1974, Henk van Kessel, kroonprins 50 cc G.P.-racerij

Wegrace artikelen en informatie
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8937
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 27 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren
Contacteer:

1974, Henk van Kessel, kroonprins 50 cc G.P.-racerij

#1 Bericht door Maarten » 22 apr 2007, 07:47

Henk van Kessel, kroonprins 50 cc G.P.-racerij

Bron: Moto 73, nummer 1, 11-1-1974
Auteur: COEN VERBURG


Afbeelding
Henk van Kessel in actie in de Zweedse Grand Prix.


Wordt Henk van Kessel de nieuwe wereldkampioen 50 cc? Aan zijn supportersclub, de MSC "Aldendriel" uit Mill, zal het niet liggen,

Afbeelding
Felicitaties voor de 50 cc koning Jan de Vries door kroonprins Henk van Kessel. Rechts Bruno Kneubühler, die thans zonder 50 cc racer zit..

want geld nog goederen worden gespaard om de 27-jarige coureur vooruit te helpen. Voor een regionaal dagblad was de klasse van Henk van Kessel helemaal geen punt en de betreffende journalist dacht Henk maar direct twee wereldtitels toe: één in de 50 cc en één in de 125cc. Thuis, in het gezellig ingerichte, piepkleine boerderijtje, zit Henk duidelijk te genieten van dit voorbarige enthousiasme. Het binnenvallen van talloze supporters en helpers streelt eveneens zijn ego en Henk is eerlijk genoeg om dat niet te verbergen. Maar als wij hem zelf een kernachtige uitspraak omtrent zijn kansen in 1974 trachten te ontlokken geeft hij niet thuis en zegt hij nuchter; "Ik rij altijd voor wat ik waard ben. Het plezier in het rijden heeft bij mij altijd op de eerste plaats gestaan. Zoals ik nu bijvoorbeeld met m'n eigen Kreidler 5e geworden ben in het wereldkampioenschap, wel, dat geeft een geweldige voldoening. Wat het nu met beter en sneller materiaal gaat worden, dat zal ik moeten afwachten? Of om met Ti-Ta-Tovenaar te spreken: dat zien we in 1974 wel weer."

Goede kans.
Dat de Fa. Van Veen juist Henk van Kessel uitkoos om een machine in bruikleen te krijgen, is niet verwonderlijk. Wie de werkplaats van de in Wanroy woonachtige coureur van binnen mag bekijken, zal stom verbaasd zijn over de goede inrichting: een draaibank, een hydraulische pers, een kolomboormachine, uitstekend gereedschap en als klap op de vuurpijl: een prachtige wervelstroom vermogensrem, geschikt om machines tot 100 pk op te testen. Bouwers van deze proefbank zijn de gebroeders Van de Heuvel, vanwege hun handigheid in Mill beter bekend als de Fabeltjeskrant doe-het-zelvers, de gebroeders Bever.

Afbeelding
Puur vakmanschap. De eigen Kreidler van Henk, zoals deze er in 1972 uitzag: waterkoeling, thyristor ontsteking, 6-bak, droge Honda koppeling.

