De Marteling van Frankrijk (1979)

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9320
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 399 keren
Ontvangen waarderingen: 151 keren
Contacteer:

De Marteling van Frankrijk (1979)

#1 Bericht door Maarten » 29 sep 2021, 20:16

De Marteling van Frankrijk (1979)

Originele titel: Tortur de France
(Woordspeling, de Duitse uitspraak is "Tortoure de France")

Bron: Das Motorrad, Extrablatt, 8 augustus 1979

Vijftigers Rijden - Test, Nieuwigheidjes, Techniek voor sleutelaars, Toebehoren

Alpenrit met Hercules Ultra II LC, Kreidler RSGS, KTM 50 RLW, Puch Cobra 6 GTL en Zündapp KS 50 watercooled TT.
De vijf duurste en meest begeerde 50-cc motorfietsen uit Duitsland reden over de hoogste bergpassen van Frankrijk in navolging van de Tour de France wielerwedstrijd. De rit werd eind juni 1979 gereden.



Afbeelding
Alpenrit met Hercules Ultra II LC, Kreidler RSGS, KTM 50 RLW, Puch Cobra 6 GTL en Zündapp KS 50 watercooled TT.
De vijf duurste en meest begeerde 50-cc motorfietsen uit Duitsland reden over de hoogste bergpassen van Frankrijk in navolging van de Tour de France wielerwedstrijd. De rit werd eind juni 1979 gereden.


Afbeelding
Links: De route. In 4 dagen op 50 cc!
Bovenste foto: De groep die vertrok vanuit Stuttgart.
Foto midden: Om het verbruik te berekenen werd de tank elke keer geleegd.
Foto rechts: Hier is een assistent die de opmerkingen van de 5 deelnemers noteert.
Discussie op de bergpas: Welke machine trekt het best?


Afbeelding
De eerste etappe is 580 km en begint in Stuttgart op 28 juni 1979


Afbeelding
Kwellerij in de Zee-Alpen. Vijf lichte motorfietsen strijden om de top.


Afbeelding
In West-Duitsland (BRD) van de jaren 70 was de markt voor "kleinkrafträder" zeer dynamisch. Deze ongebreidelde 50cc bestemd voor 16/18 jarigen hadden een belangrijke plaats in Duitse motorbladen.
De categorie van deze 50cc "kleinkrafträder" was destijds gelijk aan de 125c categorie in Frankrijk, deze twee categorieën motorfietsen waren elk bedoeld voor 16/18-jarigen in hun land.
In Duitsland was deze categorie in de jaren 70 grotendeels in handen van Germaanse firma's, zoals bij ons toen de 125cc-categorie in de jaren 50 in handen was van Franse firma's.

Deze Tour de France, die begon met een etappe Stuttgart/Annecy, d.w.z. 580 km via de snelweg, staat in het teken van de Puch en de KTM. Inderdaad, op de snelweg waren deze 2 machines, Puch en KTM, duidelijk sneller dan hun concurrenten en waren ze snel uit het zicht.
Aan het einde van deze eerste dag zijn de testers unaniem, de zadels van de Puch, KTM en Zundapp zijn het meest comfortabel met een speciale vermelding voor de rijpositie van de Zundapp, met een afstand tussen de voetsteunen en het zadel die zelfs gunstig is tot grote sjablonen.


Afbeelding
Op de tweede dag wordt het serieus met de beklimming van de Col du Galibier (3230 m) en zijn 17 km met hellingen van 14%.
Met het monument ter ere van Henri Desgrange, de maker van de Tour de France


Afbeelding
Tweede etappe: 280 km
Na de passage over de Galibier is er de Lautaret waar de vering zwaar op de proef wordt gesteld (op een zeer slecht uiteinde van de N.91). Over het algemeen doen de vorken hun werk, maar de achtervering van de KTM en Hercules is hard en belast de achterkant van de testers.
Dan is het de Izoard met zijn typische landschappen.
Hier bevindt zich de zuil bovenaan de Izoard-pas.
In deze extreme omstandigheden keert de gele trui terug naar de Puch, begunstigd door zijn goed getrapte 6-versnellingsbak en zijn ideale koppelcurve voor de bergen.
De Zündapp staat net achter de Puch op de 2e plaats. Maar waar de Puch, zelfs in de krapste bochten, zijn piloot van 80 kg als tweede haalt, is de Zündapp verplicht om als 1e te passeren.
De derde dag is het de afdaling naar Nice en dan de klim naar Sisteron via de weg naar Castellane.


