Brommer komt niet op toeren

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
997261
Berichten: 71
Lid geworden op: 14 nov 2010, 14:11
Locatie: Friesland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Brommer komt niet op toeren

#1 Bericht door 997261 » 14 nov 2013, 18:30

Hallo Kreidlerfanaten,
Ik heb onlangs geconcludeerd dat mijn 16 mm bing carburateur versleten was. Ik had nog een 14 mm carburateur liggen en heb die er toen opgezet. Reed prima. Vervolgens heb ik een andere 16 mm carburateur weten te vinden, maar die was ook versleten. Toen ik de 14 mm carburateur er weer opgezet had kwam de brommer niet meer op toeren. Waar ik eerst makkelijk de 70 km/h haalde kom ik nu geen eens over de 60 heen.
Mijn setup is:
Carburateur 14 mm, momenteel sproeier 78, maar een 74 maakt helemaal geen verschil.
Kokusan 12 Volt
Getunede cilinder 55cc volgens mij met rechte inlaat.
28mm uitlaat

Het is ook mogelijk dat ik door alle chaos tijdens het verwisselen van de carburateurs de gasnaalden door elkaar heb gehaald, kan iemand mij vertellen hoelang de gasnaald van een 14 mm hoort te zijn?

Ik ben ten einde raad, daarom vraag ik jullie hulp. De bougie vonkt gewoon.

Groet,
Emile

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13643
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 592 keren
Ontvangen waarderingen: 826 keren

Re: Brommer komt niet op toeren

#2 Bericht door Caspar » 14 nov 2013, 18:41

Kijk eens vanaf het luchtfilter in de carburateur als je het gas open draait . Gaat hij helemaal omhoog ?
Haal de gasschuif er anders nog eens uit en kijk goed of de choke-schuif en gasnaald goed zitten.

Gebruikersavatar
RS69
Berichten: 712
Lid geworden op: 05 aug 2008, 17:25
Locatie: Zuidoost Gelderland
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 29 keren

Re: Brommer komt niet op toeren

#3 Bericht door RS69 » 15 nov 2013, 16:24

Ik heb hier een Bing 1/14/99 0 met een gasnaald van totaal 37 mm, deze carburateur presteerde op een Mahle 15-63-94 5,3 PK perfect/boven verwachting. Haalde bijna de 80 km op de teller met een luchtfilter voor de 17 tm 22 mm Bing. Kijk inderdaad even of je alles goed heb gemonteerd zoals Caspar al aangeef, en het zelfde als de eerste keer toen het wel goed was. Heb je het spruitstuk nog los gehad en lekt hij nu misschien bij de pakking, en zit in het luchtfilter alles nog goed.

Gr :rs

Gebruikersavatar
Parlotti
Winnaar Kreidlerverkiezing 2012
Berichten: 1413
Lid geworden op: 31 jul 2010, 17:41
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren
Contacteer:

Re: Brommer komt niet op toeren

#4 Bericht door Parlotti » 15 nov 2013, 17:54

Caspar schreef:Kijk eens vanaf het luchtfilter in de carburateur als je het gas open draait . Gaat hij helemaal omhoog ?
Haal de gasschuif er anders nog eens uit en kijk goed of de choke-schuif en gasnaald goed zitten.
@"Toen ik de 14 mm carburateur er weer opgezet had kwam de brommer niet meer op toeren"


en kijk dan gelijk even of je filterzeefje nog correct in de filterbuis zit

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13643
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 592 keren
Ontvangen waarderingen: 826 keren

Re: Brommer komt niet op toeren

#5 Bericht door Caspar » 15 nov 2013, 19:39

Het zou ook nog kunnen dat er een stuk kool in je demper zit , maar dat zou dan wel héél erg toevallig zijn.

Gebruikersavatar
997261
Berichten: 71
Lid geworden op: 14 nov 2010, 14:11
Locatie: Friesland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Brommer komt niet op toeren

#6 Bericht door 997261 » 16 nov 2013, 17:17

Ik zal alles wat jullie hebben genoemd na kijken zodra de tijd zich daarvoor open stelt. Hoelanger ik er over nadenk, hoe meer ik denk dat het aan de uitlaat ligt. Maar dit zou inderdaad heel toevallig zijn.
Bedankt voor jullie reacties, ik denk dat ik er zo wel uitkom.
Groet,
Emile

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10825
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 191 keren
Ontvangen waarderingen: 574 keren

Re: Brommer komt niet op toeren

#7 Bericht door Henk 3bakvoet » 16 nov 2013, 19:35

Ik ben ten einde raad
Die hebben we al vaker langs zien komen, sinds januari 2011 heb je het zelfde probleem.
53 berichten lang geen snelheid en niet op toeren komen.

