FAQ: Ontstekingen. Alle soorten en afstelgegevens.

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Gesloten
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
joost
Berichten: 1356
Lid geworden op: 01 sep 2002, 02:33

FAQ: Ontstekingen. Alle soorten en afstelgegevens.

#1 Bericht door joost » 25 mar 2003, 00:51

Bedradingsschema's, Bougies en Ontstekingen
Bedrading schema's
Alle elektrische schema's onlineBougies
Informatie en vergelijkingstabellen verschillende merken bougies
In de tijd dat Kreidler bromfietsen en motorfietsen maakte, zijn er heel wat soorten ontstekingen gemonteerd.
Op de onderstaande pagina's kun je o.a. afstelinformatie & model-info vinden van de desbetreffende ontstekingen.
Nog even ter informatie, omdat deze vraag vaak gesteld wordt:
Een ontsteking van een Kreidler RS past bijv. ook op een Kreidler RMC of RM etc. Alle blokken zijn wat betreft aansluiting van de ontsteking hetzelfde.
Laatst gewijzigd door joost op 05 jul 2003, 14:11, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Burning Tyre
Berichten: 2221
Lid geworden op: 30 okt 2002, 21:33
Locatie: Westervoort, bij Arnhem
Contacteer:

#2 Bericht door Burning Tyre » 25 mar 2003, 08:30

Ik heb dus die contactpuntenontsteking van Bosch.

Maar me vader heeft een Ducati vliegwiel,dus een Ducati onsteking?

Nu sleutelde ik laatst een puch blok open, en daar zat ook zo'n vliegwiel op. Ook ducati. Hoe kan dit? :?:

Gebruikersavatar
joost
Berichten: 1356
Lid geworden op: 01 sep 2002, 02:33

#3 Bericht door joost » 25 mar 2003, 12:21

Burning Tyre schreef:Ik heb dus die contactpuntenontsteking van Bosch.

Maar me vader heeft een Ducati vliegwiel,dus een Ducati onsteking?

Nu sleutelde ik laatst een puch blok open, en daar zat ook zo'n vliegwiel op. Ook ducati. Hoe kan dit? :?:
Over Ducati ontstekingen is niet zoveel bekend. Ik weet wel dat er op sommige Duitse mokicks Ducati-ontstekingen met contactpunten zijn toegepast. Deze zijn qua principe precies hetzelfde als de bosch contactpuntontstekingen dus kunnen ze hetzelfde worden afgesteld.

Forumgebruiker -Johnny- heeft een elektronische Ducati-ontsteking op z'n Kreidler. Deze komt echter van een ander merk bromfiets af. (zie onderstaande foto's)

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
-Johnny-
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:30

#4 Bericht door -Johnny- » 25 mar 2003, 20:58

het is een 12V 35/35/? systeem. dus 35W voor hoofdverlichting (voor/achter) en 35W voor remlicht. het vraagteken is oplaadspoel voor accu, geen iD welk Wattage hier uit komt! (bij onbelaste meting kwam er 0V uit!) onbelaste meting over de hoofdverlichtingsspoel kwam ongeveer 20/21 V uit. remspoel idem. Universele 12v spanningsregelaar van Tomos er tussen en hij gaf stationair 6.5 V, en gaf vanaf kwartgas tot volgas netjes 12.8 V (spanningsregelaar = groene dingetje, naast die rode in he zijbakje :P)

Gebruikersavatar
Burning Tyre
Berichten: 2221
Lid geworden op: 30 okt 2002, 21:33
Locatie: Westervoort, bij Arnhem
Contacteer:

#5 Bericht door Burning Tyre » 25 mar 2003, 21:33

Die van Johnny is duidelijk anders als die van me vader, ik zal morgen eens foto's proberen te maken.

ik dacht dat het 17W was.

grippz
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 mar 2003, 18:58
Locatie: Maastricht

#6 Bericht door grippz » 26 mar 2003, 19:03

Hey Johnny,

ku je mij misschien iets meer vertellen over die ducati ontsteking?

hij kwam van een ander merk bromfiets, welke?
is is dan nu nog te krijgen?

duur?

greetz

grippz

Robbert
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:13

#7 Bericht door Robbert » 16 mei 2003, 14:56

Ikke heb bosch electronisch :)

Gebruikersavatar
rijdnuoppuch
Berichten: 126
Lid geworden op: 11 sep 2002, 19:51
Locatie: Zijpersluis NH

#8 Bericht door rijdnuoppuch » 17 mei 2003, 23:20

:lol:
hoi beste ontstekingsmensen!

