven (2000)

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8934
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 27 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren
Contacteer:

John Bos brengt Kreidler weer tot leven (2000)

#1 Bericht door Maarten » 12 nov 2002, 19:07

John Bos brengt Kreidler weer tot leven

Artikel uit de Telegraaf van vrijdag 4 februari 2000.
Foto: Jaap Wolterbeek


De Zeeuwse herstart van Kreidler

In 1983 werd de bromfietsfabrikant Kreidler uit Stuttgart failliet verklaard. Maar dat betekent niet dat er geen tweewielers van dat merk meer worden gebouwd. Dat gebeurt in Goes. Door een enthousiaste Nederlander die het merk wel een heel warm hart toedraagt. John Bos heeft zelfs een productie in Duitsland opgestart.


Afbeelding


John Bos brengt Kreidler weer tot leven.

De Duitse onderneming kon het uiteindelijk toch niet meer bolwerken tegen de oprukkende Japanse concurrentie, waarvan de producten vijf- tot zeshonderd gulden goedkoper op de Europese markt kwamen. Wat kwaliteit betreft staken de Europese merken er weliswaar met kop en schouders boven uit, maar daar werd door de jeugdige kopers minder op gelet.

Bij de afwikkeling van het Kreidler-faillissement bepaalde de Duitse rechter dat de curator nog ten minste vijf jaren na de uitspraak moest voldoen aan de vraag naar onderdelen. Hierdoor kon een klein aantal van de oorspronkelijke 800 man sterke personeelsbezetting nog jaren na de sluiting van de fabriek op kleine schaal de productie voortzetten.

Om aan de toch steeds voortdurende vraag naar onderdelen te kunnen voldoen besloot grossier Agu uit Alkmaar de voorraad van de hoofdimporteur van Kreidler Nederland over te nemen. Grotere voorraden lagen echter ook nog in Stuttgart.

Na verloop van enkele jaren zag ook Agu er geen heil meer in en stootte de handel in Kreidler-onderdelen af. Voor John Bos uit Goes was dit de aanleiding om zich hierover te ontfermen en hij kocht op zijn beurt alles op. Ook de laatste magazijnvoorraden in Stuttgart kon hij zich toeëigenen.

Hij stond al als twaalfjarige jongen en later als LTS-er in zijn vrije uren bij de fietsenmaker in het dorp achter de bankschroef. Daarna, als gediplomeerde metaalarbeider, werd hij monteur bij een rijwiel- en bromfietshandelaar. John was en is nog steeds een echte bromfietsfanaat, met het merk Kreidler als absolute favoriet vanwege de degelijkheid en betrouwbaarheid.

"Toen ik hoorde dat ook Agu in Alkmaar van zijn voorraad af wilde, heb ik besloten alles op te kopen wat er in ons land en Duitsland op het gebied van onderdelenvoorraad nog aanwezig was", zegt de nu 39-jarige ex-monteur,"ik heb toen ook het merkrecht gekocht en vanaf dat ogenblik ben ik voorzichtig begonnen met de assemblage en de verkoop van de oerdegelijke Kreidler-bromfiets."

"Daarbij heb ik veel steun gehad van het groepje oud-werknemers van Kreidler Stuttgart, die soms onder primitieve omstandigheden zich met het boren van motorblokken en de verdere onderdelenfabricage bezighielden. We hebben bovendien geboft dat de echte bromfietsliefhebbers begrepen dat kwaliteit een doorslaggevende factor is bij de keuze van een vervoermiddel."

"Er zijn zelfs liefhebbers die een twintig jaar oude Kreidler door het regelmatig vernieuwen van bepaalde onderdelen probleemloos op de weg weten te houden. Daarbij komt dat door de verstikkende situatie vooral in het woon-werkverkeer de belangstelling voor een licht gemotoriseerd vervoermiddel toeneemt. De zaken lopen dus prima. Ik heb wereldwijd het alleenrecht om Kreidler-bromfietsen op de markt te brengen en heb inmiddels verkooppunten in België, Frankrijk, Duitsland en Amerika."

