Rijtest Kreidler RS 1976 - Met de 50cc door de Ardennen

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
joost
Berichten: 1356
Lid geworden op: 01 sep 2002, 02:33
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Rijtest Kreidler RS 1976 - Met de 50cc door de Ardennen

#1 Bericht door joost » 10 aug 2003, 20:05

Met de 50cc door de Ardennen

Door Frits Overmars
Artikel uit tijdschrift Moto73, augustus 1976

Afbeelding

Een maand geleden hebben we binnen- en buitenland doorkruist op een motor die in Nederland gerust tot de zeldzame verschijningen gerekend mag worden, een machine waarvan je er minder tegenkomt dan van b.v. de Honda Goldwing. Een Kreidler namelijk.In zijn vaderland West-Duitsland geniet de Kreidler, evenals de andere 50 cc machines, de bijzondere gunst van de wetgever. Vanaf zestienjarige leeftijd mogen onze oosterburen deze lichte motoren berijden. Daarvoor is wel een rijbewijs nodig (Führerschein IV), maar dat wordt verstrekt zonder dat men een examen hoeft af te leggen. Ook belasting hoeft niet te worden betaald. Het gevolg is dat de 50 cc categorie zich in Duitsland heeft ontwikkeld tot een geheel eigen wereldje.De fabrikanten hebben afgesproken om geen pk-oorlog te beginnen uit angst, dat de gunstige wettelijke voorwaarden worden ingetrokken, wanneer de topsnelheden van de "fünfziger" steeds maar zouden toenemen. Wie hard wil rijden, moet geduld hebben, maar wie een motor wil met de nieuwste snufjes (elektronische ontsteking, gegoten spaakwielen enz.) hoeft niet te wachten tot hij 18 is. Ook een 16- jarige met voldoende financiële middelen vindt in de lichtste klasse een royaal aanbod van luxe machines. De prijs is er dan ook naar, maar dat is geen bezwaar, want de concurrent, die voor het zelfde geld machines met een grotere cilinderinhoud aanbiedt, kan de groep 16- en 17-jarigen toch niet bereiken.In Nederland ligt dat anders. Of je nu een 50 cc wilt berijden of een twintig maal zo zware fiets, je moet 18 zijn en een rijbewijs A hebben. Je ziet hier dan ook grote hoeveelheden Kreidlers op de fietspaden, maar op de grote weg zijn ze sporadisch.

Afbeelding

Kreidlers zijn duur. Voor de f 3023,- die je moet neertellen voor een Kreidler in de uitvoering, zoals wij die testten, koop je ook een 350 cc twin.
We zijn van mening, dat die dure Kreidler elke cent volkomen waard is, maar het is nog steeds zo, dat de aspirant- motorrijder eerst naar vermogen en topsnelheid kijkt, en pas daarna naar uitvoering en kwaliteit. En op beide laatste punten scoort de Kreidler. Het is niet langer een machine voor de aankomende motorrijder die geen zwaardere kan betalen, maar een vervoermiddel voor de man die zijn behoeften kent, die meer prijs stelt op een lange levensduur van banden en ketting dan op een flitsende acceleratie en die een laag benzineverbruik prefereert boven een indrukwekkend uiterlijk. Waarmee we echter niet willen beweren, dat aan het uiterlijk van de Kreidlers geen aandacht wordt besteed, integendeel. Een stel gegoten lichtmetalen wielen, die door Kreidler "Sterwiel" gedoopt werden, vormden de enige extra accessoires op onze testmachine. Dat wil zeggen, dat de elektronische ontsteking, de elektronische toerenteller, het handige bagagerek en de luxe Magura handels aan het stuur tot de standaarduitrusting behoren. We "mishandelden" de Kreidler door hem niet alleen te gebruiken voor snel stadswerk en niet al te lange ritten op de buitenwegen (waar hij bij uitstek geschikt voor is) maar door hem tevens, beladen met twee personen en de nodige bagage, dwars door de Belgische en Luxemburgse Ardennen te sturen. Het effect van dit "afbeulen" is, dat je alle positieve en negatieve eigenschappen als het ware onder een loep bekijkt. Warm of koud, de Kreidler loopt na één trap en levert direkt zijn volle vermogen. En zelfs méér dan dat de motor trekt in koude toestand merkbaar beter dan wanneer de bedrijfstemperatuur eenmaal bereikt is. Dat is overigens een eigenschap die alle tweetaktmotoren gemeen hebben, maar het is niet raadzaam om er gebruik van te maken. Een koude motor vol belasten is vragen om verhoogde slijtage of vastlopers. Hoewel, als er één motor vastloopvrij is, dan is het wel Kreidler. Een Superbreitwand cilinder met nikasilloopvlak en een zuiger met verchroomd stalen zuigerveren staan daar borg voor. Maar laten we over het motorische gedeelte niet uitweiden; goede wijn behoeft geen krans. Niet voor niets is 90 procent van de 50 cc race en crossmotoren opgebouwd rond een Kreidler motorblok. We volstaan daarom met het vermelden van de wijzigingen die dit blok onlangs heeft ondergaan. Sinds enige tijd wordt de ontsteking verzorgd door een elektronische Bosch installatie zonder contactpunten. Bij de nieuwste uitvoering is ook de bediening van de vijfversnellingsbak gewijzigd. De veren, hefboompjes, stelschroeven etc. die zich tot dusver aan de buitenzijde van het motorblok bevonden, zijn verdwenen; het gehele schakelmechanisme bevindt zich nu in het blok, zoals het hoort. Oudere Kreidlers hadden een te lange slag van het schakelpedaal, terwijl men bij op- of terugschakelen soms ongewild in de vrijloop terechtkwam. Het schakelen is nu beter, maar misschakelen behoort nog niet geheel tot het verleden. Ook de werking van de voorrem kon ons niet bekoren. De bedieningskracht was zeer hoog en de remvertraging omgekeerd evenredig. Bij demontage bleek de remvoering vet te zijn, maar ook na een ontvettingskuur was de remwerking niet verbeterd. Nauwkeurige inspectie van de remtrommel leerde dat deze onrond was; op de zes plaatsen waar de twaalf spaken overgaan in de trommel, vertoonde de ingegoten stalen ring duidelijke glimplekken, waarschijnlijk veroorzaakt door ongelijkmatige krimp na het gieten.



