Wij testen voor u de Kreidler Florett (model '66)

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6626
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Wij testen voor u de Kreidler Florett (model '66)

#1 Bericht door Dimage » 15 mei 2005, 00:26










Wij testen voor u de Kreidler Florett

Het is al weer vierenvijftig maanden geleden, dat u in dit blad een roadtest van een Kreidler Florett hebt kunnen lezen. Omdat wij de laatste tijd weer diverse bromfietsen uit de klasse van f 1.000,- en hoger op deze plaats hebben beschreven, achtten wij de tijd rijp om het zo populaire merk Kreidler, die misschien wel de aanvoerder van zijn klasse is, weer eens aan enkele gebruikelijke proeven te onderwerpen. Hoewel Kreidler ook enorm populair is onder de 50 cc motorfietsen, beperken wij ons (uiteraard) tot de bromfiets. We noemden het motorfietsje echter ook even, om te laten weten wat de Kreidlerfabriek aan motoren bouwt: alleen 50 cc, waardoor en kan spreken van specialisten op dit gebied, hetgeen toch altijd een zekere waarborg inhoudt. Maar nu terug tot de roadtest. "Doet u even rustig aan!" was het welgemeende advies dat wij kregen, toen wij de eerste meters op de Florett gingen afleggen. Het was bedoeld als een waarschuwing voor de optrek-manoeuvre, want men was bang dat de Bromfiets-redaktie steigerend zou wegspringen. Nu was dit niet de eerste sterke bromfiets die wij bereden en de waarschuwing was voor ons een beetje overbodig. We kunnen ons echter wel voorstellen dat een bromfietser met weinig ervaring en zelfbeheersing, de eerste keer op het achterwiel wegspuit. De krachtige motor en de lage eerste versnelling maken het zonder moeite mogelijk om op deze opvallende wijze weg te rijden, hetgeen overigens niet aan te bevelen is. Een bromfiets die op het achterwiel rijdt, laat zich nu eenmaal niet zo prettig sturen en bovendien krijgen diverse onderdelen (vooral de ketting, de tandwielen en de spaken) er ongenadig van langs. We zullen maar meteen met de deur in huis vallen en gelijk aantonen dat de Kreidler Florett er inderdaad ongelooflijk hard aantrekt: onze bekende acceleratieproef (vanuit stilstand 100 m afleggen in de kortst mogelijke tijd) leverde een tijd op van precies 14 seconden! De eerste versnelling is erg kort. Vele Kreidlerrijders hebben daarom de gewoonte om, als zij solorijden in de tweede versnelling op te trekken. Ook dat leverde voor ons geen enkel bezwaar op. Nauwkeurige metingen leerden ons echter, dat snel schakelen en gebruik van alle drie de versnellingen toch een iets gunstiger acceleratietijd te zien geeft, dan het optrekken in twee. Dit laatste geeft wel de winst van een keer minder schakelen, maar de eerste meters gaan niet zo vlot onder de wielen door. De metingen van dat grapje leverde een acceleratietijd op van 14,5 seconden.