Heel wat bekende machines stonden er bij Henk al op de proefbank, ook de Van Veen Kreidlers en de Bridgestone van Jos Schurgers. Vermogens respectievelijk 15,5 pk en 30,5 pk aan het achterwiel, hetgeen ongeveer neerkomt op zo'n 21, respectievelijk 42 pk aan de krukas! Deze cijfers doen Henk gewoonweg watertanden, want zijn eigen Kreidler en 125 Yamaha hebben het nooit verder gebracht dan 11,5 en 23,5 pk aan het achterwiel. De 125 cc Bridgestone van Jos Schurgers staat dan ook hoog genoteerd op Henk's verlanglijstje en waarschijnlijk zou hij de machine in 1974 ook hebben kunnen rijden (de MSC "Aldendriel" had contact met een tabaksfabrikant die f 50.000,- wilde sponsoren) als de Fa. Van Veen hem niet verzocht had zich in de G.P.-racerij uitsluitend op de 50 cc klasse te willen concentreren. Een nogal onbegrijpelijk verzoek, want juist voor een relatief onervaren coureur als Van Kessel, die veel G.P-circuits nog moet leren kennen, zou een goede tweede machine (en de daarbij toegezegde technische steun van Jos Schurgers) een goede steun geweest zijn dankzij de extra trainingsmogelijkheden, om van de financiële kanten en de kans op de 125 cc titel maar te zwijgen. Anderzijds heeft Henk natuurlijk een geweldige steun aan Jan de Vries en Jaap Voskamp, die de coureur uit Mill het komende seizoen namens Van Veen Import zullen begeleiden en vooral wat de circuitkennis betreft zal Jan de Vries hem veel waardevolle tips kunnen verstrekken. Met dit alles heeft Henk van Kessel een uitstekende kans om in 1974 de 50 cc wereldtitel te kunnen grijpen, want met uitzondering van Jamathi is er van verdere concurrentie op dit moment (nog) geen sprake. Naast de internationale G.P-racerij wil Henk het komende seizoen op nationaal niveau in elk geval actief blijven op zijn 125 cc Yamaha, meedingen naar de Nederlandse titel en proberen zijn A-licentie in deze klasse veilig te stellen.

100 procent!
We geloven niet dat er één coureur is in Nederland, die zo 100 procent gesteund wordt door een supportersclub als Henk van Kessel.

Afbeelding
Naast hobbies als jazz-muziek, tafeltennis en biljarten wil Henk ook nog wel eens voor artiest spelen. Idee voor organisatoren: Wie laat Henk eens een rondje racen met Rob Bron en Theo Bult, die deze kunstfietserij ook meester zijn?

Alleen het afgelopen seizoen al bracht de MSC "Aldendriel" - genoemd naar een oud kasteel bij Mill - circa f 30.000,- bij elkaar, die gestoken werden in het bouwen en tunen van de 125 cc Yamaha, het aanschaffen van onderdelen, gereedschappen en het vergoeden van loonkostenderving en reiskosten.

Afbeelding
Wordt dit het beeld in 1974? Henk van Kessel in duel met Jamathi coureur Theo Timmer..

De 50 cc Kreidler is Henk's eigendom, maar ook voor deze, technisch knap geconstrueerde racer, worden alle onderdelen betaald. Het hiervoor benodigde geld wordt bijeen geschraapt door velerlei activiteiten zoals de wegrace in Mill, het organiseren van film- en feestavonden, bingo-avonden, een 6-daagse op hometrainers, een eigen clubblad, advertenties, kortom: alles waar geld aan verdiend kan worden past in het straatje van de MSC "Aldendriel". "Zonder die geweldige steun waren de hoge investeringen in 1971, '72 en '73 niet mogelijk geweest", zegt Henk, terwijl hij de gaskachel een standje hoger draait, hetgeen een van de aanwezige supporters direct doet opmerken: "zo vurig als Henk op de motor is, zo'n koukleum is hij thuis", waarvan bij deze acte. "Zonder geld ben je in deze sport nergens", vervolgt Henk, "dat had ik als 16- jarige beginneling direct al door.

Afbeelding
De wervelstroom vermogenstestbank is de trots van de werkplaats. Links de bouwers, de gebroeders Van de Heuvel, daarnaast helper Frans van Kempen en rechts Henk van Kessel.

