JM Kreidler (1972)

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8391
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Has thanked: 150 times
Been thanked: 154 times
Contacteer:

JM Kreidler (1972)

#1 Bericht door Maarten » 18 jan 2009, 05:34

Mats Sjöblom schreef:Hallo my name is Mats Sjöblom from Sweden. I have a big interest in old MX bikes. I found your Web site and I think it's very good, one of the best I have seen.

I was very keen on the JM Kreidler MX when I was a young boy but unfortunately I could never get one. (35 years later I am still looking but they seem to be very hard to find).

When I found your Website I remembered an article about the JM Kreidler in the Swedish Magazine: Allt om Mc.
I found that article and I thought it might be of interest for you so I include the files.

In the article they tell the story about the Swede Janos Meszaros, (ex Hungarian), and how he managed to pursuade the Kreidler factory to go into Swedish 50cc MX. He also bought the frame tools from André Gebben so he could make good frames, but all plastic details, Gastank, Air cleaner, seat bottom and so on were made locally and the bikes were produced in the town Västerås were Janos lived, (unfortunately he died in the 90's).
I believe that atleast 20 bikes were produced, maybe more.

Best regards Mats
lindstrom_mx@telia.com


JM Kreidler

Bron: Allt om MC, (All about Motorcycles), Februari 1972.

Afbeelding
JM Kreidler

Een grote avondkrant liet onlangs de lezers zelf een voorpagina maken, zoals zij vonden dat hij er uit moest zien. Als wij iets soortgelijks zouden doen, weten we wel zeker dat in ieders geval één persoon, Janos Meszaros uit Västerås, na de eerste 50cc crosswedstrijd dit voorjaar voor kop zou willen zien in Allt om MC: JM-Kreidler versloeg iedereen in de jeugdcrosspremiere„. Of iets dergelijks.

Afbeelding
Van een lopende band is geen sprake. Alle fietsen worden met de hand gemonteerd. Hier zien we de eersten uit een serie van 23.

Het jeugdcrossen is in de vier jaar die de sport nu in dit land bestaat, enorm gegroeit en spoedig nadert het aantal licentierijders de 300. Monark-Crescent is tot nu toe dominant in deze klasse, in harde concurrentie met Zündapp, Puch, Fandia en tegenwoordig ook Gori (hopelijk vergeten we nu niet een merk!). Dit jaar zullen we nog een merk op de banen zien verschijnen, JM Kreidler. Een Zweeds product, met een Duits Kreidler blok, een frame uit Nederland en met Italiaanse velgen en wielophangingcomponenten, samengevoegd en fijngetuned in een klein keldertje in Västerås door Janos Meszaros, voormalig Hongaar en tegenwoordig Zweed! Al met al een internationaal geheel.
Afgelopen herfst bezocht Meszaros de Kreidlerfabriek, met een door hemzelf getunede RS-motor, en wist de bedrijfsleiding te overtuigen om in te zetten op de 50cc cross in Zweden. Aanvankelijk was men nogal sceptisch, aangezien de Kreidler importeur er min of meer mee opgehouden was, daar het belangrijkste product, de Florett, niet goed binnen de Zweedse regelgeving past. Het gelukte Meszaros echter om de hoge heren van het project te overtuigen. Men heeft de meegebrachte RS-motor op de proefbank getest en was dusdanig onder de indruk om Janos steun toe te zeggen voor het verwerkelijken van zijn plannen. Hij werd ook van onderdelen en RS-motoren voorzien, om zodoende een complete cross- en raceservice aan te kunnen bieden.

Afbeelding
Hier zien we de motor van dichtbij, met het grote luchtfilterhuis erboven. Opklapbare voetsteunen en een gemakkelijk te vinden rempedaal. Let ook op het stuk rubber dat vervuiling van de cilinder moet tegen gaan.