Al twee jaar loop je hier over te emmeren, ik heb dan ook slechts één advies.
Vervang al die totaal versleten rommel en stop met dat gerommel.
Denk na over een complete frisse nieuwe setup, want dit is een "never ending story"

blok reviseren.
nieuwe wand in de cilinder
nieuw zuigertje in laten meten
een gereviseerde bing
een nieuwe geschikte stijlvolle uitlaat
Twee jaar problemen opgelost, ja het kost geld, maar was het niet je hobby?

Gebruikersavatar
Parlotti
Winnaar Kreidlerverkiezing 2012
Berichten: 1413
Lid geworden op: 31 jul 2010, 17:41
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren
Contacteer:

Re: Brommer komt niet op toeren

#8 Bericht door Parlotti » 16 nov 2013, 22:07

997261 schreef:Ik zal alles wat jullie hebben genoemd na kijken zodra de tijd zich daarvoor open stelt. Hoe langer ik er over nadenk, hoe meer ik denk dat het aan de uitlaat ligt. Maar dit zou inderdaad heel toevallig zijn.
Henk 3bakvoet schreef: Die hebben we al vaker langs zien komen, sinds januari 2011 heb je het zelfde probleem.
53 berichten lang geen snelheid en niet op toeren komen.
Gelukkig heeft Henk een geheugen als een olifant; als ik dit lees dan kan het heel goed die uitlaat zijn, maar dat heeft niets met "toevallig" te maken. Ik denk eerder dat "de tijd zich bij jou nog niet heeft opengesteld". Net als je demper :?

Gebruikersavatar
997261
Berichten: 71
Lid geworden op: 14 nov 2010, 14:11
Locatie: Friesland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Brommer komt niet op toeren

#9 Bericht door 997261 » 17 nov 2013, 01:39

Ik heb mijn blok laten reviseren, en een nieuwe cilinder erop laten zetten die iets gekieteld is. Liep prima, tot een paar weken terug toen mijn carburateur problemen ging vertonen omdat hij aan een kant totaal versleten is. Twee jaar geleden was ik ook nog een leek in het technische gedeelte... De brommer deed het niet meer goed nadat ik die carburateur wisseltruck heb uitgevoerd, maar als ik ze weer omwissel doet hij het nog steeds niet goed. Twee jaar geleden toen mijn uitlaat potdicht zat duurde het ook een stuk langer voordat de brommer echt daadwerkelijk langzamer ging lopen. Kan niet op toeren komen en stoppen bij en bepaalde grens ook komen omdat mijn ontsteking iets is verschoven? (dit zal mij sterk lijken als hij is verschoven, maar ik laat elke mogelijkheid even open).
Groet,
Emile

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13643
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 592 keren
Ontvangen waarderingen: 826 keren

Re: Brommer komt niet op toeren

#10 Bericht door Caspar » 17 nov 2013, 08:56

Als je uitlaat alweer dicht zit , dan moet je je eens afvragen of je wel de juiste mengsmeer olie gebruikt. En ten tweede of je niet teveel olie bijmeng.
Kijk nou eerst maar eens of dat wel het geval is.

Gebruikersavatar
pascal
Berichten: 2888
Lid geworden op: 06 jan 2007, 17:34
Locatie: Vlak bij Lochem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Brommer komt niet op toeren

#11 Bericht door pascal » 17 nov 2013, 09:25

Ff de brommer langs Wietse brengen,heb ik ook gedaan,loopt in eens ook veel sneller 115kmh

Gebruikersavatar
bertRS
Berichten: 1361
Lid geworden op: 02 dec 2007, 21:09
Locatie: Nijverdal
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Brommer komt niet op toeren

#12 Bericht door bertRS » 17 nov 2013, 10:19

Ik heb het zelfde gehad met mijn RMC-S, had een 28mm uitlaat gekocht en gemonteerd.
Na een paar Keer gereden te hebben wilde hij ook ineens niet meer op toeren komen.
Dacht ook aan de carburateur dat het filtertje of sproeier verstop zou zitten maar niet dus.
Heb een blokfluit uitlaat en hier de demper uit gehaald en ja hoor mooi wat stukjes kool die los warengekomen van de wand in de demper met het gevolg uitlaatgassen kunnen niet meer weg en dus geen toeren meer.
Heb dit probleem 2x kort achter elkaar gehad met de RMC-S en toen de gehele uitlaat ontkoolt en geen probleem weer gehad.