Afbeelding
Hier, tijdens de afdaling naar Nice, de doorgang naar de Cime de la Bonette
Eindelijk, op de middag van deze derde dag, nam het team een ​​korte pauze in Nice voor een foto met uitzicht op de Middellandse Zee en het hele team nam onmiddellijk de richting van Sisteron over via de weg naar Castellane.


Afbeelding
De Côte d'Azur: Dure "Brommers" op dure bestrating.


Afbeelding
Tabel met de belangrijkste prestaties die tijdens deze test zijn genoteerd.
Om de snelheid "solo liegen" te beginnen met in het achterhoofd de twee 50cc die opvielen op de snelweg: de Puch (97,8km/h) en de KTM (95,8km/h).
Daarentegen verliest de Puch in "solo zittend" direct 10 km/u wat niet het geval is bij de veel duurzamere KTM (idem voor de snelheid in "duo").
Voor het verbruik goede prestaties van de KS50 met zijn 3,2 en 3,3 l/100km. De uitzonderlijke prestaties van de KTM worden betaald door een verbruik dat gelijk is aan dat van de Kreidler, de enige "lucht" -machine in de groep.
Voor de vermogens hebben we in de volgorde KTM / Puch / Zündapp, met een "6.2hp" voor de KTM die zijn prestaties goed verklaarde .... jammer dat zijn mechanische breukprobleem de balans had verduisterd. Dan komt de 5.7pk uit de Puch, wat de goede prestaties op de snelweg van de KTM en de Puch verklaart.
De Zündapp staat met zijn 5,5pk op de derde plaats, dan komen de "lucht" Kreidler en de "watergekoelde" Sachs Hercules met hun 5,2pk naar voren.
Maar met deze 5,5 pk van de Zündapp KS50 kan hij deel uitmaken van het leidende klimmersduo met de Puch, de flexibiliteit van de KS50 5V Zündapp is misschien te danken aan zijn Mikuni-carburateur.


Afbeelding
Op het eindpunt kwamen slechts 4 motorfietsjes aan. De KTM was uitgevallen met een vastloper.
Oorzaak: Kapotte big-end kooi.


Afbeelding
De schade aan de motor van de KTM.
Oorzaak: Kapotte big-end kooi.


Afbeelding
Op de vierde dag kunnen we alleen het opgeven door Knock-Out van de KTM constateren, deze zal deze Tour de France eindigen in de bezemwagen.
Hier is de staat van de zuiger en de cilinderkop van deze KTM die aan het begin van de reis, met de Puch, achterop liep bij zijn concurrenten op de Duitse autobanen.
Voor remmen in het algemeen: die van de Kreidler en de Hercules zijn makkelijk te doseren terwijl de schijven van de Zündapp en Puch middelmatig zijn. Deze laatste piepen als het koud is, terwijl de trommel van de Kreidler een krachtige beet heeft totdat hij het achterwiel blokkeert.
Bij aankomst in Duitsland met de 4 overgebleven machines van deze "Tortur de France".
Let op: de koppeling van de Kreidler die buiten adem is, de kettingen van de Zündapp, Puch en Hercules die erg versleten zijn, HS kilometertellerkabel op Kreidler, achterverlichting en kilometertellerprobleem op Hercules, hs toerentellerverlichting op Puch.
Uiteindelijk toonden deze "Kleinkrafräder" tijdens deze meedogenloze test een hoge mate van betrouwbaarheid. En het falen van de Sachs-motor van de KTM is een op zichzelf staand geval dat de degelijkheid van het model niet in twijfel trekt.






