Prototype Van Veen replica voor straatgebruik (1979)

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8937
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 28 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren
Contacteer:

Prototype Van Veen replica voor straatgebruik (1979)

#1 Bericht door Maarten » 11 dec 2009, 13:36

Prototype Van Veen replica voor straatgebruik (1979)



Bron: MOTORRAD 25, 1979
Auteur: fai

Kreidler / Van Veen: Race Replica, 80cc / 8PK, watergekoeld

Kreidler, gevestigd in de voorstad van Stuttgart, Kornwestheim, bouwde het snelste 50 cc voertuig ter wereld.
De tweewielers van dit merk hebben talrijke kampioenschappen gewonnen in de 50 cc-klasse, het meest recent dit jaar met Eugenio Lazzarini op de Kreidler Van Veen.
Van de reclame-effectiviteit van de racesuccessen zijn vooral de Japanners zich bewust. Waarom zou ook Kreidler niet profiteren van de wereldtitel?


Afbeelding
De groen-wit-oranje geschilderd wegrace replica: Spoedig voor Kreidlerklanten?
Geheel onrealisitisch is de replica niet. Het grootste probleem ligt bij het frame, dat ik speciaal voor dit model moet konstrueren. De kuip moet korter worden en mag de knieruimte niet teveel beperken. Ten minste 3000 tot 5000 replica's moeten we bouwen, om de prijs en capaciteit geheel te benutten. Hooguit 4400 Mark mag de machine gaan kosten.



Afbeelding
Chef konstrukteur Rutger Huber, 54,
was 20 jaar verantwoordelijk
voor de framekonstrukties.


MOTORRAD is van mening dat jongeren graag een replica van de wereldkampioenmachine in het assortiment zouden willen zien.
En deze replica zou er zo uitzien: Kuip en lak zoals de World Cup machine. Het frame zelf is vergelijkbaar met de brug structuur (de motor is hier aan de twee buizen opgehangen) van de fabriek racer.
Veerelementen, sterwielen, remmen en verlichting kunnen worden overgenomen van de bestaande modellen, om de productiekosten laag te houden. Als aandrijving komt de nieuwe watergekoelde 80 cc motor in beeld, vooruitkijkend op de Leichtkraftrad-klasse.
Sportieve look is de troef, M-stuur, racezitje en naar achter verplaatste voetsteunen ondersteunen de sportieve flair. Opvallende lak draagt bij aan de veiligheid. De Van Veen Kreidler replica is niet bedoeld om alleen solo op te kunnen rijden. De bult van het racezitje is vergelijkbaar met de motoren van MV Agusta en kan teruggeschoven worden om ruimte voor een passagier te maken.

Van Veen replica: Technische gegevens

Motor: Watergekoelde één-cilinder tweetakt motor, zuiger gestuurd. Cilinderinhoud 80 cc, vermogen 8 pk (6 kW) bij 6000 tpm. Voetgeschakelde vijf-speed versnellingsbak.

Frame en vering: dubbel buizenframe. Vóór hydraulisch gedempte telescopische voorvork, 100 mm veerweg, achter drievoudig verstelbare schokdempers, 80 mm veerweg. Voor schijfrem Ø 210 mm, achter trommelrem 160 mm diameter. Banden voorzijde 2.75 x 17, achter 3.00 x 17.

Afmetingen / gewicht: lengte 1900 mm, zithoogte 700 mm, wielbasis 1200 mm, Tankinhoud 12 liter, 2 liter reserve, Gewicht volgetankt 90 kg.



Wegracer voor de openbare weg

De cockpit van de replica is ook uitgerust met snelheidsmeter en toerenteller met een thermometer, om de koelwatertemperatuur in de gaten te kunnen houden.
Dat deze droommotorfiets, als deze zou worden gebouwd, een beetje duurder dan de concurrentie wordt, zal men graag op de koop toe willen nemen.


fai






Kreidler/ VanVeen Renn-Replica, 80cm3/8PS, Wasserkühlung (1979)

Bron: MOTORRAD 25, 1979
Auteur: fai




Kreidler, im Stuttgarter Vorort Kornwestheim beheimatet, baute das schnellste 50 cm3-Fahrzeug der Welt.
Die Zweiräder jenes Hauses haben unzählige Weltmeisterschaften in der 50 cm3-Klasse errungen, zuletzt in diesem Jahr mit Eugenio Lazzarini auf der Kreidler-Van Veen.
Der Werbewirksamkeit von Rennerfolgen sind sich vor allem die Japaner bewußt. Warum sollte nicht auch Kreidler vom Weltmeistertitel profitieren?