Remmen
Bij het testen van de meeste bromfietsen, duiken wij meestal even tijdens de spitsuren het verkeer in van één van de twee grootste steden van ons land. Ook nu stortten wij ons in het Amsterdamse strijdgewoel van fietsers en brommers. Het lijkt dan wel alsof de fietsers en brommers elkaar elke centimeter betwisten en zij gezamenlijk de strijd tegen auto's, bussen en trams aanbinden. Herhaaldelijk moet men dan ook een beroep doen op de remmen. Gelukkig was dit geen enkel bezwaar, want de remmen van de Kreidler werken plezierig. Dat de remcapaciteit ruim voldoende is, bleek ook uit onze remproeven. De achterrem had 15 m nodig om de op topsnelheld rijdende Florett tot stilstand te brengen. Voor de voorrem noteerden wij 14.30 meter. De beide (trommel-)remmen brachten ons tot stilstand in 9.10 m. Hierbij willen wij graag opmerken, dat de voorrem een (in. verhouding tot de achterrem) nogal lange afstand nodig had. Onze indruk is dat dit na een groter aantal kilometers wel verbeteren zal (ons exemplaar was slechts een tiental dagen oud) en dat geeft dan natuurlijk een nog beter resultaat voor de remweg van beide remmen. De remproef vroeg als het ware om lof over de vering. De swing-arm-voorvering (met instelbare demping) heeft de prettige eigenschap om de bromfiets zelfs bij zeer zwaar remmen geen kans te geven om te duiken, hetgeen soms bij telescoopvering als hinderlijk wordt ondervonden. De gehele vering voldeed trouwens goed, zowel solo als met duobelasting rijdend. De wegligging was dan ook geheel zoals men van een bromfiets uit deze klasse verwachten kan. Dit geldt trouwens ook voor de uitvoering van de bromfiets. Het is een echt luxe-paardje, met een steekas In het achterwiel. De ketting kan op snelle en eenvoudige wijze gespannen worden door zogenaamde snelspanners, waarmee het tevens gemakkelijk mogelijk is om het achterwiel goed gericht te houden. De kettingkast, gemaakt van kunststof, is van het gesloten type. Over gesloten gesproken; de Kreidler is ongetwijfeld een der schoonste bromfietsen om op te rijden. De motor is voorzien van een geforceerde luchtkoeling (door mlddel van een ventilator), waardoor de gehele motor zonder bezwaar "ingepakt" kon worden onder de beplating. Ook de carburateur is verstopt, maar door middel van twee uitsparingen in de omhulling kan men toch gemakkelijk bij het startschuifje en met een schroevedraaier bij de stationaire-afstelling komen.

Uitrusting
De oudere modellen van de Florett hebben in de benzinetank een kleine gereedschapsruimte. Doordat de tank een grotere inhoud heeft gekregen en ook de beplating is veranderd, moest men het gereedschap elders onderbrengen. Een uitstekende plaats hiervoor werd gevonden onder het achterste gedeelte van de buddy-seat. Het kastje is af te sluiten met het sleuteltje van het stuurslot. We hebben overigens alle lof voor de hoeveelheid gereedschap die de koper van deze bromfiets in z'n trommeltje zal aantreffen. Bovendien is het gereedschap handig verpakt in plastic. Een nadeel is echter dat het kastje voor de grote hoeveelheid gereedschap nogal wat klein is, maar dat zal men in een dergelijk geval graag op de koop toe nemen. De Kreidler Florett onderscheidt zich, behalve door de enorme trekkracht van de motor en de rijkwaliteiten, ook door een prima afwerking van diverse andere bromfietsen. En het zijn vaak juist de kleinigheden die het rijden op een bromfiets tot een extra genoegen kunnen maken. Eén daarvan is bijvoorbeeld de lichtschakelaar links op het stuur, die zich eigenlijk laat bedienen zonder dat de berijder moet nadenken of zoeken. De lichtbron is trouwens van zeer hoge waarde en ook geheel toereikend voor het rijden bij duisternis zonder dat men de hulp heeft van straatverlichting. Dit is natuurlijk vooral het geval op buitenwegen. Daar zal men de Florett dan ook veelvuldig tegenkomen, want voor de lange afstand is hij bij uitstek geschikt. Dit geldt ook voor de buddy-seat, waarop ook twee volwassenen een comfortabele zitplaats vinden. Zolang er niet aan de uitlaat "geprutst" is geeft deze bromfiets een zeer beschaafd snorrend geluid, waaraan men de kracht van het motortje niet herkent. Ook het motorisch geluid blijft binnen alle redelijk gestelde eisen. Aanzuiggeruis was niet waar te nemen. Dit alles bijeen maakt, dat de Kreidler Florett gereden kan worden als een toer-, maar evengoed als een sportbrommer. De huidige Kreidlers zijn uitgerust met een stoplicht en een bagagerek. De tank heeft een goede vorm en is voorzien van knierubbers, zodat men op moeilijke trajecten "klemvast" op de bromfiets kan zitten. De autoventielen maken het mogelijk om de banden nauwkeurig op de juiste spanning te houden, hetgeen uiteraard de bestuurbaarheld ten goede komt. De voorgeschreven spanning kan men, evenals nagenoeg alle benodigde of gewenste gegevens, halen uit een bijzonder duidelijk en leerzaam instruktieboekje in de Nederlandse taal, dat bovendien rijkelijk geïllustreerd is. In de tijd dat wij met de Kreidler Florett hebben gereden om U er een beschrijving van te kunnen geven, hebben wij de Kreidler leren kennen als een bromfiets van super-klasse, die wij slechts met lede ogen aan de rechtmatige eigenaar teruggaven.