Afbeelding
Advertentie voor de Hercules "Ultra LC" in hetzelfde Motorrad-nummer.
Het is een machine die volledig onbekend is in Frankrijk.
Zijn Sachs-motor liet hem niet schitteren tijdens deze alpine reis. De dubbele schijfrem gaf hem de beste remkracht van de aanwezige machines.
Iets achterstand op de beklimmingen, de Hercules maakt het goed in de afdalingen dankzij uitstekend remmen.
Deze gebruikers waarderen Maarten voor dit bericht (totaal 4):
Enzo-tvdzijden (29 sep 2021, 20:22) • Eifelyeti (29 sep 2021, 21:14) • rs-r (29 sep 2021, 23:36) • jamojamo (30 sep 2021, 11:24)
Waardering: 36.36%

Gebruikersavatar
Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 7610
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 305 keren
Ontvangen waarderingen: 209 keren

Re: De Marteling van Frankrijk (1979)

#2 Bericht door Eifelyeti » 29 sep 2021, 21:14

die Bericht heb ik ook....origineel :clap
Deze gebruikers waarderen Eifelyeti voor dit bericht:
Maarten (29 sep 2021, 21:41)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9320
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 399 keren
Ontvangen waarderingen: 151 keren
Contacteer:

Re: De Marteling van Frankrijk (1979)

#3 Bericht door Maarten » 29 sep 2021, 21:43

Eifelyeti schreef: 29 sep 2021, 21:14 die Bericht heb ik ook....origineel :clap
Mocht je iets willen delen? Ik ben nog op zoek naar artikelen. Ben aardig door de voorraad heen.

Gebruikersavatar
Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 7610
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 305 keren
Ontvangen waarderingen: 209 keren

Re: De Marteling van Frankrijk (1979)

#4 Bericht door Eifelyeti » 30 sep 2021, 09:26

Maarten schreef: 29 sep 2021, 21:43
Eifelyeti schreef: 29 sep 2021, 21:14 die Bericht heb ik ook....origineel :clap
Mocht je iets willen delen? Ik ben nog op zoek naar artikelen. Ben aardig door de voorraad heen.
ik kijk ens wat ik noog heb wat je niet alt gescannt heft... :thumbleft
Deze gebruikers waarderen Eifelyeti voor dit bericht:
Maarten (30 sep 2021, 13:09)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9320
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 399 keren
Ontvangen waarderingen: 151 keren
Contacteer:

Re: De Marteling van Frankrijk (1979)

#5 Bericht door Maarten » 30 sep 2021, 20:42

Eifelyeti schreef: 30 sep 2021, 09:26ik kijk ens wat ik noog heb wat je niet alt gescannt heft... :thumbleft

Alvast bedankt voor het kijken! :clap

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 2859
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 7 keren
Ontvangen waarderingen: 59 keren
Contacteer:

Re: De Marteling van Frankrijk (1979)

#6 Bericht door LVS » 30 sep 2021, 23:13

Ik heb ook nog een recente test,( verslag) van de Duitse 80 cc motoren .
Deze gebruikers waarderen LVS voor dit bericht:
Maarten (01 okt 2021, 03:16)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 7610
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 305 keren
Ontvangen waarderingen: 209 keren

Re: De Marteling van Frankrijk (1979)

#7 Bericht door Eifelyeti » 01 okt 2021, 08:15

Maarten schreef: 30 sep 2021, 20:42
Eifelyeti schreef: 30 sep 2021, 09:26ik kijk ens wat ik noog heb wat je niet alt gescannt heft... :thumbleft

Alvast bedankt voor het kijken! :clap

PN
Deze gebruikers waarderen Eifelyeti voor dit bericht:
Maarten (01 okt 2021, 20:49)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9320
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 399 keren
Ontvangen waarderingen: 151 keren
Contacteer:

Puch Cobra 6 GT en 6 GTL (1981)

#8 Bericht door Maarten » 06 okt 2021, 11:01

Als aanvulling op bovenstaande artikel, waarin ook de Puch Cobra meerijdt, hebben we hier nog een mooi artikel uit 1981 over de Puch.

De tabel met de marktwaarde van de diverse machines, waaronder de Kreidler, is ook interessant.


