Rijtest Kreidler RS 1977 - Voor 80 km/u is 50 cc voldoende!

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8139
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 86 times
Contacteer:

Rijtest Kreidler RS 1977 - Voor 80 km/u is 50 cc voldoende!

#1 Bericht door Maarten » 29 aug 2003, 04:44

Voor 80 km/uur is 50 cc voldoende!

MOTOR ROADTEST - KREIDLER Florett RS Elektronik 1977


Artikel uit tijdschrift "Motor", 1977, door Guus van de Beek


Afbeelding


Afbeelding

Om de zoveel jaar wordt ons een Kreidler Florett aangeboden voor een roadtest; de vorige keer dat de inmiddels zeer beroemde en niet meer uit de motorgeschiedenisboeken te verwijderen Florett aan de beurt was, is nu vier jaar geleden.Is de machine inmiddels zoveel gewijzigd dat een roadtest logisch is? Nou, dat is wat overdreven. Er zijn duidelijke verschillen met het motortje van 4 jaar geleden, maar die verschillen hebben eerder de visuele aantrekkelijkheid vergroot dan de technische. Nee, niet daarom deze roadtest, maar gewoon omdat het vier jaar geleden is, een tijd die lang genoeg is om het jeugdige MOTOR-publiek van toen met potentiele belangstelling voor de Florett te hebben laten groeien tot de routiniers van nu met meer belangstelling voor meercilinders die per cilinder al aanzienlijk sterker zijn dan de Florett, en er vanzelfsprekend nieuwe enthousiasten bijgekomen zijn die nog routiniers zouden moeten worden.En hoewel niet noodzakelijk is zo'n 50 cc Kreidler een belangrijke tussenfase in het motorbestaan- een fase die velen met de opgevoerde bromfiets doorlopen hebben, maar die natuurlijk beter en volkomen legaal te beleven valt met de Florett motorfiets.

Afbeelding

Daarmee is de Kreidler meteen duidelijk in een klasse geplaatst, hoewel wij dat eigenlijk helemaal niet zouden mogen doen.

Afbeelding
Na het verwijderen van een deksel is het beeld wat rommeliger. Nieuw zijn de kastjes links en rechts tegen het frame. De bevestiging daarvan is niet helemaal jofel.

Wat en wanneer iemand eventueel met een 50-er doet is zijn zaak; wij constateren alleen dat het "bromnozem"-verschijnsel van voorbijgaande aard is. Het is toch geen gezicht als er een grijze kop onder de afgezette helm van een Kreidler-berijder te voorschijn komt? Andersom ondergaan we steeds weer het gevoel een aantal jaren jonger te worden als we op een 50-cee-ceetje stappen, en dat uit zich in een daarbij passende rijstijl waarbij het manoevreren met een"grote" motorfiets tamelijk oubollig is. Het geeft ook zeer veel plezier om met zo'n klein dingetje in het korte werk alles en iedereen voorbij te vliegen. Want vergist u niet; de acceleratie is toch nog zo groot dat elk gewilde stoplichtsprint gewonnen wordt, en het tot stilstand brengen van een motorfiets die volgetankt nog geen 90 kg weegt is zeer gemakkelijk. Kinderspel is ook het kruip-door sluipdoor rijden, want het apparaat is snel, en bij dat alles komt nog eens de lage zithoogte die het gevoel van macht over de motor per definitie vergroot.