Afbeelding
Die grün-weiß-orange lackierte Renn-Replica: Bald für Kreidler-Kunden?
Ganz unrealisitisch ist die Replica nicht. Das Hauptproblem läge beim Rahmen, den ich eigens für dieses Modell neu konstruieren müßte. Die Verkleidung muß kürzer werden, darf die Knie nicht einengen. Mindestens 3000 bis 5000 Replicas müßten wir bauen, um Preis und Kapazität auszunutzen. Höchstens 4400 Mark dürfte die Maschine kosten.



Afbeelding
Chefkonstrukteur Rutger Huber, 54,
war 20 Jahre für
Fahrwerkkonstruktionen
verantwortlich.



MOTORRAD ist der Meinung, daß sich junge Kreidler-Kunden durchaus eine Replica der Weltmeistermaschine im Sortiment wünschen würden.
Und diese Replica müßte so aussehen: Verkleidung und Lackierung wie die WM-Maschine. Der Rahmen selbst ähnelt der Brückenkonstruktion (der Motor ist hier an den beiden Rohr-Unterzügen aufgehängt) des Werks-Renners.

Federelemente, Verbundräder, Bremsen und Lichtanlage können von Modellen bisheriger Konstruktion übernommen werden, um Produktionskosten niedrig zu halten. Als Antrieb wäre der neue wassergekühlte 80 cm3-Motor im Blick auf die kommende Leichtkrafrad-Klasse geradezu prädestiniert.
Sportliches Aussehen ist Trumpf, Stummellenker, Höckersitzbank und zurücfk-verlegte Fussrasten signalisieren sportliches Flair. Auffällige Lackierung trägt zur Sicherheit bei. Dabei soll die Kreidler-Van Veen-Replica keinesfalls auf solobetrieb beschränkt Bleiben. Der Höcker kann, ähnlich wie bei den Motorrädern von MV-Agusta, zurück geschoben werden, um Platz für die Sozia zu schaffen.



Van Veen-Replica: Technische Daten


Motor: Wassergekühlter Einzylinder-Zweitaktmotor, schlitz-gesteuert. Hubraum 80 cm3, Leistung 8 PS (6 kW) bei 6000/min. Fußgeschaltetes Fünfganggetriebe.

Fahrwerk: Doppelschleifen-Brückenrohrrahmen. Vorn hydraulisch gedämpfte Teleskopgabel, 100 mm Federweg, hinten dreifach verstellbare Federbeine, 80 mm Federweg. Vorn Scheibenbremse 210 mm ø, hinten Trommelbremse 160 mm ø. Bereifung vorn 2,75 x 17, hinten 3.00 x 17.

Abmessungen/Gewichte: Länge 1900 mm, Sitzhöhe 700 mm, Radstand 1200 mm, Tankinhalt 12 Liter, Reserve 2 Liter, Gewicht vollgetankt 90 kg.



Rennmaschine für die Straße

Das Cockpit der Replica wird zusätzlich zu Tachometer und Drehzahlmesser noch mit einem Thermometer für die Kühlflüssigkeitsanzeige bestückt.
Daß das Wunschmotorrad, würde es gebaut, ein bißchen teurer wäre als die Konkurrenz, könnte man gern in Kauf nehmen.


fai




Meer informatie:

Overzicht personen: Rutger Huber


Gescand door Luc
Geplaatst en vertaald door Maarten
© 2009 www.kreidler.nl
Laatst gewijzigd door Maarten op 14 dec 2009, 17:48, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
vrouwenverwarmer
Berichten: 515
Lid geworden op: 30 sep 2005, 13:55
Locatie: Katwijk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#2 Bericht door vrouwenverwarmer » 11 dec 2009, 14:59

wat een lelijk ding zeg :shock: !
Maar goed dat ie nooit in produktie is genomen!

Gebruikersavatar
terror777
Berichten: 274
Lid geworden op: 25 aug 2009, 21:27
Locatie: Amersfoort
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#3 Bericht door terror777 » 11 dec 2009, 15:18

ik vind hem best wel mooi als je hem goed bekijkt :idea:
alleen jammer dat ze hem niet in productie hebben gezet :(
Laatst gewijzigd door terror777 op 11 dec 2009, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 2974
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#4 Bericht door emilio » 11 dec 2009, 15:37

Voor mij zou dit een mooi project zijn voor de winter 2010/2011....let maar eens op!