Onlangs heeft John onder het oude merk, met een aantal technische verbeteringen, een nieuw type bromfiets uitgebracht. Deze doorstond de strenge keuringseisen van TNO en de RDW glansrijk.

Er zijn op dit ogenblik assemblagelijnen in Goes, maar ook weer in Duitsland. De prijzen van de verschillende typen lopen uiteen van f. 5.700 tot f. 7.900. De voormalige fietsenmaker en bromfietsmonteur uit Goes reist nu jaarlijks vele tienduizenden kilometers om zijn bromfietsimperium te onderhouden en verder uit te breiden.




Een paar plaatjes uit John Bos z'n Kreidler folder:

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding
Nog een artikel over John Bos, van donderdag 6 september 2001 uit de Leeuwarder Courant.
Klik op het artikel om het te kunnen lezen!


Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8934
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 27 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren
Contacteer:

Re: John Bos brengt Kreidler weer tot leven (2000)

#2 Bericht door Maarten » 17 feb 2019, 10:18

Folder John Bos Kreidler


Afbeelding



Afbeelding

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8934
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 27 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren
Contacteer:

Originele Kreidlers komen nu uit Goes (2000)

#3 Bericht door Maarten » 27 apr 2019, 11:24

Originele Kreidlers komen nu uit Goes (2000)


Scan: Peter G

Afbeelding


Originele Kreidlers komen nu uit Goes

door Jeffrey Kutterink

GOES - Kreidler is wellicht het bekendste brommermerk. Het beleefde in de jaren '60 en '70 zijn glorietijd. Daarna ging het met de verkoop bergafwaarts, totdat in 1983 de fabriek in het Duitse Stuttgart failliet ging. Goesenaar John Bos kocht van de curator de naam, onderdelen en originele machines. Sinds 1990 rijden over de hele wereld weer nieuwe Kreidlers rond, 'made in Goes'.

Het spreekwoordelijke cliché: van je hobby je werk maken is op Bos van toepassing. Sinds zijn twaalfde jaar is hij verknocht aan Kreidler. Hij werkte bij fiets- en brommerwinkels in Heinkenszand en later in Goes. Hoewel hij alle verkrijgbare merken onder handen kreeg, maakte de Kreidler een onuitwisbare indruk. „Het is het schoolvoorbeeld van Duitse degelijkheid", vindt Bos.

Afgrond

Het nieuws, begin jaren '80, dat de fabriek in Stuttgart op de rand van de afgrond verkeerde, was voor de toenmalige Nederlandse importeur reden om direct te stoppen met de verkoop van brommers en onderdelen. Voor Bos hét moment om zijn droom te verwezenlijken. Want' als jochie droomde hij al van het directeurschap van de Stuttgartse brommergigant. Hij zocht contact met de fabriek en wierp zich op als de nieuwe verkoper van Kreidler(-onderdelen) in de Benelux. Aanvankelijk ging dat moeizaam, maar eigenwijs als Bos was, begon hij simpelweg met de verkoop. Al snel verkocht hij zoveel brommeronderdelen dat Kreidler hem het dealerschap gunde.

Redder

Na het faillissement in 1983 van Kreidler GMBH in Duitsland, kocht de Goesenaar van de curator de naam, originele machines (inclusief de waardevolle mallen), tekeningen en onderdelen. Bos bleek uiteindelijk de redder van het brommermerk. Hij richtte in 1986 zijn bedrijf op en vier jaar later produceert de Goese onderneming weer Kreidlers. Vanaf het eerste model uit 1950 tot het laatste. Voor de Nederlandse markt zet het bedrijf de volgende modellen af: de Kreidler Automatic, de RMC de S en de RS (een lichte 6,25 PK motorfiets). Net zoals toen verschillen de modellen per land. Dat heeft onder meer te maken met de wettelijke eisen die verschillende overheden aan brommers stellen.
Een deel van de productie is uitbesteed, zoals het gieten van aluminium en het smeden van staal. „Het is economisch niet rendabel om dat zelf te doen. Dat kunnen andere bedrijven beten Alleen datgene wat de Kreidler zo speciaal maakt, nemen we in eigen hand." Overigens wordt daarbij gebruik gemaakt van originele, door Bos gekochte mallen.
Het bedrijf is opgesplitst. De werkplaats is gevestigd in Goes, het magazijn en het kantoor op industrieterrein Eindewege in 's Heer Arendskerke. In het magazijn staan duizenden bakjes in rijen met onderdelen. Van frames, uitlaten, schokdempers en velgen, tot borgdraadjes, kabels, rubbertjes en moertjes. Deels nog origineel (afkomstig uit de overgenomen boedel), deels opnieuw gemaakt aan de hand van specificaties zoals die in boeken zijn vastgelegd.

