

Jan Huberts, door Engelse vakpersmensen al de flying Dutchman van Clermont Ferrand genoemd na zijn opzienbarende overwinning in de 50 cc race, is vorige week even op onze redactie komen aanwippen, waar natuurlijk een stevige boom is opgezet over dit eerste grote succes voor hem en zijn fabrieks Kreidler...
Lees verder...

Hoe bestaat het! 18 pk uit 50 cc Kreidler.
Het lijkt ongelofelijk, maar toch is het waar, de Kreidler technici zijn er in geslaagd om het fabelachtige vermogen van 18 pk uit een 50 cc motortje te peuteren. Natuurlijk is het wel een ander machientje dan de u welbekende Florett.
Lees verder...

Het merkwaardige feit doet zich voor dat Herman Meijer, ondanks een junior kampioenschap in 1964 en een nationaal kampioenschap in 1975 in de 50 cc klasse, bij lange na niet de bekendheid geniet van andere prominente cracks. (Hemeyla = Herman Meijer Laren)
Lees verder...

Want vrijdag is de dag van de keuring. Morgen is de race! Door technische experts worden de racemachines op alle eventuele gebreken bekeken, waarbij speciaal gelet wordt op de speling tussen stuur en stroomlijnkuip, remmen en scheurtjes in het materiaal.
Lees verder...

De werkzaamheden voor assen en tandwielen bestaan uit de volgende handelingen: draaien, frezen, steken, ruimen, walsen, harden en slijpen.
Lees verder...

Aalt Toersen op Kreidler werd voor Nederland de ster van deze wedstrijd. Deze lichte motorjockey (57 kg) speelde van het begin af de belangrijkste rol bij de amateurs.
Lees verder...

Een simpel verhaal. Maar het was ook simpel, vertelde de altijd bescheiden nieuwe wereldrecordhouder.
Lees verder...

Nederland is een klein land, dat echter in veel dingen groot is.
Lees verder...

De jeugd wil aan sport doen en de jeugd van onze technische eeuw wil aan technische sport doen. Dit streven wordt door Kreidler aangemoedigd.
Lees verder...

Hard gaan voor weinig geld
Lees verder...

De woorden rollen vlot over de lippen van de nu 30-jarige Hagenaar Jan Huberts, de man die in 1962 internationale faam verwierf door zijn resultaten als fabrieksrijder voor Kreidler.
Lees verder...

Watergekoelde Van Veen Kreidler.
Lees verder...

Sedert de oprichting in 1947 is deze firma voornamelijk gespecialiseerd geweest in de bouw van rijwielframes en sedert 1964 ook in het richten van frames, uitdeuken en moffelen van tanks van bromfietsen.
Lees verder...

Deze, voor Rikus Foekema bestemde machine mochten wij ook enkele rondjes over het circuit sturen, waarbij we spoedig gezelschap kregen van Aalt Toersen op een andere produktieracer die echter net iets minder hard liep dan de onze.
Lees verder...

De hele zondag heeft de telefoon op onze redactie roodgloeiend gestaan. Zelfs voordat de Grand Prix in Joegoslavië begonnen was wilde motorrijdend Nederland al weten „of we al wat gehoord hadden". We moesten een teleurstellend antwoord geven.
Lees verder...

Daarom reden we naar Woschbach (in de buurt van Karlsruhe) om daar in de Hauptstrasse naar de "fabriek" van Claus Klüglich te zoeken.
Lees verder...

Een van de weinig wezenlijk afwijkende constructieve uitvoeringen van de tweetaktmotor is die volgens het König patent.
Lees verder...

Steeds sterkere technische troeven.
Lees verder...

Vijf maanden lang besteedden Van Veen en racemanager Leferink al hun tijd aan de bouw van een aantal Grand Prix racemachines die er zijn mogen. En het werden juweeltjes, fabelachtig mooi en naar we zonder chauvinistisch te zijn mogen verwachten ook fabelachtig snel.
Lees verder...

In een gezamenlijk streven om de titel voor Aalt Toersen veilig te stellen ontwikkelden zowel de fabriek in Stuttgart als de importeur in Amsterdam (wie de fabriek alle benodigde onderdelen leverde) een watergekoelde versie van de luchtgekoelde 6-versnellingsracer.
Lees verder...