De Kreidlermotor is gebleken zeer geschikt te zijn voor het wegracen, wat vorig jaar nog weer eens bewezen werd door de wereldtitel van Jan de Vries. Maar is de motor ook geschikt voor de motorcross? Ja, daar is Janos Meszaros van overtuigd, en hij baseert zich vooral op de grote successen van de motor in Nederland, alwaar een rijder genaam Andre Gebben maar liefst 8 (!) maal op rij het 50cc kampioenschap wist te winnen (overigens is er in Nederland niet echt sprake van jeugdcross, want de maximum leeftijd om in de 50cc mee te mogen rijden is daar 25 jaar).
Dat de motor meer hoogtoerig is, en daardoor onderin minder goed presteert, dan de meeste concurrenten wil Janos Meszaros niet ontkennen. Hij is echter van mening dat dit nadeel gecompenseerd wordt door de eigenschappen bij hoge toerentallen, waar de motor bijzonder goed presteert en waar men een indrukwekkend koppel van meer dan 1 kgm (~10Nm) bij 10.800 toeren heeft gemeten.

Afbeelding
Een interessant detail zijn de plastic nummerplaatklemmen. Ze kunnen zo op de vorkpoten geklemd worden. Eenvoudig en functioneel.

De eerste indruk die men van de fiets krijgt is bijzonder positief. Het groene frame en de oranje plasticdelen, tank en luchtfilter vormen een smaakvolle combinatie en de details laten zien dat de fiets opgebouwd is door een kundig vakman. De verschillende onderdelen zijn gekozen op basis van hun functioneren en de prijs heeft daarbij een minder grote rol gespeeld. Goedkoop blijkt op de lange duur vaak duurkoop en de JM Kreidler is dan ook geen goedkoop product.
Het frame is een directe kopie van Andre Gebbens frame, met diens goedkeuring. Meszaros heeft namelijk een mal van Gebben gekocht, en ook op andere vlakken wordt er samengewerkt. Het ontwerp van het frame is duidelijk op bijgaande foto's te zien en is gemaakt van zogenaamd luchtvaartstaal (chroom-molybdeen) en wordt gelast met Argon, wat zo laag mogelijke spanningen oplevert.
De motor wordt op drie punten in het frame opgehangen. Het gaat dus om een Kreidler RS-motor, met een boring van 40 mm en een slaglengte van 39.7 mm. De compressieverrhouding is 11:1 en het vermogen bedraagt meer dan 11 pk bij 10.800 toeren per minuut. De krukas schijnt 16.000 toeren aan te kunnen! De zuiger is een gesmede Mahle met twee zuigerveren: een gewone en een L-veer. De poorten worden door Meszaros enigszins bewerkt, maar voor de rest is de motor standaard. Zowel het big-end en het small-end zijn naaldgelagerd.
Een 24 mm Del'Orto carburateur zuigt zijn lucht aan via een groot luchtfilterhuis dat een papieren filterelement bevat (Fiat). De rubberen slang tussen de carburateur en het luchtfilterhuis is ook een auto-onderdeel en komt van Citroen. De vliegwiel-magneet ontsteking komt van Bosch en de bobine is onder de tank aan het frame gemonteerd. Meszaros kan ook een electronische Motoplat onsteking leveren. De Bosch bougie is van een nieuw type: W 280 T 13 S. De vijf-versnellingsbak is van het “rick-rack„ type mete en schakelwals en -vorken, wat Kreidler beter acht dan een trekspiebak.

Afbeelding
Het argon-gelaste frame is opgebouwd uit chroom-molybdeen buis en is metallic groen gelakt.

De velgen zijn Italiaanse Amt Rossios, voorzien van Metzeler Geländesport banden in de maten 2.50x21 (voor) en 3.00x18 (achter). De beide 120mm naven zijn origineel Kreidler en de achternaaf is voorzien van een rubberen dempingselement. De voorvork en de schokdempers zijn eveneens Italiaans (Marzochi) met voorpoten van chroom-molybdeenstaal (van Sandviken). Er is ook een goedkopere Marzochi vork verkrijgbaar, maar deze is niet geschikt voor de motorcross. De voorspanning van de achterveren is in drie standen instelbaar. De spatborden zijn van lichtmetaal: voor 4„ en achter 5„.

