Tandwielverhouding / snelheid

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
RS3001
Berichten: 1781
Lid geworden op: 02 jan 2007, 19:00
Locatie: Drenthe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Tandwielverhouding / snelheid

#1 Bericht door RS3001 » 09 jun 2007, 23:57

Staat er ergens een lijstje op de site met tandwielverhoudingen ivm snelheid. bv 1 tand voor staat gelijk aan ....achter. Ik weet dat je niet onbeperkt kunt varieren maar zou dit graag eens bestuderen. Heb gezocht maar niet gevonden.

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1337
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 46 keren

#2 Bericht door Gps » 10 jun 2007, 00:46

36:15 = 2,4
36:14 = 2.57
36:13 = 2,76
36:12 = 3
36:11 = 3,27

35:15 = 2,33
35:14 = 2.5
35:13 = 2,69
35:12 = 2,91
35:11 = 3,18

34:15 = 2,26
34:14 = 2.42
34:13 = 2,61
34:12 = 2,83
34:11 = 3,09

33:15 = 2,2
33:14 = 2.35
33:13 = 2,53
33:12 = 2,75
33:11 = 3

vrij simpel zelf te maken.

Hoe groter het getal, hoe sneller je optrekt, kleiner, meer snelheid.

De snelheid kan je bereken door het toerental, primaire overbrengverhouding(koppeling krukas), en één van bovenste secundaire overbreng verhoudingen.
(als de hoogste versnelling een verhouding van 1 heeft :mrgreen:)
anders moet die er ook nog bij. Dan weet je hoe snel het wiel draait, en de omtrek per tijd is de snelheid. (dan moet eigenlijk de slip er weer van af)

Maar dat is meer theoretisch, het gaat er om of de brommer of rs het nog trekt, en hier boven kan je zien wat lichter of zwaarder is.

Zo heb ik op school geleerd dat de hoogste versnelling van een auto altijd de verhouding 1 heeft (in de vesnellings bak). Dat is echter door de tijd al achterhaalt.
Laatst gewijzigd door Gps op 10 jun 2007, 01:07, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Gek
Berichten: 1097
Lid geworden op: 28 mar 2006, 20:11
Locatie: Dronten, Flevoland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#3 Bericht door Gek » 10 jun 2007, 00:47

Daar heb ik een keer een programma voor gevonden op het forum. Ik weet niet meer waar die staat dus plaats ik hem nog maar een keer. Veel plezier ermee :wink:
Bijlagen
kreidler snelheid per toeren.xls
(51.5 KiB) 1978 keer gedownload

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1337
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 46 keren

#4 Bericht door Gps » 10 jun 2007, 01:09

Kijk daar zijn programmas als excel zeer geschikt voor.

Dan hoef je formule maar een keer op te geven.

Ik zit even te spelen, die snelheid is in meter / sec ? (Edit: negeer deze domme opmerking maar)

Handig programma :clap

Gebruikersavatar
RS3001
Berichten: 1781
Lid geworden op: 02 jan 2007, 19:00
Locatie: Drenthe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#5 Bericht door RS3001 » 10 jun 2007, 08:01

Super programma van Gek, dit snap ok zelfs. Was al bang dat ik op de vroege morgen moest rekenen door de reactie van GPS. :study Evengoed bedankt :thumbsup

Gebruikersavatar
coinTreau
Berichten: 355
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:40
Locatie: België (Gent)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#6 Bericht door coinTreau » 10 jun 2007, 11:35

met wat voor cilinder is hier mee gerekend?

Gebruikersavatar
Gek
Berichten: 1097
Lid geworden op: 28 mar 2006, 20:11
Locatie: Dronten, Flevoland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#7 Bericht door Gek » 10 jun 2007, 12:02

Maakt volgens mij niet zoveel uit omdat het programma van de toeren uitgaat. En een snelle cilinder haalt meer toeren.

Gebruikersavatar
vincent
Berichten: 2910
Lid geworden op: 22 jun 2005, 23:10
Locatie: Kortenhoef
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#8 Bericht door vincent » 10 jun 2007, 12:04

Gek schreef:Maakt volgens mij niet zoveel uit omdat het programma van de toeren uitgaat. En een snelle cilinder haalt meer toeren.
Juist, alleen 50 of 60 cc is niet opgenomen. Dit moet wel verschillen geven.

Gebruikersavatar
Zunflappie
Berichten: 515
Lid geworden op: 23 dec 2003, 21:17
Locatie: Sliedrecht, hét baggerdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#9 Bericht door Zunflappie » 10 jun 2007, 14:08

Misschien hebben jullie er ook iets aan: op www.zunflappie.nl/faq/88 heb ik zoiets gemaakt voor Zundapp. Het werkt exact hetzelfde als de excel-sheet van hiervoor.
Het aantal CC maakt dan niets uit > je maakt de toeren wel of niet. Ook volle banden of niet maakt niet uit. Alleen het aantal toeren dat je maakt is belangrijk (en je wielmaat ;)).

Als er iemand is dit dat script wil hebben (moet je wel een beetje kennis van PHP hebben): dan mag dat. Even aanpassen naar Kreidler en huppetee, het werkt.