Op de komende pagina's willen wij u een indruk geven van de belangrijkste machines die in Assen aan de start zullen verschijnen. Natuurlijk konden wij ze niet allemaal onder de loep nemen, daarvoor zijn het er veel te veel, terwijl enkele machines al zo vaak beschreven en gefotografeerd zijn dat we die ook maar weggelaten hebben.
Lees verder...

Grasbaan en wegracekampioen.
Is het toeval dat zoveel prominente 50 cc wegrenners afkomstig zijn uit de grasbaanracerij?
Lees verder...

De top van de machine ligt boven de 150 km/u vertelt de 25 jarige Jan den Biggelaar. Om precies te zijn heb ik 157 km/u gemeten.
Lees verder...

Aalt Toersen: Om een goed belegde boterham te hebben met het runnen van een tuningsbedrijf voor wedstrijdmotoren moet aan een aantal voorwaarden voldaan zijn.
Lees verder...

Bespreking van alle motorfietsen voor de TT 1970
De 50 cc klasse: Derbi staat op dit moment absoluut aan de kop. Volgens Jan de Vries loopt de Derbi van Nieto (alleen die machine schijnt zo snel te zijn) ongeveer 6 à 7 kilometer harder dan de Kreidlers en de Jamathi's die onderling gelijkwaardig zijn.
Lees verder...

De nieuwe, uiterlijk slechts weinig gewijzigde versie van de Kreidler racer levert volgens de heer Van Veen zeker 10 % meer vermogen.
Lees verder...

Toen Aalt Toersen op de Van Veen Kreidler bij de eerste Grand Prix met meer dan 15 seconden voorsprong als winnaar in de 50 cc klasse werd afgevlagd, had hij voor een sensatie gezorgd.
Lees verder...

Drie heren met de voornaam Henk, en drie maal begint hun achternaam met een V. Hun namen: Henk Viscaal, Henk Vink en Henk van Veen. In 1970 zijn zij de drie directeuren van het Nederlandse GP circus.
Lees verder...

Nadat in Asten een tegen het schakelmechanisme geklapperde ketting hem tot opgeven had gedwongen, heeft Jos Schurgers op de Nürburgring, tijdens de grote internationale voorjaarsrace, overduidelijk laten zien welk een geweldig potentieel de 1971 versies van de Van Veen-Kreidlers moeten bezitten.
Lees verder...

De auteur is een Hollander en als zodanig met recht trots op het ontwikkelingswerk dat de Van Veen Kreidler dit jaar nog sneller zou moeten maken.
Lees verder...

„Ik wegracen? Mij niet gezien, veel te gevaarlijk!" Dat was de reactie van de thans 27-jarige Van Veen-Kreidler coureur Jan de Vries, toen vrienden hem in 1965 op wilden porren om mee te doen aan de coureursselectie voor de 12-versnellings fabrieks Kreidlers.
Lees verder...

'Ik ga me hier toch niet te barsten rijden. Als hij mij wil inhalen doet hij dat toch wel!' Wel het lukte Nieto niet om Jan Bruins in te halen.
Lees verder...

Telefoontje uit Amsterdam: „Zeg, jullie kunnen zeker wel wat bladvulling gebruiken. Jullie wijden toch vaker artikelen aan de bouw van wegrace machines. Nou, bij mij kunnen jullie hetzelfde zien, dat garandeer ik!"
Lees verder...

De Kreidler van Jan de Vries was tot dusver de snelste machine in de 50 cc-klasse, net even beter dan de Derbi van Nieto. Het vermogen van de van Veen Kreidler ligt rond de 19 pk; de Derbi staat te boek voor 18,5 pk. Het toptoerental van beide machines is met 16.000 tpm gelijk.
Lees verder...

Op de wegacecircuits van Nederland weet vrijwel iedere toeschouwer te vertellen dat de naam Roton komt van 'roterend' samengevoegd met de voornaam Ton.
Lees verder...

De man achter de race-successen van de Van Veen Kreidlers.
Lees verder...

Tweevoudig wereldkampioen 50 cc Jan de Vries heeft afgelopen donderdag tijdens een persconferentie ten huize van zijn werkgever, de Fa. Van Veen Import, bekend gemaakt te zullen stoppen met de actieve wegracerij.
Lees verder...

