30 jaar oude racer teruggevonden

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9821
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 888 keren
Ontvangen waarderingen: 454 keren
Contacteer:

30 jaar oude racer teruggevonden

#1 Bericht door Maarten » 28 mei 2024, 04:38

30 jaar oude racer teruggevonden
Kreidler Vondst
Kreidler Racer

Bron: Auto Motor Klassiek, 20e jaargang, maart 2004
Tekst: René de Ruyter

Met dank aan Chris Zuurbier


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Jarenlang zijn de gebroeders Doodeman uit Hoorn op zoek geweest naar hun eerst gebouwde Kreidler racer. Uiteindelijk vonden ze hem. De racer werd aangetroffen in een boerderij en zat dik onder het stof. Hij was nog redelijk compleet. Alleen de toerenteller en het ontstekingsdeksel ontbraken. Ze bleken net op tijd te zijn met hun vondst. Waren ze een week later gekomen dan was hij met het grof vuil meegegeven en in de metaalcontainer beland.

Trots toont Wil Doodeman de mal waarop hun zelfgebouwde raceframes zijn ontstaan. Het is dezelfde mal waar hun eerste racer op gebouwd werd. Een racer met een luchtgekoeld Kreidlerblokje eronder.

Seely

Volgens Sjaak was het de allereerste vijftiger met een brugframe. De motor is al 35 jaar oud, stamt uit 1969 en vertoont hele moderne trekjes. Er gaan zelfs stemmen op dat het Doodeman frame model heeft gestaan voor de latere Van Veen Kreidlers. Maar het blijft bij een gerucht want Sjaak zelf zegt: "Ik maakte die brugframes samen met mijn broer. We kunnen wel met zekerheid zeggen dat we de eerste waren die conische lagers gebruikten in het balhoofd en achterbrug.

Afbeelding

Van Veen reed toen nog met kogeltjes in hun racers." In het begin van alle vijftig cc races werden eigenbouwers al dan niet uitgevoerd met standaardframes. De ontwikkeling ging echter zo vlug dat er steeds meer animo ontstond om aan die races mee te doen. Zo werden er een hoop interessante spullen gemaakt toentertijd. De meeste coureurs zagen wel in dat ze er met vermogen alleen niet kwamen. Van standaard frames stapte men over op wiegframes waarvan de buizen onder het motorblok door gingen. Ze kwamen er achter dat deze machientjes een stuk beter stuurden. Wil zegt: "Aan een brugframe had nog niemand gedacht, althans in de vijftig cc klasse niet. Zwaardere racers zoals een 350 of een 500 cc waren soms wel met zo'n frame uitgerust. Colin Seeley, de ontwerper van die brugframes, maakte de frames zo, dat alles erin paste. Wij dachten toen; wat voor een zware motor geldt, gaat ook op voor een kleintje. Dus maakten we zijn frames na. Onze allereerste racer zoals hier op de foto staat afgebeeld was feitelijk zo'n 'Seeley' ontwerp. De machine stuurde zeer strak. Omdat we verbaasd waren dat niet alle anderen ook gebruik maakten van die constructie ontstond het idee om de brugframes in een kleine serie te vervaardigen. Steeds meer coureurs schakelden toen over op onze frames.

