Degelijke Kreidler nog steeds populair (2006)
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9754
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 827 keren
- Ontvangen waarderingen: 417 keren
- Contacteer:
Degelijke Kreidler nog steeds populair (2006)
Degelijke Kreidler nog steeds populair
Bron: Reformatorisch Dagblad Online, 07-02-2006
Auteur: Evert Barten
Zuigers, cilinderkoppen, kale frames en achterbruggen liggen her en der verspreid in de werkplaats. In de etalage staan enkele complete exemplaren te glimmen. De echte gloriejaren van Kreidler zijn voorbij, maar aan populariteit heeft het brommermerk nog nauwelijks ingeboet.
Een interview midden in de week bij Chris van Homoet in Soest is niet mogelijk. „Te druk. We weten niet hoe we het werk klaar moeten krijgen„, aldus Van Homoet, die vanaf zijn jonge jaren met Kreidlers bezig is. „Kom maandagmorgen maar, dan heb ik wel een uurtje.„
Een Kreidler Florett in de werkplaats van Van Homoet in Soest.
In zijn werkplaats in Soest legt Van Homoet uit wat hij zoal doet. „We repareren Kreidlers, voeren motoren op en reviseren blokken en versnellingsbakken. Vooral onder jongeren zijn de brommers weer razend populair.„
De Duitse fabrikant begint in 1951 met de productie van de K50, weinig meer dan een fiets met een motor. De karakteristieke eivormige tank is dan al aanwezig. Door deze tankvorm krijgen de Kreidlers Florett in de jaren 1956 tot 1966 de bijnaam eitank. De Florett Super TS uit 1966 is het eerste model met een meer geïntegreerde brandstoftank.
Snelheidsrecord
Kreidler werkt vanaf het begin met een liggende cilinder. Volgens Van Homoet het meest karakteristieke van de hele brommer. „Deze ligging is ideaal voor de racerij, omdat de luchtkoeling beter is. Daarnaast is het materiaal van het blok uitstekend.„ Hij pakt een cilinderkop van de werkbank. „Deze is meer dan veertig jaar oud, maar nog helemaal perfect. Met goed onderhoud gaat-ie nog jaren mee.„
Vooral in de race- en crosswereld is Kreidler geliefd. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Zündapp, het andere overbekende Duitse brommermerk, dat zich in de jaren zestig, zeventig en tachtig van de vorige eeuw meer richt op wegbrommers. Deze brommers hebben een staande cilinder en een breed cilinderblok. De liggende en smalle cilinder van Kreidler houdt zich onder bijzonder zware omstandigheden erg goed, aldus Van Homoet. „Vandaar dat Kreidler zich in het begin profileert als een race- en crossmerk. Later komen de meer normale modellen in zwang.„
Kreidler monteert onder deze gewone brommers ook liggende cilinders, omdat het frame hetzelfde blijft. Een motorblok met verticale cilinder zou niet eens passen.
Van Homoet pakt een knaloranje achterspatbord waarop een sticker is geplakt met de tekst: „Schnellstes 50-cc Motorrad der Welt: 210 km/h„. Rudolf Kunz vestigt dit record in 1965 op een zoutvlakte in de Amerikaanse staat Utah. Uit een 50-cc-eencilinder tweetaktmotortje komt niet minder dan 18 pk, terwijl de motor normaal niet meer dan 2,5 pk levert. Pas halverwege de jaren tachtig wordt het snelheidsrecord verbroken. „Ze zijn er zo trots op dat ze overal stickers op plakken. Het laat ook zien dat Kreidler in die jaren zijn tijd ver vooruit is.„
Niet alleen de cilinder is van goed materiaal gemaakt, ook zuigers, drijfstangen, carters en zelfs rubberen onderdelen zijn volgens Van Homoet onverwoestbaar. Het frame verdient volgens hem eveneens speciale aandacht. „Het is een geperst frame uit één stuk, slechts de motorsteunen zijn eraan gelast.„
Duur
Over het frame gesproken: pak een Florett uit 1967 en een RMC uit 1981 en 95 procent van de onderdelen zal op beide frames passen. Standaardisatie is een van de succesfactoren van Kreidler én een fijne bijkomstigheid voor Van Homoet en zijn werknemers. „Een tank past overal op. Ook achterbruggen, wielen, naven en andere onderdelen kun je zo van de ene brommer op de andere overzetten. Dat werkt erg makkelijk.„
Het enige nadeel van Kreidler is volgens Van Homoet het olielekkende motorblok. „Daar hebben alle modellen last van. Als je een brommer hebt die niet lekt, zit er waarschijnlijk geen olie meer in. Schadelijk is het lekken niet, alleen moet je oppassen waar je de brommer neerzet.„
In vroeger jaren kocht Van Homoet oude Kreidlers en stalde die op zolder. Nu kan hij heel vaak onderdelen van dit schroot gebruiken voor reparatie of als mal om iets nieuws te vervaardigen. Want als een onderdeel niet meer te krijgen is, maakt de Kreidlermonteur het gewoon zelf of hij laat het maken.
