Degelijke Kreidler nog steeds populair (2006)

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9754
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 827 keren
Ontvangen waarderingen: 417 keren
Contacteer:

Degelijke Kreidler nog steeds populair (2006)

#1 Bericht door Maarten » 31 jul 2007, 18:17

Degelijke Kreidler nog steeds populair

Bron: Reformatorisch Dagblad Online, 07-02-2006
Auteur: Evert Barten

Zuigers, cilinderkoppen, kale frames en achterbruggen liggen her en der verspreid in de werkplaats. In de etalage staan enkele complete exemplaren te glimmen. De echte gloriejaren van Kreidler zijn voorbij, maar aan populariteit heeft het brommermerk nog nauwelijks ingeboet.

Een interview midden in de week bij Chris van Homoet in Soest is niet mogelijk. „Te druk. We weten niet hoe we het werk klaar moeten krijgen„, aldus Van Homoet, die vanaf zijn jonge jaren met Kreidlers bezig is. „Kom maandagmorgen maar, dan heb ik wel een uurtje.„

Afbeelding
Een Kreidler Florett in de werkplaats van Van Homoet in Soest.

In zijn werkplaats in Soest legt Van Homoet uit wat hij zoal doet. „We repareren Kreidlers, voeren motoren op en reviseren blokken en versnellingsbakken. Vooral onder jongeren zijn de brommers weer razend populair.„

De Duitse fabrikant begint in 1951 met de productie van de K50, weinig meer dan een fiets met een motor. De karakteristieke eivormige tank is dan al aanwezig. Door deze tankvorm krijgen de Kreidlers Florett in de jaren 1956 tot 1966 de bijnaam eitank. De Florett Super TS uit 1966 is het eerste model met een meer geïntegreerde brandstoftank.

Snelheidsrecord
Kreidler werkt vanaf het begin met een liggende cilinder. Volgens Van Homoet het meest karakteristieke van de hele brommer. „Deze ligging is ideaal voor de racerij, omdat de luchtkoeling beter is. Daarnaast is het materiaal van het blok uitstekend.„ Hij pakt een cilinderkop van de werkbank. „Deze is meer dan veertig jaar oud, maar nog helemaal perfect. Met goed onderhoud gaat-ie nog jaren mee.„

Vooral in de race- en crosswereld is Kreidler geliefd. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Zündapp, het andere overbekende Duitse brommermerk, dat zich in de jaren zestig, zeventig en tachtig van de vorige eeuw meer richt op wegbrommers. Deze brommers hebben een staande cilinder en een breed cilinderblok. De liggende en smalle cilinder van Kreidler houdt zich onder bijzonder zware omstandigheden erg goed, aldus Van Homoet. „Vandaar dat Kreidler zich in het begin profileert als een race- en crossmerk. Later komen de meer normale modellen in zwang.„

Kreidler monteert onder deze gewone brommers ook liggende cilinders, omdat het frame hetzelfde blijft. Een motorblok met verticale cilinder zou niet eens passen.

Van Homoet pakt een knaloranje achterspatbord waarop een sticker is geplakt met de tekst: „Schnellstes 50-cc Motorrad der Welt: 210 km/h„. Rudolf Kunz vestigt dit record in 1965 op een zoutvlakte in de Amerikaanse staat Utah. Uit een 50-cc-eencilinder tweetaktmotortje komt niet minder dan 18 pk, terwijl de motor normaal niet meer dan 2,5 pk levert. Pas halverwege de jaren tachtig wordt het snelheidsrecord verbroken. „Ze zijn er zo trots op dat ze overal stickers op plakken. Het laat ook zien dat Kreidler in die jaren zijn tijd ver vooruit is.„

Niet alleen de cilinder is van goed materiaal gemaakt, ook zuigers, drijfstangen, carters en zelfs rubberen onderdelen zijn volgens Van Homoet onverwoestbaar. Het frame verdient volgens hem eveneens speciale aandacht. „Het is een geperst frame uit één stuk, slechts de motorsteunen zijn eraan gelast.„

Duur
Over het frame gesproken: pak een Florett uit 1967 en een RMC uit 1981 en 95 procent van de onderdelen zal op beide frames passen. Standaardisatie is een van de succesfactoren van Kreidler én een fijne bijkomstigheid voor Van Homoet en zijn werknemers. „Een tank past overal op. Ook achterbruggen, wielen, naven en andere onderdelen kun je zo van de ene brommer op de andere overzetten. Dat werkt erg makkelijk.„

Het enige nadeel van Kreidler is volgens Van Homoet het olielekkende motorblok. „Daar hebben alle modellen last van. Als je een brommer hebt die niet lekt, zit er waarschijnlijk geen olie meer in. Schadelijk is het lekken niet, alleen moet je oppassen waar je de brommer neerzet.„

In vroeger jaren kocht Van Homoet oude Kreidlers en stalde die op zolder. Nu kan hij heel vaak onderdelen van dit schroot gebruiken voor reparatie of als mal om iets nieuws te vervaardigen. Want als een onderdeel niet meer te krijgen is, maakt de Kreidlermonteur het gewoon zelf of hij laat het maken.

