Een rode sigaar brak records (1965)

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9852
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 905 keren
Ontvangen waarderingen: 476 keren
Contacteer:

Een rode sigaar brak records (1965)

#1 Bericht door Maarten » 22 jun 2024, 10:35

210 KM/U UIT EEN MOKKAKOPJE

EEN RODE SIGAAR BRAK RECORDS

Met dank aan Chris Zuurbier

Afbeelding

Nee, het zat de Kreidlerjongens helemaal niet lekker dat het wereldsnelheidsrecord voor 50 cc-motoren over de 1 kilometer met vliegende start nog steeds in het bezit was van NSU. Negen jaar lang stonden ze nu al tegen de fantastische tijd van 196 km/u aan te kijken, die door de coureur H. P. Müller in zijn „vliegende ligstoel" was gevestigd. Een snelheid die de concurrentie alle moed in de schoenen deed zinken. Daar was niet aan te tippen, dacht men.
Dácht men; maar Kreidler wilde het in elk geval toch weleens proberen!

Afbeelding
Behalve het record voor 50 cc-motoren over 1 kilometer met vliegende start is recordman Rudolf Kunz houder van liefst 5 andere wereldrecords!

Twee jaar geleden begonnen knappe technici, uitgekookte ingenieurs en ijskoude coureurs met de ontwikkeling van een machine die de wereld in 1965 versteld zou doen staan. Op 23 oktober 1965 suisde een roodachtig projectiel zo waanzinnig hard over de zoutvlakte van Bonneville in de Amerikaanse staat Utah; dat de volgende dagen de kranten vol stonden, over die rode sigaar van Kreidler, die de ligstoel van NSU de das had omgedaan! Het wereldrecord van NSU was verpletterd met een snelheid van 210 km/u! Let wel, die snelheid kwam uit een piepklein motortje van 50 cc. Evenveel als de inhoud van een mokkakopje!
Op die eindeloze, witte zoutvlakte in Utah, zijn in de loop der jaren meer snelheidsrecords gevestigd dan in menig Olympisch stadion. Ontzagwekkend grote projectielen met gigantische straalmotoren rijden daar maandelijks de ijzingwekkendste records met donderend geraas aan flarden. De nietige 50 cc-Kreidler-sigaar, met een lengte van 3,20 meter, een hoogte van slechts 75 centimeter en een breedte van 52 centimeter, stond er maar verloren bij tussen al die grote broers. En toen in april 1965 de eerste proefritten werden gemaakt, waren er maar weinigen die er wat in zagen, want de moeilijkheden en pech stapelden zich huizenhoog op.
Het zout drong door de naden van de stroomlijnomhulling heen en zette zich vast op de tere motoronderdelen. Niet best natuurlijk; vooral niet doordat zout het materiaal binnen de kortste keren geschikt maakt voor de schroothoop. Toen dat euvel uit de wereld was, begon men te sukkelen met de motorkoeling. Je begrijpt dat een motor die 15000 toeren per minuut levert, knap heet wordt! Dat los je echt niet op met een doodgewone geforceerde koeling, en met waterkoeling schiet je ook niets op. De Kreidler-mensen probeerden het zelfs met ijswaterkoeling, maar ook dat wilde niet helpen. Tenslotte was de beste oplossing om de motor met ijsblokjes te koelen. Na de koelingskwestie kwamen er nog meer mankementen die de snelheid van de machine in de weg stonden. De ontstekingsinstallaties deden het niet zoals het moest, de carburateur gaf een hoop ellende, het zout en de hoogte van het parcours (1400 m) : allemaal ongemakken die de technici bijna tureluurs maakten.
Bovendien was de baan vaak zo slecht dat je er niet eens met een autoped op kon rijden!

RUSTIGE RUDOLF IN EEN KRIJSENDE KREIDLER
Maar op 23 oktober 1965 is het dan eindelijk zover! Rudolf Kunz, de Duitse fabrieksrijder die de machine nu al maandenlang heeft getest, wurmt zich voor de zoveelste maal in de nauwe rode sigaar. Door een onmogelijke houding, half liggend, half knielend, lukt het hem om bijna helemaal in de kunsthars omhulling te verdwijnen. Zijn handen grijpen het stuur en langs het voorwiel en door de doorzichtige neus van de machine heen kijkend, ziet hij de 20 kilometer lange recordvlakte helder wit voor zich uitgestrekt. Zal het vandaag lukken? Hij heeft het zich al zoveel keren afgevraagd. De mecaniciens sleutelen achter zijn rug nog aan de motor. Alles moet haarfijn zijn afgesteld en als het benzine/alcoholmengsel in het tankje is gegooid, kan het proefdraaien beginnen.

