Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning
-
*rick*
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 12 nov 2007, 18:35
- Locatie: Wouw
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
4 keren
#1
Bericht
door *rick* » 28 okt 2009, 23:23
heej luitjes
Omdat Bimotion voor sommige nogal ingewikkeld is heb ik even een Nederlandse excel sheet gemaakt, om de inhoud, slanglengte en slangdiameter van een powerbox te berekenen.
Opbouwend comentaar en foutjes of verbeteringen zijn welkom
Download linkje:
http://rapidshare.com/files/299280049/P ... .xlsx.html
Thnx to ralph voor de layout

-
Bijlagen
-
- Powerbox Berekenen1.xls
- (22.5 KiB) 541 keer gedownload
-
Eddy
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:07
- Locatie: nijmegen
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
0
#2
Bericht
door Eddy » 29 okt 2009, 12:50
Bedankt, maar euh, werk dit nu wel goed?
Op basis van de gegevens die je invult constateer ik dat er geen rekening wordt gehouden met volume en vorm van het inlaatkanaal en spruitstuk.
Noch de plek waar de aansluiting voor de slanggeplaatst wordt.
Er wordt ook geen onderscheid gemaakt tussen een membraan en een zuigergestuurde. En dan zijn er eigenlijk nog meer variabelen, tot en met de uitlaat aan toe.
En omdat slangetjes en potjes in een handomdraai te wisselen zijn....
-
*rick*
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 12 nov 2007, 18:35
- Locatie: Wouw
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
4 keren
#3
Bericht
door *rick* » 29 okt 2009, 17:10
Ja ik heb de formules van yamaha gebruikt die ook in bimotion gebruikt worden. Die variabelen die je noemt wordt inderdaad geen rekening mee gehouden, ik beschik niet over de formules om dat erin te verwerken. Ik denk dat dat een kwestie van uitproberen is en dat de uitkomsten meer een richtlijn zijn, net als een expansie uitlaat.
Als iemand weet hoe deze variabelen die eddy noemt er nog in te verwerken zou ik zeggen laat je horen

-
bas mostert
- Berichten: 2614
- Lid geworden op: 08 jan 2006, 16:23
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
0
#4
Bericht
door bas mostert » 29 okt 2009, 20:22
Slang lengte: 40,10598301
Wat houd dat in dan?
gr Bas
-
Andy
- Berichten: 8695
- Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
- Locatie: heemskerk
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
28 keren
#5
Bericht
door Andy » 29 okt 2009, 20:25
Is dat voor een zuigergestuurde of membraam
Andy,
-
Tijmen104
- Berichten: 921
- Lid geworden op: 08 okt 2006, 19:51
- Locatie: Oosthuizen ( NH )
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
0
-
Contacteer:
#6
Bericht
door Tijmen104 » 29 okt 2009, 20:25
vraag me af in hoe verre deze berekeningen op de waarheid berusten, vind dat er erg vreemde waardes uitkomen als ik deze vergelijk met de praktijk.......

-
*rick*
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 12 nov 2007, 18:35
- Locatie: Wouw
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
4 keren
#7
Bericht
door *rick* » 29 okt 2009, 22:44
@ Bas mostert : dat de slang dus 40,1mm lang moet zijn bij de inhoud die je gekozen hebt
@ Andy: Voor allebij denk ik
@ Tijmen: Wat zijn jou ervaringen dan met de praktijk?
-
Tijmen104
- Berichten: 921
- Lid geworden op: 08 okt 2006, 19:51
- Locatie: Oosthuizen ( NH )
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
0
-
Contacteer:
#8
Bericht
door Tijmen104 » 29 okt 2009, 22:50
@ Tijmen: Wat zijn jou ervaringen dan met de praktijk?
nou als ik het programmatje invul kom ik op veel dunnere en kortere slangetjes uit dan dat wij in de praktijken en dan praat ik niet over enkele mm.
welke waardes wij meestal op uitkomen na het testen ga ik hier niet vermelden

-
Andy
- Berichten: 8695
- Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
- Locatie: heemskerk
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
28 keren
#9
Bericht
door Andy » 29 okt 2009, 22:53
En wat is de winst met een powerbox ... ook geschikt voor straat gebruik

Of juist op het circuit met veel bochten werk.
Andy,
-
Tijmen104
- Berichten: 921
- Lid geworden op: 08 okt 2006, 19:51
- Locatie: Oosthuizen ( NH )
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
0
-
Contacteer:
#10
Bericht
door Tijmen104 » 29 okt 2009, 23:00
uiteraard ook geschikt voor straat gebruik, gemiddelt +- 1pk winst en een mooiere grafiek, dus ik zou niet in kunnen zien waarom dat alleen op het circuit gunstig is