RS Elektronik

Afbeelding

De huidige Florett heeft al weer enige jaren de extra aanduiding RS Elektronik, en dat slaat op de geheel elektronische ontsteking, die eenmaal op tijd gesteld nooit meer nagekeken behoeft te worden. Alleen zo af en toe een frisse bougie, zo om de 6000 kilometer, het service-interval van deze zeer weinig onderhoud vragende machine. Na zo'n afstand is ook de motor-olie aan de beurt om ververst te worden, moet de ketting eens gesmeerd worden en moet alles aan de beurt komen wat normaal gesproken in de werkplaatsen zeker niet gedaan wordt, en wat je dus zelf moet doen als je er niet bij wilt blijven staan (zoals het controleren van de dikte van de remvoering, het smeren van de snelheidsmeterkabel, het controleren van de kop-lampafstelling e.d.). Narrensicher noemen de Duitsers zo'n stuk mechaniek dat eigenlijk niet kapot te krijgen is en dat zo weinig zorg vraagt. Je doet er maar mengsmering in (en er zijn geen strenge voorschriften van die of die olie te gebruiken), een op vijftig is in de stad al voldoende, en een op vijfentwintig is nog veiliger bij puur langdurig volgas rijden,inrijvoorschriften bestaan niet (volgas de winkel uit), gewoon sap erin en rijden maar tot het op is, nieuw sap en zo verder. Dat is de praktijk van de bromfietsen die van geluk mogen spreken als ze eenmaal per jaar eens een beurt krijgen, en met dat gegeven heeft Kreidler ook z'n 50 cc motorfiets geconstrueerd.

Afbeelding

Meer onderin

Hoewel je in feite bij geen enkele lichte motor kunt spreken van "vermogen onderin", trekkracht bij lage toerentallen dus, en dus zeker niet bij een 50-er, kan wel opgemerkt worden dat de huidige RS in het gebruikelijke toerengebied beduidend meer power gekregen heeft.

Afbeelding
Achter het rechter kastje vinden we de gelijkrichter en de NC accu voor de richtingaanwijzers.

Het blijft beperkt tot een paardekracht, maar het verschil tussen 5 en 6 pk in het middengebied (rond de 7000 tpm) is 20 procent, en dat is veel. Dat is de winst t.o.v. de vorige testmotor;die winst is wel gepaard gegaan met een iets lager topvermogen, en met een steiler afbrekende vermogenscurve. De eind-overbrenging is eveneens iets aangepast, maar zo weinig dat dat nauwelijks merkbaar kan zijn.In 1973 kwam de motor op de testbank tot 7,1 pk, nu tot 6,7 en dat is nog altijd meer dan de fabrieksopgave die al jarenlang onveranderd 6,25 pk is. Vergelijken is moeilijk, maar met het idee dat de machine toen iets sneller wasen dat de Florett nu zoveel beter doorbijt dat er vrijwel nooit naar 4 teruggegaan hoeft te worden zitten we er zeker niet ver naast.


Afbeelding
De vermogensgrafiek

Nu was de motor nooit over de 90 km/u heen te krijgen, maar het moest al verschrikkelijk tegenstormen wilde de naald van de zeer exacte snelheidsmeter (ook de toerenteller een wonder van precisie) onder de 80 dalen. Het motortje loopt bij alle toerentallen, maar onder de 6000 tpm gebeurt er weinig als je gas geeft. Het is echt zaak daar boven te blijven, liefst zoveel mogelijk. Met de vijf-bak is dat best mogelijk; alleen moet er altijd vol van een naar twee doorgehaald worden. De koppeling vraagt wat gewenning als je niet van een bromfiets komt.Om flink weg te trekken (en dat kan heel goed) moet de motor goed op toeren gejaagd worden en dat gaat een beetje teleurstellend traag door kennelijk in verhouding tot de cilinder-inhoud zware vliegwielen. Anderzijds is het rijden daardoor juist prettiger; die vliegwielen hebben waarschijnlijk ook invloed op de verrassend trillingvrije loop van de motor, met buitengewoon weinig resonanties waar dan ook in het toerengebied. Uitgezonderd zijn de paneelresonanties van de niet volle tank die de motor "rauwer" maken dan ie in wezen is; daar moet de fabriek echt iets aan doen want het effect is al goed merkbaar voordat de tank half leeg gereden is.Flinke actieradiusDe krachtbron startte met behulp van het chokeschuifje (dat automatisch met de gasschuif weer opgetild wordt) nagenoeg altijd bij de eerste trap, en na wat trage eerste reakties begon het vuurtje dan snel flink te branden.

Afbeelding
Rechter zijaanzicht op het motorblok.

