1965, Op bezoek bij Herman Meijer (1965, 1973)

Wegrace artikelen en informatie
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9762
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 833 keren
Ontvangen waarderingen: 420 keren
Contacteer:

1965, Op bezoek bij Herman Meijer (1965, 1973)

#1 Bericht door Maarten » 13 mei 2006, 06:04

Op bezoek bij Herman Meijer

Bron: Motor, 21 mei 1965
Auteur: JCV

Het merkwaardige feit doet zich voor dat Herman Meijer, ondanks een junior kampioenschap in 1964 en een nationaal kampioenschap in 1966 in de 50 cc klasse, bij lange na niet de bekendheid geniet van andere prominente cracks in de lichte klasse. Door zijn rustige rijstijl valt het de toeschouwers meestal niet op dat de kleine man uit Laren weer (onopvallend) hard gaat en daarom steeds voorin weet te eindigen. Wie is nu die Herman Meijer?

Afbeelding
Tijdens de laatste races op Zandvoort kreeg Meijer (22) de beschikking over een 12 versnellings ex-fabrieks Kreidler waarmee hij derde werd.

Voor alles is de nieuwe nationale kampioen een self made man, niet alleen in het dagelijks leven, waarin hij als automonteur zijn brood verdient, maar ook in de wegracerij.

Afbeelding
Een actieopname op de eigen 5-versnellings Kreidler. Let eens op de typische zitpositie.

Want Herman Meijer heeft na de lagere school verder geen enkel technisch onderwijs genoten. Om zijn signalement te completeren: Herman is getrouwd en vader van een nu tweejarige zoon, die vernoemd is naar één der grootste internationale wegrenners van deze tijd: Jim Redman. Herman is 1.70 meter lang en weegt 111 pond, hetgeen welhaast een ideaal gewicht genoemd mag worden in verband met het in de FIM-reglementen vastgestelde minimumgewicht van de rijder (in racetenue) van 60 kg, hoewel wij ons afvragen of er aan dit punt bij nationale races wel voldoende aandacht wordt geschonken. Zijn lengte van 1.70 meter is niet ideaal te noemen, hetgeen hem destijds bij de selectie van rijders voor de ex-fabrieksrijders van Kreidler importeur Van Veen reeds parten heeft gespeeld, omdat hij 5 cm boven de maat was. Hoewel dit vanzelfsprekend een grote teleurstelling betekende, was het ook een aansporing voor de in het Gelderse Laren woonachtige wegrace enthousiast om zijn eigen materiaal supersnel te maken en inderdaad heeft Meijer een enkele maal het genoegen gesmaakt dat zijn zelf "opgefokte" 5-versnellingen tellende Kreidler sneller bleek dan de 12 versnellingen tellende fabrieksracers. Hoe of Herman er toe gekomen is zich op de wegracerij toe te leggen? Van jongst af aan heeft de thans 24-jarige belangstelling gehad voor de wedstrijdsport en hoewel zijn eerste ervaringen opgedaan werden op een gewone fiets waarmee hij zelfs een door Batavus uitgeloofde beker wist te veroveren kwamen daar al spoedig bromfietsen en motorfietsen voor in de plaats.

Afbeelding
Meijer (22) aan kop van een groep rijders op het circuit van Oldebroek. Dit was de enige wedstrijd in dit seizoen, waarin hij door pech uitviel.

Met deze machines werden niet alleen "zwarte" crosses en trials verreden, maar hierop werden ook de eerste opvoerexperimenten uitgevoerd, die zoals Herman ruiterlijk bekent niet allemaal een verbetering van de prestaties inhielden. Op één van zijn eerste bromfietsen, een Batavus JL0 motor, moest maar liefst 11 maal een nieuwe cilinder gemonteerd worden! omdat hij bij het experimenteren net iets te ver was gegaan. Van motoren met een normaal zuigergestuurd inlaatsysteem is Herman inmiddels al lang geleden afgestapt, want om bij de huidige ontwikkelingen in de (nationale) 50 cc klasse vooraan mee te draaien is een roterende inlaat zonder meer een noodzaak. Zijn eerste contact met de wegracerij dateert uit 1963, toen hij op de KNMV-sterrendag een ronde van 85 km/uur draaide. Via de Kreidler importeur had hij beslag weten te leggen op de 4 versnellings Kreidler van van Koeveringe, die door zijn lange en lage bouw wel iets van een "kneeler" weg heeft. De top van 112 km/uur was hem echter bij lange na niet hoog genoeg. Door enkele eigenhandige verbeteringen en de montage van een zelf gemaakte stroomlijn gingen de prestaties van dit machientje reeds aanzienlijk de hoogte in. In zijn allereerste wedstrijd in het seizoen 1964 veroverde hij op het circuit van Tubbergen direct een tweede plaats, gevolgd door een prachtige overwinning in Etten, waarna hij tenslotte op Zandvoort het junior kampioenschap op zijn naam bracht na een prachtige inhaalrace, waarbij hij tevens de snelste ronde van de dag in de 50 cc junioren klasse draaide met 102,7 km/uur.