Met m'n eerste bromfietsracer kreeg ik bovendien een bekeuring van de politie en met het salaris dat ik toen als monteur in een radiateurenfabriek verdiende was ik al blij als ik een tientje in de week opzij kon leggen. En dat kon dan alleen nog door nooit uit te gaan, geen pilsje te pakken of naar de film te gaan. Dat pilsje vindt Henk ook nu nog niet zo erg, want als coureur leeft hij bijzonder serieus. Hij rookt niet en gebruikt nooit alcohol. Wel enorme hoeveelheden 7-up, want daar lust hij volgens trouwe helper Frans van Kempen "wel een emmer vol van!" Na het wat onfortuinlijke begin in 1962, waarbij hij wegens rijden op de openbare weg nog een fikse bekeuring opliep ook, was Henk tot 1967 weinig actief. Wel kocht hij in die periode een echte fabrieksKreidler, die toebehoort moet hebben aan de Belgische automobielcoureur Jacky Ickx, maar het zou vier jaar duren voordat Henk met deze machine zijn debuut maakte bij de NMB. In het seizoen 1967 werd hij direct kampioen, een jaar waarin hij o.a. de degens kruiste met Nico v.d. Zanden. In 1969 nam Van Kessel een transfer naar de KNMV, ook met succes want aan het eind van het seizoen mocht hij ook de KNMV kroon op het hoofd zetten. In 1972 was het opnieuw raak toen hij de 125 cc titel bij de nationalen veroverde, terwijl hij dit seizoen - het zal u niet onbekend zijn - kampioen werd bij de 50 cc internationalen en tweede in de 125 cc klasse internationalen achter Jos Schurgers. Henk van Kessel, die levenslang onder contract staat bij echtgenote Sjany en trotse vader is van de 1-jarige dochter Wendy, zit duidelijk in de lift. Zijn prestaties gaan in een opgaande lijn en gezien Henk's rijkunde en vechtlust - "rijden volgens stalorders passen niet bij mijn karakter. Een aanbod als tweede rijder zou ik nooit accepteren!" - hoeft het Nederlandse publiek voorlopig niet bang te zijn voor het verliezen van de wereldtitel in de 50 cc klasse! En wie weet wordt het ook in de 125 cc klasse zo!

Meer informatie:

Artikel gescand door Tjerry (tvdzijden)
Artikel bewerkt door Rijk
Artikel geplaatst door Maarten
© 2007 www.kreidler.nl
Laatst gewijzigd door Maarten op 20 jul 2007, 22:51, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Arny
Berichten: 1211
Lid geworden op: 06 feb 2005, 16:59
Locatie: Rotterdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#2 Bericht door Arny » 22 apr 2007, 11:32

Weer een zeer informatief artikel.. :thumbleft

Heb gelijk de andere vermelde artikels doorgelezen en vervolgens nog een vraag.
Volgens de Hr. Kessel was zijn record wel geldig en zou dat verbeterd worden. Dit is zo te zien niet gebeurd.
Komt dit omdat het alsnog een "officieus" record is ??

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8937
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 27 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren
Contacteer:

#3 Bericht door Maarten » 13 mei 2007, 08:49

Henk van Kessel

Henk van Kessel behaalde in de 50cc klasse in totaal zeven Grand Prix-overwinningen. De eerste zege in een Grand Prix realiseerde Van Kessel in 1974 op het circuit van Clermont Ferrand, Frankrijk; zijn laatste GP-zege boekte de Brabander in 1979 op het circuit van Francorchamps.

Afbeelding

KESSEL, HENK VAN - (Hendrikus Wilhelmus)
25.06.1946, Mill

- Aantal 50cc GP-overwinningen: 7x
- 1973 Nederlands kampioen 50cc (Kreidler)
- 1974 Wereldkampioen 50cc (Van Veen Kreidler)
- 1974 Nederlands kampioen 50cc (Van Veen Kreidler)
- 1974 Nederlands kampioen 125cc (Bridgestone)
- 1975 Nederlands kampioen 125cc (AGV Condor)
- 1976 Nederlands kampioen 125cc (AGV Condor)
- 1976 Nederlands kampioen 250cc (Yamaha)
- 1976 Winnaar Hans de Beaufort-beker
- 1977 Wereldrecordhouder 50cc (Kreidler)
- 1979 Winnaar GP Francorchamps 50cc (Kreidler)
- 1982 Nederlands kampioen 125cc (MBA
)

