Rijtest Kreidler Grand Prix 1973

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6629
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Rijtest Kreidler Grand Prix 1973

#1 Bericht door Dimage » 03 nov 2004, 23:44

Rijtest Kreidler Grand Prix 1973


Bron: Motorfiets, juli 1973
Geplaatst door: Dimage (Frans)

Afbeelding

Of het nu de matzwarte schilden waren of de frisse oranje kleur van het frame, we weten het niet, maar die nieuwe Kreidler Grand Prix bromfiets trok ons dermate, dat we speciaal naar importeur Van Veen gingen om er eens een uitgebreide proefrit mee te maken, Het zal wel dat "flu-o-range" geweest zijn, zoals het op de folder stond. Een trap op het met een zeer korte crank aan het blok verbonden pedaal en de Kreidler liep rustig stationnair. Duovoetsteuntjes uitklappen, fotograaf er achterop en natuurlijk direct over de slechtste weggetjes. We passeerden nogal wat andere brommers en dat lag niet aan onze overschrijding van het plaatselijk maximum dan wel aan het feit dat de meeste brommers een kalmer gangetje prefereerden over datgene wat daar lang geleden wel als bestrating bedoeld zal zijn. Zelfs hoorden we bij iemand die we voorbij reden de achtervering doorslaan. Meteen noteerden we dus het eerste pluspunt voor deze Kreidler Grand Prix, zo uit de showroom.

Punt twee was de trekkracht van het motortje dat overigens door zijn nieuwheid nog niet zo stil was als we van dit luxueuze merk gewend zijn. Met twee personen belast in alle vier versnellingen vlot optrekkend en je kon het tempo behoorlijk ver laten zakken alvorens de motor te kennen gaf dat een lagere versnelling eigenlijk wel gewenst was om weer te kunnen optrekken. En keurig tweetakten bij alle toerentallen.

Afbeelding

Met de schakeling hadden we in het begin even wat onenigheid. Wij vinden het namelijk prettig om de bal van de voet op dezelfde plaats op het pedaal te houden en dan door alleen de voorvoet te bewegen te schakelen. En hoewel wij toch maat 44 hebben, lukte dat niet zo erg. In dat geval moesten we namelijk met de punt van de voet onevenredig veel kracht zetten, terwijl het machientje op zich zelf als boter zo heerlijk schakelde. We vonden er dit op, dat we bij elk opschakelen de beide voeten maar met pedalen en al even naar voren lieten schommelen om dan meteen het schakelpedaal het gewenste zetje te geven. Dat werkte uitstekend. Maar later gingen we er toch toe over, zoals de meeste mensen wel zullen doen, om de hak van de linkervoet op het pedaal te zetten. Dan konden we weer op onze oude vertrouwde manier schakelen. Maar hoe we het ook deden, nooit misten we een versnelling.

Met ons tweeën hadden we zeer royaal plaats op de prettig zittende buddy. Met het sportieve smalle stuur leun je er onwillekeurig wat sterker op, maar dit bleek ook op langere duur toch een zeer prettige houding, die vooral bijzonder past bij de fijne stuureigenschappen van dit raspaardje. Bijgestaan door de excellente voor- en achtervering heeft deze Kreidler een uitstekend gedrag in bochten, of die nu voluit in vier en met hobbelig wegdek worden genomen of met mindere snelheid. Die voorvork, waarvan Kreidler de poten jarenlang deed ophouden bij de onderste kroonplaat, heeft nu vorkpoten die doorlopen tot de bovenste kroonplaat waar ook het stuur op zit en dit verfraait naar onze smaak ook de lijn van de machine.