Technische gegevens:
Motor
Luchtgekoelde 1-cilinder tweetakt met zuigergestuurd inlaatsysteem
Boring en slag40 x 39,7 mmCilinderinhoud49,9 cc
Compressieverhouding11,3:1
Max. vermogen7,1 pk bij 8900 tpm
Smeersysteemmengsmering 1:25
Inhoud benzinetank
12,5 liter
Startsysteem kickstarter
Ontstekingssysteem elektronisch (Bosch)
Elektr. installatie6 V
Carburateur Bing 20 mm
Koppeling nat, multiplaat
Versnellingsbak 5 versnellingen
Primaire overbrenging schuin vertande tandwielen
Secundaire overbrenging ingesloten ketting
Wielbasis 1190 mm
Totale lengte 1865 mm
Grondspeling 120 mm
Rijklaar gewicht 83 kg
Bandenmerk Continental
Bandenmaat voor 2,75 - 17
Bandenmaat achter 2,75 - 17
Bandenspanning voor1,5 kg/cm2
Bandenspanning achtersolo 2,2 kg/cm2 , met duopassagier 2,75 kg/cm2
Bougie Bosch W 260 M 1
Brandstofmengsmering (normale benzine met 4 % tweetaktolie)
Rem voorwiel mechanisch bediende trommelrem doorsnede 160 mm
Rem achterwiel mechanisch bediende trommelrem doorsnede 160 mm
Import
Van Veen Import BV,
Haarlemmerweg 518,
Amsterdam tel. 020-845555
Fabrikant
Kreidler Werke GmbH Fahrzeugenwerke,
7014 Kornwestheim,
Postfach 8, Duitsland