Inmiddels heb ik begrepen dat er detailfoto's van deze machine zouden moeten bestaan. Wie heeft die in zijn bezit? met name de cockpit etc. zou ik wel eens willen zien....
Laatst gewijzigd door emilio op 11 dec 2009, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8937
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 28 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren
Contacteer:

#5 Bericht door Maarten » 11 dec 2009, 15:58

Dat gaan we dan volgen, Johan.

Zoals wel bekend wilde ik ooit ook zoiets gaan maken, de wegracer replica met kenteken. Of dat er nog van gaat komen weet ik niet, dit artikeltje (met dank aan Luc voor het aanschaffen en naar mij toe sturen) geeft in ieder geval nieuwe inspiratie.

Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 2974
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#6 Bericht door emilio » 11 dec 2009, 16:07

Het zal niet gemakkelijk om dit op de weg te krijgen Maarten en het zal ook een slordige duit kosten... maar dan heb je wel wat bijzonders! Jezus...wat vind ik hem mooi!! :D

Gebruikersavatar
Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 6516
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Kreuzau (D)
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 10 keren

#7 Bericht door Eifelyeti » 11 dec 2009, 16:30

Maarten schreef:Dat gaan we dan volgen, Johan.

Zoals wel bekend wilde ik ooit ook zoiets gaan maken, de wegracer replica met kenteken. Of dat er nog van gaat komen weet ik niet, dit artikeltje (met dank aan Luc voor het aanschaffen en naar mij toe sturen) geeft in ieder geval nieuwe inspiratie.
Hi maarten,

je heb ja ook noog een WC Motor tehuis liggen :wink:

groetjes,

Roman

Gebruikersavatar
Loek D.
Berichten: 649
Lid geworden op: 12 aug 2008, 20:16
Locatie: Zuid Limburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#8 Bericht door Loek D. » 11 dec 2009, 16:47

80cc 8 pk is wel een beetje bedroevend voor een apparaat met dat uiterlijk, ze hadden toch al lang een 6,5 PK productieracertje in 50cc klaar?

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8937
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 28 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren
Contacteer:

#9 Bericht door Maarten » 11 dec 2009, 16:52

Ja, dat vind ik ook Loek, we hebben het hier over 1979 en dan had er uit die 80 cc bijvoorbeeld best een mooie 12 pk voor straatgebruik mogen komen. Maar ja, dit was maar een hersenspinsel denk ik, en het moest ook betrouwbaar worden en het zou ook moeten voldoen aan bepaalde eisen van geluid en milieu... ook al in die dagen denk ik.

Met het stroomlijntje zou de 8 pk ook wel goed zijn geweest voor boven de 100 misschien?

Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 2974
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#10 Bericht door emilio » 11 dec 2009, 17:12

Het lage vermogen is ingegeven door de Duitse wetgever die van de "open" klasse (lees 50cc) af wilde. Deze maakte gewoon teveel herrie (toen al). Daardoor is de 80 cc klasse ontstaan en tekenden de Duitse fabrikanten onbedoeld hiermee hun Doodsvonnis omdat ze zich hiermede zich meer op het gebied van de Oosterse concurrenten begaven. Zündapp was volgens mij één van de grote voorstanders van de 80 cc klasse.
Het maximale vermogen mocht volgens de nieuwe wetgeving bij 6000 toeren worden afgegeven. Bij Kreidler was dat 8 PK.... Hercules haalde er 8,5 PK uit.

Gebruikersavatar
Jovink
Berichten: 1029
Lid geworden op: 11 jul 2006, 22:31
Locatie: schipluiden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#11 Bericht door Jovink » 11 dec 2009, 18:01

wat een ding... niet bepaald mijn smaak.
ziet err een beetje arrogant uit :mrgreen:

Helmantel
Berichten: 771
Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#12 Bericht door Helmantel » 11 dec 2009, 18:17

Ik vind het op zich wel een leuk ding. Een stuk beter als die logge 80ers waar Kreidler uiteindelijk mee kwam. Geen wonder dat een MBX meer in de smaak viel....

Gebruikersavatar
BESTMAN
Winnaar Kreidlerverkiezing 2011
Berichten: 4104
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:17
Locatie: mooiste plekje op de veluwe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#13 Bericht door BESTMAN » 11 dec 2009, 18:23

is wel een mooi ding zeg.
het heeft wel wat.

wat zal emilio dan wel niet aan het bouwen zijn.
daar ben ik wel zeer benieuwd naar.
zal wel weer een zeer mooie worden.
groet bestman

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 50646
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 29 keren
Ontvangen waarderingen: 42 keren

#14 Bericht door Enzo-tvdzijden » 11 dec 2009, 18:42

Mooi ding zeg. Zie KVV trekjes in de frame versterking.