Gr. Bert

Gebruikersavatar
997261
Berichten: 71
Lid geworden op: 14 nov 2010, 14:11
Locatie: Friesland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Brommer komt niet op toeren

#13 Bericht door 997261 » 21 nov 2013, 19:47

Hallo,
Ik ben vandaag weer bezig geweest met mijn brommer maar heb het probleem nog steeds niet kunnen verhelpen.
Ik heb er een andere uitlaat opgezet waarvan ik zeker weet dat hij goed open is, ik heb de 16-18 mm luchtfilterhuis met luchtfilter erop gezet voor meer lucht, ik heb mijn gasnaald vervangen want ik had die van een 17 mm carburateur erin zitten en ik heb mijn begrenzer losgekoppeld (ik dacht dat dit het probleem kon zijn dus nam ik het zekere voor het onzekere). Echter heeft niks van dit alles echt geholpen. Mijn brommer komt wel op snelheid totdat ik overschakel naar zijn drie. En vol gas in zijn twee of een is nog steeds niet al te best. In zijn vier trekt hij helemaal niet meer. Ik heb nog gekeken of een van mijn wielen aanliep, maar dit was ook niet het geval.
Mijn gasnaald staat op het tweede gleufje van onder, en er lekt iets wat lucht weg bij het uitlaatspruitstuk vanaf mijn cilinderuitgang. Ik heb verder niks losgehaald dus de pakkingen moeten gewoon goed zijn.
Twee jaar geleden heb ik dus de huidige setup laten samenstellen door wietse en hij heeft ook mijn blok gereviseerd. Die hele tijd geen problemen mee gehad, tot dat mijn 16 mm carburateur kuren begon te vertonen. Zou het ook nog kunnen dat mijn zuigerveren zijn versleten? Of dat mijn ontsteking is verschoven? (Wat mij sterkt lijkt als hij twee jaar met weer en wind een vaste stand heeft aangehouden).
Groet,
Emile

Gebruikersavatar
polite
Berichten: 940
Lid geworden op: 25 jul 2007, 19:38
Locatie: Westerkwartier
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: Brommer komt niet op toeren

#14 Bericht door polite » 21 nov 2013, 20:29

Je hebt het over een getunde cilinder. Destijds voorzien van een nieuwe nicasil laag?? Lees her en der op het forum dat de zuigerveren dan wel wat sneller kunnen slijten. Weet ook niet hoeveel kilometer je er inmiddels mee hebt gereden??

Groet,

Polite.

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10825
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 191 keren
Ontvangen waarderingen: 574 keren

Re: Brommer komt niet op toeren

#15 Bericht door Henk 3bakvoet » 21 nov 2013, 20:31

twee jaar met weer en wind een vaste stand heeft aangehouden).
Dus heel veel kilometers? tijd voor een cilinder inspectie :idea:

Gebruikersavatar
eitje22
Berichten: 274
Lid geworden op: 26 sep 2009, 14:28
Locatie: arnhem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Brommer komt niet op toeren

#16 Bericht door eitje22 » 21 nov 2013, 20:36

Henk, jij hebt toch nog wel een cilinder ?

Gebruikersavatar
997261
Berichten: 71
Lid geworden op: 14 nov 2010, 14:11
Locatie: Friesland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Brommer komt niet op toeren

#17 Bericht door 997261 » 21 nov 2013, 20:52

Hallo,
Ik heb er inderdaad best wel veel mee gereden. Ik gebruik castrol power RS 2takt mengsmeer olie. Keurig 1:50 zoals wordt voorgeschreven door Kreidler, dit meng ik zelf. Wat ik ook heb opgemerkt is dat als ik vol gas geef in zijn vrij, ik met volle gashendel open niet op toeren kom en dan gaat hij vervolgens stotteren, niet heel erg, maar dus wel teveel. Als ik het gas dan weer een heel klein beetje terug draai komen er wat toeren bij, maar het klinkt toch nog steeds niet erg mooi en regelmatig zoals hij eerst deed. Dat beetje gas terug nemen om meer toeren te maken, werkt alleen in zijn vrij, als ik in een versnelling zit merk ik er niks van. Tandwiel verhouding is 14:36 maar ik ben vrij zicht dus dit was geen enkel probleem. Hij ploft ook niet ofzo, hij komt alleen niet op toeren. Ik zal eens een pakking setje kopen zodat ik mijn cilinder, zuiger en veren kan bekijken. Maar dan is het nog steeds raar dat dit verschijnsel zo snel optreed.
Groet,
Emile

Gebruikersavatar
polite
Berichten: 940
Lid geworden op: 25 jul 2007, 19:38
Locatie: Westerkwartier
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: Brommer komt niet op toeren

#18 Bericht door polite » 21 nov 2013, 21:07

Cilinder kan in mijn ogen niet plots versleten zijn. Als ik je begin verhaal nog eens terug lees, heb ik meer het idee dat je een aantal onderdelen van je carb's door elkaar hebt gegooid.

