Kreidler en Zündapp: Twee rivalen onder één dak (1993)

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8937
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 27 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren
Contacteer:

Kreidler en Zündapp: Twee rivalen onder één dak (1993)

#1 Bericht door Maarten » 14 mar 2010, 18:00

Kreidler en Zündapp: Twee rivalen onder één dak (1993)


Bron: Het MotorRijwiel, Nr. 6, Nov./Dec. 1993
Auteur: Ad van Boheemen
Foto's: Ad van Boheemen / Niko Macura


Afbeelding
Kreidler en Zündapp: Luxe buikschuivers


In de jaren '60 was de rivaliteit tussen jongeren onderling veel groter dan tegenwoordig. De jeugd was verdeeld in Kikkers en Nozems, Pleiners en Dijkers en diverse andere groeperingen, die allemaal hun eigen vervoermiddelen bereden. Kikkers reden op Puch en Tomos en Nozems op Kreidler en Zündapp. De Nozems waren te herkennen aan hun vetkuiven, leren jacks, puntschoenen en smalle pijpen en hun brommers waren meestal opgesierd met vossenstaarten en veel chroom. Het vervoermiddel van de Kikkers (Puch) is in nummer I van Het MotorRijwiel aan bod gekomen. Nu is dan de beurt aan Kreidler en Zündapp; Ad van Boheemen ging even terug in de tijd.

Afbeelding
Kreidler en Zündapp: Twee rivalen onder één dak

Hoewel de Kreidler- en Zündapprijders tot dezelfde groepering hoorden, zou een echte Kreidlerliefhebber nooit op een Zündapp stappen en een Zündapp-enthousiast zou het niet in zijn hoofd halen om Kreidler te gaan rijden. Ook tussen deze twee merken bestond een rivaliteit en wat was er mooier dan je vrienden te laten zien dat jouw brommer sneller was dan die van dat andere merk? Onlangs kwamen wij in contact met iemand die in het bezit is van zowel een Kreidler als een Zündapp. Haarlemmer Hans van Straten, een Nozem op leeftijd, is al vanaf zijn zestiende jaar bromfietsliefhebber en kocht in 1968 een twee jaar oude Kreidler Florett. Enkele jaren geleden kwam daar een Zündapp uit 1970 bij en toen had hij de twee rivalen van weleer onder één dak. Beide machines zijn perfect gerestaureerd en worden nog regelmatig gebruikt. Op een zaterdag in juli stelde Hans ons in de gelegenheid de beide bromfietsen te beproeven en uiteraard lieten we deze unieke kans niet voorbij gaan. We gingen met de beide machines de Haarlemmermeer in voor een fotosessie en voor een korte rijindruk.

Afbeelding
Wendy en Patrick waanden zich even in de jaren '60 toen zij plaats namen op de superbikes onder de bromfietsen

Zündapp: Ideale toerbrommer

Als eerste gingen we met de Zündapp op pad en wat ons onmiddellijk opviel is dat deze bromfiets aanvoelt aan een kleine motorfiets. De trappers staan allebei beneden zodat bij trappen in deze stand niet mogelijk is. De zithouding is heel prettig, we zaten licht voorovergebogen en dankzij het brede stuur hadden we de machine goed onder controle. De buddyseat heeft de ideale vorm en de machine ligt als een blok op de weg. Aan de rechter zijde zit, net als bij een motorfiets, het rempedaal dat de rem in het achterwiel bedient en aan de linkerkant vinden we het schakelpedaal. Bij het gebruik van beide remmen komt de 50 cc Zündapp snel tol stilstand terwijl de brommer niet al te veel in de voorveren duikt en goed onder controle blijft. Er zijn vier versnellingen aan boord, hetgeen wat ons betreft iets te veel van het goede is. De eerste versnelling is heel kort en zodra de bromfiets iets sneller rijdt dan stapvoets moet naar een hogere versnelling worden overgeschakeld. Die eerste versnelling had de Zündapp fabriek beter thuis kunnen laten want in z'n twee komt de brommer ook goed van zijn plaats. Het schakelen gaat prettig en trefzeker. Omdat deze bromfiets nog helemaal in de standaard toestand verkeert en daarom ook niet harder loopt dan 45 km/h, liggen de versnellingen nogal dicht bij elkaar. In de derde versnelling wordt de wettelijk toegestane snelheid van 40 km/h net niet gehaald, dus voor die laatste 6 a 7 kilometer hebben we de hoogste overbrenging nodig. Het motorblok ziet er strak en simpel uit en dankzij de grote koelribben zal de motor niet snel oververhit raken.