Afbeelding
Aan het werk in zijn kleine, goed geoutilleerde werkplaats.

Seizoen 1965, waarin Herman in de 50 cc senioren klasse startte, was wat minder succesvol hoewel hij wel regelmatig in de voorste gelederen meedraaide, in de eindstand van het wegrace-kampioenschap kwam hij op de vijfde plaats. Het afgelopen seizoen bracht hem weer een fel betwist kampioenschap. Van de in totaal zes wedstrijden wist hij maar liefst in vijf het maximum aantal kampioenspunten in de wacht te slepen. Het 4-versnellingsblok had inmiddels plaats moeten maken voor een exemplaar met 5 versnellingen. De krachtbron werd zelf voorzien van een roterende inlaat en met behulp van een proefbank -waarvan het voornaamste bestanddeel een enorm zware elektromotor is- kreeg het motortje een zodanige karakteristiek, dat de 5-versnellingsbak, die afkomstig was uit een normaal Kreidler 5-versnellingsblok, voldoende was om het motortje bij de juiste toerentallen te kunnen "bespelen" zonder een beroep te doen op de koppeling. Voor een dergelijk hoog opgevoerd machientje is de powerband van 10.000-11.500 omw/min dan ook uitzonderlijk breed. In 1966 kwam Herman ook voor het eerst uit in de 125 cc klasse, eveneens op een eigen getunde machine. Uitgaande van een 125 cc Honda SS wist hij door de nodige veranderingen een uiterst snelle, maar bovendien betrouwbare machine te creëren, waarmee hij zich in het afgelopen seizoen vaak sneller toonde dan originele Honda (of andere merken) productieracers. In de eindstand van het kampioenschap in de 125 cc klasse legde hij beslag op de vijfde plaats. Ook voor 1967 heeft Herman weer de nodige raceplannen. In zijn kleine, goed geoutilleerde werkplaats achter de boerderij van zijn schoonouders wordt druk gewerkt aan de ontwikkeling van nieuwe machines en ergens in zijn achterhoofd speelt zelfs de gedachte aan multi-cilinders. Verdere wensen? In de eerste plaats een eigen zaak, die gespecialiseerd zal zijn in het tunen en race-klaar maken van zowel wegrace- als motorcrossmachines. Voor een klein gedeelte is deze wens al in vervulling gegaan. Onlangs heeft U in MOTOR een advertentie kunnen lezen van hem met het aanbod roterende inlaten te maken op motoren met een normaal zuigergestuurd inlaatsysteem voor cross en wegrace. De reacties daarop waren dusdanig dat hij slechts vier dagen in de week als automonteur werkzaam is en de rest van de week en vaak ook de avonduren in zijn eigen werkplaats te vinden is. Verder zou hij graag de nodige ervaring opdoen in het buitenland, niet alleen vanwege verdiensten, maar ook met het oog op een eventuele race-carrière.





Herman Meyer - Maakte van hobby zijn beroep


Bron: Motor, 30 maart 1973
Auteur: Coen Verburg


Toen wij Herman Meyer eind 1966 voor de eerste maal opzochten in het Gelderse Laren stond hij aan het begin van zijn constructeurs loopbaan. In 1966 werkte Herman nog vier dagen per week als automonteur, terwijl hij de rest van zijn uren productie maakte in het tot werkplaats omgebouwde kippenhok achter de boerderij van zijn schoonvader.

Afbeelding
Herman Meyer en vriend Bill Reindersma bij de Caraco-Hemeyla racer.

Dankzij twee nationale 50 cc titels begon Herman toen naam te maken als constructeur. Zijn tuningsbedrijfje begon al spoedig dermate goed te lopen, dat hij in 1968 geheel voor zich zelf begon en verhuisde naar de Deventerweg 59 in Laren waar hij een goed ingerichte werkplaats achter het huis bouwde. Uit die werkplaats zijn al veel bijzondere dingen gekomen. Herman heeft zich gespecialiseerd in het construeren van race-versnellingsbakken, speciale krukassen en het ombouwen van zuigergestuurde tweetakten tot roterend gestuurde tweetakt motoren. Niet zonder enige trots zegt de Larense constructeur/coureur: "Wie een close-bak of een speciale krukas nodig heeft komt bij mij terecht". Zijn werkplaats in Laren is bijzonder goed uitgerust en voor het maken van versnellingsbakken of racekrukassen hoeft Herman geen bewerkingen uit te besteden. Zijn opdrachtenlijst vermeldt veel bekende namen. Zo maakte hij enkele jaren geleden de 6-versnellingsbakken voor de ex-fabrieks Suzuki's van Henk Viscaal (9-versnellings types) en de machine van Barry Sheene (een 10-versnellingstype), waarmee de Brit in 1971 bijna wereldkampioen werd in de 125 cc klasse.