Jammer genoeg won hij voor eigen publiek nimmer de Dutch TT in Assen. Henk van Kessel groeide op in de fiets- en bromfietshandel van zijn vader en had al op jeugdige leeftijd veel belangstelling voor alles wat met techniek te maken had. Toch duurde het nog tot 1967 alvorens hij voor het eerst aan de races deelnam. Henk was 20 jaar toen hij aan zijn eerste wedstrijd deelnam. Dat gebeurde op 2 april 1967 in het nabij gelegen Reusel, waar de NMB haar allereerste wegraces organiseerde. In de 50cc klasse behaalde hij met de oude Kreidler, die volgens zeggen nog van Jacky Ickx (jawel, de latere Formule 1-coureur) was geweest, een keurige vierde plaats. Het debuutjaar werd afgesloten met het behalen van het NMB-kampioenschap in de categorie 50cc. Na in 1968 met een special genaamd 'Hemeyla' nog een aantal wedstrijden bij de NMB gewonnen te hebben, maakte de jonge Brabander in het voorjaar van 1969 de overstap naar de KNMV. Zijn eerste KNMV-race in Rockanje won hij met een voorsprong van een halve ronde! Het was dan ook niet vreemd dat hij na afloop van zijn eerste seizoen bij 'de koninklijke' al gelijk kampioen in de categorie der 50cc Nationalen werd. Voor het seizoen 1970 kreeg Van Kessel een internationaal startbewijs en ook nu bewees hij dat hij veel talent in huis had. In de eindstand van het NK 50cc eindigde hij op de vierde plaats achter Ramaker, Foekema en Bron.

In 1971 nam hij voor het eerst deel aan een GP en wel in het Zweedse Anderstorp, waar hij met een 50cc Kreidler aan de start verscheen.




Afbeelding

1980, Nurnburgring GP 50cc, 125cc, Henk van Kessel.

Hij behaalde dat jaar nog geen punten in het WK. In het Nederlands kampioenschap 50cc eindigde hij op een negende plaats. Voor het seizoen 1972 kreeg hij van Huub van Kessel (nee, geen familie) de mogelijkheid om ook een 125cc machine te besturen, namelijk een Yamaha waarmee Henk datzelfde jaar niet alleen alle races won, maar prompt ook het kampioenschap bij de nationalen won. In de Asser TT viel Henk met zijn 50cc al in een vroeg stadium uit, maar enkele weken later eindigde hij tijdens de GP van Zweden als tiende en scoorde daarmee zijn eerste en enige WK-puntje van 1972.

Voor het jaar 1973 had Henk zijn zaakjes goed voor elkaar en tot ieders verrassing eindigde hij op 13 mei tijdens de GP van Duitsland op de tweede plaats achter de al evenzo verrassende Theo Timmer. Bijzonder sneu was het dat hij zowel in de GP in Assen als in die van Francorchamps geen punten wist te scoren. Desondanks sprokkelde Henk dat jaar 27 WK-punten bij elkaar, goed voor een vijfde plaats in de eindstand van het WK 50cc. In het WK 125cc eindigde Henk met de van Jos Schurgers overgenomen Bridgestone op een 35ste plaats. In eigen land haalde Henk in 1973 zijn eerste 'grote' titel binnen door gedoodverfde 50cc favorieten als Jan Huberts en Theo Timmer gedecideerd naar het tweede plan te verwijzen. Henk van Kessel was de nieuwe 50cc-kampioen van Nederland en bij de 125cc Inters eindigde Henk als tweede achter Jos Schurgers. Nadat Jan de Vries aan het eind van 1973 besloot om als coureur te stoppen, kwam voor de talentrijke Henk van Kessel een plaatsje vrij in het team van Henk van Veen. Wereldkampioen Jan de Vries trad nu als begeleider en manager van Henk van Kessel op. Een betere begeleiding kon hij zich amper wensen. Voor het seizoen 1974 waren de messen geslepen. Henk kreeg de beschikking over de 50cc GP-machine van de inmiddels gestopte wereldkampioen Jan de Vries. De Van Veen Kreidler liep dat jaar als een tierelier. Al bij de eerste GP in het Franse Clermont-Ferrand behaalde Henk van Kessel niet alleen de pole position maar ook de volle winst ging naar hem. Van Kessel had een voorsprong van welgeteld 28 seconden op de Duitser Rudolf Kunz die als tweede onder de finishvlag doorschoot. Aan de tweede GP, die een week later op de Nurbürgring zou plaatsvinden, nam Henk niet deel. Hij bleef solidair aan de coureurs die het niet eens waren over de beperkte veiligheidsmaatregelen en spontaan een rijderstaking uitschreven.