Ik hoor het wel via PB.
Voordeel is dat je dan dus geen Excel hoeft te starten etc.




[edit]
Ik zie dat mijn naam zelfs nog op de excelsheet staat. :mrgreen:
Leuk om dat zo terug te zien op dit forum :D:D:D

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

#10 Bericht door Enzo-tvdzijden » 10 jun 2007, 14:18

Hier nog een snelle tabel

Enzo
Bijlagen
Tandwiel ratio (Large).jpg
Tandwiel ratio (Large).jpg (77.83 KiB) 19390 keer bekeken

Gebruikersavatar
koepelsekreidler
Berichten: 3371
Lid geworden op: 28 aug 2005, 14:29
Locatie: schagerbrug
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#11 Bericht door koepelsekreidler » 10 jun 2007, 14:24

allemaal wel leuk gaan we er dan wel vanuit dat we allemaal 17 inch wielen hebben

ma :wink: rt

Gebruikersavatar
Zunflappie
Berichten: 515
Lid geworden op: 23 dec 2003, 21:17
Locatie: Sliedrecht, hét baggerdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#12 Bericht door Zunflappie » 10 jun 2007, 14:27

koepelsekreidler schreef:allemaal wel leuk gaan we er dan wel vanuit dat we allemaal 17 inch wielen hebben

ma :wink: rt
Je geeft toch gewoon je eigen wielmaat op?
Als je dikke tractorbanden of hele dunne race-bandjes eronder hebt liggen scheelt al veel snelheid (bij evenveel toeren).

Of je nou 21" of 9" wielen hebt: zolang de wielmaat goed is opgegeven werkt het goed. Net zoals een digitale fietscomputer ;).

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1337
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 46 keren

#13 Bericht door Gps » 11 jun 2007, 12:20

uist, alleen 50 of 60 cc is niet opgenomen. Dit moet wel verschillen geven.
Natturlijk vind je dat niet terug.

het maakt neit uit of je 20 of 40 pk hebt.

Bij eeb bepaald toerental zal je een beppalde snelheid halen.

Een 60cc kan je wel zwaarder vertanden.

Gebruikersavatar
vincent
Berichten: 2910
Lid geworden op: 22 jun 2005, 23:10
Locatie: Kortenhoef
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#14 Bericht door vincent » 11 jun 2007, 15:49

Gps schreef:
uist, alleen 50 of 60 cc is niet opgenomen. Dit moet wel verschillen geven.
Natturlijk vind je dat niet terug.

het maakt neit uit of je 20 of 40 pk hebt.

Bij eeb bepaald toerental zal je een beppalde snelheid halen.

Een 60cc kan je wel zwaarder vertanden.
Ik denk dat dat in theorie niks uitmaakt. In de praktijk zal het ook weinig uitmaken. Kleine denkfout, maar er zit wel iets logisch achter en zeker iets wat je in de praktijk terug kan vinden denk ik.

Gebruikersavatar
tombo
Berichten: 4057
Lid geworden op: 06 okt 2002, 13:56
Locatie: Achterhoek
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#15 Bericht door tombo » 11 jun 2007, 17:26

Het gaat bij die sheet puur om verhoudingen, daarbij maakt het geen drol uit of je 50, 60, 70 of 80cc hebt. Alleen puur op het aantal toeren, en welke verhoudingen je er in je blok zitten (primaire vertanding, versnellingsbak, en uiteindelijk je tandwielverhouding en de omtrek van je achterband)

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1337
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 46 keren

#16 Bericht door Gps » 11 jun 2007, 19:14

maar er zit wel iets logisch achter en zeker iets wat je in de praktijk terug kan vinden denk ik.
Een 60cc loopt in princiepe sneller als een 50 cc.

Bij een 50cc zal je misschien, met 13 : 33 rijden en met een 60cc 15 : 33.

Daar zal een 60 cc zijn snelheid winst uithalen.

En bijvoorbeeld bij tegenwind.

Je kan ook de snelheid berekenen en rekening gaan houden met alle weerstanden , maar de wind waait nooit even hard, je houding is van invloed.
Dat zijn te veel variabelen.

Gebruikersavatar
Zunflappie
Berichten: 515
Lid geworden op: 23 dec 2003, 21:17
Locatie: Sliedrecht, hét baggerdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#17 Bericht door Zunflappie » 11 jun 2007, 20:26

Wind tegen = minder toeren ;).
Wind mee = meer toeren.

Het maakt dus niet uit of je wind mee of wind tegen hebt. Helling op of helling af.
Als je blokje die toeren maakt, dan klopt de sheet.

Tenzij je inderdaad met half ingeknepen koppeling rijdt....
Een Kreidler/Zundapp/degelijke brommer heeft een vaste overbrenging. Geen vario dus.
Dus toeren van krukas = snelheid van wiel = snelheid van brommer.

De sheet klopt helemaal. Zolang je de getallen maar goed invoert (bandmaat + toeren). Meer kan er niet mis gaan.
En of je nu met 50cc 10.000 toeren maakt of met 60cc 10.000.... op een zelfde blok met dezelfde tandwielen rijd je dus even hard.

Plaats reactie