Tandwielverhouding / snelheid
- RS3001
- Berichten: 1781
- Lid geworden op: 02 jan 2007, 19:00
- Locatie: Drenthe
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
Tandwielverhouding / snelheid
Staat er ergens een lijstje op de site met tandwielverhoudingen ivm snelheid. bv 1 tand voor staat gelijk aan ....achter. Ik weet dat je niet onbeperkt kunt varieren maar zou dit graag eens bestuderen. Heb gezocht maar niet gevonden.
- Gps
- Berichten: 1337
- Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
- Locatie: Amsterdam
- Gegeven waarderingen: 985 keren
- Ontvangen waarderingen: 46 keren
36:15 = 2,4
36:14 = 2.57
36:13 = 2,76
36:12 = 3
36:11 = 3,27
35:15 = 2,33
35:14 = 2.5
35:13 = 2,69
35:12 = 2,91
35:11 = 3,18
34:15 = 2,26
34:14 = 2.42
34:13 = 2,61
34:12 = 2,83
34:11 = 3,09
33:15 = 2,2
33:14 = 2.35
33:13 = 2,53
33:12 = 2,75
33:11 = 3
vrij simpel zelf te maken.
Hoe groter het getal, hoe sneller je optrekt, kleiner, meer snelheid.
De snelheid kan je bereken door het toerental, primaire overbrengverhouding(koppeling krukas), en één van bovenste secundaire overbreng verhoudingen.
(als de hoogste versnelling een verhouding van 1 heeft )
anders moet die er ook nog bij. Dan weet je hoe snel het wiel draait, en de omtrek per tijd is de snelheid. (dan moet eigenlijk de slip er weer van af)
Maar dat is meer theoretisch, het gaat er om of de brommer of rs het nog trekt, en hier boven kan je zien wat lichter of zwaarder is.
Zo heb ik op school geleerd dat de hoogste versnelling van een auto altijd de verhouding 1 heeft (in de vesnellings bak). Dat is echter door de tijd al achterhaalt.
36:14 = 2.57
36:13 = 2,76
36:12 = 3
36:11 = 3,27
35:15 = 2,33
35:14 = 2.5
35:13 = 2,69
35:12 = 2,91
35:11 = 3,18
34:15 = 2,26
34:14 = 2.42
34:13 = 2,61
34:12 = 2,83
34:11 = 3,09
33:15 = 2,2
33:14 = 2.35
33:13 = 2,53
33:12 = 2,75
33:11 = 3
vrij simpel zelf te maken.
Hoe groter het getal, hoe sneller je optrekt, kleiner, meer snelheid.
De snelheid kan je bereken door het toerental, primaire overbrengverhouding(koppeling krukas), en één van bovenste secundaire overbreng verhoudingen.
(als de hoogste versnelling een verhouding van 1 heeft )
anders moet die er ook nog bij. Dan weet je hoe snel het wiel draait, en de omtrek per tijd is de snelheid. (dan moet eigenlijk de slip er weer van af)
Maar dat is meer theoretisch, het gaat er om of de brommer of rs het nog trekt, en hier boven kan je zien wat lichter of zwaarder is.
Zo heb ik op school geleerd dat de hoogste versnelling van een auto altijd de verhouding 1 heeft (in de vesnellings bak). Dat is echter door de tijd al achterhaalt.
Laatst gewijzigd door Gps op 10 jun 2007, 01:07, 3 keer totaal gewijzigd.
- Gek
- Berichten: 1097
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 20:11
- Locatie: Dronten, Flevoland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Daar heb ik een keer een programma voor gevonden op het forum. Ik weet niet meer waar die staat dus plaats ik hem nog maar een keer. Veel plezier ermee
- Bijlagen
-
- kreidler snelheid per toeren.xls
- (51.5 KiB) 1978 keer gedownload
- Zunflappie
- Berichten: 515
- Lid geworden op: 23 dec 2003, 21:17
- Locatie: Sliedrecht, hét baggerdorp
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Misschien hebben jullie er ook iets aan: op www.zunflappie.nl/faq/88 heb ik zoiets gemaakt voor Zundapp. Het werkt exact hetzelfde als de excel-sheet van hiervoor.
Het aantal CC maakt dan niets uit > je maakt de toeren wel of niet. Ook volle banden of niet maakt niet uit. Alleen het aantal toeren dat je maakt is belangrijk (en je wielmaat ).
Als er iemand is dit dat script wil hebben (moet je wel een beetje kennis van PHP hebben): dan mag dat. Even aanpassen naar Kreidler en huppetee, het werkt.
Ik hoor het wel via PB.
Voordeel is dat je dan dus geen Excel hoeft te starten etc.