Racer duikt op

Omdat de twee broers nadien meer frames maakten, raakte hun eigen racer in de hoek van de werkplaats. Om voortgang van hun raceonderneming te garanderen werd de racer zelfs verkocht. Men hield zich voornamelijk bezig met ondersteunend racewerk op de circuits. Ze leverden racekits en een hoop onderdelen voor de 50cc racerij. Een complete racer aanschaffen kon ook. Die kostte 13.000 gulden en werd getest afgeleverd. De onderneming was echter weinig winstgevend. Liefde voor de motorsport stond voorop. Jaren later toen de gebroeders inmiddels een redelijke bekendheid genoten binnen de racewereld, ontstond bij Wil als eerste de behoefte om hun oude producten nog eens terug te zien, hij had immers niks bewaard van al die jaren. Vooral na de wederopstanding van de vijftig cc races (nu demonstratieraces geheten) vroegen ze zich af waar hun eerste racer gebleven was. Bestond hij nog wel en waar zou hij staan? De mannen hadden geluk. Omdat in de zeventiger jaren de luchtgekoelde machines 20 langzamerhand werden vervangen door watergekoelde, verdween de Kreidler van Wil en Sjaak van het toneel. Niemand was er kennelijk opgekomen om de motor van een watergekoelde set te voorzien. De Kreidler racer was om die reden afgedankt en verdween naar een grote schuur in Slootdorp alwaar stof en roest de finishvlag zwaaiden. Zakken met graan, tuingereedschap en een kruiwagen zorgden ervoor dat de racer jarenlang onontdekt bleef. Niemand was het ding ooit nog opgevallen. Sjaak had al zijn oude motoren nog wel en nam als eerste het initiatief om te zoeken. Hij belde met Troostwijk, een goede kennis van hem. Ja, deze had een vermoeden waar de vijftiger moest staan. Een boer uit Slootdorp had de motor eens meegekregen en in zijn schuur gedonderd. Of hij hem nog had wist hij niet. Hij had nooit meer bij de motor stilgestaan. Maar toen Sjaak hem aan de lijn kreeg rook hij onraad, wie wilde nou zo'n wrak van een ding nog? Dan moest het wel iets bijzonders zijn! Sjaak werd te verstaan gegeven een hoop geld mee te nemen want voor 75 euro was de Kreidler te koop.
Dat het ging om de bouwer en de allereerste eigenaar van de motor zei de schuureigenaar vervolgens niks. Zijn reactie: "Je bent net op tijd want een week later had ik hem meegegeven met grof vuil," Nou dan had je hem ook wel kunnen geven dacht Sjaak na de aankoop en besefte tevens dat hij wel erg veel mazzel had gehad.

Afbeelding
Kreidler in krat, zoals hij bewaard wordt tot de restauratie

De Kreidler ging mee naar huis en belandde in een krat. Samen met de kuip en wat banden werd hij boven op de zolder gezet. "Voor later" zegt Sjaak "als we er aan toe zijn om hem te restaureren, nu zijn we nog teveel bezig met het maken van raceonderdelen.


Afbeelding
Kreidler met kuip

Afbeelding
Nieuw frame in de mal

Afbeelding
Adler naaf - verbouwd

Steilere balhoofdhoek

Wil doet niets zonder zijn broer en is thans bezig met een nieuw frame in de oude mal. Aangespoord door de herbeleving van de traditionele 50 cc racerij en de ontwikkeling van klassieke racers is er weer behoefte aan goed sturende 50ers. "Door de jaren heen is er wel iets veranderd aan de frames" zegt Wil. "Het allereerste frame zoals in de luchtgekoelde Kreidler is typisch een prototype. Latere modellen werden lichter en smaller. Het rijden was een hele openbaring. De mal waar we de frames in maken hebben we ruim 30 jaar. We zijn ooit begonnen met een U balk die we lieten vlakken. Daar werden de steunen en componenten voor de dragers op gelast. Voor een mal moet je uitgaan van een basis en die moet vlak zijn. De rest komt eigenlijk vanzelf. Heb je eenmaal alle steunen op zijn plek dan is framebouw een kwestie van zagen en solderen. Het blijft nog steeds leuk om een frame te bouwen. Je begint eigenlijk met niets en voor je het weet staat er een racer. We gebruiken een goede buissoort. Niet te licht, want in het verleden is bij anderen het balhoofd er wel eens uitgebroken. De ontwikkeling hebben we nauwgezet bijgehouden. Vroeger gingen we uit (en dat kun je ook een beetje aan de luchtgekoelde Kreidler zien) van een lange fiets. We hadden een wielbasis van 130 cm. Later zijn we steeds korter gegaan door gebruikmaking van een steilere balhoofdhoek. Ze gingen ook steeds beter sturen. Je moest alles maar zo'n beetje zelf zien uit te vinden. En verder kwam het neer op vragen, vragen en nog een keer vragen. De frames die we maakten waren bedoeld als serieproduct. Compleet met een accubakje kostten ze 1.500 gulden. Het was een duur frame dat realiseerden we ons wel. Want de collega's maakten een frame voor 280 gulden. Echter met die van ons gingen ze net iets sneller rond. We maakten ook motoren met roterende inlaat en bouwden voor anderen motorblokken om tot versies met roterende inlaat. Ook daar waren we redelijk bedreven in. We goten de gietstukken voor het roterende gedeelte in het carter en draaiden alles pas en vlak. We deden dat al voor Van Veen dat deed. Er was doordoor geen warmteverlies in het carter."