Het gebeurt maar zelden dat een onderdeel helemaal niet meer te vinden is. De reden hiervan is de geweldig grote onderdelenvoorraad die Kreidler aanlegt tijdens de productiejaren. „Deze drang naar een zo groot mogelijke voorraad is volgens mij de reden van Kreidlers ondergang„, aldus Van Homoet. „En dat de brommers op een gegeven moment te duur worden. Zeker in vergelijking met bijvoorbeeld Honda, dat halverwege de jaren tachtig redelijk goedkope crossbrommers op de markt brengt. Voor 2000 gulden had je een mooie Honda, terwijl je voor een RMC bijna 6000 gulden moest betalen.„
Kreidlers zijn vooral onder jongeren nog steeds populair. „Zeker ook gezien de prijs. In vergelijking met een scooter is een Kreidler nu goed te betalen. Je koopt kwaliteit, terwijl je met zo'n scooter maar moet afwachten wat ermee gebeurt. Zolang je maar precies 40 kilometer per uur rijdt, is er niets aan de hand. Maar het gros rijdt 80 of harder. Je wilt niet weten hoe zo'n ding er na twee jaar uitziet. Nee, geef mij maar een degelijke Kreidler.„
Meer informatie: Artikel gevonden door rsguido
Artikel geplaatst door Maarten
© 2007 www.kreidler.nl
Bron: Reformatorisch Dagblad Online, 07-02-2006
Auteur: Evert Barten
Zuigers, cilinderkoppen, kale frames en achterbruggen liggen her en der verspreid in de werkplaats. In de etalage staan enkele complete exemplaren te glimmen. De echte gloriejaren van Kreidler zijn voorbij, maar aan populariteit heeft het brommermerk nog nauwelijks ingeboet.
Een interview midden in de week bij Chris van Homoet in Soest is niet mogelijk. „Te druk. We weten niet hoe we het werk klaar moeten krijgen„, aldus Van Homoet, die vanaf zijn jonge jaren met Kreidlers bezig is. „Kom maandagmorgen maar, dan heb ik wel een uurtje.„
Een Kreidler Florett in de werkplaats van Van Homoet in Soest.
In zijn werkplaats in Soest legt Van Homoet uit wat hij zoal doet. „We repareren Kreidlers, voeren motoren op en reviseren blokken en versnellingsbakken. Vooral onder jongeren zijn de brommers weer razend populair.„
De Duitse fabrikant begint in 1951 met de productie van de K50, weinig meer dan een fiets met een motor. De karakteristieke eivormige tank is dan al aanwezig. Door deze tankvorm krijgen de Kreidlers Florett in de jaren 1956 tot 1966 de bijnaam eitank. De Florett Super TS uit 1966 is het eerste model met een meer geïntegreerde brandstoftank.
Snelheidsrecord
Kreidler werkt vanaf het begin met een liggende cilinder. Volgens Van Homoet het meest karakteristieke van de hele brommer. „Deze ligging is ideaal voor de racerij, omdat de luchtkoeling beter is. Daarnaast is het materiaal van het blok uitstekend.„ Hij pakt een cilinderkop van de werkbank. „Deze is meer dan veertig jaar oud, maar nog helemaal perfect. Met goed onderhoud gaat-ie nog jaren mee.„
Vooral in de race- en crosswereld is Kreidler geliefd. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Zündapp, het andere overbekende Duitse brommermerk, dat zich in de jaren zestig, zeventig en tachtig van de vorige eeuw meer richt op wegbrommers. Deze brommers hebben een staande cilinder en een breed cilinderblok. De liggende en smalle cilinder van Kreidler houdt zich onder bijzonder zware omstandigheden erg goed, aldus Van Homoet. „Vandaar dat Kreidler zich in het begin profileert als een race- en crossmerk. Later komen de meer normale modellen in zwang.„
Kreidler monteert onder deze gewone brommers ook liggende cilinders, omdat het frame hetzelfde blijft. Een motorblok met verticale cilinder zou niet eens passen.