Afbeelding
Kreidler en Zündapp willen allebei een luxe strassenkreuzer bouwen maar werken hun ideeën verschillend uit

De Zündapp is compleet uitgerust met een gesloten kettingkast, een remlicht en een bagagerek en behalve de middenbok is ook een zijstandaard aanwezig. Op de telescoopvoorvork, die goed op zijn taak berekend is, zijn harmonicarubbers gemonteerd om stof en vuil buiten de deur te houden. De Zündapp staat op 17 inch wielen waar banden in de maat 2 3/4 x 17 omheen liggen. Onze conclusie is dat de Zündapp een ideale toermachine is maar dat hij iets vermogen te kort komt en een versnelling te veel heeft.

Afbeelding
Duidelijk is te zien dat de Kreidler hoger en robuuster is dan de Zündapp


Sportieve Kreidler

Overstappen van de Zündapp op de Kreidler betekent een wereld van verschil. De zithouding op de Kreidler is veel sportiever en we hingen echt op het smalle stuurtje. De buddyseat is iets smaller dan die van zijn concurrent; het is nauwelijks waarneembaar maar we voelden het des te meer. Ondanks het sportieve uiterlijk is de Florett nog een echt rijwiel met hulpmotor. De pedalen staan in de "fietsstand" en net als bij een fiets moesten we achteruit trappen om de achterrem aan het werk te zetten. Als je net van een motorfietsje als de Zündapp afstapt is dat wel een tegenvaller. Het zelfde geldt voor het schakelen. Bij de Kreidler moet dit handmatig gebeuren. Door de koppeling in te knijpen en het linker handvat te verdraaien kunnen we van versnelling wisselen. Volgens de eigenaar is het een kwestie van wennen en schakelt deze brommer na enige oefening net zo goed als de Zündapp, maar wij geven toch de voorkeur aan de trefzekere voetschakeling van die andere Duitser.

Ook de Kreidler fabriek was zich indertijd bewust van de genoemde "tekortkomingen" want in 1968 zag het type Florett SL het levenslicht en deze bromfiets was wel voorzien van voetschakeling en een voetrempedaal. De toenmalige bromfiets rijders vonden dat een grote vooruitgang. Een opvallend onderdeel van de Kreidler is de schommelarm-voorvork en het grove voorspatbord. Dat spatscherm is zo fors uitgevoerd omdat het een dragend onderdeel vormt van de voorvorkconstructie. Deze typische voorvork (BMW paste toentertijd hetzelfde principe toe op zijn motorfietsen) doet zijn werk uitstekend en misschien wel iets té goed. Geen enkele oneffenheid van het wegdek wordt aan de berijder doorgegeven, maar de consequentie daarvan is dat het contact van de berijder met de weg verdwenen is. Vooral de eerste kilometer voelt de Florett rubberachtig aan maar na enige tijd went het en we kunnen ons zelfs voorstellen dat een fervente Kreidler-rijder zo verknocht is aan dit typische, maar zeer comfortabele, rijgedrag dat hij nooit meer

