Rij-indrukken van de nieuwe Kreidler Florett TRS bromfiets

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 7998
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland

Rij-indrukken van de nieuwe Kreidler Florett TRS bromfiets

#1 Bericht door Melvin » 28 nov 2005, 20:15

Rij-indrukken van de nieuwe Kreidler Florett bromfiets type TRS

Ook op bromfietsgebied doet Kreidler dit jaar weer van zich spreken. Naast de stadsbromfiets in de prijsklasse van f 600 tot f 700 en de befaamde Florett met geforceerde koeling d.m.v. een ventilator op de krukas (f 1320), is nu ook een Florett-type TRS geintroduceerd met rijwind-koeling. De precieze prijs hiervan is ons op dit ogenblik nog niet bekend. Uiterlijk en ook in technische conceptie lijkt de nieuwe brommer erg veel op de in "MOTOR" no. 3 van 1968 besproken Florett RS motorfiets, een 50 cc van 5,3 pk, ook rijwind gekoeld, maar met vijf versnellingen. Wie zich deze waarderende roadtestbeschrijving herinnert, zal het niet verwonderen, dat onze rij-indrukken van een bijna identieke tweewieler in bromfietsvermomming en gezien vanuit het standpunt van de bromfietser, van plezierige aard waren: "het einde" op brommergebied, hoewel misschien tegelijk "een begin" naar de motorfiets.
Als u weet, dat het rijwielgedeelte hetzelfde is als dat van de 50 cc motorfiets, kunt u zich voorstellen dat het eerste oordeel over deze sportief uitziende brommer "duur maar degelijk" is. Dat manifesteert zich vooral in de hydraulisch gedempte vering en de overbemeten remmen.

De acceleratie is imponerend, hoewel je je als zo dikwijls afvraagt, waar in ons stadsverkeer die één voor dient, die je niet langer dan twee seconden kunt aanhouden. Je zou haast verleid worden om maar in twéé weg te rijden, wat dit getemde krachtbrommetje trouwens zonder enige uiting van protest volbrengt. Anderzijds kun je onder extreme omstandigiheden (zware "bezetting" en/of in de bergen) van die eerste versnelling natuurlijk veel plezier hebben. En bovendien: welke brom-enthousiast accelereert niet graag een beetje spectaculair? Het moet al gek lopen als een vlotte schakelaar niet sneller dan een ander van de stopstreep wegkomt. Het mooie daarbij is, dat het de levensduur nauwelijks schaadt; dat heeft de ervaring met de vroegere modellen wel geleerd. Het verklaart ook mede de hoge restwaarde van 'het merk. De "power" van deze brommer schijnt zich niets aan te trekken van het opstappen van een passagier(e), die op de buddyseat een ruime en comfortabele plaats vindt. Maar natuurlijk wijzen de metingen wel enig verschil uit. Honderd meter vanuit stilstand alléén: 13,5 sec. Sommige mensen merken' dan op: "Moeder laat vragen of het voldoende is" . . .

Vervolgens werd de totale belasting verhoogd tot 185 kg (!) en zelfs toen bleef de acceleratietijd nog net beneden de 16 sec. We spraken al over de indrukwekkende remmen. Beproeving van alleen de achterrem (bij een snelheid van 40 km/uur) leverde, door de bediening van het aparte rempedaal à la de motorfiets, een remweg op van 11,60 meter. De vóórrem in z'n eentje had precies de helft van die afstand nodig, nl 5.80 meter. En daar sta je toch wel even van te kijken. Logisch, dat bij zulke geforceerde remproeven het achterwiel wel even van de grond wil komen. Maar niemand hoeft bang te zijn voor over de kop slaan, want beide remmen zijn uitstekend te doseren, wat ons bij de gladheid van de afgelopen weken duidelijk bleek en wat ons ook de overtuiging gaf, dat deze Kreidler Florett RM niet alleen een snelle en comfortabele, maar ook een veilige bromfiets is. Overigens: de remweg voor beide remmen tegelijk bedroeg 5,40 meter.