Gebruikersavatar
pascal
Berichten: 2888
Lid geworden op: 06 jan 2007, 17:34
Locatie: Vlak bij Lochem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Brommer komt niet op toeren

#19 Bericht door pascal » 21 nov 2013, 21:11

Succes,maar zoals ik het lees gaat het een ritje Wietse worden.
Kun je je meteen opgeven voor het weekend volgend jaar,met een goed lopend brommertje.

Gebruikersavatar
bertRS
Berichten: 1361
Lid geworden op: 02 dec 2007, 21:09
Locatie: Nijverdal
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Brommer komt niet op toeren

#20 Bericht door bertRS » 21 nov 2013, 21:13

Waarom ga je er niet mee naar Wietse? Die heeft hem voor je na gekeken en je blok gereviceerd.
Die weet vast wel wat het kan zijn en zal je zeker verder helpen zodat je weer gewoon kunt rijden!!

Bert

Gebruikersavatar
997261
Berichten: 71
Lid geworden op: 14 nov 2010, 14:11
Locatie: Friesland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Brommer komt niet op toeren

#21 Bericht door 997261 » 21 nov 2013, 21:20

Hallo,
Nou mijn autootje zijn kabelboom is onlangs doorgebrand dus heb niet echt direct vervoer daarnaartoe, helaas. Daarom wil ik eerst zoveel mogelijk zelf proberen op te lossen voordat ik de reis naar Wietse onderneem. Ik weet vrij zeker dat ik geen onderdelen op de gasnaald na heb doorgehaald van de verschillende carburateurs. Ik heb net een pakking setje besteld bij kreidlerparts, dus ik zal binnenkort mijn cilinder er eens afhalen.
Groet,
Emile

drika
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Brommer komt niet op toeren

#22 Bericht door drika » 21 nov 2013, 23:26

emile als jij je gas wat terug neemt loopt hij beter zeg jij,probeer eens een grotere sproeier
en vlak je spruitstuk ook even want die zijn vaak niet vlak meer waar hij op de cilinder word gemonteerd en dus trek je valse lucht,het vlakken van het spruitstuk doe ik altijd op de volgende manier,op een echt vlakke gladde ondergrond leg ik een vel fijn schuurpapier de vlakke kant van het spruitstuk bewerk ik met een viltstift zodat er overal op het vlakke gedeelte inkt zit,dan ga ik net zo lang met het spruitstuk over het schuurpapier heen tot overal de inkt verdwenen is
succes
dirk

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13643
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 592 keren
Ontvangen waarderingen: 826 keren

Re: Brommer komt niet op toeren

#23 Bericht door Caspar » 22 nov 2013, 08:42

Ik lees tussen de regels Door dat je een begrenzing er op had zitten.
Als dat een elektronische was , dan zou ik de ontsteking ook even nakijken.

Gebruikersavatar
midde
Berichten: 858
Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
Locatie: almere
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: Brommer komt niet op toeren

#24 Bericht door midde » 23 nov 2013, 09:28

Liep hij met de versleten 16 mm bing nog wel 70km/h ? Want dan zou ik deze er weer op monteren om het een en ander uit te sluiten, cilinders zijn niet van het ene op het andere moment versleten. Als je volgas geeft en dan het gas iets terug doet in zijn vrij en de toeren nemen toe denk ik ook aan een verkeerde carb afstelling wellicht een te grote sproeier. Het is denk ik niet zo dat je er vanuit kan gaan dat de sproeierbezetting die je in de eerste 16mm had zitten ook de juiste is voor de tweede, trek je luchtfilter er eens af en kijk of het verbeterd.

gr Thijs

Gebruikersavatar
997261
Berichten: 71
Lid geworden op: 14 nov 2010, 14:11
Locatie: Friesland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Brommer komt niet op toeren

#25 Bericht door 997261 » 30 apr 2014, 22:44

Het heeft even geduurd, maar hij loopt weer normaal. Ik heb de hele cilinder eraf gehad en gecontroleerd en gemeten, hier was niks ergs aan te vinden. Ik heb het spruitstuk eraf gehaald en passend gemaakt voor een 18 mm carburateur en ik het de draadjes die naar de bobine gaan nog eens nagekeken en waar nodig was opnieuw geisoleerd. En nu is het probleem weg. Ik moet de carburateur nog afstellen maar hij loopt wel redelijk zolang je geen volgas geeft(Carburateur te groot, ik moet er een andere sproeier in doen en de gasnaald op een andere stand zetten, dan loopt hij wel weer mooi). Ik kan dus niet met zekerheid zeggen wat nou het probleem was, maar de kans is erg groot dat de draadjes bij mijn bobine contact maakt met mijn blok.

Groet,
Emile

Plaats reactie