De geschiedenis van Kreidler

De historie van Kreidler gaat terug tot 1888, toen Anton Kreidler een fabriek voor telegraafdraad, elektrische kabels en halffabrikaten oprichtte. Pas in 1951, op de tentoonstelling in Genéve, werd de eerste bromfiets aan het publiek voorgesteld. Deze eerste Kreidler, de K50, was, net als zijn opvolger de K51, een gewone bromfiets. Het was een "damesmodel" met een lage instap en grote treeplanken. Op basis van deze modellen werd in 1956 de R50 scooter uitgebracht. Een jaar later presenteerde Kreidler het model waardoor deze fabriek wereldberoemd zou worden: de Florett. Speciaal voor deze nieuweling was een nieuw motorblok ontworpen met een drie-versnellingsbak en om de beperkingen die voor bromfietsen golden te ontlopen, werd de Florett als lichte motorfiets uitgebracht. Kreidler heeft zich altijd beperkt tot de 50 cc klasse en wilde daarin de beste zijn. Dat is zeker gelukt want in 1961 werden meer dan 100.000 bromfietsen gebouwd en terwijl andere Duitse motorfabrikanten de poorten sloten, ging het met Kreidler steeds beter. Ook de export liep goed en Nederland werd de belangrijkste afnemer van Kreidler bromfietsen. In het topjaar 1965 werden in ons land 18.000 Kreidlers verkocht. In 1969 reed 14,6% van de Nederlandse bevolking op een bromfiets en 40% hiervan waren Kreidlers. Ook bij de motorfietsen was Kreidler sterk vertegenwoordigd met een marktaandeel van 15%. Vanaf 1961 was Kreidler actief in de races om het wereldkampioenschap met Hans George Anscheidt als kopman van het raceteam. De eerste jaren bleven de grote successen uit en pas nadat de Nederlandse importeur Van Veen zich actief met de racerij ging bemoeien kon Kreidler de strijd aan met Suzuki, Derbi en Jamathi. In 1971 werd Jan de Vries wereldkampioen op een Van Veen Kreidler en daarna zouden nog vijf wereldtitels voor Kreidler volgen. De brommers voor op de straat kregen regelmatig een opfrisbeurt, waarbij het uiterlijk steeds werd aangepast aan de eisen des tijds. Aan het motorblok gebeurde al die jaren niet veel want dat was goed. Aan het begin van de jaren '80 zakte de bromfietsmarkt als een plumpudding in elkaar en ook Kreidler kon niet aan de malaise ontkomen. In 1982, terwijl Stefan Dörflinger net het vijfde wereldkampioenschap voor Kreidler had veroverd, werd de Kreidlerfabriek gesloten en de trotse marktleider uit de jaren '60 en 70 was niet meer. Een jaar later werd Kreidler postuum wereldkampioen toen Dörflinger de laatste lauwerkrans, behaald op een Kreidler, kreeg omgehangen.[/size]