Uitdraaien van de remtrommel is in zo'n geval de enige remedie. We lieten de voorrem echter in z'n oorspronkelijke staat en wenden ons aan om extra fors in het remhandel te knijpen als er gestopt moest worden. Maar zelfs wanneer we het voorwiel bijna blokkeerden, was de remvertraging niet geweldig. Oorzaak was de voorvork, die onder de remkrachten in een trillende beweging kwam, wat het contact tussen weg en voorband nadelig beïnvloedde. Daarentegen was de veerwerking van de voorvork uitstekend: soepel, goed gedempt en zonder ook maar één keer door te slaan.Zelfs niet met twee personen en volle bepakking op de Belgische kasseien. Ook de achtervering is prima, al voelden we onder bovengenoemde omstandigheden de schokbrekers een enkel keertje doorslaan. Voor een motorfiets, die zo duidelijk voor sologebruik is bedoeld, vinden we dit echter geen nadeel. Wél een nadeel is de wegligging met een passagier aan boord. De machine mag dan bedoeld zijn voor sologebruik, er zijn duovoetsteunen gemonteerd en dus ligt het voor de hand dat er vroeger of later iemand meerijdt. En dan kom je voor verrassingen te staan. Bij solorijden is alles dik voor elkaar; de Kreidler stuurt licht en zeker en laat zich door oneffenheden in het wegdek niet van z'n koers afbrengen. Maar de extra belasting van een duopassagier brengt hierin drastisch verandering: in snel genomen bochten maakt de achterband van de machine forse zijwaartse bewegingen, alsof de achterband lek is. De demping van de achterveerelementen is kennelijk te licht voor het extra gewicht. Maar ook de voorgeschreven bandenspanning (bij duogebruik 2,75 kg/cm2 achter) leek ons aan de lage kant. De zitpositie op de kreidler is voor een berijder van gemiddelde lengte ideaal en dat geldt ook voor de passagier. Wie een volle tank leegrijdt, zit ongeveer vier uur ononderbroken in het zadel zonder daarvan de gevolgen te voelen in armen, benen of rug. Maar met het gevoel in handen en zitvlak is het anders gesteld. Voor groottoerisme is de buddyseat toch wel een beetje smal en dun uitgevallen en de fraaie Magura handels aan het sportstuurt je hebben niet alleen pluspunten. Om te beginnen zijn ze bijna onbereikbaar voor mensen die niet "van die grote jatten" bezitten. Je pakt de handels dus dicht bij het scharnierpunt, waar de afstand tot de handvaten het kleinst is. Helaas is de hefboomwerking daar ook het kleinst, wat extra krachtsinspanning van de berijder vergt. Daarentegen zijn de schakelaars op het stuur weer erg goed. Links vinden we de drukknop voor de klaxon die, zoals gebruikelijk bij motorfietsen, een bedeesd geluidje produceert. Verder links een tuimelschakelaar voor groot licht, dimlicht en lichtsignaal (ja- zeker!). Ook op het rechter handel vinden we zo'n set knoppen. De drukknop bedient hier het kortsluitcontact en de tuimelschakelaar de clignoteurs. Enkel en alleen voor die clignoteurs heeft de RS een kleine 6 V accu aan boord, die is ondergebracht in een kastje aan de rechterzijde van het frame. Een identiek kastje aan de linkerkant herbergt het boordgereedschap en een pompje. De bergruimte in de buddyseat is bij deze uitvoering verdwenen. Het contactslot en de signaaIlampjes voor groot licht en richtingaanwijzers hebben een plaats gevonden tussen de VDO instrumenten in de cockpit. De elektronische toerenteller wijst rustig en nauwkeurig aan; de aanwijzing van de snelheidsmeter is eveneens rustig, maar wel vrij optimistisch: 80 km op de teller komt overeen met 72 werkelijke kilometers, een overdrijving van 11 %. De topsnelheid van de Kreidler bedraagt 90 km/uur , wanneer de berijder zich plat op de tank vlijt. De teller wijst dan 100 aan. Ook op de steile afdalingen in de Ardennen kwamen we daar niet bovenuit, omdat het vermogen van de motor boven 9000 toeren abrupt daalt. Het toerental is met geen stok boven de 10.000 te krijgen, hetgeen als een rem werkt in gunstige rijomstandigheden (bergaf of een fikse bries in de rug). Maar die begrenzingvan hettoerentalstaat aan de andere kant borg voor een onverwoestbare motor met een zeer lange levensduur.

Afbeelding
Met name de frontpartij van de Kreidler is fraai gestileerd. De Magura handels met daar tussenin de "cockpit", de modern gevormde clignoteurs en het sterwiel vormen een harmonisch geheel.

Afbeelding
De werking van de voorrem liet te wensen over ten gevolge van een onronde trommelrem. Op plaatsen waar de spaken in de naaf bijeen komen, vertoont de ingegoten stalen mantel duidelijk glimplekken.