Afbeelding

Een ander technisch bijzonderheidje dat trouwens voor alle Kreidler Florett bromfietsen geldt is de montage van zelfcentrerende remsegmenten (ook toegepast op de Kreidler motoren). Hiervoor is in de remankerplaat een ovaal gat aangebracht, waarin de remnok is gemonteerd. De remsegmenten krijgen door de zelfcentrerende werking van de remnok en segmenten een optimale werking. De bijzonderheden spreken uit de afbeeldingen. De praktijk ondervonden wij op de weg in een werkelijk formidabel vertragingseffekt. In het bijzonder kwam dit natuurlijk tot uiting bij gebruik van de voorrem, waarbij de soepele en goedgedempte voorvork zorgde voor een goede spoorhouding. De nog weer sierlijker uitgevoerde tank heeft een zeer royale inhoud van 12,5 liter waarvan een veilige reserve van 2 liter , zodat je ook 's avonds laat altijd nog wel bij een pomp komt. De hele circa 80 kg wegende machine ademt, een sfeer van verzorging en fijne afwerking, zoals ook bijvoorbeeld spreekt uit het zware, diepgeprofileerde voorspatbord van roestvrijstaal. Voorwaar een klasseprodukt van jarenlange gestadige ontwikkeling van een fabriek die race-ervaring zowel rijtechnisch als materiaaltechnisch (vorig jaar kwamen de naaldlagers in de motorblokken) zo voortreffelijk in de standaardprodukten weet te verwerken. Kijk bijvoorbeeld eens naar dat ene zinnetje in het prima verzorgde Nederlandse instructieboekje: "de motor is van nieuw af tegen vol gas bestand". Nou, dat kom je in de hele motor en bromfietsbranche maar zelden tegen.

Uit het blad Motorfiets juli 1973

Afbeelding

Gebruikersavatar
Leopold Hogenhuis
Berichten: 1845
Lid geworden op: 15 nov 2004, 13:02
Locatie: Bilzen B
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

Re: Rijtest Kreidler Grand Prix 1973

#2 Bericht door Leopold Hogenhuis » 07 jan 2013, 13:11

Prachtig artikel weer .
Heb het met veel plezier gelezen .
Leopold .

Fred57
Berichten: 691
Lid geworden op: 14 jan 2008, 19:06
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Rijtest Kreidler Grand Prix 1973

#3 Bericht door Fred57 » 07 jan 2013, 13:38

Helemaal mee eens Leopold !

1973 was voor mij HET jaar dat ik brommer mocht :lol: rijden !
Mijn ouders waren toen [ gelukkig ] bereid om een [ tweede hands ] kreidler aan te schaffen :clap
Wat een wereld tijd was dat !

brommer
Berichten: 695
Lid geworden op: 07 sep 2002, 12:43
Locatie: Sijbekarspel
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Rijtest Kreidler Grand Prix 1973

#4 Bericht door brommer » 07 jan 2013, 17:55

Vanaf 73 is de aftakeling begonnen, de Kreidlers werden duurder en er werd bezuinigd op de materialen, o.a. de naven.
Mijn hart ligt nog steeds bij de modellen voor 73, de Eitjes en de Buffels.

Gebruikersavatar
Zolenheuvel
Berichten: 1160
Lid geworden op: 31 aug 2010, 21:32
Locatie: Zoetermeer
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Rijtest Kreidler Grand Prix 1973

#5 Bericht door Zolenheuvel » 07 jan 2013, 21:18

Heerlijk artikel over exact het model en jaar wat ik gehad heb.
In mijn ogen het mooiste model.
Zeer herkenbare heerlijke rijeigenschappen en probleemloos sterk materiaal.

Vanavond de laatste hand gelegd aan de afmontage van een Oranje replica, maar dan met 160 naven.
Dit weekend bij droog weer en geen pekel moet het gebeuren: een etage afdalen naar de begane grond.
Starten doet hij al, ben benieuwd hoe hij rijdt en schakelt.

Kees

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 48197
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 43 times
Been thanked: 71 times

Re: Rijtest Kreidler Grand Prix 1973

#6 Bericht door Enzo-tvdzijden » 07 jan 2013, 21:21

Zolenheuvel schreef:Heerlijk artikel over exact het model en jaar wat ik gehad heb.
In mijn ogen het mooiste model.
Zeer herkenbare heerlijke rijeigenschappen en probleemloos sterk materiaal.