De geschiedenis van Zündapp

In februari 1917 werd de Zünder- und Apparatebau GmbH-Nürnberg opgericht door Friedrich Krupp AG-Essen en algemeen directeur Fritz Neumeyer. Tijdens de Eerste Wereldoorlog werden ontstekingsmechanismen voor de oorlogsmachinerie gefabriceerd, maar na de Vrede van Versailles moest men omzien naar een andere broodwinning. In 1919 werd de firmanaam veranderd in Zündapp en begon men met de fabricage van bouten en moeren en dynamo's voor auto's en motorfietsen. In 1921 kwam de eerste Zündapp motorfiets op de markt, gebouwd naar het voorbeeld van de Engelse Levis. In de daarop volgende jaren bouwde Zündapp zowel lichte tweetakt motorfietsen als zware viertakten, waarvan de beroemde "Grüne Elefant", de KS 601 met zijn tweecilinder boxermotor, ongetwijfeld het meest tot de verbeelding spreekt. In 1953 bracht Zündapp de eerste bromfiets op de markt en in 1966 werden met een 49 cc Zündapp zes wereldrecords gebroken op het circuit van Monza. Daaronder was het éénuurrecord dat op 162,609 km/h werd gesteld. In het midden van de jaren '60 was Zündapp de grootste motorfabriek van Duitsland. Ontelbare zeges werden in de wacht gesleept, vooral op het gebied van de terreinsport. Na lang experimenteren verscheen in 1972 de eerste bromfiets met een watergekoeld motorblok: de KS 50, die ook als lichte motorfiets werd geleverd. In het begin van de jaren '80 werd in Duitsland een nieuwe raceklasse in het leven geroepen: de 80cc klasse. In 1983 nam Zündapp voor het eerst deel aan deze races en het daarop volgende jaar werd Stefan Dörflinger op Zündapp wereldkampioen. Helaas ging het op dat moment al snel bergafwaarts met Zündapp en aan het einde van het jaar had het, inmiddels naar München verhuisde bedrijf, een schuld van meer dan 30 miljoen D-mark. Voor 13 miljoen D-mark kocht een Chinese staatsonderneming de complete productielijn op en sinds 1988 worden in Tianjin Chinese Zündapps gebouwd.[/size] anders wil. De Kreidler rijdt zoals dat van een sportieve brommer verwacht mag worden. We schakelden de machine in de eerste versnelling, we lieten de koppeling opkomen en gaven gas en we merkten dat de Kreidler lekker fel optrok. Ook in z'n twee en z'n drie was er voldoende trekkracht aanwezig en de topsnelheid lag aanmerkelijk hoger dan bij de Zündapp. De drie versnellingen sloten perfect op elkaar aan en bleken precies voldoende voor deze sportieve brommer. Meer versnellingen waren niet nodig en minder overbrengingen waren niet wenselijk. De voorrem greep heel laat aan en de vertraging was matig. Waarschijnlijk zal de remwerking aanzienlijk verbeterd kunnen worden door de rem goed af te stellen. Op de achterrem viel niets aan te merken; die deed zijn werk zonder meer goed. Als beide remmen flink werden aangesproken dook de Kreidler diep in de voorvering waarbij het twijfelachtige stuurkarakter extra werd benadrukt. In eerste instantie dachten we zeer binnenkort nader kennis te maken met het asfalt, maar gelukkig bleef die ervaring ons bespaard en raakten we gewend aan het typische remgedrag. Het motorblok is nauwelijks zichtbaar omdat het door kappen wordt afgedekt. Om koelingsproblemen te voorkomen is geforceerde koeling toegepast: aan de linkerzijde van het motorblok is een ventilator aangebracht die de koele lucht tegen het motor aan blaast. De Florett staat op 19 inch wielen en houdt contact met de weg door middel van smalle 2 1/4 x 19 inch banden. Door deze grote wielen ligt het zwaartepunt tamelijk hoog en dit, tezamen met het forse gewicht, zorgt ervoor dat de Kreidler een nogal bullige indruk maakt.
De Kreidler fabriek heeft veel aandacht besteed aan de vormgeving. De tank, de voorvork en de zijschilden die het motorblok aan het gezicht onttrekken vallen onmiddellijk op, maar ook over de afdekplaat op het stuur en de claxon, die onder de koplamp is gesitueerd, is terdege nagedacht. De Florett is zeer compleet uitgevoerd: een zijstandaard ontbreekt weliswaar maar een remlicht en het bagagerek behoren tot de standaarduitrusting, de voorvering wordt beschermd door harmonicarubbers en diverse verchroomde sierstrips geven het uiterlijk een verzorgd karakter. Het bagagerekje op de tank, de sierbeugel rond het achterlicht en het sportieve stuurkuipje zijn typische jaren '60 accessoires. De Kreidler Florett is een sportieve bromfiets met een fraaie styling en een pittig motorblokje, maar het stuurgedrag vraagt enige gewenning. In 1966 moest voor dit moois Fl. 1080,- worden betaald en samen met de Zündapp, die in dezelfde prijsklasse zat, vormden deze Duitse bromfietsen de top van de 49 cc klasse. Een Puch kocht je in die tijd voor Fl. 300,- minder. De tijd van de Kikkers en de Nozems komt nooit meer terug maar de herinnering aan die periode leeft gelukkig voort en speciaal door een rijtest met bromfietsen uit die tijd. Kunnen we nog eens terug denken aan de jaren '60.

