Beste Kreidlervrienden,
Maarten toen hij 13 was op het crossveldje (1978)
Aangestoken door al die restauratietopics, en na al die mooie en speciale Kreidlers gezien te hebben, zowel op internet als op meetings, ben ik nu dan ook begonnen aan een restauratie/revisie/make-over (of hoe je het ook noemen wilt) van mijn Kreidler.
De geschiedenis van Maarten's Kreidler
Ik zal eerst even kort (voor wie het niet weten) de geschiedenis van mijn Kreidler en mijzelf samenvatten.
Op mijn 13e reed ik al rondjes op een Kreidler op een crossveldje bij ons in de buurt. Vanaf mijn 16e mocht ik echt rijden. Die eerste Kreidler was al verkocht, maar toen ik 16 was kwamen daar allerlei brommertjes in mijn bezit, waaronder ook enkele Kreidlers. Dit waren meestal niet zulke beste exemplaren, mankeerde veel aan want ik kocht ze voor weinig geld (voor 75 gulden en dat soort bedragen).
Mijn broer Jeroen (links) en Maarten op de groene RMC (1986)
Ruim 20 jaar geleden, in 1985, kocht ik de Kreidler die ik nu nog steeds heb. Ik kocht deze van de brommersloop De Jong in Leidschendam. (die sloperij bestaat al lang niet meer). Als ik het goed heb dan was deze Kreidler gestolen geweest, en toen door de politie overgedragen aan die sloperij. Dit was een groene RMC, in een vrij mooie staat vond ik. Weinmann wielen met schijfrem, voorvork, frame en alles was mooier dan de barrels die ik daarvoor gehad had. Ook was het een direct geschakeld 4-bak blok. Hij reed niet, maar dat leek me een kleinigheidje, dus ik liep er mee naar huis (5 km lopen ofzo). Ik heb er toch nog wel aardig wat voor betaald, iets van 500 gulden meen ik.
Thuis werd de brommer snel gerepareerd en netjes gemaakt. Voor onderdelen ging ik vaak zoeken bij de gebroeders Paul en Bertus de Vries op de Beestenmarkt in Den Haag. Ook bij Van Zijl in het Kikkerstraatje kwam ik regelmatig. Echt enthousiast was ik geworden door de Kreidler van Piet van der Gaag uit Nootdorp, en hij was voor mij het adres waar ik altijd terecht kon voor reparaties en opvoerwerkzaamheden. Als je bij hem in zijn schuurtje kwam dan kon je altijd rondkijken en hoorde je altijd veel verhalen.
Inmiddels reed ik met een indirecte 5-bak en een 50 cc SB. Op een dag werd ik aangehouden in Vlaardingen bij de rollenbankcontrole, en kon ik de Kreidler inleveren en met de trein naar huis.
Toen ik de Kreidler een maand later weer mocht ophalen (zonder cilinder, zonder carburateur en zonder uitlaat, maar wel een vette boete rijker) was ik het een beetje zat, en verkocht ik de Kreidler aan mijn broer. Dat was stom natuurlijk. Mijn broer verkocht de elektronische Bosch ontsteking die er in zat, en verkocht later ook de hele Kreidler aan een jongen bij ons in de buurt. Eigenlijk wilde ik heel graag mijn brommer terug.
Maarten's Kreidler in 1997Ik kocht toen een Honda MB. En als ik dan een beetje aan het racen was met die jongen met "mijn" Kreidler, dan won ik dat. Nou lag dat eigenlijk niet aan de Kreidler of de Honda, maar meer aan het feit dat hij heel wat zwaarder was dan ik. Hij wilde die Honda eigenlijk wel graag hebben, dus uiteindelijk hebben we een dealtje gemaakt en hebben we geruild. Hij betaalde nog wat bij ook. Ik had mijn Kreidler weer terug! En raad eens als we gingen racen? Nu was ik toch weer de snelste!
De Kreidler werd roodgespoten, ik haalde mijn rijbewijs en in 1988 reed een goede vriend van me met zijn busje van de zaak naar Lelystad, dit was in die dagen het dichtsbijzijnde (enige?) adres waar de Kreidler voor motorkenteken gekeurd kon worden. Dit kwam allemaal goed en enkele weken later had ik het felbegeerde kenteken: MH-54-ZH
Het kenteken is wel grapppig, het begint met mijn initialen (Maarten Hoogervorst) en ZH is de provincie waar ik nog steeds woon.
Nu kon ik ook wat makkelijker opvoeren, zonder bang te hoeven zijn voor die politiecontroles. Uiteindelijk kocht ik een 6-bak setje van wijlen Rinus Oorebeek en werd de Kreidler door Piet van de Gaag verder opgevoerd.