Afbeelding

1981, GP Salzburgring 125cc, Henk van Kessel.

De derde GP in het Italiaanse Imola betekende weer volle winst voor Van Kessel en vol vertrouwen keek het Van Veen-team uit naar de TT van Assen. Maar helaas, het geluk zat Van Kessel niet mee en de overwinning ging naar de Duitser Herbert Rittberger. Een tweede plaats zat er gelukkig wel in! Op het snelle circuit van Spa-Francorchamps maakte Henks pit-crew een onvergefelijke fout door hem een ronde te vroeg naar binnen te loodsen. Het kostte Henk een vrijwel zeker gewaande overwinning die nu naar de Duitser Gerhard Thurow ging; weer werd Henk van Kessel als tweede afgevlagd. Het seizoen 1974 was halverwege en Henk van Kessel stond met een voorsprong van 24 punten (op Kunz) riant aan de leiding van het tussenklassement. In Zweden was de volle winst andermaal voor de slokop uit Mill en met uitzondering van de GP van Finland (waar Henk ten val kwam) leverden ook de laatste drie GP's hem een maximum aantal punten op. Met 90 netto punten uit zes Grand Prix haalde Henk van Kessel de wereldtitel binnen! Na Jan de Vries, die in 1971 en 1973 wereldkampioen werd, was Henk van Kessel de tweede Nederlander die in de 50cc klasse een wereldtitel behaalde. Als 'vorstelijke beloning' kreeg hij van sponsor Henk van Veen een bedrag van welgeteld duizend gulden!

In de eindstand van het WK 125cc van 1974 behaalde hij een vijfde plaats en bovendien werd het Nederlands kampioenschap 50- en 125cc in beide klassen afgesloten met het behalen van de internationale titel. Voor de man uit Mill kon het geluk nauwelijks op! Dat het verdedigen van een wereldtitel heel wat moeilijker is dan het behalen ervan, daar kwam Henk in 1975 achter. Eind 1974, toen het Van Veen-raceteam werd opgedoekt, werden 'zijn' 50cc racers voor 30 mille per stuk verkocht aan Angel Nieto en Julien van Zeebroeck. Henk van Kessel mocht als wereldkampioen weliswaar als eerste een bod doen, maar hij kon de benodigde pegulanten niet ophoesten. In 1975 was Henk weer privé-rijder. Met een van de Oostenrijker Harald Bartol overgenomen Kreidler reed hij dat jaar nog slechts in de middenmoot van het 50cc gezelschap mee. Met deze privé-Kreidler zaten er voor hem geen overwinningen, tweede of derde plaatsen in; verre van dat. De wereldtitel werd overgenomen door de Spanjaard Angel Nieto op 'zijn' Kreidler nota bene! Zelf moest Henk dat jaar genoegen nemen met een twaalfde plaats in de eindstand van het WK 50cc. Datzelfde jaar had hij meer geluk in het WK 125cc. Daarin stuurde Henk zijn 125cc Bridgestone en naderhand zijn eigenbouw AGV Condor (genoemd naar het helmenmerk AGV en de grootste roofvogel) naar een zevende plek in de eindstand. In eigen land werd hij voor de tweede keer kampioen in de 125cc klasse.