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Gebruikersavatar
Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 7610
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 305 keren
Ontvangen waarderingen: 209 keren

Re: De Marteling van Frankrijk (1979)

#9 Bericht door Eifelyeti » 07 okt 2021, 09:25

toch mooi so een Cobra, ma dan met 80cc :)

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 11528
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 320 keren
Ontvangen waarderingen: 256 keren

Re: De Marteling van Frankrijk (1979)

#10 Bericht door Caspar » 07 okt 2021, 10:24

Ik heb er nooit een gezien op straat

Gebruikersavatar
Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 7610
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 305 keren
Ontvangen waarderingen: 209 keren

Re: De Marteling van Frankrijk (1979)

#11 Bericht door Eifelyeti » 07 okt 2021, 14:08

Caspar schreef: 07 okt 2021, 10:24 Ik heb er nooit een gezien op straat
80cc was ja ook niet in NL :wink:

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 11528
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 320 keren
Ontvangen waarderingen: 256 keren

Re: De Marteling van Frankrijk (1979)

#12 Bericht door Caspar » 07 okt 2021, 14:36

Roman , je weet toch dat ik op de grens woon ;-)
De Hercules en de KTM werden ook niet in Nederland geleverd , maar die ken ik wel

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 54883
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 435 keren
Ontvangen waarderingen: 732 keren

Re: De Marteling van Frankrijk (1979)

#13 Bericht door Enzo-tvdzijden » 07 okt 2021, 14:40

Eifelyeti schreef: 07 okt 2021, 14:08
Caspar schreef: 07 okt 2021, 10:24 Ik heb er nooit een gezien op straat
80cc was ja ook niet in NL :wink:
Gelukkig niet :lol:

adriline
Berichten: 601
Lid geworden op: 30 okt 2020, 12:48
Locatie: zuid limburg
Gegeven waarderingen: 56 keren
Ontvangen waarderingen: 55 keren

Re: De Marteling van Frankrijk (1979)

#14 Bericht door adriline » 07 okt 2021, 16:19

Caspar schreef: 07 okt 2021, 14:36 Roman , je weet toch dat ik op de grens woon ;-)
De Hercules en de KTM werden ook niet in Nederland geleverd , maar die ken ik wel
Ktm was in Rothum leverbaar. Een maat van me had daar een nieuwe besteld en mijn zwager had een duitse puch 80 cc :mrgreen:

Gebruikersavatar
Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 7610
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 305 keren
Ontvangen waarderingen: 209 keren

Re: De Marteling van Frankrijk (1979)

#15 Bericht door Eifelyeti » 07 okt 2021, 17:12

Enzo-tvdzijden schreef: 07 okt 2021, 14:40
Eifelyeti schreef: 07 okt 2021, 14:08
80cc was ja ook niet in NL :wink:
Gelukkig niet :lol:
warom, teveel cctjes voor de Tjerry of voor de NLers ? :wink:


de meeste MT/MB - 5 waren de 80cc blokken erin toch uit duitsland gestolen... zelfde met Yamaha of Zündapp KS80 #-o

Ma met de sch... Sachs, da kunnen die nieks mee :lol:

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 11528
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 320 keren
Ontvangen waarderingen: 256 keren

Re: De Marteling van Frankrijk (1979)

#16 Bericht door Caspar » 07 okt 2021, 18:22

De 80cc modellen voor de Duitse markt waren gecastreerd: 8pk / 80kmu / 8500tpm.
Je viel er op in slaap...
Dat was gedaan om de giftige 50cc modellen de wereld uit te krijgen.

Gebruikersavatar
Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 7610
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 305 keren
Ontvangen waarderingen: 209 keren

Re: De Marteling van Frankrijk (1979)

#17 Bericht door Eifelyeti » 07 okt 2021, 19:28

Caspar schreef: 07 okt 2021, 18:22 De 80cc modellen voor de Duitse markt waren gecastreerd: 8pk / 80kmu / 8500tpm.
Je viel er op in slaap...
Dat was gedaan om de giftige 50cc modellen de wereld uit te krijgen.
een KS80 was veel sneller dan een KS50 .... ik weet het precies

niet alle waren 8Pk van het werk, so als ook niet 6,25pk bij de KKRs :wink: .....