even over de ducati ontsteking die zowel op kreidlers als op puch en op vele andere merken te vinden is. ik weet van de ducati onstekingen dat zij een tijdje een imitatie bosch op de markt hadden die dus veelal werd gebruikt om het simpele feit dat bosch duurder was. latere types puch hadden het zelfs standaard nadat zij waren overgenomen door piaggio omdat het daar zo goedkoop mogelijk moest. van nature hoort dus elke kreidler te zijn uitgerust met een bosch ontsteking. ik weet dit want ik werk in een fietsen/bromfietsen handel die vroeger dealer van kreidler was vanaf het begin. op deze manier ben ik het dus te weten gekomen.
ik prefereer bosch omdat hun contactpunten langer meegaan want die van ducati willen nog wel eens loslaten.

hopelijk heb ik jullie geholpen
jasper

Gebruikersavatar
Burning Tyre
Berichten: 2221
Lid geworden op: 30 okt 2002, 21:33
Locatie: Westervoort, bij Arnhem
Contacteer:

#9 Bericht door Burning Tyre » 18 mei 2003, 00:14

Ik heb vandaag nog een ander puch blok uit de schuur gehaald voor mijn minibike. Daar zit ook een Ducati vliegwiel op.. ik kreeg het vliegwiel er niet af omdat de moer vastgeroest zat. Maarik neem aan dat dit dan ook een ducati onsteking betrefd.

Op het blok zat geen cilinder etc. Dus dat zoek ik nog... goedkoop 70cc ofsow?

Limme
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 jun 2003, 22:20
Locatie: bla

#10 Bericht door Limme » 21 jun 2003, 22:22

bosch maakt geen ontstekingen meer is over genomen door Ducati
je klan ze ook niet meer kopen bij bosch dan zeggen ze dat je naar Ducati moet gaan dat is alleen zo als je direct bij bosch bestelt

Gebruikersavatar
-Johnny-
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:30

#11 Bericht door -Johnny- » 27 jul 2003, 22:20

rijdnuoppuch schreef::lol:
hoi beste ontstekingsmensen!

even over de ducati ontsteking die zowel op kreidlers als op puch en op vele andere merken te vinden is. ik weet van de ducati onstekingen dat zij een tijdje een imitatie bosch op de markt hadden die dus veelal werd gebruikt om het simpele feit dat bosch duurder was. latere types puch hadden het zelfs standaard nadat zij waren overgenomen door piaggio omdat het daar zo goedkoop mogelijk moest. van nature hoort dus elke kreidler te zijn uitgerust met een bosch ontsteking. ik weet dit want ik werk in een fietsen/bromfietsen handel die vroeger dealer van kreidler was vanaf het begin. op deze manier ben ik het dus te weten gekomen.
ik prefereer bosch omdat hun contactpunten langer meegaan want die van ducati willen nog wel eens loslaten.

hopelijk heb ik jullie geholpen
jasper
Contactpunten zul je niet op een electronische ontsteking vinden denk ik...

Dit type ducati ontsteking kan niet op puch omdat puch vliegwiel rechts draait. Zie je die pijl op de duke ontsteking? gemaakt voor linksom dus...

Gebruikersavatar
Remco
Berichten: 1444
Lid geworden op: 08 sep 2002, 16:49
Locatie: Apeldoorn

#12 Bericht door Remco » 15 dec 2003, 23:15

Wie kan me nog meer informatie geven over het oude Type MHKZ ?

Aantal Amperes ?
Aantal watt ?

De tekst boven het plaatje kom ik niet helemaal uit..

Remco

Gebruikersavatar
Chris - RMC Black Flamed
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 822
Lid geworden op: 29 nov 2002, 16:31
Locatie: Zuid-Limburg

#13 Bericht door Chris - RMC Black Flamed » 15 dec 2003, 23:18

35-18/5 W (de ster was er in het begin ook in 35-18/5w, maar later zelfs in 35-30/5w net als de latere motplat).

Da's dus bij mekaar
58 W
-------- = ... ampere (ff geen rekenmachine bij de hand)
6v

de tijdstipgever was ingegoten met de grondplaat, en kan dus in tegenstelling met de ster NIET vervangen worden.

zie ook http://www.kreidler-verein.de/e_e_boschMHKZ_alt.htm

Gebruikersavatar
Remco
Berichten: 1444
Lid geworden op: 08 sep 2002, 16:49
Locatie: Apeldoorn

#14 Bericht door Remco » 15 dec 2003, 23:39

Geweldig, was de site even vergeten :wink: :oops:

Groeten,

Remco

Erwin_1965

#15 Bericht door Erwin_1965 » 25 mar 2004, 11:57

Wat voor soort achterlampjes gebruiken jullie voor je electronische ontsteking.
de mijne branden meestal binnen 1 dag door.

groet

Gebruikersavatar
Dimage
Moderator
Berichten: 6634
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis

#16 Bericht door Dimage » 25 mar 2004, 17:08

Hier is deze topic niet echt voor bedoeld.
Wanneer je de zoekfunctie gebruikt, dan zal je merken dat er genoeg omtrent je vraag te vinden is, kom je er dan nog niet uit dan kan je beter even een nieuwe topic openen.

Deze gooi ik iig dicht Afbeelding

Gesloten