Afbeelding
Kreidler en Zündapp willen allebei een luxe strassenkreuzer bouwen maar werken hun ideeën verschillend uit

Afbeelding
Het stuurkuipje, het bagagerek op de tank en de beugel rond het achterlicht zijn typische jaren '60 accessoires.

Afbeelding
Beide bromfietsen zijn voorzien van een remlicht, een nuttig accessoire dat bij de meeste andere bromfietsmerken ontbrak. De Kreidler heeft onder de dubbelzit een gereedschapskastje.

Afbeelding
Het motorblok is verborgen achter plaatwerk, waardoor de Kreidler makkelijk is schoon te houden.

Afbeelding
Dankzij de grote koelribben op de cilinder en op de kop zal de Zündapp niet snel oververhit raken.

Afbeelding
Het instrumentarium van de Zündapp beslaat uit een kilometerteller annex snelheidsmeter, een lichtschakelaar en een fietsbel.

Afbeelding
De Zündapp is vier jaar jonger dan zijn rivaal en oogt beduidend moderner dankzij zijn kleinere wielen en telescoopvoorvork.

Afbeelding
De trotse eigenaar Hans van Straten, met de twee rivalen van weleer. Adressen

Kreidler Florett Club Nederland,
Spanbeddestraat 31,
7481 ER Haaksbergen.

Zündapp Veteranen Club,
Koetsierwei 48,
5551 MH Valkenswaard,
tel. 04902-43561/42170 of 040-521523.
Toegelaten zijn bromfietsen, scooters, motoren en auto's van het merk Zündapp.



Meer informatie:
Overzicht rijtesten
Gescand door peter G
Geplaatst door Maarten
© 2010 www.kreidler.nl
Laatst gewijzigd door Maarten op 15 mar 2010, 03:38, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8937
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 27 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren
Contacteer:

#2 Bericht door Maarten » 14 mar 2010, 18:20

Reacties december 1993:

Kreidler en Zündapp (1)

Allereerst mijn complimenten met uw tijdschrift over motoren en bromfietsen. Dat er nu eindelijk een tijdschrift in Nederland is 'geboren' dat ook eens flink wat aandacht besteedt aan de bromfiets in al zijn facetten stemt mij zeer tevreden. Als 'oud', maar vooral toentertijd 'fanatiek' Kreidlerrijder, zijn mij in uw artikel over de Kreidler en de Zündapp bromfiets enige zaken opgevallen, waar ik gaarne een antwoord op zou willen hebben. U geeft een rijindruk plus een beschrijving van twee bromfietsen die nogal in uitvoering en leeftijd verschillen. Mijn eerste vraag luidt derhalve: Was het niet objectiever geweest een handgeschakelde Zündapp met een handgeschakelde Kreidler te vergelijken, of zoals in dit geval een voetgeschakelde Zündapp met een voetgeschakelde Kreidler. De totale technische uitmonstering zou dan veel meer met elkaar overeenstemmen (wielmaat, rijwindkoeling. pedalen op gelijke hoogte, veersysteem etc. was vanaf 1970/71 ook bij Kreidler standaard). Nu ontstaat een beetje de situatie waarbij appels met peren worden vergeleken. De Kreidler komt hierbij terecht over a!s een 'fiets met hulpmotor'. Aangezien ik vanaf 1965 tot en met 1974 om de twee jaar een nieuwe Kreidler kocht, kan ik mij in een deel van uw verhaal niet zo vinden. De exemplaren vanaf 1971 waren duidelijk totaal anders van opzet. Aangezien er een Kreidler club is moet een meer objectieve test toch ook mogelijk zijn Zie dit verhaal niet als negatief ten aanzien van uw artikel of het merk Zündapp.
Wat betreft de degelijkheid van frame, vering en motor was de Zündapp gelijk zo niet beter dan de Kreidler
De wegrace- en motocross-successen, alsmede mijn toenmalige bromfietshandelaar die in de 50 cc motocross actief was, deden mij kiezen voor het 'snellere' en ook degelijke merk Kreidler. Ik hoop dat u nog eens een artikel schrijft over de Kreidler wegracers.
Met vriendelijke groeten teken ik,
G. Bleekman,
Didam.