Afbeelding
Cilinder, volle krukas, drijfstang, zuiger, inlaatbocht en kop. Alles origineel Kreidler.

Alle plasticdelen, de tank, het luchtfilterhuis, de nummerplaten en de onderzijde van het zadel worden in VästerÃ¥s gemaakt. Ook het zadel, gebaseerd op een model van Husqvarna, wordt hier bekleedt. Overige interessante gegevens: konische SKF balhoofdlagers, een versterkte Kreidler achtervork, steekassen voor en achter, Doherty handvatten, Husqvarna kabels voor de voorrem, het gas en de koppeling, Kreidler achterrempedaal en –kabel. Een matzwart stuur van het model Ã…ke Jonsson. Excentrische kettingspanners.
De belangrijkste maten zijn: gewicht 61.5 kg, wielbasis 1320 mm, zadelhoogte 700 mm en een bodemvrijheid van 240 mm. De tankinhoud bedraagt 7.4 liter en de smeerverhouding is 1:20. De prijs is (incl. Belastingen) 4700 SEK.
We hadden ook de gelegenheid voor een rijimpressie en als vergelijkingsmateriaal was er een Gori aanwezig. Het is onmogelijk om een definitieve winnaar aan te wijzen, daar de baan erg glad was en geen van de motorfietsen van banden met studs was voorzien. Het meeste vermogen ging verloren door een spinnend achterwiel. Beide fietsen waren niet erg sterk onderin, hoewel de Gori het daar wellicht iets beter deed. Deze was daardoor deze iets makkelijker te berijden onder deze omstandigheden, maar we vermoeden dat met meer grip, de Kreidlerop het rechte eind waarschijnlijk een voorsprong op zou bouwen, dankzij zijn bereidwilligheid om toeren te draaien.

Afbeelding
JM Kreidler

Na slechts een paar uur op beide machines gereden te hebben, is de waarde van onze bevindingen misschien beperkt, maar u moet uw eigen conclusies maar trekken. Eén van ons beviel de Gori het best, de andere de Kreidler, maar we kunnen absoluut niet vaststellen welke machine de grootse overwinningskansen heeft! Daarvoor is het verschil te klein. De Kreidler is lichter, wat waarschijnlijk van groot belang is voor de jongere rijder. De versnellingsbak vonden we een stuk beter dan die van de Sachs motor van de Gori en bij hoge toerentallen waren de prestaties van de Kreidler beter. De Gori trok onderin beter en voelde door het hogere gewicht stabieler aan.

Afbeelding
De voor Janos rijdende Benny Berglund (Hammerby MK) in actie. Benny is al begonnen met conditietraining, om in topvorm te zijn voor het seizoen.

Er zijn inmiddels 23 JM Kreidlers besteld, waarvan er vijf gereed en afgeleverd zijn. Meszaros houdt er zelf twee, welke door twee door hem gesponsorde coureurs uit Hammarby, Benny Berglund en Christer Lundgren, bereden zullen worden. Meszaros garandeert dat deze fietsen volledig identiek aan de aan andere coureurs geleverde zullen zijn. Indien nodig is er echter een mogelijkheid tot verdere tuning. Naast de twee genoemde jongens rijdt er bij de Hammarby Motorclub nog een coureur op een JM Kreidler, Leif Lindström. Twee rijders die voor de club uit Järva rijden, Matti Lindstedt en Per Ã…ke Lundin, wisselen eveneens van merk, net als Lasse Eriksson uit Funbo.


Afbeelding
Tot op heden zijn er 23 motorfietsen besteld, welke nu in opbouw zijn om op tijd klaar te zijn voor het komende seizoen. Hier het interieur van JM Motor Import in Västerås.

Bij deze dus de nieuwe uitdager in de jeugdklasse. Zal deze de strijd met de grote merken aankunnen? Dat zullen we niet weten voordat het seizoen op gang is gekomen, maar onmogelijk is het niet.