De pedalen zijn door een druk op de knop te verstellen van fiets-stand tot voetrust-stand en in die positie hebben de korte cranks maar weinig neiging tot slingeren onder de voeten. De vaste voetsteunen worden dus vrij dicht benaderd; er blijft voldoende grondspeling voor het bochtenwerk over. Een enkel woord over de (ook al) zeer goede wegligging, de uitgekiende vering met telescoopvork en swingarm met comfortabele veerkarakter, welke tegelijkertijd stug genoeg is voor het bochtenwerk. De zitpositie van de berijder laat weinig te wensen over en de bedieningsorganen heeft hij onder onmiddellijk bereik. Gereedschap wordt in een mooi complete set meegeleverd en de verdere afwerking is van gerenomeerd Kreidler-niveau. U hoeft er ook niet bang mee te zijn in donker, want de verlichting is prima. Alleen één ding is een beetje griezelig: als je een tijdje met zo'n Kreidler rijdt, ontmoet je zó veel hebberige blikken, dat je hem wel met zeven sloten tegelijk op slot zou willen zetten.

A. de B.

Afbeelding

ps. in het hele artikel werd er over de nieuwe Kreidler Florett RS gesproken. Dit klopt natuurlijk niet en daarom heb dit veranderd in TRS.
Laatst gewijzigd door Melvin op 28 nov 2005, 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 7998
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland

#2 Bericht door Melvin » 28 nov 2005, 20:22

Vind het zelf wel een grappig artikeltje.

Alleen raar dat ze in het hele artikel over ee nieuwe RS spraken :?

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 18689
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43

#3 Bericht door dijk » 28 nov 2005, 20:24

is zeker een leuk artikel :P :mrgreen:

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6771
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Locatie: Achterhoek

#4 Bericht door Ries » 28 nov 2005, 20:26

Alleen één ding is een beetje griezelig: als je een tijdje met zo'n Kreidler rijdt, ontmoet je zó veel hebberige blikken, dat je hem wel met zeven sloten tegelijk op slot zou willen zetten.


hahaha leuk artikel

Gebruikersavatar
pimvandongen
Berichten: 4459
Lid geworden op: 24 nov 2002, 20:56
Locatie: Duitsland

#5 Bericht door pimvandongen » 28 nov 2005, 20:29

maar ook een veilige bromfiets is.

ligt mara net aan de bestuurder 8)


wel leuk artikelt

Gebruikersavatar
caveman
Berichten: 7908
Lid geworden op: 01 okt 2003, 11:21
Locatie: Grunn
Contacteer:

#6 Bericht door caveman » 28 nov 2005, 20:50

ja daarom stap ik niet af, rij een rondje en gelijk weer naar huis. brrrr
al die enge blikken. maar is het nu niet meer afgunst en bewondering

:lol:

leuk stukkie

Gebruikersavatar
Jan Mijnheer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21 nov 2003, 19:58
Locatie: Nieuwleusen

#7 Bericht door Jan Mijnheer » 28 nov 2005, 20:50

Leuk om te lezen. Vooral die positiefe opmerkingen. :D

heinkreidler
Berichten: 45
Lid geworden op: 26 aug 2004, 21:10
Locatie: beneden leeuwen

#8 Bericht door heinkreidler » 28 nov 2005, 21:14

als je zo leest hoe geweldig kwalitatief zo,n kreidler afgewerkt is,en hoe goed alles functioneert is het zo jammer dat de fabriek niet meer bestaat.
altijd leuk om te lezen.

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3529
Lid geworden op: 16 sep 2004, 23:09
Locatie: Wormerveer
Contacteer:

#9 Bericht door Johan » 28 nov 2005, 21:35

leuk artikel.
en nu de formule kreidler en wegkenteken racer!!
:P

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 7998
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland

#10 Bericht door Melvin » 28 nov 2005, 21:36

nee
eerst plaatst maarten nog een verassingsartikel :D

Gebruikersavatar
Rick Hahn
Berichten: 1885
Lid geworden op: 24 feb 2004, 22:42
Locatie: Enschede/Epe

#11 Bericht door Rick Hahn » 28 nov 2005, 21:49

Grappig ook dat ze 116 mm campagnolo's 'overbemeten' vinden :mrgreen:

Gebruikersavatar
Gijs
Berichten: 6234
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:08

#12 Bericht door Gijs » 28 nov 2005, 22:56

Mooi artikel!!!

Gebruikersavatar
HansJ
Berichten: 2007
Lid geworden op: 25 dec 2003, 13:29
Locatie: Gouda

#13 Bericht door HansJ » 28 nov 2005, 23:28

Melvin,

Leuk artikel.

Vraagje, van wanneer is dat artikel ?

RM's hadden toch 4 versn ?

Is dit geen TRS ?

HansJ

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 7998
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland

#14 Bericht door Melvin » 28 nov 2005, 23:35

he daar heb ik niet eens aan gedacht.
Dan zal het waarschijnlijk TRS ipv RS moeten zijn en niet RM.
scherp hans :) :!:

Zal het even aanpassen

Gebruikersavatar
HansJ
Berichten: 2007
Lid geworden op: 25 dec 2003, 13:29
Locatie: Gouda

#15 Bericht door HansJ » 28 nov 2005, 23:41

Melvin schreef: scherp hans :) :!:
Het zal niet vaak voorkomen, dat ik jouw kan verbeteren betreffende modellen.
Daar weet jij veeel meer van dan ik.

HansJ

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3529
Lid geworden op: 16 sep 2004, 23:09
Locatie: Wormerveer
Contacteer:

#16 Bericht door Johan » 28 nov 2005, 23:42

;)
Bijlagen
kreidler%20cilinder%2071 (Medium).jpg
kreidler%20cilinder%2071 (Medium).jpg (65.92 KiB) 24122 keer bekeken

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 7998
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland

#17 Bericht door Melvin » 28 nov 2005, 23:46

wat wil je daarmee zeggen johan? :wink:

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3529
Lid geworden op: 16 sep 2004, 23:09
Locatie: Wormerveer
Contacteer:

#18 Bericht door Johan » 28 nov 2005, 23:49

vond grappig da thet plaatje hetzelfde is :D

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 7998
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland

#19 Bericht door Melvin » 28 nov 2005, 23:57

de jouwe is wel van een beduidend betere kwaliteit.
@ Hans ik liep te slapen. Was ook erg laat toen ik het artikel schreef 8-[ :whistle
Maar goed dat we hans hebben, die let altijd op, behalve als die te veel gedronken heeft :!: :lol:

Gebruikersavatar
HansJ
Berichten: 2007
Lid geworden op: 25 dec 2003, 13:29
Locatie: Gouda

#20 Bericht door HansJ » 29 nov 2005, 00:01

Melvin schreef:de jouwe is wel van een beduidend betere kwaliteit.
@ Hans ik liep te slapen. Was ook erg laat toen ik het artikel schreef 8-[ :whistle
Maar goed dat we hans hebben, die let altijd op, behalve als die te veel gedronken heeft :!: :lol:
Ik weet dat je zat te pitten, want ik weet dat je het weet.

En ja met een aantal :beer :beer , dan wordt het aanzienlijk minder hahaha

HansJ

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6771
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Locatie: Achterhoek

#21 Bericht door Ries » 29 nov 2005, 07:44

op de foto kun je ook zien dat het een 3bak is... (op die van johan)

Gebruikersavatar
bebo-racing
Berichten: 127
Lid geworden op: 16 nov 2002, 18:55

artikel

#22 Bericht door bebo-racing » 29 nov 2005, 19:28

Is het verhaal van de racer met kenteken al uitgelekt. !!! johan heeft wel de bel horen rinkelen maar ik weet waar de klepel hangt johan..... :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
caveman
Berichten: 7908
Lid geworden op: 01 okt 2003, 11:21
Locatie: Grunn
Contacteer:

#23 Bericht door caveman » 29 nov 2005, 19:48

op de foto kun je ook zien dat het een 3bak is... (op die van johan)
en op die andere foto dan :lol:
andere bril 8) nodig :lol:

Gebruikersavatar
kachelholtjeleon
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 nov 2005, 15:02
Locatie: nieuw wehl
Contacteer:

#24 Bericht door kachelholtjeleon » 29 nov 2005, 21:24

wel lache stukje
weer eens een bericht over de klasse van kreidler :P :wink: :clap

Plaats reactie