Laatst gewijzigd door
Tijmen104 op 30 okt 2009, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
-
AndreH
- Beheerder
- Berichten: 845
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 22:06
- Locatie: 's-Heerenbroek
-
Gegeven waarderingen:
6 keren
-
Ontvangen waarderingen:
0
#11
Bericht
door AndreH » 29 okt 2009, 23:03
Met een powerbox haal je toch voorral bij een kleine carburateur aardig winst?
-
christophe
- Berichten: 467
- Lid geworden op: 10 jun 2008, 08:10
- Locatie: gulpen
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
0
#12
Bericht
door christophe » 29 okt 2009, 23:11
Tijmen104 schreef:uiteraard ook geschikt voor straat gebruik, gemiddelt +- 1pk winst en een mooiere grafiek, dus ik zou niet in kunnen zien waarom dat alleen op het circuit gunstig is
als standaart waarde zou ik beginnen met een potje met 100cc inhoud, 10mm slang en de lengte tussen de 10-15cm nemen. als je die waardes aanhoud en je bouwt het erop zal je waarschijnlijk al direct verbetering merken.
en het flauwe is aan die dingen dat ze ook nog eens bijna niks kosten, goedkoop opvoeren dus
misschien iets voor bij mij...
groetjes christophe
-
hermanp
- Berichten: 6532
- Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
- Locatie: alhier
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
10 keren
#13
Bericht
door hermanp » 29 okt 2009, 23:28
Tijmen104 schreef:uiteraard ook geschikt voor straat gebruik, gemiddelt +- 1pk winst en een mooiere grafiek, dus ik zou niet in kunnen zien waarom dat alleen op het circuit gunstig is
als standaart waarde zou ik beginnen met een potje met 100cc inhoud, 10mm slang en de lengte tussen de 10-15cm nemen. als je die waardes aanhoud en je bouwt het erop zal je waarschijnlijk al direct verbetering merken.
Is dat een beetje vergelijkbaar met de powerboxen die 20-25 jaar geleden voor Honda (MT/MB) geleverd werden?
-
Tijmen104
- Berichten: 921
- Lid geworden op: 08 okt 2006, 19:51
- Locatie: Oosthuizen ( NH )
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
0
-
Contacteer:
#14
Bericht
door Tijmen104 » 29 okt 2009, 23:31
en het flauwe is aan die dingen dat ze ook nog eens bijna niks kosten, goedkoop opvoeren dus
misschien iets voor bij mij...
de powerboxen die in de handel zijn hebben vaak erg vreemde maten ( extreem dunnen slangetjes ) dus of dat wat is?? beter zelf wat maken.
Is dat een beetje vergelijkbaar met de powerboxen die 20-25 jaar geleden voor Honda (MT/MB) geleverd werden?
Geen idee wat voor maten die hadden. 20 jaar geleden was ik er nog niet eens

-
hermanp
- Berichten: 6532
- Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
- Locatie: alhier
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
10 keren
#15
Bericht
door hermanp » 29 okt 2009, 23:37
Als ik me goed herinner, waren het dunne slangetjes, misschien nog wel dunner dan de benzineslang.
-
snel
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
1 keer
#16
Bericht
door snel » 29 okt 2009, 23:46
Dan koop je zo'n uit de winkel powerbox ,en ros je gelijk een groot gat erin ,met een fatsoenlijke slang erop. (iets van 8-10mm)
Voordeel tov. vroegâh ,toen maakten we ze van uitgeholde ouwe motorfietsbobines (staafbobines)
Nu kun je dat zo kopen.
Of het een pk scheelt weet ik (nog) niet ,maar de motor reageert er wel degelijk op. Wij hadden vroegâh geen testbank...
-
*rick*
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 12 nov 2007, 18:35
- Locatie: Wouw
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
4 keren
#17
Bericht
door *rick* » 29 okt 2009, 23:49
@ snel: Dan is het dus gewoon gokken en uitproberen voor de slang lengte etc?
Een uitlaat en cilinder uit de winkel zijn toch ook verre van optimaal? Bovendien is zelf maken/berekenen veel leuker en een grotere uitdaging dan iets kopen uit de winkel
-
RmC
- Berichten: 669
- Lid geworden op: 29 nov 2005, 19:26
- Locatie: koudekerk aan den rijn
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
0
#18
Bericht
door RmC » 30 okt 2009, 12:44
TIP:
PVC buis, en bijhorende lijmdoppen.
-
*rick*
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 12 nov 2007, 18:35
- Locatie: Wouw
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
4 keren
#19
Bericht
door *rick* » 30 okt 2009, 12:49
RmC schreef:TIP:
PVC buis, en bijhorende lijmdoppen.
Dat is inderdaad een goeie! snel en goedkoop, maar aluminium is natuurlijk mooier haha

-
fokko
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 17 feb 2007, 18:42
- Locatie: ermelo
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
0
#20
Bericht
door fokko » 30 okt 2009, 16:01
Als je een powerbox gebruikt dan kan dat vermogenswinst geven alleen als de kombinatie inhoud powerbox / lengte slang goed is;
op alle andere lengtes verlies je alleen maar vermogen.
Als je het goed wilt doen dan maak je bijv. 3 powerboxen met verschillende inhoud, en op de testbank begin je met nr. 1 met 40 cm slang ertussen; na het opwarmen maak je 2 runs, je kort de slang 1 cm in en je maakt weer 2 runs; zo ga je door tot de slang helemaal op is; idem dito met nr. 2 en 3.
Uiteraard moet er ook op motortemperatuur e.d. gelet worden.
Dit kost dus gewoon 1 avond testbank, dus zorg dat je tank vol zit.
De inwendige diameter van de slang en de aansluitnippels kun je het beste 10 of 11 mm nemen, als het even kan zonder diametersprongen.
En inderdaad is het zo dat het vooral goed werkt op kleinere carburateur- diameters (sterke puls), zoals bijv. max. 16mm in de sportklasse sobw.
-
*rick*
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 12 nov 2007, 18:35
- Locatie: Wouw
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
4 keren
#21
Bericht
door *rick* » 30 okt 2009, 17:14
fokko schreef:Als je een powerbox gebruikt dan kan dat vermogenswinst geven alleen als de kombinatie inhoud powerbox / lengte slang goed is;
op alle andere lengtes verlies je alleen maar vermogen.
Als je het goed wilt doen dan maak je bijv. 3 powerboxen met verschillende inhoud, en op de testbank begin je met nr. 1 met 40 cm slang ertussen; na het opwarmen maak je 2 runs, je kort de slang 1 cm in en je maakt weer 2 runs; zo ga je door tot de slang helemaal op is; idem dito met nr. 2 en 3.
Uiteraard moet er ook op motortemperatuur e.d. gelet worden.
Dit kost dus gewoon 1 avond testbank, dus zorg dat je tank vol zit.
De inwendige diameter van de slang en de aansluitnippels kun je het beste 10 of 11 mm nemen, als het even kan zonder diametersprongen.
En inderdaad is het zo dat het vooral goed werkt op kleinere carburateur- diameters (sterke puls), zoals bijv. max. 16mm in de sportklasse sobw.
Zeer goede toevoeging fokko! Ik weet dat jij best veel ervaring hebt met powerboxen, maar wat vind jij van de waardes die uit de excel komen? Komen die ongeveer overeen met de praktijk?
-
fokko
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 17 feb 2007, 18:42
- Locatie: ermelo
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
0
#22
Bericht
door fokko » 30 okt 2009, 17:29
Nee, niet echt; in dit geval zou ik zeggen: theory sucks, practice rules!

-
*rick*
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 12 nov 2007, 18:35
- Locatie: Wouw
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
4 keren
#23
Bericht
door *rick* » 30 okt 2009, 17:59
Ok en op wat voor inhouden kom je dan ongeveer uit? Of wil je die niet prijs geven?
-
fokko
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 17 feb 2007, 18:42
- Locatie: ermelo
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
0
#24
Bericht
door fokko » 30 okt 2009, 18:37
Voor een brommer moet je het tussen de 50 en 100 cc zoeken.
-
RicM
- Berichten: 323
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:04
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
0
#25
Bericht
door RicM » 30 okt 2009, 20:23
fokko schreef:Als je een powerbox gebruikt dan kan dat vermogenswinst geven alleen als de kombinatie inhoud powerbox / lengte slang goed is;
op alle andere lengtes verlies je alleen maar vermogen.
Als je het goed wilt doen dan maak je bijv. 3 powerboxen met verschillende inhoud, en op de testbank begin je met nr. 1 met 40 cm slang ertussen; na het opwarmen maak je 2 runs, je kort de slang 1 cm in en je maakt weer 2 runs; zo ga je door tot de slang helemaal op is; idem dito met nr. 2 en 3.
Uiteraard moet er ook op motortemperatuur e.d. gelet worden.
Dit kost dus gewoon 1 avond testbank, dus zorg dat je tank vol zit.
De inwendige diameter van de slang en de aansluitnippels kun je het beste 10 of 11 mm nemen, als het even kan zonder diametersprongen.
En inderdaad is het zo dat het vooral goed werkt op kleinere carburateur- diameters (sterke puls), zoals bijv. max. 16mm in de sportklasse sobw.
Je vergeet nog één ding. Nadat je je powerbox aanpast moet je je sproeierbezetting ook aanpassen. Een powerbox heeft namelijk enorm veel invloed op het benzinemengsel. Dus alleen te vergelijken met hetzelfde mengsel.... Lambdasonde nodig dus. Geen lambda?? Niet te testen...