Het gebeurt maar zelden dat een onderdeel helemaal niet meer te vinden is. De reden hiervan is de geweldig grote onderdelenvoorraad die Kreidler aanlegt tijdens de productiejaren. „Deze drang naar een zo groot mogelijke voorraad is volgens mij de reden van Kreidlers ondergang„, aldus Van Homoet. „En dat de brommers op een gegeven moment te duur worden. Zeker in vergelijking met bijvoorbeeld Honda, dat halverwege de jaren tachtig redelijk goedkope crossbrommers op de markt brengt. Voor 2000 gulden had je een mooie Honda, terwijl je voor een RMC bijna 6000 gulden moest betalen.„

Kreidlers zijn vooral onder jongeren nog steeds populair. „Zeker ook gezien de prijs. In vergelijking met een scooter is een Kreidler nu goed te betalen. Je koopt kwaliteit, terwijl je met zo'n scooter maar moet afwachten wat ermee gebeurt. Zolang je maar precies 40 kilometer per uur rijdt, is er niets aan de hand. Maar het gros rijdt 80 of harder. Je wilt niet weten hoe zo'n ding er na twee jaar uitziet. Nee, geef mij maar een degelijke Kreidler.„

Meer informatie: Artikel gevonden door rsguido
Artikel geplaatst door Maarten
© 2007 www.kreidler.nl

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19184
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 495 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#2 Bericht door dijk » 31 jul 2007, 18:57

leuk artikel over kreidler en over homoet :mrgreen:

Roland
Berichten: 5114
Lid geworden op: 22 nov 2004, 09:18
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 89 keren

#3 Bericht door Roland » 31 jul 2007, 19:04

Ja Marco staat er goed op :wink:

Rolando

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 5662
Lid geworden op: 31 jan 2005, 21:52
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#4 Bericht door Andry » 31 jul 2007, 19:09

Fleurt me dag weer helemaal op :D

Leuk artikeltje :D

Gebruikersavatar
vincent
Berichten: 2910
Lid geworden op: 22 jun 2005, 23:10
Locatie: Kortenhoef
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#5 Bericht door vincent » 31 jul 2007, 19:10

Heel leuk Artikel, bedankt voor 't stuk heren!

Gebruikersavatar
Jannes
Berichten: 1060
Lid geworden op: 21 jul 2005, 18:18
Locatie: Surhuizum, Fryslân
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#6 Bericht door Jannes » 31 jul 2007, 19:36

Leuk artikel :mrgreen:

Gebruikersavatar
coen
Berichten: 654
Lid geworden op: 16 okt 2005, 18:57
Locatie: Huizen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#7 Bericht door coen » 31 jul 2007, 19:44

leuk ja, om dit te lezen van een bedrijf in de buurt. :)
toppie weer :mrgreen:

Coen

Gebruikersavatar
woah
Berichten: 1459
Lid geworden op: 31 jul 2005, 17:54
Locatie: Beltrum (achterhoek)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#8 Bericht door woah » 31 jul 2007, 20:08

mooi artikeltje ;) vooral over die lekkende blokken ;) komt me zeer bekend voor :P

Gebruikersavatar
gerwinskreidler
Berichten: 1517
Lid geworden op: 30 dec 2006, 19:55
Locatie: Utrecht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#9 Bericht door gerwinskreidler » 31 jul 2007, 20:34

Leuk om te lezen :D Ben het er helemaal mee eens dat je kwaliteit koopt, wat je bij een scooter niet hebt, en dat ze populair worden onder jongeren merk ik ook wel :D

Gerwin

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60398
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

#10 Bericht door Enzo-tvdzijden » 31 jul 2007, 20:37

Gaaf artikel. Vooral de bron is opmerkelijk :lol:
Niet op zondag rijden hoor jongens [-X

Enzo

Gebruikersavatar
BESTMAN
Winnaar Kreidlerverkiezing 2011
Berichten: 4103
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:17
Locatie: mooiste plekje op de veluwe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#11 Bericht door BESTMAN » 31 jul 2007, 20:40

mooi artikel :wink:

bestman

Gebruikersavatar
Flacko
Berichten: 2490
Lid geworden op: 12 aug 2004, 18:21
Locatie: 's-Hertogenbosch
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#12 Bericht door Flacko » 31 jul 2007, 20:53

Het is inderdaad een erg leuk stukje.