Weinig bekendheid

Opmerkelijk is, dat deze feiten vrijwel onbekend zijn. Toch zijn er al heel wat bekende racers bij Herman te biecht geweest. Het aantal opdrachten voor versnellingsbakken of het close-ratio maken van standaard versnellingsbakken, zowel in de lichte als in de zware klasse, is vrijwel talloos. Tot zijn klanten mocht Herman o.a. rekenen Cees van Dongen, Jan Huberts en Jamathi. Voor Jamathi construeerde Herman in 1971 drie speciale 6-versnellingsbakken, waarvan de verhoudingen aangepast konden worden aan de moeilijkheden van een bepaald Grand Prix circuit. Dezelfde bakken worden nu nog toegepast in de Jamathi racers, waarvoor Herman verder heel wat krukassen gemaakt heeft.

Constructeur/racer

De thans 30-jarige wegrace-enthousiast is niet alleen een knap constructeur, maar ook zelf coureur.

Afbeelding
Het compact geconstrueerde blok met watergekoeld carter weegt 9 kg. Krukas en 6-bak kunnen beide naar links toe uitgebouwd worden.

In feite is daar alles mee begonnen. Een goede vijf jaar geleden koesterde hij nog serieuze plannen voor een internationale wegracecarriére, maar nu hij ouder en wijzer is zijn die jeugdambities wat geluwd. Maar, "het racen zal ik niet gauw opgeven," zegt hij, gezeten in de woonkamer van zijn zelf verbouwde huis. "Ik heb van m'n hobby m'n beroep gemaakt, dat klinkt natuurlijk fantastisch, maar anderzijds zou ik niemand iets dergelijks als ik nu doe durven aanraden. Het is een boeiend vak, elke opdracht is een uitdaging, maar een probleem is, dat je vanwege het hobby-element en het feit, dat je elke jongen die bij je komt goed kent, te gauw geneigd bent te weinig zakelijk te denken. Dat kan ik feitelijk helemaal niet maken, want tenslotte is het m'n boterham. Misschien zet ik er in de toekomst definitief een punt achter en maak ik m'n materiaal -twee grote draaibanken, een freesbank, een rondslijpbank en wat kleiner spul- op een andere manier productief. Nu kan dat niet, want al m'n uren zijn bezet met ontwikkelen en fabriceren van race-onderdelen! Voor wegrace-enthousiasten is het een genot om in de werkplaats van Herman rond te snuffelen. Op de proefstand staat zijn eigen 50 cc racer, een kunstwerkje apart. Een elektrisch aangedreven zaagbank staat continu „moppen'' ijzer af te zagen: het geboorte stadium van een kleine serie van 5- en 6-versnellingsbakken.

Afbeelding
Excentrisch gelagerde achtervork en centraal gemonteerde veerpoot!

In een apart kantoor ontdekken wij een speciaal racecarter, het prototype van de racer op de proefstand. Het carter, waarbij zowel de krukas als de 6-versnellingsbak via zijdeksels naar links toe kunnen worden uitgebouwd (onafhankelijk van elkaar), is gemaakt uit een massief (!) blok aluminium. Herman was er drie maanden intensief aan bezig, voordat hij uit het blok massief een motorcarter gedraaid, gestoken en geboord had. "Ik heb maar niet opgeschreven wat het me gekost heeft" zegt Herman wat verlegen lachend, zoiets moet je maar zien als een reclame werkstukje." Het motortje is inderdaad iets zeer bijzonders. Met uitzondering van de inbusboutjes waarmee de 50 cc krachtbron gemonteerd is, heeft Herman vrijwel alles zelf gemaakt. Het speciale carter, de zeer bijzondere 6-versnellingsbak met trek spieschakeling -totale breedte circa 45 mm dankzij steeds smaller wordende tandwielen afhankelijk van de belasting- de krukas, de drijfstang, het speciale koelsysteem, de droge koppeling, kortom vrijwel alles. Het koelsysteem is in zoverre bijzonder, dat het een gesplitst systeem is. De cilinder en kop worden gekoeld door een radiateur, die tegen de voorste framebuizen gemonteerd is.

Afbeelding Afbeelding
De Kreidler 6-bak met trekspieschakeling.