Om de verbranding te onderhouden liep er per 30,7 km slechts een liter benzine door de kraan. De meeste kilometers werden op buitenwegen afgelegd. Met een nuttige tankinhoud van ruim 11 liter (inclusief reserve 13,2 liter) lag de actieradius dus tegen de 350 kilometer, uren rijden dus. U moet hierbij steeds vol-gas denken, want in de praktijk komt het er wel op neer dat de kraan of dicht, of vol open staat!

Afbeelding
Strakke Magura vormgeving, maar onlogische schakelaars.

Op twee manieren kun je merken dat de Florett zijn leven begonnen is als een bromfiets. In de eerste plaats aan de afmetingen. Bromfietsen moeten licht, en dus klein zijn, en dat is de RS ook.Geen enkele constructeur schijnt te bedenken dat de berijders gemiddeld genomen dezelfde maten hebben als die van een 750 viercilinder, en dat, als er een ideale zitpositie bestaat, die voor alle machines gelijk moet zijn. Het lijkt er niet op! Op de RS zit je als op een sportbrommer, met de knieen niet zo gek ver van het stuur, en met de armen eerder naar beneden dan naar voren gestrekt. Het is een houding die direct minder plezierig lijkt. De praktijk wijst dan uit dat dat wel meevalt.

Afbeelding
De cockpit.

Je zit niet al te veel voorovergebogen, en zeker niet verkrampt, zodat het achter elkaar leegrijdenvan een tank mogelijk is zonder als een houten klaas van de fiets te stappen.Het tweede punt van overeenkomst betreft de vering en demping. Hoe goed de totale kwaliteit van de Florett ook is, de road-holding staat door "bromfiets kwaliteit" van voor- en achtervering niet op het niveau van het 1977-gemiddelde. De slag van de vork is kort, met stick-slip, en de demping van de achterveerelementen is erg licht. Op slechte-wegdek-bochten dribbelen beide wielen enigszins weg. Maar daarmee hebben we de zwakke puntjes dan ook gehad. De remmen bijvoorbeeld mogen er zijn. De achterrem is welliswaar wat lastig te bedienen door het hooggeplaatste rempedaal (restant van de bromfietsconstructie) maar werkt verder goed, en de schijfrem voor, met Magura-gas-remhendel-combinatie, werkt zo goed als je van de beste motoren gewend bent.De RS elektronik is nu ook uitgerust met een knipperlichtinstallatie, een goeie, die met tussenkomst van een droge Nikkel-Cadmium accu met een gelijkrichter geschakeld is. De schakelaar voor de knipperlichten zit rechts bij het gas (tuimelaar); niet de beste oplossing. De gewone dynamo-capaciteit is voldoende om de 35 watt koplamp permanent te voeden, en het is aan te raden omsteeds groot- of tenminste dimlicht te voeren. Je hebt er dan nauwelijks last van voor een bromfiets aangezien te worden, met de vervelende consequenties die daar bij horen. Een beetje agressief rijden is om dezelfde reden voor de eigen veiligheid beter; uiteraard niet doordrukken als er een vrachtwagen van rechts komt!In vorm, uitvoering en kleurencombinatie is de Florett Elektronik een juweeltje. Je moet het fietsje wel mooi vinden met die combinatie van chroom, gepolijst licht-metalen wielen, en zeer helder, bijna licht-gevend lakwerk (groen).De prijs is hoog, f 3.195,-, maar dat zie je er goed vanaf; daar staat geen opgevoerde bromfiets, maar een heel fijn motorfietsje dat toevallig slechts 50 cc meet.Nu iedereen al enkele jaren gewend is aan de geldende maximumsnelheden, en het gemiddelde tempo gedaald is, is de Florett met ongeveer gelijk gebleven prestaties een lichte motor waarmee men op alle wegen anders dan echte snelwegen uitstekend met het gewone verkeer mee kan. De Florett is dus zeker niet alleen een duur stukje speelgoed zonder praktisch nut, maar wel degelijk ook een bruikbaar vervoermiddel. Je zou het als een luxe-utiliteitstweewieler kunnen beschouwen, een erg mooi vervoermiddel voor dagelijks woon/werk verkeer, maar evenzeer geldt dat het het speelgoed van pa kan zijn, zoals dat steeds meer met motoren het geval wordt.