Afbeelding
Als cowboys vermomde technici zorgen voor de juiste afstelling van de recordmachine. Een werkje, dat de knappe koppen van Kreidler wel is toevertrouwd.

De Amerikaanse technici die hun eigen racemonsters even in de steek hebben gelaten om te kijken hoe die Kreidler-dreumes het er af brengt, zijn helemaal niet onder de indruk van het hoge, jankende geluid dat het machientje produceert. Maar de Kreidlermensen knikken tevreden. 't Klinkt lang niet gek. Dan laat Rudolf Kunz door een druk op een knop de geopende kap zakken en is hij alleen in de benauwde ruimte. Nu hangt alles van hem af. Niemand kan hem meer helpen in zijn strijd tegen het onverbiddelijke uurwerk. Hij is even eenzaam als een astronaut in zijn ruimtecapsule. Voor de start wordt het machientje hoog op toeren gejaagd en dan vliegt de krijsende Kreidler als een rode schicht weg. Binnen enkele meters verandert de vreedzame sigaar in een angstaanjagend projectiel dat huilend over de witte vlakte suist. Als hij de startstreep passeert ligt het rode monster al op topsnelheid. Rustige Rudolf bedient zijn acht elektrisch geschakelde versnellingen. Met het fijne gevoel van een horlogemaker. Uiterst nauwkeurig en precies op tijd schakelt hij in een hogere versnelling en perst hij de hoogst mogelijke snelheid en het maximum vermogen van 15 pk uit het 50 cc-cilindertje.

Afbeelding
Op die onafzienbare witte zoutvlakte in Utah zijn in de loop der jaren meer wereldsnelheidsrecords gevestigd dan in menig Olympisch stadion....

In enkele seconden heeft hij één kilometer afgelegd en zelfs de doorgewinterde Amerikaanse tijdwaarnemers wrijven hun ogen uit als de machine na enkele seconden al over de eindstreep flitst. Met een snelheid van bijna 197 km/u is het record van NSU geëvenaard. En op de terugweg gaat het nog harder. Veel harder! De magische, onbereikbare grens van 200 km/u wordt verpulverd met de onbegrijpelijke snelheid van 225,342 km/u! Maar deze rit wordt niet als record geaccepteerd. Het officiële record wordt berekend door het gemiddelde van de heen- en terugweg te nemen. Dat betekent dat het wereldrecord over de 1 kilometer met vliegende start is gebracht op 210,634 km/u. Als je dat in werkelijke tijd gaat uitrekenen, dan kom je op 17 seconden over 1 kilometer! Zei iemand wat? Maar toch waren de Kreidlermensen niet helemaal tevreden, want razende Rudolf en zijn machine hadden bewezen dat ze nog sneller konden. Op de laatste dag van hun verblijf in Utah werd nog één keer geprobeerd om dit scherpe record nog wat op te schroeven. En het lukte bijna. Want met de ontzagwekkende snelheid van ongeveer 230 km/u kwam Rudolf Kunz in een remspoor van een van de andere racemonsters terecht en maakte hij een buiteling die er niet om loog! Toen vonden ze het ook bij Kreidler wel genoeg. Het doel, het wereldrecord voor 50 cc-motoren, was immers bereikt En je kunt je afvragen of het ooit nog verbeterd zal worden. Maar dat kun je natuurlijk nooit weten. Ik geef Solex een goeie kans.

Afbeelding
Je moet het eerst gezien hebben om het te kunnen geloven: Grote Rudolf past in werkelijkheid in de kleine rode sigaar, zoals hij in Amsterdam demonstreerde.
Deze gebruikers waarderen Maarten voor dit bericht:
Gps (22 jun 2024, 18:16)
Waardering: 8.33%

Plaats reactie