Het watergekoelde carter heeft een eigen circuit met de radiateur onder de motor geplaatst. Elk koelcircuit heeft zijn eígen elektrisch aangedreven pomp. De motor is dermate compact gebouwd, dat deze kant en klaar slechts 9 kg weegt! Ja het. staat er goed: 9 kg. Over het geleverde vermogen, 11 pk aan het achterwiel, is Herman nog niet tevreden, "maar", zegt hij, "ik heb de afgelopen winter te veel dingen tegelijk veranderd: de boring, de slag, de drijfstanglengte en het cartervolume. Dat heeft me deze zomer veel problemen gegeven, waardoor ik wat de raceplannen betreft gewoon niet heb kunnen doen wat ik van plan was. Overigens heb ik het aan m'n sponsor, Caraco ijsgrossier Van de Velde uit Bakkeveen, te danken dat ik überhaupt dit seizoen heb kunnen racen. Als oud crosser gaf Van de Velde mij een mooi contract. Met de Caraco Maico eindigde ik dit jaar als tweede op de ranglijst voor het kampioenschap". Ook het rijwielgedeelte heeft interessante kanten. Het frame is een constructie van vriend Bill Reindersma, die het Hemeyla blokje in een super laag en super slank frame bouwde. De achtervork heeft één centraal veerelement, dat vóór het achterwiel geplaatst is. De achtervork heeft een in excenters gemonteerde lagering. Ondanks de toepassing van buis met een wanddikte van 2 mm (gebruikelijk is 1,5 mm) zit de complete Hemeyla racer toch nog 3 kg onder het door de FIM voorgeschreven minimum gewicht van 55 kg en dat ondanks de toepassing van een dubbel koelsysteem, de montage van twee Bosch pompen en het meevoeren van twee accu's. Herman's vroegere aspiraties voor een internationale wegracecarriére werden halfweg '71 nieuw leven ingeblazen toen hij voor Jamathi uitkwam in de Grands Prix van België, Oost-Duitsland, Tsjechoslowakije, Zweden, Italië en Spanje. Herman denkt met plezier terug aan deze periode, waarin hij o.a, een tweede en een vierde plaats veroverde respectievelijk in Tsjechoslowakije en Oost-Duitsland. Het leverde hem een gedeelde derde plaats op de wereldranglijst op met Jos Schugers, de Van Veen Kreidler coureur.

5- en 6-bakken

Herman's grootste specialiteit zijn versnellingsbakken.

Afbeelding Afbeelding
Herman's eigen racebak met snel uitwisselbare verhoudingen. Let op de verschillende breedten van de tandwielen en de compactheid van beide tandwieltrossen.

Door kleine series op te zetten heeft hij de prijs tot een zeer interessant niveau weten terug te brengen. Een close-ratio 5-bak voor Kreidler kost circa fl 275,- een speciale close-ratio 6-versnellingsbak met trekspieschakeling, passend in de originele Kreidler carters, kost fl 975,-. De 5-bak wordt „close" gemaakt door de verhoudingen van het 1e, 2e en 5e versnellingstandwielpaar dichter bij die van de 3e en 4e versnelling te brengen. De 6-bak is een volledig eigen constructie van Herman, een pure racebak, waarvan de totale interne verhouding gelijk is aan die van de 5-bak. De trekspieschakeling is een eigen constructie van Herman. In principe kan hij voor elke fiets een speciale bak construeren, "maar" zegt Herman, "dat is vaak niet haalbaar vanwege de prijs. Henk van Kessel heeft mij gevraagd een 6-bak voor zijn Yamaha te maken. maar ja, één zo'n bak kost met de ontwikkelingskosten mee minstens 3000 gulden en dat is natuurlijk niet te betalen. Als er meer belangstellenden zouden zijn, een serie van vijf bijvoorbeeld, zou ik de prijs misschien omlaag kunnen brengen tot 12 á 1300 gulden"

Afbeelding
Jan Bruins en Herman Meyer buigen zich gezamenlijk over een probleem aan de Monark-Sachs motor. Op de voorgrond een aantal tandwielen in wording, rechts die welke bestemd zijn voor de Sachs motor.

Ontwikkelingswerk

Over opdrachten hoeft Herman niet in te zitten. Momenteel heeft hij een Casal 50 cc blok onder handen, dat hij in opdracht van Peter Pauw, Jan Smit en T. Smeulders (die gezamenlijk dit project onder handen hebben) moet voorzien van een roterende inlaat, een 6-versnellingsbak en droge koppeling. Interessanter nog is de opdracht van Monark fabriekscoureur en ontwikkelingsman Jan Bruins, voor wie hij bezig is een speciale 6-versnellingsbak te bouwen voor de Sachs krachtbron, die verder voorzien zal worden van rechte vertanding voor de primaire transmissie. Ook met het ontwikkelen van een betrouwbare krukas schijnt Herman iets van doen te hebben. Jan Bruins is momenteel keihard aan de Monark machines aan het werk, want naast voornoemde wijzigingen krijgen de Monark racers ook een watergekoelde cilinder en cilinderkop en wat Jan betreft, een flink aantal pk's méér! Naar vermogen zoekt ook Herman Meyer, die er na de problemen van het afgelopen seizoen alle vertrouwen in heeft, dat zijn bijzonder fraai geconstrueerde Hemeyla-Caraco racer in 1973 méér pk's in het slechts 9 kg wegende krachtbronnetje zal hebben. Niet voor niets stond de machine bij ons bezoek op de proefstand, een proefstand die self-made-man Herman Meyer uiteraard ook zelf ontworpen en gebouwd heeft! Veel coureurs doen er hun voordeel mee en zelfs uit het buitenland komen er aanvragen om proef te mogen draaien! Herman heeft het wat je noemt gemaakt!