[edit]
Ik zie dat mijn naam zelfs nog op de excelsheet staat.
Leuk om dat zo terug te zien op dit forum :D:D
Het aantal CC maakt dan niets uit > je maakt de toeren wel of niet. Ook volle banden of niet maakt niet uit. Alleen het aantal toeren dat je maakt is belangrijk (en je wielmaat ).
Als er iemand is dit dat script wil hebben (moet je wel een beetje kennis van PHP hebben): dan mag dat. Even aanpassen naar Kreidler en huppetee, het werkt.
Ik hoor het wel via PB.
Voordeel is dat je dan dus geen Excel hoeft te starten etc.
[edit]
Ik zie dat mijn naam zelfs nog op de excelsheet staat.
Leuk om dat zo terug te zien op dit forum :D:D
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
- koepelsekreidler
- Berichten: 3371
- Lid geworden op: 28 aug 2005, 14:29
- Locatie: schagerbrug
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Contacteer:
- Zunflappie
- Berichten: 515
- Lid geworden op: 23 dec 2003, 21:17
- Locatie: Sliedrecht, hét baggerdorp
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Je geeft toch gewoon je eigen wielmaat op?koepelsekreidler schreef:allemaal wel leuk gaan we er dan wel vanuit dat we allemaal 17 inch wielen hebben
ma rt
Als je dikke tractorbanden of hele dunne race-bandjes eronder hebt liggen scheelt al veel snelheid (bij evenveel toeren).
Of je nou 21" of 9" wielen hebt: zolang de wielmaat goed is opgegeven werkt het goed. Net zoals een digitale fietscomputer .
- vincent
- Berichten: 2910
- Lid geworden op: 22 jun 2005, 23:10
- Locatie: Kortenhoef
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Ik denk dat dat in theorie niks uitmaakt. In de praktijk zal het ook weinig uitmaken. Kleine denkfout, maar er zit wel iets logisch achter en zeker iets wat je in de praktijk terug kan vinden denk ik.Gps schreef:Natturlijk vind je dat niet terug.uist, alleen 50 of 60 cc is niet opgenomen. Dit moet wel verschillen geven.
het maakt neit uit of je 20 of 40 pk hebt.
Bij eeb bepaald toerental zal je een beppalde snelheid halen.
Een 60cc kan je wel zwaarder vertanden.
- Gps
- Berichten: 1337
- Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
- Locatie: Amsterdam
- Gegeven waarderingen: 985 keren
- Ontvangen waarderingen: 46 keren
Een 60cc loopt in princiepe sneller als een 50 cc.maar er zit wel iets logisch achter en zeker iets wat je in de praktijk terug kan vinden denk ik.
Bij een 50cc zal je misschien, met 13 : 33 rijden en met een 60cc 15 : 33.
Daar zal een 60 cc zijn snelheid winst uithalen.
En bijvoorbeeld bij tegenwind.
Je kan ook de snelheid berekenen en rekening gaan houden met alle weerstanden , maar de wind waait nooit even hard, je houding is van invloed.
Dat zijn te veel variabelen.
- Zunflappie
- Berichten: 515
- Lid geworden op: 23 dec 2003, 21:17
- Locatie: Sliedrecht, hét baggerdorp
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Wind tegen = minder toeren .
Wind mee = meer toeren.
Het maakt dus niet uit of je wind mee of wind tegen hebt. Helling op of helling af.
Als je blokje die toeren maakt, dan klopt de sheet.
Tenzij je inderdaad met half ingeknepen koppeling rijdt....
Een Kreidler/Zundapp/degelijke brommer heeft een vaste overbrenging. Geen vario dus.
Dus toeren van krukas = snelheid van wiel = snelheid van brommer.
De sheet klopt helemaal. Zolang je de getallen maar goed invoert (bandmaat + toeren). Meer kan er niet mis gaan.
En of je nu met 50cc 10.000 toeren maakt of met 60cc 10.000.... op een zelfde blok met dezelfde tandwielen rijd je dus even hard.
Wind mee = meer toeren.
Het maakt dus niet uit of je wind mee of wind tegen hebt. Helling op of helling af.
Als je blokje die toeren maakt, dan klopt de sheet.
Tenzij je inderdaad met half ingeknepen koppeling rijdt....
Een Kreidler/Zundapp/degelijke brommer heeft een vaste overbrenging. Geen vario dus.
Dus toeren van krukas = snelheid van wiel = snelheid van brommer.
De sheet klopt helemaal. Zolang je de getallen maar goed invoert (bandmaat + toeren). Meer kan er niet mis gaan.
En of je nu met 50cc 10.000 toeren maakt of met 60cc 10.000.... op een zelfde blok met dezelfde tandwielen rijd je dus even hard.