Dag Jan, tot weerziens!
2-voudig wereldkampioen nam afscheid van de actieve wegracesport
Lees verder...

Kroonprins 50 cc GP-racerij
Lees verder...

Kreidlers overmacht in de kleinste GrandPrix klasse is onbetwistbaar. Wij reden de 75-er uitvoering.
Lees verder...

Wie donderdag 27 februari op de omloop van Zolder was, kon een wereldprimeur meemaken die beslist de nodige interesse zal krijgen in de motorwereld en dan vooral de snelheidsracerij. Voor Nieto betekende die zonnige dag op Zolder dat hij voor het eerst in zijn leven een Van Veen-Kreidler bestuurde.
Lees verder...

Racertest van de 50 cc Grand Prix Kreidler van tuner Piet Plompen.
Lees verder...

En dan wil ik internationale races in Nederland rijden. Ik heb al eens gereden in Raalte, Zandvoort, Oldebroek en Hengelo. Fijne stuurcircuits.
Lees verder...

Einen der besten Tütler der Schnapsglas-Klasse holte sich Hendrik van Veen 1976 in seinem Renstall, als er den Schwaben Herbert Rittberger auf seine Kreidler setzte: 21 ps aus 50 cm3 und eine Spitzengeschwindigkeit von 210 km/h sind das Ergebnis dieser Coproduktion.
Lees verder...

Van Veen import BV heeft zich lang bezonnen op de vraag op welke wijze de 50 cc racerij weer op het spoor van de in het verleden behaalde successen gezet kan worden.
Lees verder...

De 1 juni 1977 opgerichte Kreidler-Van Veen Sport GmbH te Duderstadt presenteert met gepaste trots een volwaardige 50-cc Grand Prix racemachine voor de coureurs die in de voetsporen van wereldkampioenen Jan de Vries en Henk van Kessel willen treden.
Lees verder...

Nico Bakker , erkend kok op framegebied, blijft maar nieuwe recepten afleveren.
Lees verder...

Calimero racer!
Lees verder...

50 cc races zie je overal, elke dag. Wanneer de scholen uitgaan, scheuren jonge enthousiastelingen op hun brommers door de bebouwde kom, alsof ze op het circuit van Assen zitten. En diegenen die nog enthousiaster zijn dan hun vriendjes, deinzen er niet voor terug om hun vervoermiddelen langs illegale weg op te voeren tot ver boven de „ingebouwde" maximum snelheid van 40 km per uur.
Lees verder...

Waarom een Kreidler-racer sneller rijdt dan een 2-liter sportwagen.
Lees verder...

Het begin van de succesvolle carriére van wegrace coureur Hans Spaan.
Lees verder...

Interview in 1980 met Herbert Rittberger over de toekomst van de 50 cc Grand Prix.
Lees verder...

Even before they were restricted to 30 mph no one could pretend that road-going fifties were not sluggish machines.
Unbelievably, the same one-twentieth litre capacity, the size of a tube of toothpaste, in the right hands can produce 21 bhp and propel man and machine along at 125 mph...
Lees verder...

"Die titel bleek maar duizend gulden waard!"
Voor het eerst sinds jaren ontbrak Henk van Kessel twee weken geleden op de deelnemerslijsten van de openingsraces in Heeswijk.
Hij verkoos de beeldbuis boven het circuit, om te kijken naar zijn nieuwe hobby, tennis. Genieten van de finale van het ABN-toernooi tussen Edberg en de tierende McEnroe die rechtstreeks de ether ingezonden werd. Een vreemde gewaarwording voor het publiek op het circuit en toch ook wel een beetje een vreemd gevoel voor van Kessel zelf, die na een lange periode van afwegen de moeilijke beslissing nam om een punt achter zijn glansrijke wegrace-carrière te zetten.
Lees verder...

Wolfgang Gedlich, nu 52 jaar en vroeger samen met Hans-Georg Anscheidt en Rudolf Kunz één van de drie “Kreidler-Musketiers„, is namelijk tandarts en zoals het een goede arts betaamt hecht hij waarde aan een benadering met gevoel.
Lees verder...