REVO.

Het blad Bromfiets 1966

Klik voor een grotere versie van de Nederlandse 1966 folder of de technische gegevens op één van de onderstaande afbeeldingen;















Gebruikersavatar
joost
Berichten: 1356
Lid geworden op: 01 sep 2002, 02:33
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#2 Bericht door joost » 15 mei 2005, 12:16

Hij is weer mooi ! :clap

't Blijft toch een zeer apart model, de '66-er

Gebruikersavatar
Maarten/sbargh
Berichten: 719
Lid geworden op: 25 apr 2004, 16:17
Locatie: 's-heerenberg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#3 Bericht door Maarten/sbargh » 15 mei 2005, 18:18

leuk artikeltje. Weer met veel aandacht gelezen. +1 8)

Gebruikersavatar
Rick Hahn
Berichten: 1884
Lid geworden op: 24 feb 2004, 22:42
Locatie: Enschede/Epe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#4 Bericht door Rick Hahn » 15 mei 2005, 18:46

Leuk artikel, vooral een bijzonder droge beschrijving van het fenomeen 'wheelie' ;)

Ik vraag me toch altijd af of de snelheid van de motorfiets niet overdreven wordt, hier staat ruim 80 km/h terwijl ik dat met dezelfde setup niet haal (5-10 km/h langzamer)?

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 7996
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#5 Bericht door Melvin » 15 mei 2005, 18:52

vroegah werd er altijd overdreven met de snelheid.
Staat in een test van de 78er of 73 of 76er rs dat je constant 90 kan rijden op de snelweg. dat is ook onzin..

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8990
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 96 keren
Ontvangen waarderingen: 39 keren
Contacteer:

#6 Bericht door Maarten » 15 mei 2005, 20:01

Wéér een mooi artikel geplaatst door Frans! Klasse hoor! :-)

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 18931
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 11 keren
Ontvangen waarderingen: 16 keren

#7 Bericht door dijk » 15 mei 2005, 22:31

mooi artikel frans :clap :wink: :mrgreen:

Gebruikersavatar
Johan van Zanten
Berichten: 1241
Lid geworden op: 08 jan 2005, 16:45
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#8 Bericht door Johan van Zanten » 16 mei 2005, 22:57

leuk artikel weer :)

ook een beetje overdreven over de licht capaciteit van de brommer...

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3528
Lid geworden op: 16 sep 2004, 23:09
Locatie: Wormerveer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#9 Bericht door Johan » 16 mei 2005, 23:14

nee dat vind ik niet,
mijn brommer geeft ook heel veel licht, en bij sommige kreids zie je maar zo'n zwak pitje branden, heel raar.

hans de vos
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mei 2005, 18:00
Locatie: Almere
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#10 Bericht door hans de vos » 26 mei 2005, 08:13

Hallo, mede Kreidler freaks.

Mijn naam is Hans, ben 50 jaar en heb net gisteren een Kreidler Florett '66 (K53 / 1) opgehaald uit Bussum voor restauratie.

Ik lees met plezier de mooie artikelen hier op de site en hoop de vragen, die ik ongetwijfeld zal hebben tijdens de restauratie, hier op de site beantwoord zal kunnen krijgen.

Groetjes, Hans

Gebruikersavatar
Flacko
Berichten: 2486
Lid geworden op: 12 aug 2004, 18:21
Locatie: 's-Hertogenbosch
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#11 Bericht door Flacko » 26 mei 2005, 08:42

Johan schreef:nee dat vind ik niet,
mijn brommer geeft ook heel veel licht, en bij sommige kreids zie je maar zo'n zwak pitje branden, heel raar.


Als het lampje heel zwak brand is het meestal een aarde/massa probleem.

Groetjes Ad

Plaats reactie