Meer informatie:
Overzicht motocross artikelen


Artikel gescand door Mats Sjöblom
Artikel vertaald uit het Zweeds door Arjan Helmantel
Artikel geplaatst en bewerkt door Maarten
© 2009 www.kreidler.nl




jm-kreidler-1.jpg
jm-kreidler-1.jpg (149.67 KiB) 19679 keer bekeken
jm-kreidler-2.jpg
jm-kreidler-2.jpg (151.5 KiB) 19679 keer bekeken
jm-kreidler-3.jpg
jm-kreidler-3.jpg (123.42 KiB) 19679 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Maarten op 30 apr 2009, 18:14, 9 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Arny
Berichten: 1211
Lid geworden op: 06 feb 2005, 16:59
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

#2 Bericht door Arny » 18 jan 2009, 08:31

Lijkt me een leuk stukje historie, helaas is mijn zweeds niet al te best..
:study

Misschien dat een van de expats naar zweden ons hier een handje in kunnen helpen?
:thumbleft

Gebruikersavatar
rene albers 2takt
Berichten: 744
Lid geworden op: 13 sep 2008, 13:50
Locatie: groesbeek
Has thanked: 6 times
Been thanked: 3 times

#3 Bericht door rene albers 2takt » 18 jan 2009, 08:56

super mooi model :clap

had nog nooit van deze gehoord #-o

Gebruikersavatar
MichielJ
Winnaar Kreidlerverkiezing 2009
Berichten: 2341
Lid geworden op: 13 okt 2006, 22:47
Locatie: Leidschenveen / 's-Gravenhage
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#4 Bericht door MichielJ » 18 jan 2009, 09:39

Ook mijn zweeds is wat weggezakt in de loop der jaren :wink: maar wel mooie foto's, een compleet artikel en een erg leuk gebaar dat Mats aan ons denkt :thumbsup

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 18701
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

#5 Bericht door dijk » 18 jan 2009, 10:45

dit is zeker weer een mooi artikel,mooi model ook :clap

Gebruikersavatar
simon.
Berichten: 921
Lid geworden op: 22 nov 2006, 23:57
Locatie: dronten
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#6 Bericht door simon. » 18 jan 2009, 11:14

ik ben bezig met dit type,maar dan de gebben uitvoering.
Bijlagen
gebben 1 006a.jpg
gebben 1 006a.jpg (90.33 KiB) 23146 keer bekeken

Erwin_1965
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#7 Bericht door Erwin_1965 » 18 jan 2009, 11:19

leuk stukkie,
staan intressante stukjes in de tekst :clap

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4383
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Has thanked: 17 times
Been thanked: 9 times

#8 Bericht door KJ » 18 jan 2009, 11:19

Ook Classic 50cc Grasbaners buiten Nederland ! :clap
Misschien dat we met het GrasbaanTeam nog eens naar Zweden kunnen te rijden :D :D

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8391
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Has thanked: 150 times
Been thanked: 154 times
Contacteer:

#9 Bericht door Maarten » 18 jan 2009, 13:02

Ja, ik kreeg dit in de mail en het leek me wel leuk om het dan maar zonder verdere bewerkingen op de site te zetten, is toch leuk plaatjes kijken.
Inmiddels al 2 aanbiedingen gehad om het te vertalen, dus op een dag komt er nog een keer een vertaling bij in het Engels of in het Nederlands.

Verder heeft Mats nog enkele mooie Motorcross sites, voor de liefhebbers:
Mats schreef:I also have some Websites if someone have an interest in
Lindström bikes: http://www.lindstrom-mx.se/
please look at http://www.lindstrom-mx.se/flygandeh.htm
(flying Dutchmen)

Can Am bikes: http://web.telia.com/~u23111750/index.htm
KTM bikes: http://web.telia.com/~u24808540/

theun
Berichten: 543
Lid geworden op: 09 dec 2004, 21:14
Locatie: dwingeloo
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