Enzo

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2961
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#15 Bericht door TonK » 11 dec 2009, 20:07

Het is leuk getekend maar de dimensionering is onmogelijk.

De kuip zit veel te hoog, zo past er geen motorblok in.

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2064
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#16 Bericht door Luc » 11 dec 2009, 21:03

Ton je heb gelijk, het was mij ook al opgevallen, kijk ook eens waar je je benen en je knieën kwijt moet.
Het is duidelijk een ontwerpschets om mensen voor het project geintresseerd te krijgen, de praktijk had er zeker iets anders uitgezien.
Overigens blijft het een leuke geachte dat het werkelijk had kunnen worden.
Dat vermogen had zeker te maken met de wetgeving, maar wat maakt dat uit.
Toen werden de machines uit de winkel ook direct onder handen genomen.
De fiets met een goed race uiterlijk was veel belangrijker.
Jammer dat hij nooit gebouwd is.

Gr. Luc

Erwin_1965
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#17 Bericht door Erwin_1965 » 11 dec 2009, 21:07

ik vind het een geweldig ding :clap

Gebruikersavatar
Tissue
Berichten: 791
Lid geworden op: 14 jul 2004, 16:00
Locatie: Epe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#18 Bericht door Tissue » 11 dec 2009, 21:12

als je deze fiets zo ziet en je kijkt wat er tegenwoordig op de weg rijd onder het mom van brommer, kun je best wel stellen dat als ze dit model op de weg hadden gezet met een 50 cc eronder, dat ze voorruit strevend waren geweest.

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2961
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#19 Bericht door TonK » 11 dec 2009, 21:20

De inspiratiebron:
Bijlagen
Kreidler - Gerrit Strikker.jpg
Kreidler - Gerrit Strikker.jpg (92.39 KiB) 36531 keer bekeken

Gebruikersavatar
Tissue
Berichten: 791
Lid geworden op: 14 jul 2004, 16:00
Locatie: Epe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#20 Bericht door Tissue » 11 dec 2009, 21:36

daar krijg je toch gewoon een h..de van? blijft een mooi ding

Gebruikersavatar
mikeman
Berichten: 97
Lid geworden op: 02 aug 2006, 19:35
Locatie: Omgeving van Arnhem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#21 Bericht door mikeman » 11 dec 2009, 22:12

Moet meteen aan deze foto denken, dit is misschien een meer productierijpe, goedkoper te bouwen versie. Lijkt me in ieder geval een normaal florett frame te hebben en de normale florett motor?
Bijlagen
vis0480g.jpg
vis0480g.jpg (96.27 KiB) 36477 keer bekeken

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#22 Bericht door Ed.P » 11 dec 2009, 22:13

mikeman schreef:Moet meteen aan deze foto denken, dit is misschien een meer productierijpe, goedkoper te bouwen versie. Lijkt me in ieder geval een normaal florett frame te hebben en de normale florett motor?
:sick

Gebruikersavatar
Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 6516
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Kreuzau (D)
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 10 keren

#23 Bericht door Eifelyeti » 11 dec 2009, 22:27

emilio schreef:Het lage vermogen is ingegeven door de Duitse wetgever die van de "open" klasse (lees 50cc) af wilde. Deze maakte gewoon teveel herrie (toen al). Daardoor is de 80 cc klasse ontstaan en tekenden de Duitse fabrikanten onbedoeld hiermee hun Doodsvonnis omdat ze zich hiermede zich meer op het gebied van de Oosterse concurrenten begaven. Zündapp was volgens mij één van de grote voorstanders van de 80 cc klasse.
Het maximale vermogen mocht volgens de nieuwe wetgeving bij 6000 toeren worden afgegeven. Bij Kreidler was dat 8 PK.... Hercules haalde er 8,5 PK uit.
het was max 79,9ccm
en max 8PK´s bij en tourentaal van max. 6000

Verzekering was max 200DM voor een Jaar en was ook stuurfrij....

Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 2974
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#24 Bericht door emilio » 11 dec 2009, 22:28

stuurfrei = belastingvrij . Stimmt das Roman?

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 8528
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 3 keren

#25 Bericht door Andy » 12 dec 2009, 09:36

Volgens ij moest daar de LK blok onder.

80cc, 6kw, 6000rpm. komt me bekent voor. Dan past het blok erwel onder...

Andy,

Plaats reactie