Vanavond de laatste hand gelegd aan de afmontage van een Oranje replica, maar dan met 160 naven.
Dit weekend bij droog weer en geen pekel moet het gebeuren: een etage afdalen naar de begane grond.
Starten doet hij al, ben benieuwd hoe hij rijdt en schakelt.

Kees
Je komt toch wel effe showen toch?

Enzo

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 2611
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Re: Rijtest Kreidler Grand Prix 1973

#7 Bericht door hermanngas » 07 jan 2013, 22:50

Als ik dit lees beleef ik mijn eerste ritje met mijn (toen) 1 jaar oude GP 4S weer.
En volgens mij is er niets aan het verslag overdreven!
Bijlagen
0_KREIDL-R.JPG
0_KREIDL-R.JPG (48.17 KiB) 10279 keer bekeken

Jan
Berichten: 1868
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Has thanked: 0
Been thanked: 5 times

Re: Rijtest Kreidler Grand Prix 1973

#8 Bericht door Jan » 08 jan 2013, 09:15

In de 2e alinea staat te lezen dat het motortje niet stil is en dat is alle liefhebbers ten spijt gewoon waar!!
Vroeger klonken de eerste Eitankjes met een 4,2 PK erop zo mooi, dat geluid is nooit meer ge-evenaard.

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 9010
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Has thanked: 0
Been thanked: 13 times

Re: Rijtest Kreidler Grand Prix 1973

#9 Bericht door Henk 3bakvoet » 08 jan 2013, 18:16

Jan schreef:In de 2e alinea staat te lezen dat het motortje niet stil is en dat is alle liefhebbers ten spijt gewoon waar!!
Vroeger klonken de eerste Eitankjes met een 4,2 PK erop zo mooi, dat geluid is nooit meer ge-evenaard.
En na een hedendaagse revisie ga je al helemaal over je nek van de rammel en andere bijgeluiden.

Boterzacht hoort zo een blokje te lopen, kom er maar om :roll: Tot nu toe alleen Paul Hendriks dit kunstje zien vertonen.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8124
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 85 times
Contacteer:

Re: Rijtest Kreidler Grand Prix 1973

#10 Bericht door Maarten » 08 jan 2013, 20:00

Ik ken nog een Specialist die perfect werk aflevert, alleen maar de echte, prachtige Kreidlersound!

hermanp
Berichten: 6280
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times

Re: Rijtest Kreidler Grand Prix 1973

#11 Bericht door hermanp » 08 jan 2013, 21:31

ik dacht dat een Kreidler altijd een beetje hoorde te rammelen?!?

Gebruikersavatar
Zolenheuvel
Berichten: 1160
Lid geworden op: 31 aug 2010, 21:32
Locatie: Zoetermeer
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Rijtest Kreidler Grand Prix 1973

#12 Bericht door Zolenheuvel » 08 jan 2013, 21:38

Enzo-tvdzijden schreef:
Zolenheuvel schreef:Heerlijk artikel over exact het model en jaar wat ik gehad heb.
In mijn ogen het mooiste model.
Zeer herkenbare heerlijke rijeigenschappen en probleemloos sterk materiaal.

Vanavond de laatste hand gelegd aan de afmontage van een Oranje replica, maar dan met 160 naven.
Dit weekend bij droog weer en geen pekel moet het gebeuren: een etage afdalen naar de begane grond.
Starten doet hij al, ben benieuwd hoe hij rijdt en schakelt.

Kees
Je komt toch wel effe showen toch?

Enzo
Uiteraard kom ik een keer langs in Stompwijk.
Nog even geduld, zonder keuring, verzekering (en o ja, helm) is het risico me iets te groot :?

Kees

dolle aad
Berichten: 2351
Lid geworden op: 27 apr 2008, 09:41
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Rijtest Kreidler Grand Prix 1973

#13 Bericht door dolle aad » 17 jan 2013, 11:33

hermanp schreef:ik dacht dat een Kreidler altijd een beetje hoorde te rammelen?!?
Dat heet "nagelen "

een bijgeluid van de Alluminium cilinder op hoog toerental .

Plaats reactie