Afbeelding

1982, Raalte, 125cc, winnaar Hans Muller, 2e Bruno Kneubuhler, 3e Henk van Kessel.

In 1976 werd de 50cc machine aan de kant gezet en ging alle aandacht uit naar de 125cc klasse. Dat jaar werd ontegenzeggelijk zijn beste 125cc-seizoen. In de strijd om het wereldkampioenschap 125cc eindigde de Brabantse privé-rijder met de AGV Condor op een respectabele vierde plaats achter de fabrieksrijders Pier Paolo Bianchi (Italië), Angel Nieto (Spanje) en de Italiaan Paolo Pileri. Van Kessel haalde dat jaar drie podiumplaatsen (Joegoslavië, Finland en Spanje) en scoorde in totaal 46 WK-punten. Incidenteel nam Henk in 1976 ook aan enkele kwartliter Grand Prix deel. Door zowel in de Finse als de Spaanse GP telkens een punt te scoren eindigde hij dat jaar op een 32ste plek in de eindstand van het WK 250cc. Opnieuw viel hem de nationale titel in de 125cc klasse ten deel. Tijdens de wegraces in 1977 in het Gelderse Hengelo kwam hij ongelukkig ten val en brak daarbij zijn ellepijp. Derhalve miste hij noodgedwongen een aantal Grand Prix en als sneeuw voor de zon verdwenen zijn kansen op mogelijke ereplaatsen in het wereldkampioenschap. Toch bracht het seizoen 1977 hem nog geluk, niet in de wegraces maar in een poging om het wereldsnelheidsrecord in de 50cc klasse te doorbreken. Na twee jaar van afwezigheid keerde Henk in 1978 weer terug naar het wereldje van de 50cc GP's. Met een experimentele Sparta­motor sprokkelde hij nog elf punten bij elkaar; goed voor een 12de plaats in de stand van het WK 50cc. In het WK 125cc zakte hij terug naar een onbeduidende 29ste plaats. Ook in de drie daaropvolgende jaren eindigde Van Kessel met een privé aangeschafte Kreidler in de top tien van het WK 50cc. In 1979 won hij zijn laatste Grand Prix in Francorchamps en eindigde dat jaar als zevende in het wereldkampioenschap..

In het WK 50cc van 1980 won hij weliswaar geen Grand Prix, maar eindigde wel op een vijfde plaats en een jaar later sloot hij het seizoen af met het behalen van een zevende plaats in het WK.






Afbeelding
1982, Raalte, Henk van Kessel.

In 1982 werd hij met een MBA Nederlands kampioen in de 125cc klasse en in de voor het laatst verreden 50cc klasse behaalde hij dat jaar een derde plaats achter Hans Spaan en Theo Timmer. In 1984, toen er voor het eerst voor het WK in de 80cc klasse werd gereden, was Henk weer van de partij. Aan het stuur van een Huvo-Casal behaalde hij de elfde plaats. Na in 1985 nog een achtste plek in het WK 80cc behaald te hebben, sloot hij in 1986 aan het stuur van een 80cc Krauser zijn carrière af met het behalen van de 17de plaats in het WK 80cc. In het Nederlands kampioenschap 80cc van 1986 eindigde Henk van Kessel dat jaar op een vierde plaats achter Hans Spaan, Wilco Zeelenberg en Bert Smit; een nieuwe generatie jonge en veelbelovende coureurs. De laatste jaren uit zijn sportloopbaan kenmerkten zich door het feit dat Henk van Kessel zich beperkte tot het deelnemen aan GP's die hij 'nog leuk' vond. Winnen hoefde voor hem niet meer en Henk was al dik tevreden als hij na afloop het prijzengeld kreeg uitgekeerd. Na twintig jaar motorsport op topniveau was het over en uit voor de motorliefhebber uit Mill. Na zijn sportcarriére bleef hij de motorsport trouw en ging al zijn vrije tijd op aan het restaureren van een indrukwekkende collectie 50- en 125cc wegrace­machines. Henk van Kessel, die in 1974 wereldkampioen 50cc werd, genoot de eer de laatste Nederlander te zijn die in de twintigste eeuw een wereldtitel in een van de soloklassen wist binnen te halen.