Helaas is de opzet van dit artikel niet door iedereen even goed begrepen. Nergens staat geschreven dat dit artikel een vergelijkingstest was. Het ging daarentegen over de twee bromfietsen van de heer Van Straten, de twee rivalen van weleer die nu onder één dak wonen. Enerzijds werden herinneringen uit de jaren '60 opgehaald en anderzijds was het een rij-indruk (zoals u zelf al terecht opmerkt) van twee bromfietsen die in bouwjaar niet zoveel maar in uitvoering wel degelijk van elkaar verschillen. Uit dit artikel (en uit de ingezonden brieven) blijkt tevens dat de bromfietsbouw in vier jaar tijd een grote verandering heeft doorgemaakt. Uw idee om eens een vergelijkingstest te maken met een Kreidler en een Zündapp, die zowel qua bouwjaar als qua techniek vergelijkbaar zijn, houden wij in gedachten. Gezien de hernieuwde belangstelling voor de 50 cc wegracers zullen wij in de toekomst zeker aandacht besteden aan de Kreidlerracers. Red.

Kreidler en Zündapp (2)

Als liefhebber van Zündapp bromfietsen en motoren verheugde ik me op het Kreidler/ Zündapp artikel.
Nadat ik de banderol van HMR 6 had verwijderd, kreeg ik de eerste teleurstelling te verwerken. Deze Zündapp was verre van origineel. De tweede teleurstelling las ik in het artikel: "Beide machines zijn perfect gerestaureerd". Een werkelijk originele Zündapp is echt niet moeilijk te vinden (Zündapp Veteranen Club). Als laatste is een vergelijking tussen deze beide modellen een giller. Bij twee bromfietsen van een gelijk bouwjaar was het artikel veel interessanter geworden. Beide merken hebben schommelarm-voorvork, 19 inch wielen, handversnelling en dergelijke toegepast. Graag de volgende keer wat meer aandacht aan een bromfiets-artikel.
Met vriendelijke groeten,
R.P. Krale,
Westervoort.

Het is jammer dat u niet aangeeft op welke onderdelen de Zündapp niet origineel is. In het artikel wordt trouwens niet beweerd dat de Zündapp en/of de Kreidler tot op het laatste moertje origineel is. Ook een niet-originele bromfiets kan per slot van rekening perfect worden gerestaureerd want perfect restaureren en 100% origineel zijn twee verschillende dingen. Voor het overige verwijzen we naar het antwoord op de brief hierboven. Red

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 18858
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren

#3 Bericht door dijk » 14 mar 2010, 18:29

prachtig artikel weer over kreidler en zundapp. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Andre
Berichten: 3352
Lid geworden op: 05 feb 2004, 21:50
Locatie: Heos zeeland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#4 Bericht door Andre » 14 mar 2010, 18:30

peter is goed bezig :thumbleft
Hij heeft alles netjes geordend vanaf jaren 50/60 tot heden :clap

Gebruikersavatar
Loek D.
Berichten: 649
Lid geworden op: 12 aug 2008, 20:16
Locatie: Zuid Limburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#5 Bericht door Loek D. » 14 mar 2010, 19:25

Wel verkeerde modellen met elkaar vergeleken.
515 of klotestotert waren beter geweest.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8937
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 27 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren
Contacteer:

#6 Bericht door Maarten » 14 mar 2010, 20:51

Loek D. schreef:Wel verkeerde modellen met elkaar vergeleken.
515 of klotestotert waren beter geweest.
De reacties van de lezers destijds in 1993 zijn hetzelfde. En het antwoord van de redactie van het MotorRijwiel staat er ook bij.
Dat maakt het op zich wel weer een geinig artikel. Natuurlijk vergelijken ze de Zundapp en de Kreidler wel degelijk met elkaar, en door het leeftijdsverschil is die vergelijking niet eerlijk. (vind ik).

Peter G bedankt voor de scan van het mooie artikel!