Foto: John Bos beproeft een nieuwe Kreidler. foto Willem Mieras

Een brommer bestaat gemiddeld uit circa 700 onderdelen. Maar er zijn zoveel verschillende types Kreidler, dat het assortiment uit meer dan zevenduizend onderdelen bestaat.

Versies

„Ik kom bijna dagelijks onderdelen tegen waarvan ik het bestaan niet kende, en dat terwijl ik al sinds mijn twaalfde met het merk werk. Het heeft alles te maken met de verschillende versies die Kreidler voor tal van landen uitbracht. Van een Zwitserse Kreidler is de buddyseat een paar centimeter korter. Dat wist ik een aantal jaar geleden ook nog niet, totdat een klant uit dat land onderdelen bestelde. Aan de hand van de onderdelen-nummers en de boeken kan ik precies terugvinden welk onderdeel nodig is. Een Duitse brommer heeft geen trappers, maar vaste voetsteunen. Allemaal andere onderdelen, waar je pas in de loop van de tijd mee wordt geconfronteerd." Zowel onderdelen als compleet nieuwe brommers gaan de hele wereld over. De meeste komen ergens in Europa terecht, maar ook vanuit Australië, Zuid-Afrika en de Verenigde Staten is veel vraag.

Portugal

„Laatst was ik in Portugal en zie daar op een pleintje in een klein dorp een stel Kreidlers staan. Uit het gesprek met wat oudere heren blijkt dat de brommers binnenkort worden vervangen, omdat ze denken dat er geen onderdelen meer zijn. Ik vertelde over het bedrijf en liet mijn kaartje achter. Een paar maanden later volgde een fax met een voorzichtige bestelling van onderdelen. Niet vreemd, want ze kennen mij ook slechts van die ene keer. Toen bleek dat het goed uitpakte, volgde meer bestellingen."
Kreidler exporteert onderdelen en nieuwe brommers naar alle uithoeken van de wereld. Het bedrijf heeft magazijnen in Duitsland, Noorwegen, Zwitserland, Denemarken. Binnenkort komt er één in de Verenigde Staten bij. De bedoeling is het magazijn en de fabriek in Goes bij elkaar te brengen. Maar over de exacte invulling van de plannen denkt Bos nog na.

Sentiment

De populariteit van het brommermerk uit het verleden heeft zeker ook met sentiment te maken, erkent de Goesenaar. Maar volgens hem is het meer dan dat. „Ook onder jongeren is er een stijgende belangstelling. Het begint bij de mensen die vroeger zelf een Kreidler hebben gereden. Vaak hebben die nu kinderen en verlangen ze, ondanks het bezit van een auto, weer zo'n 'brommertje van toen'." „Zij willen ook dat hun kinderen er op gaan rijden. Die moderne scooters zijn minder degelijk. De frames zijn dunner en ze bestaan uit veel meer kunststof. Ze zijn niet voor de eeuwigheid gemaakt, dat is het grote verschil. Prettige bijkomstigheid is dat aan oude brommers veel kan worden gesleuteld."

HET BEDRIJF
Naam: Kreidler
Plaats: Goes
Opgericht: 1986
Aantal werknemers: 11

hermanp
Berichten: 6460
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: John Bos brengt Kreidler weer tot leven (2000)

#4 Bericht door hermanp » 27 apr 2019, 22:01

In het begin was hij importeur en ging Kreidler onder de naam G&W Kreidler op de markt. Gekeler und Weller hebben Kreidler de eerste tien jaren levend gehouden.

Plaats reactie