Zie ook: http://www.hemeyla.nl/

Artikel gescand door Claus (LVS).
Artikel bewerkt door Rijk.
Artikel geplaatst door Maarten.
© 2006 www.kreidler.nl.
Laatst gewijzigd door Maarten op 25 nov 2007, 18:24, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Flacko
Berichten: 2490
Lid geworden op: 12 aug 2004, 18:21
Locatie: 's-Hertogenbosch
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#2 Bericht door Flacko » 13 mei 2006, 06:51

LVS, Rijk en Maarten Bedankt voor deze twee interesante artikelen.

Ad

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60432
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

#3 Bericht door Enzo-tvdzijden » 13 mei 2006, 08:25

Hat leuke van dit artikel is dat ik alleen de naam Hemeyla van vroeger weet.

Enzo

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19184
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 497 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#4 Bericht door dijk » 13 mei 2006, 15:54

leuk artikel weer :D :wink:

Gebruikersavatar
tet
Berichten: 1387
Lid geworden op: 16 dec 2005, 20:16
Locatie: hoofddorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#5 Bericht door tet » 14 mei 2006, 09:53

mooi artikel,weet iemand of de racer die in dit artikel beschreven wordt nog bestaat?ik zou het als een uitdaging beschouwen om een replica hiervan te bouwen.Herman Meyer leeft nog wel maar wil er helemaal niets meer mee te maken hebben,dus daar hoef ik het niet aan te vragen....rene

Rijk
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 okt 2003, 10:08
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#6 Bericht door Rijk » 14 mei 2006, 16:14

Het frame lijkt mij niet zo'n probleem maar het blok lijkt mij meer problemen op te leveren want volgens mij is het een uniek exemplaar tenzijn er een misschien een grote overeekomst bestaat met een Jamathi blok.

mvgrijk

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 3034
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 127 keren
Contacteer:

#7 Bericht door LVS » 14 mei 2006, 16:31

ik heb de racer een jaar of 10 geleden gezien ,tijdens de brommer race in staphorst.
Bijlagen
h-m.jpg
h-m.jpg (43.84 KiB) 39387 keer bekeken

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren

#8 Bericht door Luc » 14 mei 2006, 19:06

Ja dit is een van de grote 50cc pioniers uit mijn tijd. Ik ken hem dus goed en hij was net als Jan Thiel een voorbeeld voor de hele 50cc wereld in die jaren. Het navolgende schreef ik onlangs op mijn website:

"Hemeyla een historische 50cc grootheid
Een beroemde naam uit de even beroemde Nederlandse 50cc history. Algemeen veel minder bekekend als vanVeen en Jamathi, maar binnen de 50cc wereld minstens zo gewaardeerd is Herman Meyer uit Laren. Herman was een rasechte en zeer succesvolle 50cc pionier. Hij ontwikkelde en vervaardigde echt alles. Zijn racers en vooral motorblokken en versnellingsbakken zijn nog steeds zeer bewonderenswaardig. Hij was met andere leden uit zijn groep Henk van Beek en Roelof Post, een van onze belangrijkste concurenten in de jaren 1966 t/m 1972. Ton Kooyman ook een coureur uit het Hemeyla team, schreef mij onlangs een zeer interessante e-mail, met daarin veel informatie over de periode waarin hij actief was. Binnenkort hoop ik het te kunnen plaatsen op een aparte pagina in de drivers Gallery. Ook is veel informatie van Hemeyla te vinden in het 50cc museum van Lexmond, wat zeer de moeite waard is.


Ik heb helaas geen reactie meer gekregen van Ton Kooiman en het telefoonnummer dat ik van hem had is kennelijk ook gewijzigd.
Herman heb ik voor het laatst gezien bij de opening van het 50cc museum in 1998. Hij heeft al zijn bekers aan het museum gegegeven en heeft het om een of andere reden helemaal met de sport gehad.
Enkele racers en veel materiaal van hem staan in het museum.

Groeten,'
Luc
Bijlagen
HemylaKr1970.JPG
HemylaKr1970.JPG (38.25 KiB) 39333 keer bekeken

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren

#9 Bericht door Luc » 14 mei 2006, 19:10

Luc schreef:Ja dit is een van de grote 50cc pioniers uit mijn tijd. Ik ken hem dus goed en hij was net als Jan Thiel een voorbeeld voor de hele 50cc wereld in die jaren. Het navolgende schreef ik onlangs op mijn website:

"Hemeyla een historische 50cc grootheid
Een beroemde naam uit de even beroemde Nederlandse 50cc history. Algemeen veel minder bekekend als vanVeen en Jamathi, maar binnen de 50cc wereld minstens zo gewaardeerd is Herman Meyer uit Laren. Herman was een rasechte en zeer succesvolle 50cc pionier. Hij ontwikkelde en vervaardigde echt alles. Zijn racers en vooral motorblokken en versnellingsbakken zijn nog steeds zeer bewonderenswaardig. Hij was met andere leden uit zijn groep Henk van Beek en Roelof Post, een van onze belangrijkste concurenten in de jaren 1966 t/m 1972. Ton Kooyman ook een coureur uit het Hemeyla team, schreef mij onlangs een zeer interessante e-mail, met daarin veel informatie over de periode waarin hij actief was. Binnenkort hoop ik het te kunnen plaatsen op een aparte pagina in de drivers Gallery. Ook is veel informatie van Hemeyla te vinden in het 50cc museum van Lexmond, wat zeer de moeite waard is.


Ik heb helaas geen reactie meer gekregen van Ton Kooiman en het telefoonnummer dat ik van hem had is kennelijk ook gewijzigd.
Herman heb ik voor het laatst gezien bij de opening van het 50cc museum in 1998. Hij heeft al zijn bekers aan het museum gegegeven en heeft het om een of andere reden helemaal met de sport gehad.
Enkele racers en veel materiaal van hem staan in het museum.

Groeten,'
Luc
Bijlagen
race1.jpeg
race1.jpeg (28.28 KiB) 39326 keer bekeken

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren

#10 Bericht door Luc » 14 mei 2006, 19:12

Dit is een foto uit 1966 vlak na de start in Rockanje 22 is Herman en 58 ben ik.
Na 3 ronden nam Herman de kop over en won de wedstrijd.

Gebruikersavatar
vincent
Berichten: 2910
Lid geworden op: 22 jun 2005, 23:10
Locatie: Kortenhoef
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#11 Bericht door vincent » 14 mei 2006, 20:30

Prachtig dit!! Zeker leuk om te lezen! :) iedereen bedankt weer die hiervoor hebben gezorgt.

marco kreidler
Berichten: 149
Lid geworden op: 10 mei 2006, 20:56
Locatie: lisserbroek
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#12 Bericht door marco kreidler » 15 mei 2006, 08:15

mooi artikel

Piet
Berichten: 147
Lid geworden op: 07 jul 2007, 19:31
Locatie: Stompwijk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#13 Bericht door Piet » 26 sep 2007, 16:42

Mooi is dit. ik was daar altijd aanwezig.
NO 32 is j van leeuwen uit leidschendam. :clap :clap

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19184
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 497 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#14 Bericht door dijk » 26 feb 2009, 18:23

er staat nu ook een leuk verslag in bromfietsblad over hemeyla.
en natuurlijk herman meijer.

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6830
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

#15 Bericht door Ries » 26 feb 2009, 18:25

www.hemeyla.nl

daar staat heel veel informatie/ heel veel leuke dingen op!!!

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9762
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 833 keren
Ontvangen waarderingen: 420 keren
Contacteer:

Re: Op bezoek bij Herman Meijer (1965, 1973)

#16 Bericht door Maarten » 03 mar 2019, 08:45

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9762
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 833 keren
Ontvangen waarderingen: 420 keren
Contacteer:

Interview met Herman Meijer

#17 Bericht door Maarten » 03 mar 2019, 08:54

Interview met Herman Meijer

Interviewer: Ben Looijen

Op school ging het niet echt geweldig, Herman was liever met de andere jongens ondeugende dingen aan het doen, en het hek was helemaal van de dam toen Herman zijn eerste oude brommer kreeg. Dat was pas genieten, dat was pas interessant. Sleutelen, het hele ding uit elkaar halen en kijken hoe dat in elkaar zit en kijken waarom het zo werkt. Hermans interesse was gewekt, hier wilde hij zich in verdiepen en in verder gaan! Het was dan ook geen wonder dat het oude kippehok achter het huis al snel omgetoverd werd tot werkplaats en binnen de korste keren stond hier een prachtige draai en freesbank om zelf onderdelen te maken. Dat hij dit goed kon en ook goed deed bleek wel toen daar ineens Barry Sheene met zijn vader aan de deur stond met de woorden "kun je hier even een passende zesbak voor maken" Voor Herman was dat geen probleem, dat deed hij dan gewoon even!

Hieronder een interview met de man met de gouden handen!


Afbeelding

1. Herman, dankzij internet komt de naam Hemeyla weer helemaal terug bij de raceliefhebbers van vroeger maar wordt nu ook bekend bij de huidige generatie. Wat betekent deze naam?
HEMEYLA is bedacht door Wim Oldenmenger die in de beginjaren mijn helper was (HErman MEIJer LAren) de ij is veranderd in Y omdat deze ij veelal niet bekend is in een andere taal.


2. Je site www.hemeyla.nl is in korte tijd zeer uitgebreid geworden, hoe kom je aan deze info en foto's, want er staat ondertussen onwijs veel op, ook over andere coureurs?
Op een gegeven moment kreeg ik een uitnodiging van het Racemotor museum in Lexmond: er werd een HEMEYLA dag georganiseerd met het vriendelijke verzoek of ik daar aanwezig kon en wilde zijn. Het was algemeen bekend dat ik mij totaal had teruggetrokken, men had zo zij twijfels of ik wel kwam. Ik besloot toch de stoute schoenen aan te treken, op naar Lexmond. Het onthaal was groots, daar besefte ik voor de eerste keer wat HEMEYLA voor velen betekende. In Lexmond trof ik wederom één van mijn helpers aan, namelijk Peter Schoenmakers. Deze Peter had van alle jaren van 1963 tot en met 1975 alles wat er ook maar te vinden was uit kranten, tijdschriften en motorbladen in diverse plakboeken verzameld en daar tentoongesteld. Ik was dan ook hogelijk verbaasd dat Peter daar veel tijd in had gestoken. Van het één kwam het ander, mede door de overweldigende belangstelling op die dag en in het bijzondere voor de techniek van het HEMEYLA product, kwam er de vraag: Herman kun je geen website maken om dit alles opnieuw voor het voetlicht te brengen? Toen HEMEYLA eenmaal op internet te zien was, kwam er een stroom van informatie naar mij toe. Er werden diverse artikelen en foto’s per mail en post toegestuurd, zelfs uit het buitenland. Dit gebeurt nog steeds enkele keren per jaar. En niet te vergeten de bijdragen van Ton Kooyman, Rijk van de Berg, Peter Goedegebure en vele anderen.


3. Ooit ben je begonnen als coureur op een zelf geprepareerde Kreidler in de zestiger jaren, wat was voor jou de motivatie om te gaan racen?
De vraag van wel of niet gaan racen is er nooit geweest. Er was alleen maar de vraag: hoe werkt het en waarom werkt het zo, en de belangrijkste vraag: kan het ook anders, kan het beter. Eigenlijk was de vraag er helemaal niet, het zit zat in de genen zeggen ze wel eens, dat is voor mij techniek. Op school deden deze genen niet mee. Uiteindelijk was het gevolg racen om deze techniek zichtbaar te maken.


4. Je werd al snel bekend om je technische kwaliteiten, hoe kwam je daaraan, wat voor opleiding heb je gedaan?
Tot mijn veertiende verjaardag lagere school, de dag daarna wekte ik als bromfiets monteur in een rijwiel zaak, dat is alles.


Afbeelding


5. Jouw versnellingsbakken met trekspie werden zeer bekend en werd een graag gebruikt product. Hoeveel heb je er ongeveer gemaakt?
Alle bakken bij elkaar meer dan honderd denk ik.
In totaal heb ik drie types gemaakt, het middelste type heet dan ook de honderd-serie.


6. Ook Barry Sheene heeft met zijn Suzuki 125cc in 1971 met jouw versnellingsbak gereden en werd er bijna wereldkampioen mee. Hoe beleef je dat op zo’n moment, want dit geeft toch wel even aan wat voor kwaliteit het is?
Stapt Barry Sheene onaangekondigd met Suzuki carters en een bak onder de arm de werkplaats binnen en vraagt: Herman kun je in deze carters een goed werkende 6 bak maken, die als het even kan ook heel blijft, is toch wel even schrikken. Van het resultaat krijg ik nog steeds een klein beetje kippenvel.


7. Werden deze producten van tevoren besteld of stonden ze zo maar ineens voor je op de stoep?
Meestal kwamen ze gewoon even langs.


8. Je hebt ook eens een watergekoeld carter gebouwd, waren dat zo maar ideeën die je uitvoerde omdat je dacht dat het beter was of hadden berekeningen aangetoond dat dit vermogenswinst moest geven?
Berekeningen zijn er nooit geweest, meestal een gevolg van voor mij logisch redeneren.


9. Werden nieuwe produkten eerst via de tekentafel op papier gezet of kwam alles uit het hoofd?
Wat ruwe schetsjes en dan achter de draaibank kijken hoe het er uit ging zien.


10. Als er iets nieuws ontwikkeld en gebouwd was, werd er natuurlijk op de openbare weg even proefgedraaid. Kon de Larense bevolking deze acties waarderen?
Ja hoor geen enkel probleem. Vorig jaar was er een bijeenkomst in Laren van prominenten die Laren op de kaart hadden gezet, ik hoorde daar ook bij. De meeste verhalen gingen over het proefrijden op de openbare weg, koeien die door de afrastering vlogen, en van automobilisten die de schrik van hun leven kregen als ik ze inhaalde.


Afbeelding


11. Heeft dit ooit voor problemen met de politie gezorgd?
Ja een keer ging het mis , werd de racer in beslag genomen, wat mij een wedstrijd kostte.
Ik moest voorkomen, de rechtbank wist er geen raad mee, de racer kon nergens onder gebracht worden. Door plechtig te beloven nooit meer op de openbare weg te rijden en 75 gulden betaald te hebben kreeg ik de racer weer mee. Llater hoorde ik dat de politie er wel voor zorgde dat zij er niet waren als ik aan het proefdraaien was.


12. Tussen al deze activiteiten door racete jezelf ook nog. Kon jij je hier voldoende op voorbereiden of kende men in deze tijd nog geen stress?
Het woord stress was nog niet uitgevonden, voorbereiding kende ik ook niet.


13. Wat genoot de voorkeur, racen of met de techniek bezig zijn?
Ik geloof niet dat er een voorkeur was, maar spannend was het wel.


14. Was het financieel goed haalbaar in die tijd of moest je alles bijelkaar schrapen om te kunnen eten?
Het is toch wel enkele keren gebeurd, dat een brood uit het potje waar de loze muntjes in verdwenen na een avondje stappen, die los in de broekzakken rond zweefden betaald moest worden.


15. De Jamathi -jongens Jan Thiel en Martin Mijwaart waren geen onbekenden in de Larense werkplaats. Hadden jullie veel contact met elkaar?
Ja toch wel het meest met Jan. Paul kwam meestal als er een of andere bewerking gedaan moest worden, het mooie vond ik achteraf dat er niet gesproken hoefde te worden over de werkzaamheden. Dat van de hoed en de rand was bekend.


16. In 1971 ging je zelfs voor Jamathi rijden. Hoe kwam dit tot stand?
We waren in Francorchamps, wij kwamen al bij elkaar over de vloer. Na de eerste training troffen Jan en ik elkaar. Hoe gaat ‘t?, vroeg ik, niet goed was Jan zijn antwoord. Er is iets niet goed aan de fiets, hij komt niet op gang, terwijl hij beter is dan vorig jaar. Wat suggesties in de groep gegooid met als resultaat dat Jan vroeg: Herman, wil jij het een training proberen of je er achter kunt komen wat er aan de hand is? Mijn fiets was goed, dus waarom niet. De training ging verder goed. En? vroeg Jan, ik zei: dit en dat moet er veranderd worden, dan is het oké. Zal ik doen, zei Jan. Dan moet je morgen maar bewijzen of je gelijk hebt, zei Jan lachend. En zo is het gekomen.


Afbeelding


17. Toen je voor Jamathi reed ontstond toen niet het probleem van "twee kapiteins op één schip"?
Nee, er is nooit een discussie geweest van welles, nietes, het ging gewoon perfect. Het was niet voor niets dat Jan bij zijn afscheid in Raalte in 1971 mij in het oor fluisterde: wij hadden samen door moeten gaan.


18. Jan en Martin gingen later via Jan Huberts naar Italie om voor Piovaticci te werken. Heb jij ooit aanbiedingen gehad van bedrijven of fabrieken?
Er is een keer een gesprek geweest met Flandria, is op niets uit gelopen.


19. Later, in 1976 bij Bultaco werden ze wereldkampioen met Nieto in de 50cc klasse, hier zat wel weer een versnellingsbak (tandwielen) van jou in. Je hebt dus ooit met jouw produkt het hoogst mogelijke bereikt. Smaakt dat niet naar meer?
Ergens zeg ik, ik ben er klaar mee, voor mij is het nu een gepasseerd station, zo zit ik in elkaar. Eens was ik de eerste die een computer kocht in Deventer, ik was de eerste die kleuren foto’s afdrukte op de foto club, de eerste in Laren die ging parachute springen, de enige bij een hypnotiseur die mij niet onder hypnose kon krijgen. Ik blijf wat rondhangen en ga weer verder naar de volgende uitdaging.


20. Wat is de beste prestatie die ooit met een Hemeyla behaald is?
Twee maal Nederlands kampioen.


Afbeelding


21. Welke coureur bewonderde jij het meest in die tijd in de lichte klasse?
Paul Lodewijks was in mijn ogen de beste.


22. Welke constructeur bewonderde je het meest?
Jan Thiel was de constructeur waar ik de meeste bewondering voor had.


23. De 50cc is verdwenen, wat vind je daar van, zijn drie klasses genoeg in het WK?
Geen mening. Eén vraag blijft hangen: hoe ver zou de 50 cc gekomen zijn?


24. We zijn nu vele jaren verder, als je nu een nieuw blok moest ontwerpen (50cc) hoe zou dat er uit zien?
Antwoord vraag 23 – 24 – 25 – 26 Sorry zie antwoord vraag 19. Ben, ik denk dat je begrijpt waarom ik geen antwoord kan geven.


25. En hoeveel geschat vermogen zou dat nu geven?


Afbeelding


26. Jouw voorkeur: Roterende inlaat of Membraam, en waarom?


27. Trekspie of klauwen geschakeld?


28. Wat doet Herman tegenwoordig?
Herman fietst veel en is wel 40 uren per week met de site bezig.


29. Wat zou Herman nog graag eens willen ?
De Niagara waterval, Grand Canyon, Ruimte wandeling maken en een kolibrie willen zien.


Afbeelding


30. Kunnen we Herman ooit nog eens op een echte Hemeyla aan de start zien bij een classicrace ?
Nee


31. Tot slot, het meest vreemde wat je ooit hebt meegemaakt in de racerij ?
Dat ik ‘s morgens wakker werd midden in een veld met maïs.


Herman, bedankt voor dit interview!


Afbeelding

Plaats reactie