GP racerij

De beide broers (beiden ook nog de kost verdienend als dakdekker) hebben een goed geoutilleerde werkplaats. Buiten de vijftig cc racerij houden ze zich tevens intensief bezig met de 125 GP racerij. Sjaak, die een GP racer op de wielen houdt waar gastrijders met een wildcard voor de TT het op mogen proberen, verhuurt zich aan diverse teams. Uiteraard ondersteund door zijn broer Wil. De beide broers beschikken eerdaags over een professionele testbank met een eigen koelinstallatie.

Afbeelding
Ingekorte Koni's

Niet alleen op het gebied van frames zijn ze bekend geworden. Al jaren houdt Sjaak zich bezig met de ontwikkeling van speciale schijfremmen op GP racers. De ultralichte klauwtjes en speciale remschijven worden volgens een speciaal proces gemaakt. Onlangs toonde het Ten Kate racingteam nog belangstelling voor hun 'remmerij" en nodigde hen uit om het een en ander te komen testen. Maar bovenaan staan de oude vijftigers. Bouwen en restaureren, het maken van blokken, het kan de beide broers niet te gek. Het liefst ontwikkelden ze een hele nieuwe racer. Een revolutionaire vijftiger die niet aan restricties gebonden hoeft te zijn. Maar de 50cc GP racerij stierf een veel te vroege dood dus is niet meer. Dan maar restaureren, zoals hun eerstgeborene.

Techniek

De rode racer vertoont al wat roestsporen maar heeft nog het originele polyesterwerk. Dat werd destijds gemaakt door Ruig senior. Het dekje van het zitje is inmiddels verdwenen. De wielen hebben zeer smalle aluminium velgen en achter een Kreidler naaf. Voorin zit een omgebouwde motornaaf van het merk Adler. Deze naaf werd veel gebruikt. Door toevoeging van een luchthapper was deze zeer geschikt om mee te racen. Aan het raceblokje valt af te leiden dat het nog een ontwerp was uit het prille stadium. De roterende inlaat is betrekkelijk primitief gemonteerd en bevindt zich in de hoogste staat van ontwikkeling. Het blokje -een oude vijfbak- is waarschijnlijk nog niet tot close ratio omgebouwd.