Als die Firma Kreidler 1957 das Kleinkraftrad "Florett" vorstellte, war er motorisch ein ganz groẞer Wurf gelungen. Die Mechanik der 3 PS starken Antriebseinheit wies keine Schwachstelle auf, die Bauteile waren so reichlich dimensioniert, daẞ selbst die dreifache Leistung klaglos verkraftet wurde.
Lees verder...

Leuk overzichtje van de "Worlds Fastest 50cc Bikes Ever"!
Lees verder...

Zonder dat de chefconstructeur ergens iets van wist ontstond bij Kreidler het prototype van een motor met twee inlaatschijven en twee carburateurs.
Lees verder...

Ooit waren Nederlandse coureurs en hun snerpende 50 cee-cee-tjes spelbepalers in de Grands Prix. Die tijden moeten herleven tijdens de Centenial Classic TT, die van 8 t/m 10 mei in Assen wordt gehouden. Onder de deelnemers bevindt zich Theo Timmer met zijn ranke Bultaco.
Lees verder...

Eén keer de wereldtitel voor Henk van Kessel in 1974 toen hij met de ex-Jan de Vries Van Veen Kreidler deze hoogste eer behaalde. Tevens tien keer Nederlands Kampioen in de 50cc, de 125cc en de 250cc.
Lees verder...

Oude raceglorie: Jan de Vries & 50 cc Van Veen Kreidler.
Lees verder...

3 Kreidlers met elk 12 versnellingen! AMK ging ze bekijken in het museum in Lexmond.
Lees verder...

Meeleven met de coureurs dat was de realiteit, de Nederlandse jongens en minimaal even belangrijk was de techniek.
Lees verder...

Ooit begon Aalt Toersen zijn racecarriére op een twaalfversnellingen Kreidler: Inmiddels heeft hij, na veel bloed, zweet en tranen, weer zo'n snelle en zeldzame 50 cc Grand Prix machine in zijn collectie. Fred Kust noteerde hoe dat tot stand kwam.
Lees verder...

Voor Gerard Mostert begon het eigenlijk allemaal 2 decennia terug met de rode Kreidler van zijn vader.. Dat ding reed 90!
Lees verder...

Richard van der Kolk: Samen met mijn kameraad hadden wij een bromfietsrace op de Wijthemerplas bezocht. We waren meteen besmet met het racen.
Lees verder...

Na de Scrab Kreidler kwam er nog een monocoque frame zoals bij Bultaco gemaakt werd ook weer met een zesbak Kreidler blok er onder met alles er op en aan: dus vloeistofkoeling, roterend, droge koppeling. Ja, hier stonden dan wel geen Van Veen Kreidlers, maar net iets andere, zeer appetijtelijke, racers.
Lees verder...

Als 8-jarig jongetje was Gerhard Singer met zijn vader in 1960 onder de toeschouwers bij de grote prijs van Duitsland. Van toen af was het met de jongen gebeurd.
Lees verder...

Klassik Motorrad zocht de techneut in het Schwabische land op, de man die veel successen behaalde als coureur, tuner en constructeur.
Lees verder...

Zo'n 10 jaar lang was Stefan Dörflinger een van de coureurs die voor een groot gedeelte het beeld in de races voor het wereldkampioenschap in de lichtste klasse bepaalde.
Lees verder...

Een dergelijk verhaal klopt niet want ik weet ook wel dat een Kreidler niet kan praten. Echter de dokter was er, een Kreidlerblok was er en ook de transplantaties zijn uitgevoerd.
Lees verder...

Voor de liefhebbers van de 50 cc racemachines.
- Circuit test met de Van Veen Kreidler van Eugenio Lazzarini.
- Spionagefoto's: Eerste FST watergekoelde cilinder!
- Vaandel te gebruiken op de Kreidler.nl meetings.
- Effe een bakkie doen.
- Met prachtige tekeningen en interactieve animaties van 6-bakken!
- Rijk - De grote Tekentovenaar - Kreidlerclublid april 2008.
Lees verder...
Interessante wegrace topics

In deze topic praten de coureurs over wat ze vroeger hebben meegemaakt...
Lees verder...

Deze topic staat boordevol foto's...
Lees verder...
Organisatie klassieke wegrace (demorace)

Organisator van demo races met klassieke motorfietsen.
Officiele webite van de CRT...

Organisator van demo races met klassieke motorfietsen.
Officiele webite van de HMV...