Henk van Kessel: Naast wereldkampioen ook houder van het wereldsnelheidsrecord


Afbeelding


1977, Black Arrow recordmachine



Op een door Piet Plompen en zijn NGK-team ontwikkelde Kreidler 'Black Arrow' recordmachine ging hij op 5 en 6 september 1977 de strijd tegen het uurwerk aan. Op maandag 5 september werden op een nieuw opgeleverd stuk autosnelweg tussen Apeldoorn en Zwolle de eerste recordpogingen gedaan. Maar voor het vestigen van een nieuw wereldrecord waren de weersomstandigheden verre van ideaal. Voor het aangaan van de strijd tegen de elementen van de tijd stond er te veel wind. De 'landingssleden' werden zelfs gedemonteerd omdat de crew bang was dat Henk al tegensturend tegen de wind de grond zou raken. Je moest er immers niet aan denken dat deze sleden de grand zouden raken; de gevolgen zouden desastreus kunnen zijn. Bovendien functioneerde de tijdwaarnemingapparatuur van geen kanten, was er geen windmeter voorhanden en waren de officiële bondsvertegenwoordigers niet op tijd aanwezig! Een slechter begin kon men zich amper indenken. Uiteindelijk kwam er die maandag, buiten het rijden van enkele tests, niets van een recordpoging terecht. Daags erna waren de weergoden gunstiger gestemd en stuurde Henk van Kessel zijn Kreidler 'Black Arrow' naar een nieuw wereldrecord in de 50cc klasse 'met vliegende start', dat op naam stond van de Duitser Rudolf Kunz. In de 'heenrun' over een afstand van een kilometer realiseerde Van Kessel een snelheid van 213 km/u; in de return bereikte hij binnen 15 seconden een snelheid van 228 km/u. De gemiddelde snelheid van zijn 50cc Kreidler bedroeg exact 221,586 km/u. Het oude wereldrecord stond op 209,777 km/u. Vergeleken bij het oude record van Rudolf Kunz was het record van Henk van Kessel en zijn mannen een puur amateuristische aangelegenheid. Bij Kreidler in Kornwestheim (D) duurde de ontwikkeling bijna twee jaar; bij het NGK-team werd het idee in februari geboren en een halfjaar later al uitgevoerd. Bij Kreidler had men de beschikking over een windtunnel; voor de Nederlanders bleef het testen beperkt tot enkele ritten op een verlaten legerbasis. Bij Kreidler vloog men een heel arsenaal aan mensen en materiaal over naar de zoutvlakte van Bonneville in de Amerikaanse staat Utah; bij het NGK-team kwamen alle medewerkers met hun eigen auto's naar het vertrekpunt in Apeldoorn. Bij het NGK-team werd een 50cc metend Kreidler-blokje getuned tot een maximum vermogen van 21 pk bij 16.600 toeren per minuut. Kortom, het voorgaande relaas geeft duidelijk aan dat men met een beperkt budget en veel wilskrachtige mensen ook resultaat kan boeken! Voor het NGK-team van Piet Plompen werd een stukje huisvlijt omgezet in een formidabel succes, voor Henk van Kessel was het een bijzondere eer om een nieuw 50cc wereldsnelheidsrecord te verwezenlijken.