Gebruikersavatar
Carre
Berichten: 2041
Lid geworden op: 21 okt 2005, 15:25
Locatie: Den Haag
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#13 Bericht door Carre » 31 jul 2007, 21:59

Mooi stukkie!

mijn intresse voor kreidlers was ook al begonnen in me jeugd :!:

heb die plastice rommel nooit gemogen.. :twisted:

ben helaas niet al te jeugdig meer, maar 20 is ook een mooie leeftijd :thumbleft

Toekan
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 jan 2006, 21:18
Locatie: honselersdijk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#14 Bericht door Toekan » 31 jul 2007, 22:01

best stukkie ben nog wel aardig jong :D

Gebruikersavatar
coen
Berichten: 654
Lid geworden op: 16 okt 2005, 18:57
Locatie: Huizen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#15 Bericht door coen » 31 jul 2007, 22:18

tvdzijden schreef:Gaaf artikel. Vooral de bron is opmerkelijk :lol:
Niet op zondag rijden hoor jongens [-X

Enzo
Ik doe het niet (a) :roll:

Gebruikersavatar
mink
Berichten: 2953
Lid geworden op: 29 aug 2006, 21:01
Locatie: ridderkerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#16 Bericht door mink » 01 aug 2007, 09:43

leuk artikel,r.d ik kan het be amen.

maarten bedankt!

mink.w

Gebruikersavatar
RuudvanWijk
Berichten: 1250
Lid geworden op: 22 mar 2007, 21:25
Locatie: Bovenkarspel
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 26 keren

#17 Bericht door RuudvanWijk » 01 aug 2007, 09:51

Dit maakt deze site zo levendig. Steeds weer nieuwe en leuke informatie. De mijne lekt ook, maar fijn te horen dat ik niet de enige heb. Maarten bedankt voor je werk.
vr,groet,
Ruud

Gebruikersavatar
Andre
Berichten: 3357
Lid geworden op: 05 feb 2004, 21:50
Locatie: Heos zeeland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#18 Bericht door Andre » 01 aug 2007, 10:05

prima artikel :D

Gebruikersavatar
Arny
Berichten: 1211
Lid geworden op: 06 feb 2005, 16:59
Locatie: Rotterdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#19 Bericht door Arny » 01 aug 2007, 11:22

Het was weer een leuk artikel om te lezen, heren bedankt !

Om met de wijze woorden van iemand op het forum te spreken:

"Een Kreidler lekt niet, hij markeert zijn plek !"

Timmio
Berichten: 657
Lid geworden op: 06 mar 2005, 17:02
Locatie: Leusden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#20 Bericht door Timmio » 01 aug 2007, 16:07

Leuk stukje!

Gebruikersavatar
Zatopek
Berichten: 4896
Lid geworden op: 08 feb 2005, 11:26
Locatie: Egelze, diep in het zuiden
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 9 keren

#21 Bericht door Zatopek » 04 aug 2007, 18:49

Leuk stukje en topgasten daar.

Gebruikersavatar
brommerrieder
Berichten: 363
Lid geworden op: 25 sep 2005, 17:03
Locatie: boom 6 , tak 3
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#22 Bericht door brommerrieder » 04 aug 2007, 19:00

naar mate we ouder worden, en de 30 zijn gepasseerd laten we allemaal wel eens een druppeltje vallen.
en dat is voor een echte Kreidler niet anders, toch ?

en hoe was het ook al weer ? zo vader zo zoon, zo moeder zo dochter,
dus: zo liefhebber zo Kreidler!

neem van mij aan, als hij niet meer lekt(oh ja, zijn plaatsje markeert), dan moet je je pas echt zorgen gaan maken.


ik doe het hok dicht, en ik dop nog een Grolsch op mijn eigen strandje

hermanp
Berichten: 6986
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

#23 Bericht door hermanp » 06 aug 2007, 16:36

Leuk stukje, maar toen de Honda's (MB en MT) ongeveer 2000 gulden kostten, kostte de goedkoopste Kreidler ongeveer 3100 gulden en niet tegen de 6000.

Gebruikersavatar
Thijs Leuven
Berichten: 1778
Lid geworden op: 09 sep 2006, 21:11
Locatie: Maastricht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#24 Bericht door Thijs Leuven » 06 aug 2007, 19:40

Leuk stukje 8)

patricknieuwlaats
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#25 Bericht door patricknieuwlaats » 07 aug 2007, 21:25

hermanp schreef:Leuk stukje, maar toen de Honda's (MB en MT) ongeveer 2000 gulden kostten, kostte de goedkoopste Kreidler ongeveer 3100 gulden en niet tegen de 6000.
Hij heeft het ook over een RMC en niet over de goedkoopste wat was eigenlijk de goedkoopste model? LF?

Plaats reactie