Maarten's Kreidler in 1998 na een grondige opknapbeurt
Na enkele jaren waarin ik niet zo veel oog meer had voor de Kreidler, begon ik in 1996 voor de lol een homepage, waarop ook iets over de Kreidler stond. Al snel schrapte ik al de andere onzin en ging de homepage alleen nog maar over Kreidler.
In 1998 heb ik de Kreidler nog eens helemaal opnieuw opgebouwd, zie ook deze topic.
Goede voornemen voor 2006
In 2005 kreeg ik dus het plan om mijn Kreidler nog eens opnieuw op te gaan bouwen. Hij stond er niet zo netjes meer bij, een beetje aangeslagen in het niet zo geweldige schuurtje, en al een tijd niet meer vertroeteld.
Mijn goede voornemen voor 2006 werd: een grote opknapbeurt van de Kreidler, die weer tiptop moet worden, snel en speciaal!
Plannen maken
Veel werkzaamheden kan ik zelf niet verrichten. Ik werk in een fietsenzaak (werkplaats en verkoop), maar de werkplaats daar is klein en wij doen alleen in fietsen, waaronder veel (dure) vouwfietsen. Wij repareren of verkopen geen brommers. Van die werkplaats kan ik dus geen gebruik maken. Mijn schuurtje thuis is ook maar heel bescheiden. Er staat een werkbankje in met een bankschroef, verder heb ik alleen huis-tuin-en-keuken gereedschap, wel wat goede steeksleutelsets e.d.
Ik heb wel een jaartje MTS werktuigbouwkunde gedaan, en toen wat gelast en gedraaid en gefreest, maar dat is lang geleden (toen was ik 17), kortom: alle specialistische klussen zal ik moeten uitbesteden.
Want, wat voor plannen heb ik zoal dan?
- Reviseren van het motorblok
- Andere wielen met grote schijfrem voor, en met schijfrem achter
- Opnieuw spuiten van frame.
- Enkele delen verchromen
- Nieuwe wand in de cilinder, nieuwe zuiger
- Klein beetje verder opvoeren
- Helemaal opnieuw opbouwen van de Kreidler
- Na de revisie gaat de Kreidler niet meer terug naar de schuur, maar krijgt een mooi plekje in de huiskamer, waarschijnlijk in een speciaal gebouwde vitrinekast.
Wat heb ik tot zover gedaan:
- Kreidler helemaal uit elkaar gehaald.
- Motorblok weggebracht, dit is inmiddels prachtig gereviseerd zie:
De revisie van de 6-bak door Arnold (de specialist)
Spiegler remschijf 6-spaaks 300 mm van Ebay, á € 50.Op de E-bay foto zie je niet dat de buitenrand van de schijf goudkleurig is. - Frame en spatbord weggebracht naar de firma Blankhout in Nootdorp, om van de lak te ontdoen. Frame en spatbord zijn inmiddels weer bij mij terug, helemaal kaal.
- Nieuw model kentekenplaat laten maken (zo'n Europese) bij Marinol, Den Haag.
- Kontakt opgenomen met Nico (ocin), hij gaat voor mij 6-spaaks gietwielen ombouwen, met voor een grote remschijf en achter een kleine.
- Via E-bay een remschijf gekocht. Deze moet nog bezorgd worden, verwacht ik nu ieder moment. Van het merk Spiegler, 300 mm doorsnede (precies de goede maat leek mij) en met 6-spaken in de schijf, dus hopelijk enigszins leuk passend bij de wielen.
- Andere benzinetank gekocht via Marktplaats. Deze tank gaat opnieuw verchroomd worden bij http://www.chroomtechnologie.nl . Ook halen zij een kleine deuk (aan de onderzijde van de tank, vrijwel uit het zicht) er uit.
Voor de nieuwe tankstickers denk ik dat ik die weer zelf ga tekenen in AutoCad, en dan laat vervaardigen door een beletteringsbedrijf. Ik zit te denken aan een https://www.kreidler.nl tanksticker, waarbij kreidler groot staat en www. en .nl klein zijn.
In deze topic houd ik jullie op de hoogte van de vorderingen. Meer foto's en details volgen dus.
Jullie commentaar, mening, raad en suggesties worden op prijs gesteld.
Update 31 januari 2006:
De remschijf is binnen. Nu zie je dus de goudkleurige buitenrand.De remschijf is binnen. Mijn eerste geslaagde aankoop bij E-bay.de
Ik had nog geen ervaring met E-bay, nu dus wel. Ik heb een keer geboden op NIEUWE 6-spaaks gietwielen, maar die werden me uiteindelijk toch wat te duur, ze gingen weg voor 450 euro.