Met de berijder in normale houding ligt de topsnelheid iets boven de 80 km/uur, maar het kleinste zuchtje wind doet het toerental zover dalen, dat er niet meer voldoende vermogen voorhanden is. Er moet worden teruggeschakeld en de nieuwe topsnelheid komt rond de 75 km/uur te liggen, waarbij de motor meer dan 9000 toeren draait. Met de kleiner kettingwiel aan de versnellingsbak kan weliswaar meer in de hoogste versnelling worden gereden, maar dat gaat weer ten koste van de bereikbare topsnelheid. Een zesde versnelling zou uitkomst bieden. Vier en vijf zouden dan dichter bij elkaar kunnen liggen, met de zesde als een overdrive voor de eerder genoemde gunstige omstandigheden. Bij ritten in bergachtig terrein wisselen de omstandigheden zo sterk, dat geen enkele versnellingsbak in staat is, voor iedere stijging of daling exact de juiste overbrenging te bieden. Hier liet de Kreidler vijfbak echter weinig te wensen over. Het vermogen van een 50 cc motor is vanzelfsprekend niet toereikend om met hoge snelheden tegen steile hellingen op te stormen, maar het klimvermogen van de Kreidler was onder alle omstandigheden voldoende. Ook wanneer de motor langdurig met hoge toerentallen in de lage versnelling moest draaien, bleef de temperatuur dankzij het grote koeloppervlak van cilinder en kop binnen de perken. We zeiden het al: het motortje is honderd procent betrouwbaar. Voor de elektrische installatie ging dat niet helemaal op, want na 800 km moesten we het geheel zonder verlichting stellen, nadat bij km-stand 500 het dimlicht al was doorgebrand. De storing was te wijten aan een kortsluiting in het contactslot. Wat het benzineverbruik betreft: het gashandel werd onder alle omstandigheden helemaal open gehouden, maar desondanks konden we met één liter mengsmering gemiddeld 24,2 kilometer afleggen. Van de 1300 testkilometers brachten we ongeveer de helft door in de Belgische en Luxemburgse Ardennen, zodat er veel in de lagere versnellingen gereden moest worden, We verwachten daarom dat de Kreidler in ons vlakke landje nog wel iets zuiniger met de brandstof zal omspringen, Conclusie Een machine, bedoeld voor sologebruik over korte en middelmatige afstanden, gebruiken voor groottoerisme lijkt misschien niet de meest voor de hand liggende wijze van testen. Maar zowel de positieve als de negatieve eigenschappen manifesteren zich op deze mannier vele malen duidelijker dan wanneer we de Kreidler uitsluitend zouden gebruiken, zoals de fabrikant dat in gedachten heeft gehad. Dat de buddyseat iets meer vulling zou kunnen gebruiken en dat de bediening van de handels aan het stuur op de lange duur vermoeiend werkt, zou op korte ritten misschien nooit zijn gebleken.


Prijslijst onderdelen:
Prijzen inclusief BTW, wijzigingen voorbehouden
Achterketting f 22,42
Achtertandwiel f 8,99
Luchtfilter f 5,33
Uitlaatbocht f 35,93
Uitlaatdemper f 90,38
Stel remschoenen f 11,44
Binnenvorken plus kroonstuk (een geheel) f 298,54
Koplampunit f 21,83
Voetsteun f 30,09
Rem- of koppelingshandle f 14,27
Rechtingaanwijzers compleet f 28,96
Zuiger compleet f 91,45
Krukas compleet f 180,30
Cilinder f 365,80
Cilinderkop f 62,06
Pakkingset f 3,54
Verkoop machine f 3023,00
Wegenbelasting per jaar f 114,00
Verzekering WA (KNMV) f 134,00
All Risk (KNMV) f 500,00
nb: De prijzen zijn niet meer actueel


Afbeelding

Van de andere kant zouden we, ook na een groot aantal korte ritten, waarschijnlijk gezegd hebben dat de zitpositie en het comfort van de vering goed zijn. Nu weten we dat beide voortreffelijk zijn. Het motorblok zouden we bijna vergeten, omdat het zo onopvallend zijn werk doet, maar deze test bevestigde eens te meer dat de Kreidler motor een van de meest betrouwbare constructies op de markt is. En de voorrem? Tja, het is ons bekend dat er met de fabricage van de sterwielen enige aanloopmoeilijkheden zijn geweest en we houden het er op dat dit exemplaar door de controle is geglipt. De Kreidler is een motor die in de stad in zijn element is, maar die ook zijn beste krachten geeft voor taken, waarvoor hij oorspronkelijk niet werd geconstrueerd. Autowegen en bergtrajecten behoren tot deze laatste categorie. Maar op welke wijze de Kreidler ook gebruikt wordt, hij compenseert zijn hoge aanschafprijs door een lage kilometerprijs gedurende een zeer groot aantal kilometers.

Royke
Berichten: 469
Lid geworden op: 26 sep 2002, 21:19
Locatie: Hoogerheide,Noord Brabant(dicht bij belgie/zeeland)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Met de 50cc door de Ardennen

#2 Bericht door Royke » 10 aug 2003, 23:00

Prijslijst schreef: Zuiger compleet f 91,45
Krukas compleet f 180,30
Cilinder f 365,80
Cilinderkop f 62,06
De prijs van een cillinder...wat je vroeger in guldens betaal..betaal je nu in euro's

krukas is niet echt veel duurder geworden... zuiger ook niet echt...

je zou maar fietsenmaker zijn en nog een doos vol sb's hebben liggen :P dan ben je nu dik rijk :)

maarja :) kreidler mag wel iets geld kosten :p stukje degelijkheid :)

Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 4003
Lid geworden op: 07 sep 2002, 16:07
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#3 Bericht door Sander » 11 aug 2003, 01:22

heb thuis het originele artikel ook :D

Plaats reactie