Afbeelding
Deksel roterende inlaat ontbreekt

Afbeelding
Sjaak en Wil Doodeman de bouwers

Maar dat hij hard liep wist hij nog wel. Ruim 145 kilometer per uur. Men gebruikte indertijd standaard cilinders welke aan het inlaatkanaal werden dichtgegoten met een soort epoxyhars en van binnen voorzien werden van een gietijzeren bus als zuigergeleiding. Poorten, al dan niet met een spijl in de uitlaat, werden er van tevoren ingemaakt. Na verwarming van de cilinder werd de bus erin gekrompen. Een oude maar doeltreffende manier. Het motortje had geen erg brede powerband (bruikbaar vermogen 14 pk bij 14.500 omw/min.) maar krachtig was hij wel. Je moest het vermogen met de koppeling er eigenlijk een beetje in slippen en dan maar op toeren houden. Deze rijstijl is nu niet meer gebruikelijk. En vooral hopen dat de boel heel bleef. Want voor dat je het wist lag het bigend op straat. Racen op een vijftiger was een boeiende maar vooral een technische aangelegenheid. Nu weer helemaal in bij wat oudere coureurs die de vijftig cc met weemoed hebben zien verdwijnen. Door deelname aan de HMV demonstratieraces zal ooit ook deze racer weer rijden en met een nerveus 'jengeltje' worden warmgedraaid. Een belevenis waar wij in ieder geval halsreikend naar uitkijken.

René de Ruyter
Deze gebruikers waarderen Maarten voor dit bericht (totaal 5):
dijk (28 mei 2024, 05:59) • Enzo-tvdzijden (28 mei 2024, 06:18) • jamojamo (28 mei 2024, 15:48) • adriline (28 mei 2024, 17:43) • Gps (28 mei 2024, 17:55)
Waardering: 45.45%

Jan van Leeuwen
Berichten: 572
Lid geworden op: 24 jun 2011, 20:12
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: 30 jaar oude racer teruggevonden

#2 Bericht door Jan van Leeuwen » 28 mei 2024, 21:04

Nu mijn vraag, is Dodeman jullie eigen naam of hebben jullie deze naam overgenomen van een 125cc 2 takt racer v/d ‘50 ‘r jaren waar Jan Koerts vele jaren mee heeft gereden bij de HMV zonder zijn start No: 10 ?
De eigenaar van de Dodeman racer is Wim Marijnis uit Leidschendam hij is een goede bekende van mijn en
Jan Koerts. Jan rijdt niet meer van wegen z’n leeftijd 80+ jaar !
Graag hoor ik van jullie over de naam van herkomst.
Groeten Jan v Leeuwen Jan de HMWman & Hondaman.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9821
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 888 keren
Ontvangen waarderingen: 454 keren
Contacteer:

Re: 30 jaar oude racer teruggevonden

#3 Bericht door Maarten » 28 mei 2024, 21:33

Jan van Leeuwen schreef: 28 mei 2024, 21:04 Nu mijn vraag, is Dodeman jullie eigen naam of hebben jullie deze naam overgenomen van een 125cc 2 takt racer v/d ‘50 ‘r jaren waar Jan Koerts vele jaren mee heeft gereden bij de HMV zonder zijn start No: 10 ?
De eigenaar van de Dodeman racer is Wim Marijnis uit Leidschendam hij is een goede bekende van mijn en
Jan Koerts. Jan rijdt niet meer van wegen z’n leeftijd 80+ jaar !
Graag hoor ik van jullie over de naam van herkomst.
Groeten Jan v Leeuwen Jan de HMWman & Hondaman.
Jan, de naam van deze broers is Doodeman met dubbel O. Dat is hun naam, zo heten zij. Sjaak en Wil Doodeman. Ze maakten frames en complete racers.

Dit is wat ik vind:

Jan Koerts - Doodeman Special - 1952
Jan Koerts - Doodeman Special - 1952
Jan Koerts - Doodeman Special.jpg (92.15 KiB) 543 keer bekeken
Jan Koerts - Doodeman Special - 1952


Wil Doodeman of NL has been making racebikes since the seventies. Around 15 frames or complete bikes were made between 1971 and 1978 by Wil and brother Sjaak.
Jaap Groot also raced Doodeman bikes in the 70ties and currently owns 3 bikes, one old
and 2 new ones. In 2000 Wil began to produce a new series of these fast Kreidler specials,
and I consider the total number of bikes made (20+), for quite an achievement!

Read more about Doodeman racing:
www.rpdracing.nl

RPD RACING PARTS DOODEMAN
RPD RACING PARTS DOODEMAN
Racing Parts Doodeman.jpg (69.85 KiB) 534 keer bekeken
RPD RACING PARTS DOODEMAN
De Oude Veiling 98, 1689 AD ZWAAG
tel 0229-240085 fax 0229-213842


RPD RACING PARTS DOODEMAN
RPD RACING PARTS DOODEMAN
Racing Parts Doodeman 2.jpg (77.81 KiB) 533 keer bekeken
RPD RACING PARTS DOODEMAN

Even voorstellen

Vanaf het moment dat wij aan motorraces deelnamen, (1969) maakten wij veel onderdelen zelf, waaronder frames, de kuipen, en vooral de remmen: het ombouwen van Adler-naven, met speciale remvoering en luchthappers als specialiteit.

Met wisselend succes reden wij tot 1982 in de 50cc klasse.

Na deze periode prepareerden wij voor andere rijders en op het rennerskwartier werden de motoren afgesteld voor de race. Alle ervaring en technisch knowhow werd gebundeld en in 1993 startten wij het Racing Team Doodeman.

Wij bleven zoeken naar vernieuwingen en gaandeweg ontwikkelden wij innovatieve onderdelen en gereedschappen die wij op bestelling leveren of vervaardigen. Dit laatste is nu onze specialiteit geworden, vandaar dat wij onze naam RTD Racing Team veranderd hebben in RPD Racing Parts.

RPD
De Oude Veiling 98
1689 AD ZWAAG
telefoon 0229 - 240085


Deelnemer 85 is niemand anders dan de in Zwaag en omgeving wereldberoemde Wil Doodeman, rijdend op de Doodeman Kreidler GP uit 1978.
Deelnemer 85 is niemand anders dan de in Zwaag en omgeving wereldberoemde Wil Doodeman, rijdend op de Doodeman Kreidler GP uit 1978.
Wil Doodeman #85 2019.jpg (125.02 KiB) 525 keer bekeken
Ducati club races 2019: Wil Doodeman op de Kreidler
Deelnemer 85 is niemand anders dan de in Zwaag en omgeving wereldberoemde Wil Doodeman, rijdend op de Doodeman Kreidler GP uit 1978.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60677
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 1003 keren
Ontvangen waarderingen: 2387 keren

Re: 30 jaar oude racer teruggevonden

#4 Bericht door Enzo-tvdzijden » 28 mei 2024, 21:34

Jan van Leeuwen schreef: 28 mei 2024, 21:04 Nu mijn vraag, is Dodeman jullie eigen naam of hebben jullie deze naam overgenomen van een 125cc 2 takt racer v/d ‘50 ‘r jaren waar Jan Koerts vele jaren mee heeft gereden bij de HMV zonder zijn start No: 10 ?
De eigenaar van de Dodeman racer is Wim Marijnis uit Leidschendam hij is een goede bekende van mijn en
Jan Koerts. Jan rijdt niet meer van wegen z’n leeftijd 80+ jaar !
Graag hoor ik van jullie over de naam van herkomst.
Groeten Jan v Leeuwen Jan de HMWman & Hondaman.
Tis Doodeman !

Ik heb zelfs een collega die zo heet en ook uit Noord Holland ( West Friesland ) komt waar deze familie’s wonen
Deze gebruikers waarderen Enzo-tvdzijden voor dit bericht:
dijk (28 mei 2024, 21:50)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
bud
Berichten: 606
Lid geworden op: 28 sep 2002, 12:15
Locatie: noord holland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: 30 jaar oude racer teruggevonden

#5 Bericht door bud » 02 jun 2024, 08:07

Mooi verhaal, weer het bij de vuilnis meegeven van dit soort spullen is jammer. De eigenaar was hier wel eerlijk over, dat scheelt.Voor hetzelfde geld vroeg deze eigenaar er 'maar' een schamele Euro 10.000 voor als hij per ongeluk de MP advertenties gelezen had met de vraagprijzen voor bijv. een simpele 3 bak brommer in C-staat tegenwoordig.

Plaats reactie