Zoals de Starfighter (1977)

Afbeelding
.
Laatst gewijzigd door Maarten op 30 nov 2007, 14:10, 6 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Arny
Berichten: 1211
Lid geworden op: 06 feb 2005, 16:59
Locatie: Rotterdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#4 Bericht door Arny » 13 mei 2007, 11:09

Weer een knap "stukje" werk...
Het was weer aangenaam om te lezen.
:clap

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 18858
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren

#5 Bericht door dijk » 13 mei 2007, 11:33

zeker weer een leuk artikel om te lezen :mrgreen: :wink:

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 18858
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren

#6 Bericht door dijk » 25 jun 2009, 15:18

er staat nu ook een leuk artikel over henk in het blad bromfiets. :clap

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8937
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 27 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren
Contacteer:

Re: Henk van Kessel, kroonprins 50 cc G.P.-racerij (1974)

#7 Bericht door Maarten » 09 feb 2013, 18:19

Nieuw snelheidsrecord 50 cc 1977

Bron: De Waarheid, 06-09-1977

Henk van Kessel (29) heeft maandagavond (05-09-1977) om kwart voor zeven bij Heerde (Gelderland) het wereldrecord 50 cc met vliegende start over 1000 meter verbeterd. Van Kessel kwam met zijn Kreidler tot een snelheid van 217 kilometer per uur. Henk van Kessel verbeterde met deze prestatie het wereldrecord van de Westduitser Rudolf Kunz. Deze vestigde het record in 1965, toen hij op de zoutvlakten van Bonneville, in de Amerikaanse staat Utah, een gemiddelde snelheid van 210 kilometer per uur verwezenlijkte. Het is bij deze discipline de bedoeling dat binnen de tijdsduur van één uur een stuk weg van 1000 meter in twee richtingen moet worden afgelegd, waarbij de gemiddelde snelheid van beide pogingen bepalend is. Van Kessel slaagde met zijn speciaal geprepareerde Kreidler maandag pas bij zijn vierde poging, die — evenals dé drie voorgaande — werd gedaan op een nog niet in gebruik zijnd stuk rijksweg tussen Epe en Heerde.
Bijlagen
Nieuw snelheidsrecord 50 cc 1977
Nieuw snelheidsrecord 50 cc 1977
nieuw-snelheidsrecord-50cc-1977.jpg (145.43 KiB) 17414 keer bekeken

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8937
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 27 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren
Contacteer:

Re: Henk van Kessel, kroonprins 50 cc G.P.-racerij (1974)

#8 Bericht door Maarten » 11 feb 2013, 14:17

Scan: Peter G
Bron: Motor No. 35, 30-08-1974
Bijlagen
Henk-van-Kessel-wereldkampioen-1974-1.jpg
Henk-van-Kessel-wereldkampioen-1974-1.jpg (175.53 KiB) 17340 keer bekeken
Henk-van-Kessel-wereldkampioen-1974-2.jpg
Henk-van-Kessel-wereldkampioen-1974-2.jpg (69.94 KiB) 17340 keer bekeken

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8937
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 27 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren
Contacteer:

Re: Henk van Kessel, kroonprins 50 cc G.P.-racerij (1974)

#9 Bericht door Maarten » 11 feb 2013, 14:22

Scan: Peter G
Bron: Motor, No. 36, 06-09-1974
Bijlagen
Motor No 36  06-09-1974  Henk is de snelste.jpg
Motor No 36 06-09-1974 Henk is de snelste.jpg (166.91 KiB) 17337 keer bekeken

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8937
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 27 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren
Contacteer:

Re: Henk van Kessel, kroonprins 50 cc G.P.-racerij (1974)

#10 Bericht door Maarten » 11 feb 2013, 14:28

Wereldkampioen 50 cc in Mill gehuldigd

Scan: Peter G
Bron: Motor, No. 36, 06-09-1974
Bijlagen
Motor No 36  06-09-1974  Wereldkampioen 50 cc in Mill gehuldigd
Motor No 36 06-09-1974 Wereldkampioen 50 cc in Mill gehuldigd
Motor No 36 06-09-1974 Wereldkampioen 50 cc in Mill gehuldigd.jpg (229.33 KiB) 17334 keer bekeken

Plaats reactie