Voor motorcoureur Henk van Kessel (77) ging het nooit hard genoeg (2024)

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Maarten
Beheerder
Gegeven waarderingen: 861 keren
Ontvangen waarderingen: 440 keren
Contacteer:

#1 Bericht door Maarten » 23 apr 2024, 17:33

Bron: Omroep Brabant, 20-04-2024
Tekst: Jos Verkuijlen
Foto's: Wout Meppelink

Henk van Kessel uit Mill is een van de succesvolste motorcoureurs van Nederland. In zijn 20-jarige carrière werd hij één keer wereldkampioen, tien keer Nederlands Kampioen en verbrak hij het wereldsnelheidsrecord. Nu is er een boek over zijn carrière als motorcoureur.

Afbeelding

Henk (77) brak het snelheidsrecord

Filmpje: https://www.kreidler.nl/movies/Henk-van-Kessel.mp4

De garage achter het huis van Henk in Mill herbergt een heus museum. “Hier staan bijna alle motoren waar ik vroeger op heb gereden. Dit is heel mijn carrière.” De 77-jarige Henk klimt kwiek op de 50 cc motorfiets waar hij in 1974 wereldkampioen mee werd. Om te laten zien hoe aerodynamisch hij erop moest zitten.

Henk van Kessel - Foto Wout Meppelink
Henk van Kessel.jpg (55.25 KiB) 793 keer bekeken

De liefde voor motoren is hem met de paplepel ingegoten. Zijn vader had een fiets- en bromfietszaak. “Het begon met bromfietsen opvoeren: 60, 70, 100 kilometer per uur. Het was me nog niet hard genoeg”, vertelt hij. “Maar ja, de politie zat steeds achter me aan. Toen leek het me verstandiger om op het circuit te gaan rijden.”

"Er went niets zo snel als snelheid."

In 1967 rijdt hij in Reusel zijn eerste wedstrijd. “Ik werd meteen vierde. Tussen veertig anderen van wie er veel al jaren raceten. In dat eerste jaar wrd ik Nederlands Kampioen. Het mooie is de vrijheid die je voelt. En dat je jezelf kan meten met een hoop anderen en kan zeggen dat je de beste bent. Ja, ik ben wel een beetje ijdel.”

Eng heeft hij het racen nooit gevonden. “Nee, daar groei je mee op. Er went niets zo snel als snelheid. Ik ben nooit bang geweest. Ongeschonden kom je echter nooit uit de strijd. Echt grote ongelukken heb ik nooit gehad. Wel heb ik een paar keer in het ziekenhuis gelegen en dingen gebroken. Maar nooit heftige dingen.”

"Er zijn maar weinig Nederlanders die zoveel gepresteerd hebben."

Nog een prestatie uit het leven van Henk van Kessel. In 1977 verbreekt hij het wereldsnelheidsrecord op een 50 cc motorfiets. “Die snelheidsrecords waren een heel ding toen”, zegt hij. “Dat heb ik gehaald in op een vliegende sigaar”, lacht hij.

Met een gemiddelde van dik 220 kilometer per uur vloog hij over de A50 tussen Apeldoorn en Zwolle. “Je wil jezelf altijd sneller wanen als een ander. Dat is de kick om het te doen.” Vijf jaar later werd het record verbroken door een ander. “Ach, records zijn er om verbroken te worden. Zo gaat dat.”

Henk van Kessel op Kreidler van Veen - Foto Wout Meppelink
Henk van Kessel op Kreidler van Veen.jpg (113.69 KiB) 793 keer bekeken

Zondag wordt er een boek gepresenteerd over het leven van Henk. “Er zijn maar weinig Nederlanders die op motorsportgebied zoveel gepresteerd hebben”, zegt schrijver Marcel Hermans. “Het is heel bijzonder dat iemand twintig jaar lang actief is geweest.”

Henk zelf is vooral trots dat er een boek over hem uitkomt. “Ik ben veertig jaar geleden gestopt met racen. Dat er nog steeds mensen mijn verhaal willen weten, vind ik heel mooi."
Deze gebruikers waarderen Maarten voor dit bericht:
Gps (28 apr 2024, 06:07)
Waardering: 9.09%

Maarten
Beheerder
Contacteer:

Re: Voor motorcoureur Henk van Kessel (77) ging het nooit hard genoeg (2024)

#2 Bericht door Maarten » 24 apr 2024, 14:33

Bestellen Boek Henk van Kessel

Het boekwerk over de voormalig 50cc Wereldkampioen Wegrace Henk van Kessel uit Mill zal op zondag 21 april 2024 vanaf 14.00 uur officieel gepresenteerd worden aan het grote publiek in het Cultureel Centrum Myllesweerd in Mill.

Daarvoor zullen een aantal mensen uitgenodigd worden uit de motorwereld en er is een mogelijkheid dat u daarbij zelf aanwezig kan zijn.

Deze datum is bewust gekozen, namelijk precies 50 jaar geleden won Henk van Kessel zijn allereerste Grand Prix met een fabrieks Van Veen Kreidler in Clermont Ferrand (F).

De presentatie is in handen van niemand minder dan Jan de Rooy, bekend als speaker tijdens de TT en Superbike races van Assen en vele andere Motorsportevenementen uit het verleden.

Reserveren van een entreekaartje is pas mogelijk in een later stadium via de website van Myllesweerd te Mill, wij komen hier nog op terug.

Wij krijgen al de nodige vragen om het boekwerk te bestellen van Henk van Kessel, maar dat is nog niet mogelijk.

U kunt wel alvast een boekwerk reserveren.

Dan weet u zeker dat u in het bezit komt van het boek.

Wij nemen dan tezijnertijd contact met u op.

Reserveer het boek rechtstreeks via deze website www.motocrossderazen.com en in een later stadium kunt u het boekwerk rechtstreeks bestellen via deze website.

Vermeld uw naam, adres, postcode, woonplaats, emailadres, mob. nr. en aantal boeken.

Met vriendelijke groet,

Stichting Classic Motocross NL

Marcel Hermans & Barbara Jonkman

Tonny van Duren & Henk van Kessel

1974-04-21 GP Wegrace Clermont Ferrand F 50cc - Henk van Kessel
1974-04-21 GP Wegrace Clermont Ferrand F 50cc - Henk van Kessel
1974-04-21_GP_Wegrace_Clermont_Ferrand_F_50cc_Henk_van_Kessel.jpg (79.54 KiB) 775 keer bekeken
21.04.1974 GP Wegrace Clermont Ferrand (F) 50cc - Henk van Kessel vlak voor de start van zijn eerste Grand Prix zege

Bestel het Boek
Henk van Kessel - Leven tussen Start en Finish

Het boek is uit voorraad leverbaar. Voor bestelling: Klik op de afbeelding

Afbeelding

Zie ook de topic met de vooraankondiging van het uitkomen van het nieuwe boek: viewtopic.php?t=50881
Deze gebruikers waarderen Maarten voor dit bericht:
Gps (29 apr 2024, 04:30)

Maarten
Beheerder
Contacteer:

Boekpresentatie 21 april 2024 Henk van Kessel

#3 Bericht door Maarten » 24 apr 2024, 19:56

Boekpresentatie 21 april 2024 Henk van Kessel

Bron: Het Motorrijwiel, februari 2024
Tekst: Frankvano

UNIEK BOEKWERK OVER HENK VAN KESSEL

21-04-2024 - Boekpresentatie Henk van Kessel
21-04-2024 - Boekpresentatie Henk van Kessel
2024-04-21-Boekpresentatie-Henk-van-Kessel.jpg (775.43 KiB) 680 keer bekeken

De Nederlander Henk van Kessel wint op zondag 21 april 1974 zijn allereerste Grand Prix in de 50cc wegrace op het circuit nabij Clermont Ferrand (F) op de fabrieks Van Veen Kreidler.

Deze unieke prestatie met aansluitend het binnenhalen van de wereldtitel in de 50cc klasse op 25 augustus 1974 te Brno (CZ), hebben Stichting Classic Motocross NL doen besluiten om deze unieke periode inclusief de complete imposante motorsportcarrière (20 jaar) van Henk van Kessel vast te leggen in een boekvorm.

Bij aanvang van de Coronacrisis in maart 2020 begonnen zij met het verzamelen van zoveel mogelijke documentatie en foto’s van Henk van Kessel, dat tot ongekende hoogte is gegroeid mede door het enthousiasme van een aantal topfotografen uit het verleden.

Het boekwerk kreeg vandaag zijn levenslicht in Cultureel Centrum Myllesweerd te Mill en dat is precies 50 jaar na het behalen van Henk van Kessel’s eerste Grand Prix overwinning.

De samenstelling van het boekwerk heeft uiteindelijk ruim vier jaar geduurd, een immense klus. Het boekwerk telt maar liefst 288 pagina’s, gevuld met vele kleuren en zwart/wit foto’s. De afmeting van de harde kaft is 245 x 305mm. Vele anekdotes, wedstrijdverslagen en uitslagen van alle wedstrijden die Henk van Kessel gereden heeft. En last but not least het exclusieve fabriekscontract met Van Veen Kreidler uit Amsterdam.

De kosten van het boek zijn € 37,50 exclusief verzendkosten.
Het Boekwerk is te bestellen via de website http://www.motocrossderazen.com , waar ook veel overige informatie te vinden is.

Het is het derde boekwerk van de stichting, na het uitbrengen van het boekwerk Motocross der Azen – Een Gouden Tijdperk (2014) en Jan Clijnk – Het Atoomkanon van Helmond (2018).
Alvast veel kijk- en leesplezier gewenst!

Stichting Classic Motocross NL,
Tonny van Duren
Henk van Kessel
Barbara Jonkman
Marcel Hermans (de auteur)

Foto: 21.04.1974
GP Wegrace Clermont Ferrand (F) – Finish Henk van Kessel (met dank aan Jan Burgers)

21-04-1974 - GP Wegrace Clermont Ferrand (F) 50cc Finish met Henk van Kessel op Van Veen Kreidler (met dank aan Jan Burgers)
21-04-1974 - GP Wegrace Clermont Ferrand (F) 50cc Finish met Henk van Kessel op Van Veen Kreidler (met dank aan Jan Burgers)
1974-04-21-GP-Wegrace-Clermont-Ferrand-F-50cc-Finish-met-Henk-van-Kessel-Van-Veen-Kreidler.jpg (110.22 KiB) 680 keer bekeken

Motorcoureur Henk van Kessel wordt geëerd met boek

Bron: InMill, 15 april 2024
Tekst: Frans Fleuren
Foto: John Hofmann

De drie hoofdrolspelers tijdens de boekpresentatie op zondag 21 april te Myllesweerd (Mill) ter ere van Henk van Kessel: auteur Marcel Hermans, Henk van Kessel en Tony van Duren. (Foto: John Hofmann)
De drie hoofdrolspelers tijdens de boekpresentatie op zondag 21 april te Myllesweerd (Mill) ter ere van Henk van Kessel: auteur Marcel Hermans, Henk van Kessel en Tony van Duren. (Foto: John Hofmann)
Henk.png (1.13 MiB) 669 keer bekeken

RIJKEVOORT/MILL - Een boekpresentatie op zondagmiddag 21 april in Myllesweerd in Mill voor een uitverkochte zaal met 400 wegraceliefhebbers ter ere van een legendarische topcoureur uit Mill met de naam Henk van Kessel.

Door Frans Fleuren

Even voorstellen: De absolute hoofdrolspelers van deze voormalig motorcoureur van wereldfaam (50cc, 125 cc en wereldsnelheidsrecord). Organisator is de Stichting Classic Motocross NL, bestaande uit auteur Marcel Hermans en zijn partner Barbara Jonkman uit Rijkevoort.

Dit wordt het derde boek van schrijver Marcel Hermans. De twee succesvolle vorige boeken hadden als titel: ”Motocross der Azen, het gouden tijdperk (2014) en Jan Clijnk, het atoomkanon uit Helmond (2018). Aan zijn derde boek werkte Marcel niet minder dan vier jaar. “ Een geweldig arbeidsintensieve klus, die ik echter met veel plezier samen met Barbara verrichtte.”

De belangrijkste persoon die middag is natuurlijk Henk van Kessel, geboren en getogen in Mill, inmiddels 77 jaar, maar nog heel fit. Hij is de echtgenoot van Sjanny en samen hebben zij twee dochters genaamd Wendy en Kim. “Zonder Sjanny was ik nooit een zo succesvolle wegracer geworden.”

De derde man in kwestie is Tonny van Duren (68), vriend van Henk en sedert 2007 woonachtig in Mill, ook wegracer en rijdt nu al diverse jaren 50 cc Klassiek en met veel succes. Kampioen in 2022 en 2023 van de Historische Motorsport Vereniging (HMV). Tony maakt samen met drie andere coureurs deel uit van het Henk van Kessel Racing Team. “Henk staat,” aldus Tonny, “al sinds vroeger bekend als de Man met de Gouden Handjes.”

Henk van Kessel
Henk van Kessel
motorcoureur-henk-van-kessel-wordt-geeerd-met-boek-02.jpg (96.34 KiB) 669 keer bekeken

En dat blijkt al heel snel als men de werkplaats van Henk betreedt te Mill. Al het gereedschap is perfect geordend. Henk werkt op dat moment met scherpe aandacht en passie aan een motorblok. Ruimt het zilveren afval snel en grondig op. Hij laat me vervolgens zijn prachtig museum zien dat meteen grenst aan zijn werkplaats. Daar verhaalt deze ras verteller over zijn successen als wegracer in de 50 cc en 125 cc. Zo wijst hij vol trots naar zijn racemotoren, maar ook naar alle TT bordjes (Assen) die hij verzamelde sedert eind jaren 40.

“Toch,” zo beweert Henk met enige droefenis in zijn stem, “had ik veel over gehad voor een overwinning op dit beroemde TT circuit, waar jarenlang op de zondag 120.000 liefhebbers op afkwamen. Helaas kreeg de 500 cc altijd de meeste aandacht en dat stak me wel eens.”

Henk vertelt maar wat graag over zijn grote successen, die vooral gebaseerd waren op zijn groot talent, doorzettingsvermogen, zijn fanatisme en heel sterke wil om te winnen, wat hij ook had bij andere sporten die hij beoefende zoals voetbal (keeper bij Juliana Mill)) en tennis.

Een greep daaruit: Wereldkampioen in 1974 in de 50cc. 7 overwinningen tijdens WK-wedstijden. 25 keer op het podium en 4 keer van pole tijdens Wk-races. Vele nationale kampioenschappen in de klassen 50 cc en 125 cc. Op 5 september 1977 verbeterde Van Kessel het 50 cc wereldsnelheidsrecord. Hij reed op een nog niet in gebruik genomen Rijksweg 50 tussen Apeldoorn en Zwolle ruim 221 km /uur.

In 1976 ontving Henk van Kessel de hoogste onderscheiding van de KNMV: de Hans de Beaufort-beker.

Maandag 22 april wacht een bijzonder bezoek aan de Commissaris van de Koning van Noord-Brabant, Ina Adema, te Den Bosch.

Maarten
Beheerder
Contacteer:

#4 Bericht door Maarten » 27 apr 2024, 04:36

Henk van Kessel en Marcel Hermans in het Ziggo Sport Race Café

Screenshot_20240427_043218_Facebook.jpg (90.79 KiB) 547 keer bekeken

nvliet
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 56 keren

#5 Bericht door nvliet » 27 apr 2024, 13:01

Ik zat Racecafe te kijken en vond het leuk dat Henk Colin Veijer een talentje noemde, in mijn optiek is ie dat ook, lijkt me dat Henk wel de man is die dat kan beoordelen, na zo'n raceverleden.
Deze gebruikers waarderen nvliet voor dit bericht (totaal 2):
Maarten (27 apr 2024, 16:30) • Gps (28 apr 2024, 06:08)
Waardering: 18.18%

hermanp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

#6 Bericht door hermanp » 27 apr 2024, 18:24

Heb het boek afgelopen week binnen gekregen, ziet er erg goed uit.

Maarten
Beheerder
Contacteer:

#7 Bericht door Maarten » 01 mei 2024, 11:58

Flyer voor het boek over Henk van Kessel

Leven tussen Start en Finish

Afbeelding

Stichting Classic Motocross NL
Marcel Hermans
Mob. 06-21657908

Enzo-tvdzijden
Expert
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 2341 keren

#8 Bericht door Enzo-tvdzijden » 05 mei 2024, 11:10

Prachtig boek geworden. Ben er blij mee.

Enzo
Bijlagen
IMG_4735.jpeg
IMG_4735.jpeg (199.4 KiB) 266 keer bekeken
IMG_4736.jpeg
IMG_4736.jpeg (290.96 KiB) 266 keer bekeken
Deze gebruikers waarderen Enzo-tvdzijden voor dit bericht:
Maarten (05 mei 2024, 18:45)

Plaats reactie