Van Homoet pakt een knaloranje achterspatbord waarop een sticker is geplakt met de tekst: „Schnellstes 50-cc Motorrad der Welt: 210 km/h„. Rudolf Kunz vestigt dit record in 1965 op een zoutvlakte in de Amerikaanse staat Utah. Uit een 50-cc-eencilinder tweetaktmotortje komt niet minder dan 18 pk, terwijl de motor normaal niet meer dan 2,5 pk levert. Pas halverwege de jaren tachtig wordt het snelheidsrecord verbroken. „Ze zijn er zo trots op dat ze overal stickers op plakken. Het laat ook zien dat Kreidler in die jaren zijn tijd ver vooruit is.„
Niet alleen de cilinder is van goed materiaal gemaakt, ook zuigers, drijfstangen, carters en zelfs rubberen onderdelen zijn volgens Van Homoet onverwoestbaar. Het frame verdient volgens hem eveneens speciale aandacht. „Het is een geperst frame uit één stuk, slechts de motorsteunen zijn eraan gelast.„
Duur
Over het frame gesproken: pak een Florett uit 1967 en een RMC uit 1981 en 95 procent van de onderdelen zal op beide frames passen. Standaardisatie is een van de succesfactoren van Kreidler én een fijne bijkomstigheid voor Van Homoet en zijn werknemers. „Een tank past overal op. Ook achterbruggen, wielen, naven en andere onderdelen kun je zo van de ene brommer op de andere overzetten. Dat werkt erg makkelijk.„
Het enige nadeel van Kreidler is volgens Van Homoet het olielekkende motorblok. „Daar hebben alle modellen last van. Als je een brommer hebt die niet lekt, zit er waarschijnlijk geen olie meer in. Schadelijk is het lekken niet, alleen moet je oppassen waar je de brommer neerzet.„
In vroeger jaren kocht Van Homoet oude Kreidlers en stalde die op zolder. Nu kan hij heel vaak onderdelen van dit schroot gebruiken voor reparatie of als mal om iets nieuws te vervaardigen. Want als een onderdeel niet meer te krijgen is, maakt de Kreidlermonteur het gewoon zelf of hij laat het maken.
Het gebeurt maar zelden dat een onderdeel helemaal niet meer te vinden is. De reden hiervan is de geweldig grote onderdelenvoorraad die Kreidler aanlegt tijdens de productiejaren. „Deze drang naar een zo groot mogelijke voorraad is volgens mij de reden van Kreidlers ondergang„, aldus Van Homoet. „En dat de brommers op een gegeven moment te duur worden. Zeker in vergelijking met bijvoorbeeld Honda, dat halverwege de jaren tachtig redelijk goedkope crossbrommers op de markt brengt. Voor 2000 gulden had je een mooie Honda, terwijl je voor een RMC bijna 6000 gulden moest betalen.„
Kreidlers zijn vooral onder jongeren nog steeds populair. „Zeker ook gezien de prijs. In vergelijking met een scooter is een Kreidler nu goed te betalen. Je koopt kwaliteit, terwijl je met zo'n scooter maar moet afwachten wat ermee gebeurt. Zolang je maar precies 40 kilometer per uur rijdt, is er niets aan de hand. Maar het gros rijdt 80 of harder. Je wilt niet weten hoe zo'n ding er na twee jaar uitziet. Nee, geef mij maar een degelijke Kreidler.„
Meer informatie: Artikel gevonden door rsguido
Artikel geplaatst door Maarten
© 2007 www.kreidler.nl
- gerwinskreidler
- Berichten: 1517
- Lid geworden op: 30 dec 2006, 19:55
- Locatie: Utrecht
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
- RuudvanWijk
- Berichten: 1250
- Lid geworden op: 22 mar 2007, 21:25
- Locatie: Bovenkarspel
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 26 keren
- brommerrieder
- Berichten: 363
- Lid geworden op: 25 sep 2005, 17:03
- Locatie: boom 6 , tak 3
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
naar mate we ouder worden, en de 30 zijn gepasseerd laten we allemaal wel eens een druppeltje vallen.
en dat is voor een echte Kreidler niet anders, toch ?
en hoe was het ook al weer ? zo vader zo zoon, zo moeder zo dochter,
dus: zo liefhebber zo Kreidler!
neem van mij aan, als hij niet meer lekt(oh ja, zijn plaatsje markeert), dan moet je je pas echt zorgen gaan maken.
ik doe het hok dicht, en ik dop nog een Grolsch op mijn eigen strandje
en dat is voor een echte Kreidler niet anders, toch ?
en hoe was het ook al weer ? zo vader zo zoon, zo moeder zo dochter,
dus: zo liefhebber zo Kreidler!
neem van mij aan, als hij niet meer lekt(oh ja, zijn plaatsje markeert), dan moet je je pas echt zorgen gaan maken.
ik doe het hok dicht, en ik dop nog een Grolsch op mijn eigen strandje
- Thijs Leuven
- Berichten: 1778
- Lid geworden op: 09 sep 2006, 21:11
- Locatie: Maastricht
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer: