Nieuw wapen voor Aalt Toersen. (1969)

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Nieuw wapen voor Aalt Toersen. (1969)

#1 Bericht door Dimage » 13 nov 2004, 21:54

Watergekoelde van Veen Kreidler!

Misschien hebt u het al in de kranten gelezen.. maar u hebt er in ieder geval nog geen foto van gezien, maar hier is dan het nieuwe wapen waarmee Aalt Toersen toch nog een goede kans op het wereldkampioenschap maakt. De watergekoelde Kreidler, de laatste ontwikkeling van de van Veen race-afdeling is klaar.

Afbeelding

Tenminste zo denken wij er over; bij v. Veen is men een heel andere mening toegedaan. Daar is het pas klaar als het geheel bewezen heeft goed, snel en betrouwbaar te zijn. Dat was het succes-recept, en dat zal het in de toekomst ook zeker blijven, maar het is mogelijk dat er nu een kleine, tijdelijke uitzondering wordt gemaakt. Noodgedwongen is men op de planning vooruit gelopen en heeft men nu al enkele watergekoelde blokjes gemaakt,in plaats van met deze ontwikkeling te wachten tot het nieuwe seizoen. Maar het zou ook zonde zijn om het potentiële wereldkampioenschap van Aalt Toersen hij heeft nog steeds een puntenvoorsprong af te laten hangen van de pech van de anderen, met name van de Derbi-rijders Nieto en Smith, de enige overgebleven concurrenten van onze Aalt.

Tot aan de rand van overspannenheid heeft de hele van Veen race-afdeling de laatste weken gewerkt aan de nieuwe blokjes. Zorgvuldig werd het geheel berekend en gemaakt (poortentiming tot op één/honderdste millimeter nauwkeurig) en met succes, want toen het motortje voor het eerst op de rem kwam bleek het vermogen aanzienlijk zijn toegenomen. Tussen de 10 en 20 procent meer vermogen dan de luchtgekoelde versie, dat moet voldoende zijn om Aalt de zo noodzakelijke extra snelheid te geven, noodzakelijk voor het geval dat Smith en/of Nieto nog een goed resultaat behalen.

Afbeelding

Toch is men bij v. Veen nog erg sceptisch, zo erg zelfs dat het maar de vraag is of Aalt werkelijk met de nieuwe watergekoelde machine de resterende twee Grands Prix zal rijden.

Liever rijdt men op zeker Jan de Vries is nog nooit uitgevallen Aalt Toersen alleen heeft een keer een hele kleine moeilijkheid gehad door een verstopte kraan, maar nooit ging er een vitaal deel kapot en dan zal Aalt op de luchtgekoelde machine rijden.Op het moment dat wij dit schrijven, minder dan een week voor de Italiaanse Grand Prix, is men nog druk bezig om tenminste één blokje goed voor elkaar te krijgen, dat wil zeggen, er een redelijke betrouwbaarheid in te brengen. Hierin kunnen wij alle vertrouwen hebben want op dit gebied heeft men bij v. Veen net zo'n goede naam als bij MV.

Hoe groot de kans is dat Aalt Toersen de eerste Nederlandse wereldkampioen wordt? Vrij groot, dat is zeker. Stel Aalt Toersen behaalt nog één overwinning: in dat geval is Smith al kansloos en kan Nieto hem alleen nog maar voorbijstreven door eenmaal te winnen en eenmaal tweede te worden. Als Aalt één tweede plaats behaalt houden beide Derbi-rijders nog een kansje, maar dan moeten ze tenminste eenmaal winnen! Het is dus nog steeds zo dat Paul Lodewijkx wel eens de beslissende vinger in de pap kon hebben!

De constructieve uitvoering van het geheel lijkt vrij eenvoudig. Het cilindertje is -misschien hebt u het al herkend- een produkt van DRM man Harrie de Boer, en is na vele, vele uurtjes van frezen, vijlen, schuren en polijsten vele pk's gaan leveren. Eémaal was het vermogen plotseling zoek; de oorzaak werd snel gevonden, maar het betekende wel het maken van een nieuwe cilinder!
Maar één ding is zeker: als het motortje heel blijft is Aalt vrijwel zeker wereldkampioen! Over iets meer dan een week (of eerder!) zullen we het weten.

G. v. d. BEEK

05-09-1969

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Dimage op 13 nov 2004, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie