1975, Angel Nieto's debuut op van Veen Kreidler

Wegrace artikelen en informatie
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8956
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 10 keren
Contacteer:

1975, Angel Nieto's debuut op van Veen Kreidler

#1 Bericht door Maarten » 19 apr 2007, 19:30

Angel Nieto's debuut op van Veen Kreidler

Bron: Moto 73, nummer 6, 21-03-1975
Auteur: Bruno Nelissen

Wie donderdag 27 februari op de omloop van Zolder was, kon een wereldprimeur meemaken die beslist de nodige interesse zal krijgen in de motorwereld en dan vooral de snelheidsracerij.

Afbeelding
Angel Nieto met aandachtige toehoorders: Rechts de tolk, links Jan de Vries en daarachter de adjunctdirecteur van Van Veen, de heer Beszelsen.

Die dag betekende voor de drievoudige Spaanse oud-wereldkampioen Angel Nieto,

Afbeelding
Technisch onderhoud tussen Angel Nieto en
de heer Snuverink, technisch medewerker bij Van Veen.


de man die vergroeid leek met het merk Derbi, een "eerste kennismaking" met de nieuwe machines die hij dit jaar in de Grote Prijzen zal besturen in de categorie 50 cc. Voor Nieto betekende die zonnige dag op Zolder dat hij voor het eerst in zijn leven een Van Veen-Kreidler bestuurde. Uitgerekend de machines, waartegen hij homerische gevechten leverde met achter het andere stuurkuipje niemand minder dan Jan de Vries.

Nieto krijgt de kans een Van Veen racer te rijden dank zij de Spaanse motorbond (een afgevaardigde was in Zolder aanwezig om persoonlijk de training te volgen), die een flinke financiële inspanning deed om dit mogelijk te maken. Dat ook de Belg Juliaan Van Zeebroeck, gesteund door de Belgische Van Veen invoerder (met de heer Coppieters als toeschouwer op het Limburgse circuit), op Zolder oefende zal u al wel vermoed hebben.

Deze twee zijn de enige piloten die in 1975 een Van Veen zullen piloteren. Wereldtitelhouder Henk van Kessel en zijn supporters schoten financieel te kort om de aankoop van een machine waar te kunnen maken.

Al was het in Zolder een zonovergoten dag, toch bleek deze training aanvankelijk voor de machines nog iets te koud. Maar tegen het middaguur kwamen de 16.800 toeren/minuut er wel uit. En intussen had men ook al vastgesteld wat er allemaal aan kleinigheden nog veranderd moest worden om de Van Veens aan te passen aan de gestalte van de kleine vinnige Spaanse klassepiloot. Op het aantekenbord van de heer Beszelsen, adjunct-directeur bij Van Veen, kwamen bv. onder de naam Nieto te staan: pedalen - min één centimeter, steunen - plus één centimeter, zit korter, ruit breder en hoger.

Afbeelding
Pit-stop voor Juliaan Van Zeebroeck tijdens
de eerste training op Zolder.
Het cijferlijstje van de heer Beszelsen wordt mee bekeken
door de heer Coppieters, de public-relations-man
van Van Veen Belgium.


Afbeelding
De Van Veen-rijders 1975:
Juliaan Van Zeebroeck (links) en Angel Nieto..


De Spaanse piloot heeft inderdaad kleinere voeten dan bv. Juliaan Van Zeebroeck, zit graag erg laag op de machine en de ruit van de stuurkuip moet enkele centimeters hoger komen en breder worden om netjes aan te sluiten bij de schouders als de piloot in volle snelheid plat op het benzinetankje ligt. Dat zijn van die dingen die op een eerste reële training met een nieuwe coureur staan. Maar daarom is het ook een oefening, want al lijkt de eerste Grand Prix der 50 cc nog veraf met de koers van 20 april op Jarama bij Madrid, toch is het seizoen nu al in volle voorbereiding. Uit de rode Van Veen vrachtwagen werden drie zesversnellingen racertjes geladen. "Die zijn pas gisteren helemaal gereed gekomen", aldus Jan de Vries. Of men bij Van Veen in de loop van deze winter nog veranderingen aan de machine heeft aangebracht? "Het maximum aantal pk's ligt nu wel iets hoger", vertelt Jan, die ons echter geen exact getal wil opgeven. Maar het zou in ieder geval geen 23 pk zijn. "Wel hebben we voor een bredere powerband gezorgd, zodat het mogelijk is op een vrij bochtig circuit bij het optrekken uit de bochten meters te winnen tegenover vroeger. In trage bochten kan dat tot 50 meter oplopen. En met een hogere topsnelheid na te streven wint men bijvoorbeeld slechts 20 meter. Daarom hebben we het gezocht in meer kracht onderin...". Met nieuwe remschoenen voor duurde het wel eventjes alvorens de eerst nog kou lijdende Van Veen-racertjes "ingereden" waren, maar tegen twaalf was het duidelijk hoorbaar dat Nieto de versnellingen bespeelde alsof hij nooit iets anders gereden had. Voor het Nederlandse en Spaanse publiek (dat Nieto het wedstrijddebuut zal zien maken op Jarama!) zal het wel even wennen zijn aan deze combinatie! Nieto zelf bleek onzeker te zijn toen we hem ondervroegen of hij dit seizoen in de 125 cc-klasse zou uitkomen in de wereldkampioenschappen. We kregen de stellige indruk dat het voor Nieto alleen 50 cc zal worden, want zowel zijn Spaanse begeleider als Jan de Vries hielden het er op dat Nieto slechts in de kleinste cilinderinhoudsklasse zal uitkomen. De resultaten die Juliaan Van Zeebroeck vorig jaar behaalde blijken intussen een grote stimulans voor de 50 cc-racerij in België. Men heeft nu al de zekerheid dat er voor deze klasse negen wedstrijden zullen zijn in 1975 en bij Van Veen Belgium werden tijdens het Heizelmotorsalon ook vier opvoer-"kits" verkocht.

Afbeelding
De twee Van Veen-Kreidlerpiloten in volle vlucht op Zolder: links Angel Nieto, rechts Juliaan Van Zeebroeck.



EEN WATERGEKOELDE VAN VEEN 50 CC CROSSER

Tijdens de testdag te Zolder met het debuut van Angel Nieto op Van Veen Kreidler, vertelde Jan de Vries ons dat men bij Van Veen al aardig opgeschoten was met de ontwikkeling van een... watergekoelde 50 cc-crosser. Dit terwijl voor de 1000 OCR de produktie mogelijk eind dit jaar op gang komt. Van het 50cc-crossertje zei Jan de Vries dat het vooral voor Nederland, West-Duitsland en België bestemd zal zijn. "De watergekoelde motor is op zichzelf een anderhalve kilo lichter dan het luchtgekoelde model." Maar met de radiator en de koelvloeistof erbij komt men voor de globale machine tot een meergewicht van één kilo. "Vooral het feit dat er van langsom meer gedaan moet worden om de geluidshinder te beperken zette ons er toe aan in de richting van een watergekoelde machine te werken", besloot Jan de Vries.

Wereldkampioenschappen 50cc wegrace
JaarCoureurConstructeur
1962Ernst Degner (Oost-Duitsland)Suzuki
1963Hugh Anderson (Nieuw Zeeland)Suzuki
1964Hugh Anderson (Nieuw Zeeland)Suzuki
1965Ralph Bryans (Ireland)Honda
1966Hans-Georg Anscheidt (West-Duitsland)Suzuki
1967Hans-Georg Anscheidt (West-Duitsland)Suzuki
1968Hans-Georg Anscheidt (West-Duitsland)Suzuki
1969Angel Nieto (Spanje)Derbi
1970Angel Nieto (Spanje)Derbi
1971Jan de Vries (Nederland)Kreidler
1972Angel Nieto (Spanje)Derbi
1973Jan de Vries (Nederland)Kreidler
1974Henk van Kessel (Nederland)Kreidler
1975Angel Nieto (Spanje)Kreidler
1976Angel Nieto (Spanje)Bultaco
1977Angel Nieto (Spanje)Bultaco
1978Ricardo Tormo (Spanje)Bultaco
1979Euginio Lazzarini (Italië)Kreidler
1980Euginio Lazzarini (Italië)Kreidler
1981Ricardo Tormo (Spanje)Bultaco
1982Stefan Dörflinger (Zwitserland)Kreidler
1983Stefan Dörflinger (Zwitserland)Kreidler (Sponsor Krauser)


Afbeelding


Afbeelding



Meer informatie:

Overzicht personen: Angel Nieto


Overzicht wegrace artikelen


Artikel gescand door Tjerry (tvdzijden)
Artikel bewerkt door Rijk
Artikel geplaatst door Maarten
© 2007 www.kreidler.nl
Laatst gewijzigd door Maarten op 26 okt 2007, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Kreidler Arthur
Berichten: 1254
Lid geworden op: 12 aug 2006, 17:19
Locatie: Voorhout
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#2 Bericht door Kreidler Arthur » 15 sep 2007, 08:37

Leuk artikel Maarten :clap

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 18882
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#3 Bericht door dijk » 15 sep 2007, 09:26

een top artikel weer maarten :mrgreen:

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 50848
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 45 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#4 Bericht door Enzo-tvdzijden » 15 sep 2007, 09:34

Leuk te lezen (eerste foto) dat er kosten nog moeite gespaard werden en er zelfs een heuse tolk aan te pas moest komen om met Nieto te communiceren.

Enzo

hermanp
Berichten: 6475
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

#5 Bericht door hermanp » 21 sep 2007, 21:28

Lijkt me een beetje vreemd voor Jan de Vries om zijn grote rivaal op 'zijn' brommertje te zien rijden. En voor Nieto misschien een beetje vreemd om op een echte 50cc machine te rijden?

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8956
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 10 keren
Contacteer:

#6 Bericht door Maarten » 21 sep 2007, 21:51

De Derbi's waarmee Nieto reed en wereldkampioen werd, waren toch ook echte 50 cc machines?

Het moet inderdaad wel een beetje zuur zijn geweest dat Nieto op de Van Veen reed en er kampioen mee werd, terwijl Henk van Kessel om financiele redenen naast het net viste.

hermanp
Berichten: 6475
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

#7 Bericht door hermanp » 21 sep 2007, 22:04

Kwade tongen beweerden dat de Derbi's uit die tijd iets meer dan 50cc hadden...

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8956
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 10 keren
Contacteer:

#8 Bericht door Maarten » 21 sep 2007, 22:13

Dat wist ik niet Herman, maar dit soort dingen worden/werden toch wel eens gecontroleerd neem ik aan.

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 18882
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#9 Bericht door dijk » 21 sep 2007, 22:25

Maarten schreef:Dat wist ik niet Herman, maar dit soort dingen worden/werden toch wel eens gecontroleerd neem ik aan.

die dingen werden zeker gecontroleerd :!:

Plaats reactie