50cc mx Sweden

#10 Bericht door theun » 18 jan 2009, 20:28

We kunnen sowieso crossen dit jaar in Linkoping, ik zal de aankondiging nog ff opzoeken,

theun

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4383
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Has thanked: 17 times
Been thanked: 9 times

Re: 50cc mx Sweden

#11 Bericht door KJ » 18 jan 2009, 22:04

theun schreef:We kunnen sowieso crossen dit jaar in Linkoping, ik zal de aankondiging nog ff opzoeken,

theun
er was iets met de verzekering? toch... :?: :?

snel
Berichten: 1966
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

#12 Bericht door snel » 30 jan 2009, 22:31

Gewoon naar Linköping gaan.
Eenofandere lokale motorclubkaart meenemen.
En belangrijk kijken.
Er zijn daar al mensen met een HMV pasje gaan racen ,lukt gewoon.
Zal bij de cross niet anders zijn ,want je moet aan de zelfde tafel inschrijven.
Tot zover de ervaringen van een Linköpingveteraan :wink:

snel
Berichten: 1966
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

#13 Bericht door snel » 30 jan 2009, 22:33

Achja....
datum: 31 juli - 1 en 2 augustus.
Locatie: Sviesta racetrack Linköping,Zweden.

Chris50mx
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 feb 2009, 13:58
Locatie: sweden
Has thanked: 0
Been thanked: 0

JM-Kreidler

#14 Bericht door Chris50mx » 22 feb 2009, 17:12

I has one JM-Kreidler that I shall restore ,there are much work on the bike.
Fueltank is very bad so I need a gebben fueltank seat and aircleaner. Are there someone who knows were I can find parts? And if time are found I will race in linkoping 1-3 aug whit the bike and all 50cc mx lovers are welkome to take apart and whip all sachs bikes :twisted: .
Best regards Chris
Bijlagen
jm.JPG
jm.JPG (56.26 KiB) 21590 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 48586
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 109 times
Been thanked: 118 times

Re: JM-Kreidler

#15 Bericht door Enzo-tvdzijden » 22 feb 2009, 17:17

Chris50mx schreef:I has one JM-Kreidler that I shall restore ,there are much work on the bike.
Fueltank is very bad so I need a gebben fueltank seat and aircleaner. Are there someone who knows were I can find parts? And if time are found I will race in linkoping 1-3 aug whit the bike and all 50cc mx lovers are welkome to take apart and whip all sachs bikes :twisted: .
Best regards Chris
Homoet Motors Soest
Soesterbergerstraat 6C
3768 EH Soest
Holland
Tel : 035 6010309
Kreidler-tuning, nieuwe en gebruikte (snelle) onderdelen zoals uitlaten, ontsteking, luchtfilters, veel voor de cross, 6-bakken e.d.
Geopend dinsdag, donderdag en vrijdag van 8:30 tot 17:30 en zaterdag van 8:30 tot 12:00

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8391
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Has thanked: 150 times
Been thanked: 154 times
Contacteer:

#16 Bericht door Maarten » 22 feb 2009, 18:23

Ik heb trouwens inmiddels (al een tijdje) een vertaling, dankzij Helmantel, die zal ik snel plaatsen.

Gebruikersavatar
boelo
Berichten: 115
Lid geworden op: 13 nov 2007, 21:49
Locatie: stadskanaal
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#17 Bericht door boelo » 07 mar 2009, 10:34

Mooie machine, hoor en inderdaad leuk zo over de grens.
Alles wat zelfgebouwd is , heb ik respekt voor.
greeting ta Mats.

Gebruikersavatar
AndreH
Beheerder
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 sep 2007, 22:06
Locatie: 's-Heerenbroek
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#18 Bericht door AndreH » 13 apr 2009, 09:24

Erg leuk om te lezen. Die 11 pk, is dat aan de krukas?

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 18701
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

#19 Bericht door dijk » 13 apr 2009, 10:27

AndreH schreef:Erg leuk om te lezen. Die 11 pk, is dat aan de krukas?
daar ga ik wel van uit ja.

Plaats reactie