Ook heb ik geboden op een nieuw sierdeksel voor een voor-gietwiel, en liet dat aan m'n neus voorbij gaan, het ging weg voor á € 20,50... eigenlijk een koopje. Maar ik heb mogelijk een nieuw adres voor zo'n dekseltje/sierkapje.
De remschijf is nu dus hier, en tot m'n grote geluk is die mooier dan ik gehoopt had. (en mooier/anders dan op de E-bay foto) Zie hier de foto. Valt echt wat van te maken denk ik. De 6 spaken in de schijf zullen best leuk passen bij de 6-spaaks gietwielen. De diameter van 300 mm is groot, maar net "leuk" groot...
De buitenrand van de schijf (waarop geremd wordt dus) is vernikkeld en verchroomd.
Toch kwam ik na een tijdje tot de ontdekking dat ik de goudkleurige buitenrand van de schijf niet mooi vind. Daarom, na overleg met Nico, is de schijf verstuurd naar Wim Hof. Die heeft weer overlegd met collega's, en uiteindelijk is besloten om de schijf te ontdoen van de goudkleurige geanodiseerde zinklaag, en daarna de schijf (de buitenzijde althans) te vernikkelen en daarna te verchromen. Dit vernikkelen was noodzakelijk omdat chroom poreus is, en dit zou onherroepelijk een snel roestende remschijf hebben opgeleverd. Het nikkel corrodeert niet.
De remschijf is inmiddels terug, en ziet er nu zo uit (zie fotootje rechts):
Update 20 februari 2006:
Frame en spatbord en kleine dingetjes zijn gespoten.
Bij Sam Post in Berkel en Rodenrijs.
De kleur is Fluor Orange. Hoewel Sam me wel verzekerde dat hij de documentatie had, en dus de originele Kreidler Flu-o-range zou spuiten, ben ik daar niet zo zeker van. Het is in ieder geval zeer lichtgevend oranje, en ik vind het er gaaf uit zien.
Het frame is gespoten in de kleur Flu-O-range, maar ik betwijfel of het geheel de originele kleur is. Op de foto lijkt het rood, maar in werkelijkheid is het zeer fel oranje en heeft ook wel iets van een roze gloed over zich. Het valt in ieder geval flink op, het geeft zowat licht in het donker.
Aangezien mijn Kreidler toch een special is, maakt het me niet zo veel uit als dit niet de originele kleur is. De fotocamera weet er niet zo veel raad mee, maar het is nog lichtgevender dan op de foto.
Dit is dus ook zo'n lak die eerst is opgebracht als witte grondlak en daarna met heel veel laagjes fluor oranje is gespoten. Er overheen is ook nog een blanke lak gegaan geloof ik.
Het is blijkbaar moeilijk om alle delen dekkend oranje te krijgen, want de onderzijde is niet overal dekkend oranje. (is dit bij sommigen van jullie een bekend probleem van flu-o-range?) Daarvan zit het meeste wel buiten het zicht, dus ik denk dat het eindresultaat er zeker mag wezen. Het is in ieder geval heel strak gespoten en geplamuurd (vroegere accubakhaakjes had ik zelf nooit strak weg kunnen plamuren op mijn rode Kreidler) en ook het achterspatbord is heel netjes strak getrokken. (dichtgelaste gaatjes, kleine roestputjes etc.)
Verder heb ik een Homoet 6P uitlaat gekocht (geen schottendemper) en een frame onderbouw en standaard en nog een partijtje onderdelen.
Sierdekseltje voor het gietwiel (een hele mooie) heb ik eindelijk ook te pakken (kostte dan wel 50 euro...)
Een smalle tank is naar metamorfose in Limburg (www.chroomtechnologie.nl) en verwacht ik over een week of 4 terug.
Update begin maart 2006:
Brembo remklauw Ducati Monster (achterremklauw).
Een Brembo remklauw is aangekocht via E-bay.de. Die was bedoeld als achterremklauw, maar het zou ook kunnen dat die gaat dienen als voorremklauw. Als dat zo is dan koop ik zo'n zelfde klauw er bij, zodat voor en achter dezelfde remklauw komt.
Motorblok, gereviseerd door Arnold, foto voor en na de revisie!
Click gerust eens op de foto, dan zie je het resultaat nog beter.Het motorblok is inmiddels ook gereed.
Al het werk is met veel zorg en aandacht verricht door Arnold (forumnaam: de specialist).
Maandag 13 maart mag ik het blok komen ophalen, iets waar ik me nu al erg op verheug natuurlijk!
26 maart 2006
Nico heeft het frame voor de Brembo remklauw gereed en als proef gemonteerd in een achtervork met een wiel er in.
26 maart 2006
In een opwelling koop ik op E-Bay de volgende remklauw. Inclusief verzendkosten en inclusief de 4 nieuwe remblokken kost deze remklauw me 125 euro.
Deze remklauw is te vinden oa. op de Ducati 999. Voorzichtig knijpen dus....
De schijfrem achter moet natuurlijk ook bediend kunnen worden met het rempedaal. Hiertoe heeft Nico de volgende rempompconstructie ontworpen en opgebouwd. Kenmerk van deze constructie is dat het te monteren valt op een Kreidler zonder dat het rempedaal aangepast hoeft te worden en zonder dat er gelast of geslepen hoeft te worden. Gewoon monteren en gaan dus.
Update 12-04-2006:
Achterwiel, remschijf en remklauw gemonteerd in de achterbrug.
De remschijf is nu geperforeerd, in het zelfde patroon als de voorremschijf.
Kijkje vanaf alle kanten op de prachtige constructie.
Update 16-04-2006:
Eindelijk een begin gemaakt met het opbouwen, ik heb er blijkbaar tegenop gezien, anders was ik wel eerder begonnen.
Frame en tank.
Update 20-04-2006:
Voor: Roestige tank.
Na: Verchroomde tank.
Update 03-05-2006:
Vorkpoot en remklauw voor.Nog niet af, maar gaat vorm krijgen!
Achterwiel met schijfrem, gepolijst en met band.
Update 08-07-2006:
Foto's gemaakt in Scheveningen.
Achterzijde.
Linkerzijde.
Rechts voor.
Rechterzijde.
Linker achterzijde.
Rechter zijde.
Rechter achterzijde.
Rechter voorzijde.
Benzinetank.
Foto's wielen en remschijven:
Voorwiel met sierdeksel
Achterwiel ingebouwd
Voorwiel met nieuwe schijf van het merk "Braking", omdat er met de eerste schijf van E-bay steeds problemen waren, die remde schokkerig en niet gelijkmatig, ook na geslepen te zijn.
Update 02-09-2006:
Op de testbank geweest bij Piet van der Gaag.
Zie de vermogensgrafiek.
Update 11-12-2006:
Verdere tuning door Luc Foekema. Optimalisatie van poorten, uitlaat, compressie en squish (losse binnenkop). Levert een hoger vermogen op en gaat veel lekkerder door in hoge toeren. Helemaal naar mijn zin.
Losse binnenkop:
Optimalisatie van de poorten (voor en na) :
Uitlaat aanpassingen:
Update 29-12-2006:
Vermogensgrafiek gemaakt bij S&S op de testdag in Hoogeveen:
Maarten - 10,5 pk
Zie filmpje.
Update 31-03-2007:
Nieuwe helm, nieuwe testbankmeting bij Piet van de Gaag, zie filmpje
Zie het testbank filmpje (vermogensmeting) op YouTube.
Update 08-07-2007 Lexmond Meeting:
Personen, bedrijven en adressen die hebben meegeholpen met de totstandkoming van mijn Kreidler:
- Arnold (de specialist) uit Rijswijk - Blokrevisie en adviezen.
- André - Setje Florettrubbers voor smalle tank.
- Dijk - Setje knierubbers.
- Ebay Duitsland - 3 maal, remschijf voor, remklauw voor, remklauw achter.
- Jan (via Marktplaats) - Gebruikte tank.
- Jack (Maasland) - Originele goudkleurige tankstickers (met spikkeltjes)
- Kreidlerdepot John Bos - voorvork (onder) poten + sportkeerringen.
- Luc Foekema - Verdere tuning, losse binnenkop, optimalisatie van de poorten, uitlaatberekening, tuningsadviezen.
- Marc de Waal (Kreidlerparts.com) - Diverse onderdelen en adviezen.
- Firma Marinol - Kentekenplaat.
- Martijn Koert - Van Veen stickertjes.
- Metamorfose - Verchromen van tank (van Jan) en achtervork.
- Nico (ocin) - 6-spaaks gietwielen, remschijvenproject, hoogglans gepolijste assen & onderdelen en adviezen.
- Nico Bakker Framebouw Heerhugowaard - Richten van de gietwielen.
- Piet van der Gaag uit Nootdorp - Verdere tuning, zuiger, ombouw Homoet uitlaat met chrome einddemper, adviezen, afstellen, testen op de testbank.
- Pim - Polijsten van boutjes, frame van de achterrremklauw en de wielen!
- Ruud uit Boskoop (Martktplaats) - Sierdeksel gietwiel.
- Sam Post uit Berkel en Rodenrijs - Spuiten frame.
- Simon. - RVS onderdelen: afstandbussen, cockpitsteun, stuuraanslag. Messing stripjes voor tankrubbers.
- Wim Hof - Nicasil wand, verchromen remschijf & adviezen.
- Wouter - RVS achterbrugas + nylon busjes.