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 50625
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 29 keren
Ontvangen waarderingen: 42 keren

#7 Bericht door Enzo-tvdzijden » 14 mar 2010, 20:56

Toch weer leuk te lezen dat succes op zaterdag/zondag in de sport de verkoop op maandag beïnvloed.
Dan is de Kreidler zeker in het voordeel.

Enzo

Gebruikersavatar
HAAGSESPUITER
Berichten: 676
Lid geworden op: 09 mar 2006, 22:42
Locatie: drieborg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#8 Bericht door HAAGSESPUITER » 14 mar 2010, 22:00

leuk maarten wat gaat de tijd hard een zundapp en kreidler opa en zijn kleinzoon :clap :lol:
vind zelf de ks 100 zeer mooi

Gebruikersavatar
Loek D.
Berichten: 649
Lid geworden op: 12 aug 2008, 20:16
Locatie: Zuid Limburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#9 Bericht door Loek D. » 14 mar 2010, 22:17

Ik las de reacties later ook pas Maarten :oops:

Gebruikersavatar
peterria
Berichten: 1272
Lid geworden op: 04 nov 2007, 15:25
Locatie: alblasserdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#10 Bericht door peterria » 14 mar 2010, 23:05

ja is een mooi stukie om telezen

zo heb ik prive mijn test gedaan met eitank 1965 en zundapp supper combinette 1961
en moet eerlijk toe geven dat de z...dapp wat zit comfor als winnaar uit de bus komt
ook wat rem vermogen en vering[dubbel] achter

Gebruikersavatar
mink
Berichten: 2953
Lid geworden op: 29 aug 2006, 21:01
Locatie: ridderkerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#11 Bericht door mink » 15 mar 2010, 08:55

peet als jij zo door gaat met je zundapp op hemelen,word je eerdaags nog verbannen van deze KREIDLER site.!

gr mink.w :lol:

Gebruikersavatar
peterria
Berichten: 1272
Lid geworden op: 04 nov 2007, 15:25
Locatie: alblasserdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#12 Bericht door peterria » 15 mar 2010, 09:12

ja herr mink dat was en is wat voor jou dubbel geveerd :mrgreen:

Gebruikersavatar
mink
Berichten: 2953
Lid geworden op: 29 aug 2006, 21:01
Locatie: ridderkerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#13 Bericht door mink » 15 mar 2010, 09:19

ik heb henny toch !! ha ha
mink.w

Jan
Berichten: 2230
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#14 Bericht door Jan » 15 mar 2010, 09:35

Het vergelijk tussen deze 2 brommers is inderdaad niet eerlijk.
Ze verschillen maar een paar jaar in leeftijd, maar in die tijd is de Kreidler veel moderner geworden en kreeg betere rijeigenschappen.
Ik heb ook een Kreidler met handversnelling en terugtraprem en dat is niet te vergelijken met een voetschakelblok met voetrem.
Ik heb beide typen Kreidler, maar ook een Zundapp uit 1971 en objectief gezien rijdt die Zundapp gewoon heel erg goed.
Met name het stille motorblokje en de zitpositie van de Dapp spreken mij erg aan.
Verder zijn het beide goede brommers, maar de Zundapp komt uit een groter nest en dat zie ik wel terug.

Gebruikersavatar
Flacko
Berichten: 2486
Lid geworden op: 12 aug 2004, 18:21
Locatie: 's-Hertogenbosch
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#15 Bericht door Flacko » 15 mar 2010, 09:58

mink schreef:peet als jij zo door gaat met je zundapp op hemelen,word je eerdaags nog verbannen van deze KREIDLER site.!

gr mink.w :lol:

Een ban op de website is iets te veel van het goede maar bij de volgende toerrit kan Peter, pek en veren verwachten.