TECHNISCHE GEGEVENS:
Motor:
Eéncilinder tweetakt met liggende cilinder, luchtgekoeld, zuigergestuurd,
Aluminium nikasil-cilinder -boring x slag 40 x 39,7 - cilinderinhoud 49,9 cc
Opgegeven duurzaam vermogen 6,25 pk bij 8500 tpm
Carburateur Bing 1/20/100
Mengsmering 1 : 50 in de stad, 1 : 25 op buitenwegen
Elektronische ontsteking. Elektrische installatie: Bosch elektronische MHKZ-ontsteking
Bougie 250 T1 - 6 volt vliegwieldynamo 35/30 watt,
groot/dimlicht 35/35 watt
richtingaanwijzers 21 watt met hiervoor in de voeding geintegreerde droge Nikkel-Cadmium-accu.

Transmissie:
Primaire overbrenging door schuinvertande tandwielen 3,95 : 1, lamellenkoppeling in oliebad
vijf klauwengeschakelde versnellingen, overbrengingen 3,54 - 2,1 - 1,56 - 1,27 - 1,11 : 1,
secundaire overbrenging met 1/2 x 1/4 x 7,75 ketting in stofkast, overbrenging 2,5 : 1 (14/35).

Rijwielgedeelte:
Geperst stalen plaatframe
telescopische voorvork met staal/luchtvering en hydraulische demping,
hydraulisch gedempte achterveerelementen
gegoten lichtmetalen wielen met banden 2,75-17
Simplex-trommelrem doorsnede 160 mm achter
hydraulisch bediende schijfrem (Magura) voor.

Afmetingen:
totale lengte 1870 mm (zonder bagagedrager), breedte 680 mm, hoogte 1045 mm, zithoogte 765 mm, wielbasis 1215mm
gewicht 87 kg (met volle tank),
tankinhoud 13,2 liter waarvan 2 liter reserve.

Prijs:
f 3.195,-

Fabrikant:
Kreidler Werke GmbH Fahrzeugwerke,
7014 Kornwestheim,
Duitsland.

Import:
Van Veen Import B.V.,
Haarlemmerweg 518,
Amsterdam.

Prestaties:
Topsnelheid 80-88 km/u, afhankelijk van omstandigheden
vermogen 6,7 pk bij 8100 tpm (gemeten op rollentestbank van het Laboratorium voor Verbrandingsmotoren en Gasturbines van de T.H. in Delft),
brandstofverbruik gemiddeld 1 op 30,7.


GUUS VAN DE BEEK
Laatst gewijzigd door Maarten op 24 jan 2005, 10:42, 7 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
rob van der meer
Berichten: 514
Lid geworden op: 19 mar 2003, 21:35
Locatie: bussum
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#2 Bericht door rob van der meer » 29 aug 2003, 18:38

enneh,hoe snel zou die zijn zonder kentekenplaat?ik denk dat ik die testen maar ga bundelen, leest zo heerlijk weg.
groetjes rob.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8139
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 86 times
Contacteer:

#3 Bericht door Maarten » 29 aug 2003, 18:49

Dat van die toerenteller die een wonder van precisie is vond ik wel grappig, aangezien die dingen bij bijna iedereen rare slingers maken vanaf bepaalde toerentallen of bij het aandoen van het licht, maar ja, blijkbaar was het op de gloednieuwe testmachine perfect in orde. :)

Gebruikersavatar
rob van der meer
Berichten: 514
Lid geworden op: 19 mar 2003, 21:35
Locatie: bussum
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#4 Bericht door rob van der meer » 29 aug 2003, 19:05

een wonder van precisie gaat wel ver ja. maar het is wel lekker om te lezen.
guus bedankt.