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 11528
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 320 keren
Ontvangen waarderingen: 256 keren

Re: De Marteling van Frankrijk (1979)

#18 Bericht door Caspar » 08 okt 2021, 07:51

Dan had ik schijnbaar een slechte KS80.
Een kennis van mij heeft een KS50 5 gang , een Duitse Kleinkraftdrad dus. Die rijd mij op rechte weg makkelijk voorbij. Berg op en met tegenwind is de KS80 sneller.
Deze gebruikers waarderen Caspar voor dit bericht:
Flocke (08 okt 2021, 11:47)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 2102
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 298 keren
Ontvangen waarderingen: 418 keren

Re: De Marteling van Frankrijk (1979)

#19 Bericht door Flocke » 08 okt 2021, 11:53

Caspar schreef: 08 okt 2021, 07:51 Dan had ik schijnbaar een slechte KS80.
Een kennis van mij heeft een KS50 5 gang , een Duitse Kleinkraftdrad dus. Die rijd mij op rechte weg makkelijk voorbij. Berg op en met tegenwind is de KS80 sneller.
Ich kannte auch keine serienmäßige KS80, die schneller war als eine KS50 ... :wink:

Unten das Bild einer Puch, hatte ich 2012 mal auf dem Treffen in Norden fotografiert.

Gruß

Carsten


DSC_7430.jpg
DSC_7430.jpg (319.73 KiB) 246 keer bekeken

Gebruikersavatar
Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 7610
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 305 keren
Ontvangen waarderingen: 209 keren

Re: De Marteling van Frankrijk (1979)

#20 Bericht door Eifelyeti » 08 okt 2021, 15:35

Flocke schreef: 08 okt 2021, 11:53
Ich kannte auch keine serienmäßige KS80, die schneller war als eine KS50 ... :wink:
war wohl vor deiner Zeit oder der Wunsch der Vater des Gedanken wegen 50er :wink:

Tank und Sitzbank finde ich was zu rund.... aber generell ein solides Moped mit sehr gutem Getriebe :clap

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 11528
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 320 keren
Ontvangen waarderingen: 256 keren

Re: De Marteling van Frankrijk (1979)

#21 Bericht door Caspar » 08 okt 2021, 17:10

Nou , Ik heb mijn KS80 weggedaan.
Mede omdat ik er niet goed op zit met mijn 1,98m.
Maar ook omdat er altijd wel iets mis mee was :
Zündapp liep vanaf 1981 tegen een faillissement aan , daardoor kregen ze geen Bosch onderdelen meer.
De goedkope Motoplat ging kapot.
Zo ook Miranda hendels ipv Magura.
En over de Sebac schokbrekers nog maar te zwijgen.
Zo zaten er veel onderdelen op die niet van topkwaliteit waren.

Bij Kreidler was het op het laatst trouwens niet veel beter. Denk aan de Ducati ontsteking etc

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 2102
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 298 keren
Ontvangen waarderingen: 418 keren

Re: De Marteling van Frankrijk (1979)

#22 Bericht door Flocke » 08 okt 2021, 23:51

Eifelyeti schreef: 08 okt 2021, 15:35
Flocke schreef: 08 okt 2021, 11:53
Ich kannte auch keine serienmäßige KS80, die schneller war als eine KS50 ... :wink:
war wohl vor deiner Zeit oder der Wunsch der Vater des Gedanken wegen 50er :wink:
Wie meinen ... ? :lol:

Ich kannte genug Leute von 1982-84, die eine KS80 gefahren sind, sehr viele Tourings waren dabei, aber auch die normalen.
Und ebenso hatten sich viele eine KS50 gekauft, weil ihnen die 80er zu langweilig waren.

Wir waren häufiger in Gruppen gefahren.
Die serienmäßigen 80er hatten keine Chance, auch nicht gegen meine RS, getunte 80er gab es bei uns nicht.

Du kannst gerne andere Erfahrungen gemacht haben, gar kein Ding ... aber sag mal, bist Du nicht damals mit Kleinschild (Mokick) durch die Gegend getuckert ... ? :lol:

Klar ist, wenn Du das Ganze wieder unter dem Aspekt des Tunings siehst, dann sind 80cc natürlich besser als 50cc, weil man aus 80cc logischerweise grundsätzlich mehr Leistung als aus 50cc rausholen kann.