Grtz Ad

Gebruikersavatar
cz junior
Berichten: 386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:49
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#16 Bericht door cz junior » 15 mar 2010, 10:16

Jammer dat ze nou net een kreidler met een doorgezakte standaard laten zien :wink:

Jan
Berichten: 2230
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#17 Bericht door Jan » 15 mar 2010, 10:34

Ik moet zeggen dat ze er beide niet fris en fruitig uitzien.
Eigenlijk is het te gek dat zo'n blad als het Motorrijwiel bij een eenvoudige particulier op visite gaat en daarmee beide merken even in het voetlicht zet.
Beide brommers zijn wat mij betreft niet representatief!!

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4484
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 0

#18 Bericht door KJ » 15 mar 2010, 13:06

Maarten schreef:
Loek D. schreef:Wel verkeerde modellen met elkaar vergeleken.
515 of klotestotert waren beter geweest.
De reacties van de lezers destijds in 1993 zijn hetzelfde. En het antwoord van de redactie van het MotorRijwiel staat er ook bij.
Dat maakt het op zich wel weer een geinig artikel. Natuurlijk vergelijken ze de Zundapp en de Kreidler wel degelijk met elkaar, en door het leeftijdsverschil is die vergelijking niet eerlijk. (vind ik).

Peter G bedankt voor de scan van het mooie artikel!
Jaren later hebben ze (HMR) dit artikel een stuk beter overgedaan.
Met medewerking van KCNN (bestuurs)leden uit Friesland; Murk & Jellie Hoekstra & Gerrit Kempenaar (alias Platte Kip)

dolle aad
Berichten: 2351
Lid geworden op: 27 apr 2008, 09:41
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#19 Bericht door dolle aad » 15 mar 2010, 13:54

als ik eerlijk ben ,en dat ben ik nu ook weer , :wink:

die Dapp oogt wel stukken beter

Dat geld voor t hele programma van Dapp ,wat ook breder is .



:lol:
Zitten ook zat Dapp liefhebbers onder de Kreidler mensen .

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 50625
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 29 keren
Ontvangen waarderingen: 42 keren

#20 Bericht door Enzo-tvdzijden » 15 mar 2010, 18:29

cz junior schreef:Jammer dat ze nou net een kreidler met een doorgezakte standaard laten zien :wink:
En geverfde schokbrekers.

Enzo

Gebruikersavatar
Mattias
Berichten: 292
Lid geworden op: 20 aug 2007, 20:28
Locatie: Oostenrijk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#21 Bericht door Mattias » 15 mar 2010, 18:34

het is maar een kwakkelartikel :)

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 9369
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 10 keren

#22 Bericht door Henk 3bakvoet » 15 mar 2010, 18:47

Enzo-tvdzijden schreef:
cz junior schreef:Jammer dat ze nou net een kreidler met een doorgezakte standaard laten zien :wink:
En geverfde schokbrekers.

Enzo
Schei uit over die kreidler, deze is schredder rijp.

marco boswinkel
Berichten: 70
Lid geworden op: 10 jul 2008, 20:59
Locatie: Hengelo
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#23 Bericht door marco boswinkel » 15 mar 2010, 19:08

Leuk stukje om te lezen.

Maar jammer dat die Zunlap er naast staat :D

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8937
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 27 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren
Contacteer:

#24 Bericht door Maarten » 15 mar 2010, 19:13

dolle aad schreef:als ik eerlijk ben ,en dat ben ik nu ook weer , :wink:

die Dapp oogt wel stukken beter

Dat geld voor t hele programma van Dapp ,wat ook breder is .



:lol:
Zitten ook zat Dapp liefhebbers onder de Kreidler mensen .
Ook Aad solliciteert naar pek en veren! ;-)

Gebruikersavatar
peterria
Berichten: 1272
Lid geworden op: 04 nov 2007, 15:25
Locatie: alblasserdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#25 Bericht door peterria » 15 mar 2010, 19:21

nu ik toch het risico loop voor pek en veren het is wel zo natuurlijk
de jongere kreidlers lees nl uitvoering waren special gemaakt
voor menschen als henk 3 bakvoet batavus trappertjes
en berini stuurtjes dat was beter voor hun rugje
terwijl de z....dapp zo,n voetuig al in 54 op de markt had :|

Plaats reactie