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6771
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Locatie: Achterhoek
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#5 Bericht door Ries » 29 aug 2003, 19:52

dit is dus dezelfde rs als ik bezit :D

Gebruikersavatar
Kreidler
Berichten: 2335
Lid geworden op: 10 apr 2003, 21:21
Locatie: Wateringen
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#6 Bericht door Kreidler » 29 aug 2003, 20:01

super die verhalen, meer meer meer :clap

Gebruikersavatar
tombo
Berichten: 4055
Lid geworden op: 06 okt 2002, 13:56
Locatie: Nijmegen
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

#7 Bericht door tombo » 29 aug 2003, 20:22

Ries RMC schreef:dit is dus dezelfde rs als ik bezit :D
In onderdelen :mrgreen:

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6771
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Locatie: Achterhoek
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#8 Bericht door Ries » 29 aug 2003, 20:39

tombo schreef:
Ries RMC schreef:dit is dus dezelfde rs als ik bezit :D
In onderdelen :mrgreen:
ik mis alleen het blok nog ;) dus? een rs in aanbouw.... zie jij maar eens zo een rs te vinden...

Royke
Berichten: 469
Lid geworden op: 26 sep 2002, 21:19
Locatie: Hoogerheide,Noord Brabant(dicht bij belgie/zeeland)
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

#9 Bericht door Royke » 10 sep 2003, 14:32

die nummerplaat mag wel kleiner trouwens :p staat niet echt goed voor je aero dynamica

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6771
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Locatie: Achterhoek
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#10 Bericht door Ries » 10 sep 2003, 16:06

AcIDeR schreef:die nummerplaat mag wel kleiner trouwens :p staat niet echt goed voor je aero dynamica
jah, dan heb ik nog winst tenopzichte van die van jouw, jij hebt kilo's beugeltjes eraan hangen :D

ontopic please

Gebruikersavatar
Danoontje
Berichten: 961
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:19
Locatie: Maastricht
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

#11 Bericht door Danoontje » 10 sep 2003, 17:28

Snap niet dat jullie toerenteller dan zo wiebelen?! de mijne stond vrijwel stil op het juiste toerenaantal...alleen een drempel gaf een schokje en (groot)licht, maar dat corrigeerde hij vrijwel meteen...

Royke
Berichten: 469
Lid geworden op: 26 sep 2002, 21:19
Locatie: Hoogerheide,Noord Brabant(dicht bij belgie/zeeland)
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

#12 Bericht door Royke » 10 sep 2003, 17:36

grootlicht slingerde bij mij me toeren ook omlaag met 2 toeren welke binnen een sec weer goed aangaf en verders staat hij goed stil... meschien kijken die dingen wel erg nauw ofzo :D

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8139
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 86 times
Contacteer:

Re: Rijtest Kreidler RS 1977 - Voor 80 km/u is 50 cc voldoende!

#13 Bericht door Maarten » 09 feb 2019, 09:23

Nog even de cover van het Motor tijdschrift toegevoegd. :-)

Afbeelding

Ed.P
Berichten: 2798
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 20 times

Re: Rijtest Kreidler RS 1977 - Voor 80 km/u is 50 cc voldoende!

#14 Bericht door Ed.P » 09 feb 2019, 12:11

Waarvoor is de extra schakelaar ?
Bijlagen
testrs77-10g.jpg
testrs77-10g.jpg (67.84 KiB) 120 keer bekeken

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8139
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 86 times
Contacteer:

Re: Rijtest Kreidler RS 1977 - Voor 80 km/u is 50 cc voldoende!

#15 Bericht door Maarten » 09 feb 2019, 15:42

Ed.P schreef:
09 feb 2019, 12:11
Waarvoor is de extra schakelaar ?
Je zou toch zeggen dat alle knopjes reeds aan boord moeten zijn... :shock:

Gebruikersavatar
Monsma
Berichten: 3663
Lid geworden op: 21 jan 2007, 20:14
Locatie: Harkema
Has thanked: 8 times
Been thanked: 0

Re: Rijtest Kreidler RS 1977 - Voor 80 km/u is 50 cc voldoende!

#16 Bericht door Monsma » 09 feb 2019, 19:54

Één van de mooiste type kreidlers.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 48209
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 44 times
Been thanked: 72 times

Re: Rijtest Kreidler RS 1977 - Voor 80 km/u is 50 cc voldoende!

#17 Bericht door Enzo-tvdzijden » 09 feb 2019, 20:02

Zeer fraai. Gaaf verhaal ook.

Enzo

Plaats reactie