Aber es gibt auch Leute, die das Moped serienmäßig lassen und damit zufrieden sind.
Eben auch, weil sie das Moped so haben wollen, wie es damals war und auch keine Bastelbude wünschen.
Und dann ist eine serienmäßige 80er aufgrund der genannten Leistungscharakteristik einfach langweilig.

Wer eine Kreidler RS50 Anfang bis Mitte der 1970er Jahre gut findet und haben will, für den ist eine 80er ohnehin uninteressant.
Unabhängig von irgendwelchen Fahrleistungen oder potentiellen Vorteilen aufgrund des größeren Hubraums.
Denn die 80cc-Mopeds sind schon vom Zeitgeschmack der 80er Jahre geprägt, eckig, klobig, Plastik usw., schau Dir doch einfach mal eine 80cc Kreidler an ...

Aber so sind eben die Geschmäcker verschieden und auch die Aspekte, auf die man Wert legt. :D
Soll doch jeder sein Ding machen ...

Gruß

Carsten

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10084
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 112 keren
Ontvangen waarderingen: 97 keren

Re: De Marteling van Frankrijk (1979)

#23 Bericht door nozems » 09 okt 2021, 02:25

Ik heb het altijd jammer gevonden dat de Kreidler RS er nooit in 80cc is geweest. De LK600 vindt ik echt geen pan.

Nu heb ik er zelf een 80cc van gemaakt, en dat maakt hem net wat meer mans , zeker met mijn postuur erop.
Hoeft geen strepentrekker te zijn. Maar als je vlot en gemakkelijk 80/90 wilt rijden is dat met een 80cc een stukje gemakkelijker 😅
Deze gebruikers waarderen nozems voor dit bericht:
Flocke (09 okt 2021, 10:35)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 11528
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 320 keren
Ontvangen waarderingen: 256 keren

Re: De Marteling van Frankrijk (1979)

#24 Bericht door Caspar » 09 okt 2021, 09:29

Carsten gebruikt het juiste woord voor de 80cc Leichtkraftrad : Langweilig.

Ik was vanuit de cross een Honda CR80 gewend .
Toen ik voor het eerst op een Honda MT8 reed , dacht ik : hij staat nog op de choke of zo. Dat viel tegen
Deze gebruikers waarderen Caspar voor dit bericht:
Flocke (09 okt 2021, 10:36)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 7610
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 305 keren
Ontvangen waarderingen: 209 keren

Re: De Marteling van Frankrijk (1979)

#25 Bericht door Eifelyeti » 09 okt 2021, 11:18

Flocke schreef: 08 okt 2021, 23:51
Eifelyeti schreef: 08 okt 2021, 15:35

war wohl vor deiner Zeit oder der Wunsch der Vater des Gedanken wegen 50er :wink:
Wie meinen ... ? :lol:

Ich kannte genug Leute von 1982-84, die eine KS80 gefahren sind, sehr viele Tourings waren dabei, aber auch die normalen.
Und ebenso hatten sich viele eine KS50 gekauft, weil ihnen die 80er zu langweilig waren.

.....
.

Gruß

Carsten
ich hab das noch live 1981 miterlebt...hatte damals eine K50RL... gut die konnte eh nie mithalten...

aber es gab 2 KS50 letzter Typ und 4 KS80 Bj 1981 3x silberfarbig schön und einmal kupferfarbig...hässlich (alles Söhne armer Landwirte :wink: ) .... da waren die 80er alle schneller, vor allem bergauf, vom nun endlich klauengeschaltetem Getriebe mal ganz abgesehen :)

Alle 6 vor dem Cycle-Shop in Heerlen (NL) geklaut...nur meine Sachs wollte kein NLer haben :lol:

Flocke schreef: 08 okt 2021, 23:51 Aber so sind eben die Geschmäcker verschieden und auch die Aspekte, auf die man Wert legt. :D
Soll doch jeder sein Ding machen ..
darum geht es hier nicht, es geht um das Gerücht.... und die MB-8 war damals noch schneller, aber nur 1 Jahr....dann war sie auf einmal leiser...
Yamaha`s waren damals Gurken :lol:

ich war halt live dabei :)

Plaats reactie